Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова)
В статье освещается жизнь и деятельность академика В.М. Образцова.
Gespeichert in:
| Datum: | 2008 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Центр пам’яткознавства НАН України і Українського товариства охорони пам’яток історії та культури
2008
|
| Schriftenreihe: | Питання історії науки і техніки |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/78828 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова) / С.С. Довганюк // Питання історії науки і техніки. — 2008. — № 4. — С. 59-62. — Бібліогр.: 10 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-78828 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-788282025-02-09T20:32:11Z Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова) Довганюк, С.С. Знаменні дати В статье освещается жизнь и деятельность академика В.М. Образцова. In this article is devoted life and activity of the academician V.M. Obraztchov. 2008 Article Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова) / С.С. Довганюк // Питання історії науки і техніки. — 2008. — № 4. — С. 59-62. — Бібліогр.: 10 назв. — укр. 2077-9496 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/78828 625.1 (09) uk Питання історії науки і техніки application/pdf Центр пам’яткознавства НАН України і Українського товариства охорони пам’яток історії та культури |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Знаменні дати Знаменні дати |
| spellingShingle |
Знаменні дати Знаменні дати Довганюк, С.С. Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова) Питання історії науки і техніки |
| description |
В статье освещается жизнь и деятельность академика В.М. Образцова. |
| format |
Article |
| author |
Довганюк, С.С. |
| author_facet |
Довганюк, С.С. |
| author_sort |
Довганюк, С.С. |
| title |
Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова) |
| title_short |
Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова) |
| title_full |
Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова) |
| title_fullStr |
Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова) |
| title_full_unstemmed |
Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова) |
| title_sort |
видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка в.м. образцова) |
| publisher |
Центр пам’яткознавства НАН України і Українського товариства охорони пам’яток історії та культури |
| publishDate |
2008 |
| topic_facet |
Знаменні дати |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/78828 |
| citation_txt |
Видатний вчений-залізничник, інженер, педагог і громадський діяч (до 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова) / С.С. Довганюк // Питання історії науки і техніки. — 2008. — № 4. — С. 59-62. — Бібліогр.: 10 назв. — укр. |
| series |
Питання історії науки і техніки |
| work_keys_str_mv |
AT dovganûkss vidatniivčeniizalízničnikínženerpedagogígromadsʹkiidíâčdo135ríččâvíddnânarodžennâakademíkavmobrazcova |
| first_indexed |
2025-11-30T13:28:14Z |
| last_indexed |
2025-11-30T13:28:14Z |
| _version_ |
1850222103884726272 |
| fulltext |
ЗНАМЕННІ ДАТИ
ПИТАННЯ ІСТОРІІ НАУКИ І ТЕХНІКИ 2008 № 4 59
УДК 625.1 (09)
ВИДАТНИЙ ВЧЕНИЙ-ЗАЛІЗНИЧНИК, ІНЖЕНЕР, ПЕДАГОГ
І ГРОМАДСЬКИЙ ДІЯЧ
(До 135-річчя від дня народження академіка В.М. Образцова)
Довганюк С.С., канд. техн. наук, доцент
(Дніпропетровський національний університет
залізничного транспорту ім. Лазаряна, Львівська філія)
В статье освещается жизнь и деятельность академика В.М. Образцова
In this article is devoted life and activity of the academician V.M. Obraztchov
Володимир Миколайович Образцов
(1874-1949) народився у м. Миколаєві.
Тут він і закінчив гімназію із золотою
медаллю, а в 1892 р. поступив до Петер-
бурзького інституту інженерів шляхів
сполучення. Через п’ять років став інже-
нером-залізничником. Після закінчення
Інституту В.М. Образцов брав участь у
вишукуваннях та будівництві Московсь-
ко-Віндавської залізниці, служив інже-
нером служби колії на Миколаївській, а
відтак на Московсько-Курській залізниці.
Вже тоді молодого інженера зацікавили
проблеми проектування, переобладнання
і будівництва станцій і вузлів – галузі
найбільш відсталої на той час і такої, що
не мала хочав-б якоїсь наукової бази. По-
дібний стан справ ускладнював експлуа-
таційну роботу [1].
У 1901 р. В.М. Образцов вирішив
складне інженерне завдання – склав
проект реконструкції станції Іваново
(Московсько-Ярославсько-
Архангельська залізниця), в якій впер-
ше в Російській імперії розробив і уза-
гальнив основні конструктивні прин-
ципи проектування і розміщення вели-
ких станцій. Проект викликав широкий
інтерес і схвалення інженерної громад-
ськості, Міністерства шляхів сполучен-
ня і був опублікований у відомчому
журналі “Инженерное дело”, який ви-
давався під редакцією майбутнього
академіка Г.П. Передерія [2]. З того ча-
су В.М. Образцов став керувати проек-
туванням станцій і займався цим все
своє життя, збагачуючи розробки но-
вими прогресивними рішеннями. Так, у
1904 р. журнал “Инженерное дело” на-
друкував його другу цікаву статтю,
присвячену розрахункам стрілочних
переводів, стрілочних вулиць, ще через
рік з’явилася нова публікація “До пи-
тання про проектування станцій”[3].
