Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова)

В статье освещается жизнь и деятельность академика В.М. Образцова.

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2008
1. Verfasser: Довганюк, С.С.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Центр пам’яткознавства НАН України і Українського товариства охорони пам’яток історії та культури 2008
Schriftenreihe:Питання історії науки і техніки
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/78828
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова) / С.С. Довганюк // Питання історії науки і техніки. — 2008. — № 4. — С. 59-62. — Бібліогр.: 10 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-78828
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-788282025-02-09T20:32:11Z Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова) Довганюк, С.С. Знаменні дати В статье освещается жизнь и деятельность академика В.М. Образцова. In this article is devoted life and activity of the academician V.M. Obraztchov. 2008 Article Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова) / С.С. Довганюк // Питання історії науки і техніки. — 2008. — № 4. — С. 59-62. — Бібліогр.: 10 назв. — укр. 2077-9496 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/78828 625.1 (09) uk Питання історії науки і техніки application/pdf Центр пам’яткознавства НАН України і Українського товариства охорони пам’яток історії та культури
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Знаменні дати
Знаменні дати
spellingShingle Знаменні дати
Знаменні дати
Довганюк, С.С.
Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова)
Питання історії науки і техніки
description В статье освещается жизнь и деятельность академика В.М. Образцова.
format Article
author Довганюк, С.С.
author_facet Довганюк, С.С.
author_sort Довганюк, С.С.
title Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова)
title_short Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова)
title_full Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова)
title_fullStr Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова)
title_full_unstemmed Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова)
title_sort видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка в.м. образцова)
publisher Центр пам’яткознавства НАН України і Українського товариства охорони пам’яток історії та культури
publishDate 2008
topic_facet Знаменні дати
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/78828
citation_txt Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова) / С.С. Довганюк // Питання історії науки і техніки. — 2008. — № 4. — С. 59-62. — Бібліогр.: 10 назв. — укр.
series Питання історії науки і техніки
work_keys_str_mv AT dovganûkss vidatniivčeniizalízničnikínženerpedagogígromadsʹkiidíâčdo135ríččâvíddnânarodžennâakademíkavmobrazcova
first_indexed 2025-11-30T13:28:14Z
last_indexed 2025-11-30T13:28:14Z
_version_ 1850222103884726272
fulltext ЗНАМЕННІ ДАТИ ПИТАННЯ ІСТОРІІ НАУКИ І ТЕХНІКИ 2008 № 4 59 УДК 625.1 (09) ВИДАТНИЙ ВЧЕНИЙ-ЗАЛІЗНИЧНИК, ІНЖЕНЕР, ПЕДАГОГ І ГРОМАДСЬКИЙ ДІЯЧ (До 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова) Довганюк С.С., канд. техн. наук, доцент (Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту ім. Лазаряна, Львівська філія) В статье освещается жизнь и деятельность академика В.М. Образцова In this article is devoted life and activity of the academician V.M. Obraztchov Володимир Миколайович Образцов (1874-1949) народився у м. Миколаєві. Тут він і закінчив гімназію із золотою медаллю, а в 1892 р. поступив до Петер- бурзького інституту інженерів шляхів сполучення. Через п’ять років став інже- нером-залізничником. Після закінчення Інституту В.М. Образцов брав участь у вишукуваннях та будівництві Московсь- ко-Віндавської залізниці, служив інже- нером служби колії на Миколаївській, а відтак на Московсько-Курській залізниці. Вже тоді молодого інженера зацікавили проблеми проектування, переобладнання і будівництва станцій і вузлів – галузі найбільш відсталої на той час і такої, що не мала хочав-б якоїсь наукової бази. По- дібний стан справ ускладнював експлуа- таційну роботу [1]. У 1901 р. В.М. Образцов вирішив складне інженерне завдання – склав проект реконструкції станції Іваново (Московсько-Ярославсько- Архангельська залізниця), в якій впер- ше в Російській імперії розробив і уза- гальнив основні конструктивні прин- ципи проектування і розміщення вели- ких станцій. Проект викликав широкий інтерес і схвалення інженерної громад- ськості, Міністерства шляхів сполучен- ня і був опублікований у відомчому журналі “Инженерное дело”, який ви- давався під редакцією майбутнього академіка Г.П. Передерія [2]. З того ча- су В.М. Образцов став керувати проек- туванням станцій і займався цим все своє життя, збагачуючи розробки но- вими прогресивними рішеннями. Так, у 1904 р. журнал “Инженерное дело” на- друкував його другу цікаву статтю, присвячену розрахункам стрілочних переводів, стрілочних вулиць, ще через рік з’явилася нова публікація “До пи- тання про проектування станцій”[3]. У 1905 р. В.М. Образцов уник аре- шту за участь в революційному русі, але був звільнений із служби на держа- вних залізницях. Лише у 1913 р. його запросили на посаду консультанта низ- ки проектів великих станцій. Паралельно з інженерною діяльніс- тю, починаючи з 1901 р. В.М. Образцов займався і викладанням у Московському вищому технічному училищі, Нижнього- родському університеті, Варшавському політехнічному інституті, на Жіночих будівельних курсах (перетворених на Московський інститут цивільних інжене- рів). В тому ж році його запросили у Мо- сковське інженерне училище Міністерст- ва шляхів сполучення, де він пропрацю- вав майже 50 років.У 1917 р. за ініціативи В.М. Образцова відкрилося середньо- будівельне училище в Москві, на базі якого пізніше організували інженерно- будівельний інститут. В ньому Володи- мир Миколайович займав посаду декана факультету промислового транспорту і ЗНАМЕННІ ДАТИ ПИТАННЯ ІСТОРІІ НАУКИ І ТЕХНІКИ 2008 № 4 60 керував кафедрою “Спеціальні дороги”. Співробітничав В.М. Образцов і з інши- ми вузами країни. У 1923 р. його обира- ють професором Московського Інженер- ного училища. Викладач В.М. Образцов одним з перших запропонував організу- вати робітничі факультети (робфаки) при вузах, хоча багато професорів активно противилися цьому нововведенню. В.М. Образцов сам очолив робфак при Мос- ковському межевому інституті (пізніше інститут геодезії, аерофотозйомки і кар- тографії). У перші роки радянської влади В.М. Образцова запросили для проек- тування перебудови найбільшого в ко- лишньому СРСР Московського заліз- ничного вузла. Йому належить ідея і перший проект глибокого вводу заліз- ниць у міську територію Москви; про- ект врахували у генеральному плані реконструкції столиці. У 1923-1933 рр. під керівництвом В.М. Образцова та з використанням досвіду реконструкції станцій Іваново і об’єднання Смоленсь- кого вузла станцій (1922), були складе- ні і здійснені проекти переобладнання великих вузлів – Нижньогородського, Саратовського, Ленінградського, Запо- різького, складних вузлів Кузнецького і Донецького вугільних басейнів. Проектування реконструкції дію- чих і будівництва нових станцій Воло- димир Миколайович зв’язував з підви- щенням ефективності експлуатаційної діяльності підприємств. На цій основі виникла нова галузь трангспортної нау- ки – промисловий транспорт. У 1925 р. наукова праця В.М. Образцова про про- ектування станцій і вузлів з прив’язкою їх діяльності з роботою промислового транспорту була опублікована в “Тру- дах ХХІ совещательного съезда пред- ставителей служб эксплуатации желез- ных дорог СССР” і викликала великий інтерес в інженернмх колах. Важливим заходом, що збільшував пропускну і провізну здатність заліз- ниць, стали проекти В.М. Образцова, які передбачали, що кожний залізнич- ний вузол керується залізницею [4]. До цього експлуатаційною роботою вузлів керували одночасно декілька залізниць, які прилягали до нього, що вносило дезорганізацію в рух поїздів. У проек- тах вченого багато тупикових станцій перетворилися на транзитні, закривали- ся малодіяльні і розвивалися перспек- тивні станції. У вузлах передбачалися спеціалізовані пасажирські, сортувальні і вантажні станції, відкидалися перети- нання маршрутів в одному напрямку. Ці та інші заходи, проведені в життя, різко підвищили ефективність станцій і вузлів. Всю цю складну роботу очолю- вав професор В.