У 1905 р. В.М. Образцов уник аре-
шту за участь в революційному русі,
але був звільнений із служби на держа-
вних залізницях. Лише у 1913 р. його
запросили на посаду консультанта низ-
ки проектів великих станцій.
Паралельно з інженерною діяльніс-
тю, починаючи з 1901 р. В.М. Образцов
займався і викладанням у Московському
вищому технічному училищі, Нижнього-
родському університеті, Варшавському
політехнічному інституті, на Жіночих
будівельних курсах (перетворених на
Московський інститут цивільних інжене-
рів). В тому ж році його запросили у Мо-
сковське інженерне училище Міністерст-
ва шляхів сполучення, де він пропрацю-
вав майже 50 років.У 1917 р. за ініціативи
В.М. Образцова відкрилося середньо-
будівельне училище в Москві, на базі
якого пізніше організували інженерно-
будівельний інститут. В ньому Володи-
мир Миколайович займав посаду декана
факультету промислового транспорту і
ЗНАМЕННІ ДАТИ
ПИТАННЯ ІСТОРІІ НАУКИ І ТЕХНІКИ 2008 № 4 60
керував кафедрою “Спеціальні дороги”.
Співробітничав В.М. Образцов і з інши-
ми вузами країни. У 1923 р. його обира-
ють професором Московського Інженер-
ного училища. Викладач В.М. Образцов
одним з перших запропонував організу-
вати робітничі факультети (робфаки) при
вузах, хоча багато професорів активно
противилися цьому нововведенню. В.М.
Образцов сам очолив робфак при Мос-
ковському межевому інституті (пізніше
інститут геодезії, аерофотозйомки і кар-
тографії).
У перші роки радянської влади
В.М. Образцова запросили для проек-
тування перебудови найбільшого в ко-
лишньому СРСР Московського заліз-
ничного вузла. Йому належить ідея і
перший проект глибокого вводу заліз-
ниць у міську територію Москви; про-
ект врахували у генеральному плані
реконструкції столиці. У 1923-1933 рр.
під керівництвом В.М. Образцова та з
використанням досвіду реконструкції
станцій Іваново і об’єднання Смоленсь-
кого вузла станцій (1922), були складе-
ні і здійснені проекти переобладнання
великих вузлів – Нижньогородського,
Саратовського, Ленінградського, Запо-
різького, складних вузлів Кузнецького і
Донецького вугільних басейнів.
Проектування реконструкції дію-
чих і будівництва нових станцій Воло-
димир Миколайович зв’язував з підви-
щенням ефективності експлуатаційної
діяльності підприємств. На цій основі
виникла нова галузь трангспортної нау-
ки – промисловий транспорт. У 1925 р.
наукова праця В.М. Образцова про про-
ектування станцій і вузлів з прив’язкою
їх діяльності з роботою промислового
транспорту була опублікована в “Тру-
дах ХХІ совещательного съезда пред-
ставителей служб эксплуатации желез-
ных дорог СССР” і викликала великий
інтерес в інженернмх колах.
Важливим заходом, що збільшував
пропускну і провізну здатність заліз-
ниць, стали проекти В.М. Образцова,
які передбачали, що кожний залізнич-
ний вузол керується залізницею [4]. До
цього експлуатаційною роботою вузлів
керували одночасно декілька залізниць,
які прилягали до нього, що вносило
дезорганізацію в рух поїздів. У проек-
тах вченого багато тупикових станцій
перетворилися на транзитні, закривали-
ся малодіяльні і розвивалися перспек-
тивні станції. У вузлах передбачалися
спеціалізовані пасажирські, сортувальні
і вантажні станції, відкидалися перети-
нання маршрутів в одному напрямку.
Ці та інші заходи, проведені в життя,
різко підвищили ефективність станцій і
вузлів. Всю цю складну роботу очолю-
вав професор В.М. Образцов – член
спеціальної комісії з об’єднання вузлів
при Головній інспекції Народного Ко-
місаріату шляхів сполучення і член Ко-
мітету з реконструкції транспорту при
Народному Комісаріаті шляхів сполу-
чення (1919-1933).
З появою нової транспортної науки
про станції і вузли в 1923 р. в Москов-
ському Інституті інженерів шляхів спо-
лучення утворилася кафедра “Станції і
вузли”, керівником якої до кінця свого
життя був її засновник В.М. Образцов.
На кафедрі в різний час працювали ві-
домі вчені С.П. Бузанов, С.В. Земблі-
нов, В.Д. Нікітін, Ф.І. Шаульський,
М.С. Ющенко, М.С. Сеньковський та
інші спеціалісти.
У своїх працях В.М. Образцов вста-
новив пряму залежність діяльності заліз-
ничного спорту від чіткої організації сор-
тувальної роботи вузлів і станцій і скоро-
чення при цьому простою вагонів. Він
одним з перших довів переважаюче зна-
чення обігу вантажних вагонів.
В роки індустріалізації СРСР були
проведені реконструкція, технічне пе-
реобладнання і нове будівництво заліз-
ниць, збільшені їх пропускна і провізна
здатність. В такий напружений для за-
лізничного транспорту період В.М. Об-
разцов та його співробітники керували
широкомасштабними проектними роз-
ЗНАМЕННІ ДАТИ
ПИТАННЯ ІСТОРІІ НАУКИ І ТЕХНІКИ 2008 № 4 61
робками технічного переозброєння за-
лізниць, здійснювали його наукове за-
безпечення із врахуванням електрифі-
кації ліній, обладнання їх автоблоку-
ванням, облаштування механізованих
сортувальних гірок, посилення потуж-
ності верхньої будови колії і колійного
господарства. В цей період В.М. Обра-
зцов опублікував важливі наукові праці
з найбільш гострих проблем [5]. Серед
них “Типовая станция V-ІІІ классов с
постепенным развитием», «Техника
проектирования узлов», «Основные на-
чала для проектирования железнодо-
рожных станций», «Проектирование и
расчет сортировочной горы», «Желез-
нодорожные узлы» та ін.
Індустріалізація країни, прискоре-
ний розвиток її промислового потенці-
алу, сприяли росту великих міст з висо-
кою чисельністю населення, величез-
ними площами забудови і відповідним
транспортом [6]. Це призвело до необ-
хідності ув’язки залізничних станцій з
підземним і надземним транспортом
міст, що в першу чергу стосувалося
столичного вузла. Професор В.М. Об-
разцов фактично першим почав займа-
тися проблемою “місто-залізниця” ще в
30-х роках ХХ ст., присвятивши їй нау-
кові праці з дослідження комплексного
розвитку залізничного, автомобільного,
повітряного, міського і промислового
транспорту [7]. Такими є, наприклад,
його праці “Железная дорога в городе»,
«Транспорт в планировке города»,
«Внеулочное пересечение в планировке
городов», «Транспорт жилого кварта-
ла», «К вопросу о комплексной теории
транспорта» та ін.
Знаменною подією став вихід у світ
фундаментального підручника “Стан-
ции и узлы” (перший том – у 1935 р.,
другий – у 1939 р.), написаний В.М.
Образцовим разом з однодумцями і по-
слідовниками. Цей курс став основою в
розвитку галузевої дисципліни. Пізніше
підручник переклали на китайську мову
і видали у Пекіні.
У 1935-1940 рр. В.М. Образцов
очолив Всесоюзний науково-дослідний
Інститут залізничного транспорту. На
цьому посту він зробив багато, щоб пе-
ребудувати систему наукових дослі-
джень на транспорті, створювати екс-
периментальну базу Інституту [8]. Під
керівництвом В.М. Образцова Інститут
став передовим штабом вітчизняної
транспортної науки, розробки Інститу-
ту багато в чому сприяли перетворенню
колишнього СРСР у велику залізничну
державу. У 1925 р. професору В.М. Об-
разцову було присвоєно вчену ступінь
доктора технічних наук і почесне зван-
ня заслуженого діяча науки і техніки
РСФСР, раніше, в 1931 р. – заслужено-
го діяча науки і техніки Комі АРСР. У
січні 1939 р. В.М. Образцов – талано-
витий інженер, великий вчений в галузі
транспорту, популяризатор науки і тех-
ніки, чудовий лектор, педагог і громад-
ський діяч – був обраний дійсним чле-
ном (академіком) АН СРСР. В Академії
він очорлив секцію з наукової розробки
проблем транспорту і керував нею до
кінця свого життя. Основний напрямок
діяльності секції – наукове обгрунту-
вання комплексного розвитку усіх ви-
дів транспорту колишнього Радянсько-
го Союзу, яке знайшло своє відобра-
ження в публікаціях 1940 року: «Пер-
спективные вопросы транспорта», «Об
основных принципах построения
транспортной сети СССР» і ін. Пізніше
В.М. Образцов був членом Президії
Академії наук СРСР, директором
філіалу Академії в Комі АРСР [9].