М. Образцов – член спеціальної комісії з об’єднання вузлів при Головній інспекції Народного Ко- місаріату шляхів сполучення і член Ко- мітету з реконструкції транспорту при Народному Комісаріаті шляхів сполу- чення (1919-1933). З появою нової транспортної науки про станції і вузли в 1923 р. в Москов- ському Інституті інженерів шляхів спо- лучення утворилася кафедра “Станції і вузли”, керівником якої до кінця свого життя був її засновник В.М. Образцов. На кафедрі в різний час працювали ві- домі вчені С.П. Бузанов, С.В. Земблі- нов, В.Д. Нікітін, Ф.І. Шаульський, М.С. Ющенко, М.С. Сеньковський та інші спеціалісти. У своїх працях В.М. Образцов вста- новив пряму залежність діяльності заліз- ничного спорту від чіткої організації сор- тувальної роботи вузлів і станцій і скоро- чення при цьому простою вагонів. Він одним з перших довів переважаюче зна- чення обігу вантажних вагонів. В роки індустріалізації СРСР були проведені реконструкція, технічне пе- реобладнання і нове будівництво заліз- ниць, збільшені їх пропускна і провізна здатність. В такий напружений для за- лізничного транспорту період В.М. Об- разцов та його співробітники керували широкомасштабними проектними роз- ЗНАМЕННІ ДАТИ ПИТАННЯ ІСТОРІІ НАУКИ І ТЕХНІКИ 2008 № 4 61 робками технічного переозброєння за- лізниць, здійснювали його наукове за- безпечення із врахуванням електрифі- кації ліній, обладнання їх автоблоку- ванням, облаштування механізованих сортувальних гірок, посилення потуж- ності верхньої будови колії і колійного господарства. В цей період В.М. Обра- зцов опублікував важливі наукові праці з найбільш гострих проблем [5]. Серед них “Типовая станция V-ІІІ классов с постепенным развитием», «Техника проектирования узлов», «Основные на- чала для проектирования железнодо- рожных станций», «Проектирование и расчет сортировочной горы», «Желез- нодорожные узлы» та ін. Індустріалізація країни, прискоре- ний розвиток її промислового потенці- алу, сприяли росту великих міст з висо- кою чисельністю населення, величез- ними площами забудови і відповідним транспортом [6]. Це призвело до необ- хідності ув’язки залізничних станцій з підземним і надземним транспортом міст, що в першу чергу стосувалося столичного вузла. Професор В.М. Об- разцов фактично першим почав займа- тися проблемою “місто-залізниця” ще в 30-х роках ХХ ст., присвятивши їй нау- кові праці з дослідження комплексного розвитку залізничного, автомобільного, повітряного, міського і промислового транспорту [7]. Такими є, наприклад, його праці “Железная дорога в городе», «Транспорт в планировке города», «Внеулочное пересечение в планировке городов», «Транспорт жилого кварта- ла», «К вопросу о комплексной теории транспорта» та ін. Знаменною подією став вихід у світ фундаментального підручника “Стан- ции и узлы” (перший том – у 1935 р., другий – у 1939 р.), написаний В.М. Образцовим разом з однодумцями і по- слідовниками. Цей курс став основою в розвитку галузевої дисципліни. Пізніше підручник переклали на китайську мову і видали у Пекіні. У 1935-1940 рр. В.М. Образцов очолив Всесоюзний науково-дослідний Інститут залізничного транспорту. На цьому посту він зробив багато, щоб пе- ребудувати систему наукових дослі- джень на транспорті, створювати екс- периментальну базу Інституту [8]. Під керівництвом В.М. Образцова Інститут став передовим штабом вітчизняної транспортної науки, розробки Інститу- ту багато в чому сприяли перетворенню колишнього СРСР у велику залізничну державу. У 1925 р. професору В.М. Об- разцову було присвоєно вчену ступінь доктора технічних наук і почесне зван- ня заслуженого діяча науки і техніки РСФСР, раніше, в 1931 р. – заслужено- го діяча науки і техніки Комі АРСР. У січні 1939 р. В.М. Образцов – талано- витий інженер, великий вчений в галузі транспорту, популяризатор науки і тех- ніки, чудовий лектор, педагог і громад- ський діяч – був обраний дійсним чле- ном (академіком) АН СРСР. В Академії він очорлив секцію з наукової розробки проблем транспорту і керував нею до кінця свого життя. Основний напрямок діяльності секції – наукове обгрунту- вання комплексного розвитку усіх ви- дів транспорту колишнього Радянсько- го Союзу, яке знайшло своє відобра- ження в публікаціях 1940 року: «Пер- спективные вопросы транспорта», «Об основных принципах построения транспортной сети СССР» і ін. Пізніше В.М. Образцов був членом Президії Академії наук СРСР, директором філіалу Академії в Комі АРСР [9]. Усвідомлюючи загрозу війни, що насувалася, академік В.М. Образцов опублікував у 1940 р. в журналі “Соци- алистический транспорт” статтю “Рабо- та станций в военных условиях”, реко- мендації якої залізничники використали у перші ж дні війни. Друга світова вій- на значно змінила тематику наукових досліджень В.М. Образцова і секції, очолюваної ним. В жовтні 1941 р. Во- лодимир Миколайович разом з іншими ЗНАМЕННІ ДАТИ ПИТАННЯ ІСТОРІІ НАУКИ І ТЕХНІКИ 2008 № 4 62 провідними вченими Академії приїхав на Урал і відразу ж включився в актив- ну роботу Оборонної комісії Академії Наук, керував складанням єдиного транспортного технічного процесу в ре- гіоні з метою прискореного обігу ваго- нів, вирішував складні завдання збіль- шення пропускної здатності залізниць Уралу, давав рекомендації щодо відно- влення транспорту в районах, звільне- них від фашистів. Після закінчення другої світової війни, академік В.М. Образцов очолю- вав розробку плану комплексного роз- витку транспорту Молотовської (сього- дні Пермської) області. Уряд схвалив пропозиції вченого і його колег. У пе- рші післявоєнні роки Володимир Ми- колайович успішно витрішував анало- гічні проблеми і в інших районах краї- ни: Північ-Захід, Східний Сибір, Куз- бас, Комі АРСР і ін. Академік В.М. Образцов за півсто- річчя своєї інженерної, наукової і педа- гогічної діяльності опублікував понад 300 наукових праць, загальним об’ємом біля 400 друкованих аркушів (не раху- ючи написаних у співавторстві)[10]. В.М. Образцов виховав цілу преля- ду послідовників. Під його керівницт- вом підготували і захистили дисертації 9 докторів і 20 кандидатів технічних наук. Заслуги академіка В.М. Образцо- ва гідно оцінені – його було нагоро- джено 3 орденами Леніна, 2 орденами Трудового Червоного Правора, ордена- ми Вітчизняної війни І ступеню і Чер- воної зірки, багатьма медалями. Він мав персональне звання генерального дире- ктора руху 1-го рангу. Ще у 1942 р. Володимир Миколайович отримав Державну премію СРСР І-го ступеню. Усі премії М.В. Образцов вніс у фонд оборони країни. Ім’я В.М. Образцова присвоєно Миколаївському залізничному техніку- му, Ленінградському інституту інжене- рів залізничного транспорту (тепер Санкт-Петербурзькому університету шляхів сполучення). Бахметьєвська ву- лиця у Москві, на якій багато років жив В.М. Образцов, названа його іменем, а на домі №12 встановлена меморіальна дошка з іменем вченого. Помер академік Володимир Мико- лайович Образцов 28 листопада 1949 р. В Москві. Похований на Новодєвічесь- кому кладовищі. ЛІТЕРАТУРА 1. Шаульский Ф.И. Владимир Николае- вич Образцов (1874-1949) // В.Н. Образцов. Избранные труды. – Москва: Изд-во АН СССР, 1955. – Т.1. – С.7-20. 2. Образцов В.Н. Переустройство ста- нции Иваново // Инженерное дело. – 1902. – №3. – 59 с. 3. Образцов В.Н. К вопросу о проекти- ровании станций // Инженерное дело. – 1905. 4. Образцов В.Н. Теоретические иссле- дования по обороту вагонов // Известия Московського инженерного училища. – 1909. – Ч.2, вып.2. – С.21-64. – (Научныет руды). 5. Образцов В.М. Массовий транспорт железнодорожный и водный // Записки Мо- сковского отделения Российского техничес- кого общества. – 1913. – Т.16. - №6. – С.153- 171 и №7. – С.181-205. 6. Статистический сборник Министерс- тва путей сообщения. – 1908. – Вып. 106. С.1-16. 7. Образцов В.Н. Принципы русской железнодорожной сети // Производитель- ные силы России. – 1916. - №1. – С.32-35. 8. Довганюк С. В.Образцов про розпо- діл вузлів залізничної мережі та про сорту- вальну роботу // Історія української науки на межі тисячоліть. – 2007. – Вип.27. – С.34-41. 9. Владимир Николаевич Образцов: 1874-1949 // Люди русской науки. – Моск- ва: Техника, 1965. – С.623-633. 10. Никитин В.Д., Шаульский Ф.И. Образцов В.Н. // Ученые и изобретатели железнодорожного транспорта. – Москва: Изд-во АН СССР, 1965. – С.64-73.