Усвідомлюючи загрозу війни, що
насувалася, академік В.М. Образцов
опублікував у 1940 р. в журналі “Соци-
алистический транспорт” статтю “Рабо-
та станций в военных условиях”, реко-
мендації якої залізничники використали
у перші ж дні війни. Друга світова вій-
на значно змінила тематику наукових
досліджень В.М. Образцова і секції,
очолюваної ним. В жовтні 1941 р. Во-
лодимир Миколайович разом з іншими
ЗНАМЕННІ ДАТИ
ПИТАННЯ ІСТОРІІ НАУКИ І ТЕХНІКИ 2008 № 4 62
провідними вченими Академії приїхав
на Урал і відразу ж включився в актив-
ну роботу Оборонної комісії Академії
Наук, керував складанням єдиного
транспортного технічного процесу в ре-
гіоні з метою прискореного обігу ваго-
нів, вирішував складні завдання збіль-
шення пропускної здатності залізниць
Уралу, давав рекомендації щодо відно-
влення транспорту в районах, звільне-
них від фашистів.
Після закінчення другої світової
війни, академік В.М. Образцов очолю-
вав розробку плану комплексного роз-
витку транспорту Молотовської (сього-
дні Пермської) області. Уряд схвалив
пропозиції вченого і його колег. У пе-
рші післявоєнні роки Володимир Ми-
колайович успішно витрішував анало-
гічні проблеми і в інших районах краї-
ни: Північ-Захід, Східний Сибір, Куз-
бас, Комі АРСР і ін.
Академік В.М. Образцов за півсто-
річчя своєї інженерної, наукової і педа-
гогічної діяльності опублікував понад
300 наукових праць, загальним об’ємом
біля 400 друкованих аркушів (не раху-
ючи написаних у співавторстві)[10].
В.М. Образцов виховав цілу преля-
ду послідовників. Під його керівницт-
вом підготували і захистили дисертації
9 докторів і 20 кандидатів технічних
наук. Заслуги академіка В.М. Образцо-
ва гідно оцінені – його було нагоро-
джено 3 орденами Леніна, 2 орденами
Трудового Червоного Правора, ордена-
ми Вітчизняної війни І ступеню і Чер-
воної зірки, багатьма медалями. Він мав
персональне звання генерального дире-
ктора руху 1-го рангу. Ще у 1942 р.
Володимир Миколайович отримав
Державну премію СРСР І-го ступеню.
Усі премії М.В. Образцов вніс у фонд
оборони країни.
Ім’я В.М. Образцова присвоєно
Миколаївському залізничному техніку-
му, Ленінградському інституту інжене-
рів залізничного транспорту (тепер
Санкт-Петербурзькому університету
шляхів сполучення). Бахметьєвська ву-
лиця у Москві, на якій багато років жив
В.М. Образцов, названа його іменем, а
на домі №12 встановлена меморіальна
дошка з іменем вченого.
Помер академік Володимир Мико-
лайович Образцов 28 листопада 1949 р.
В Москві. Похований на Новодєвічесь-
кому кладовищі.
ЛІТЕРАТУРА
1. Шаульский Ф.И. Владимир Николае-
вич Образцов (1874-1949) // В.Н. Образцов.
Избранные труды. – Москва: Изд-во АН
СССР, 1955. – Т.1. – С.7-20.
2. Образцов В.Н. Переустройство ста-
нции Иваново // Инженерное дело. – 1902. –
№3. – 59 с.
3. Образцов В.Н. К вопросу о проекти-
ровании станций // Инженерное дело. –
1905.
4. Образцов В.Н. Теоретические иссле-
дования по обороту вагонов // Известия
Московського инженерного училища. –
1909. – Ч.2, вып.2. – С.21-64. – (Научныет
руды).
5. Образцов В.М. Массовий транспорт
железнодорожный и водный // Записки Мо-
сковского отделения Российского техничес-
кого общества. – 1913. – Т.16. - №6. – С.153-
171 и №7. – С.181-205.
6. Статистический сборник Министерс-
тва путей сообщения. – 1908. – Вып. 106.
С.1-16.
7. Образцов В.Н. Принципы русской
железнодорожной сети // Производитель-
ные силы России. – 1916. - №1. – С.32-35.
8. Довганюк С. В.Образцов про розпо-
діл вузлів залізничної мережі та про сорту-
вальну роботу // Історія української науки
на межі тисячоліть. – 2007. – Вип.27. –
С.34-41.
9. Владимир Николаевич Образцов:
1874-1949 // Люди русской науки. – Моск-
ва: Техника, 1965. – С.623-633.
10. Никитин В.Д., Шаульский Ф.И.
Образцов В.Н. // Ученые и изобретатели
железнодорожного транспорта. – Москва:
Изд-во АН СССР, 1965. – С.64-73.
|