Проблеми розвитку кредитно-фінансових механізмів підтримки малого підприємництва в Україні

Обґрунтовано необхідність фінансової підтримки малого підприємництва, зокрема шляхом розвитку інституціональних механізмів мікрокредитування та кредитування підприємців-початківців для забезпечення сталого розвитку малого підприємництва....

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2014
Автори: Сараєва, І.М., Носова, Н.І.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України 2014
Назва видання:Економічні інновації
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/79158
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Проблеми розвитку кредитно-фінансових механізмів підтримки малого підприємництва в Україні / І.М. Сараєва, Н.І. Носова // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2014. — Вип. 57. — С. 348-360. — Бібліогр.: 13 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-79158
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-791582025-02-09T14:18:06Z Проблеми розвитку кредитно-фінансових механізмів підтримки малого підприємництва в Україні On some Problems of Credit and Financial Mechanisms to Support Small Business in Ukraine Сараєва, І.М. Носова, Н.І. Обґрунтовано необхідність фінансової підтримки малого підприємництва, зокрема шляхом розвитку інституціональних механізмів мікрокредитування та кредитування підприємців-початківців для забезпечення сталого розвитку малого підприємництва. The paper substantiates the necessity of financial support for small businesses, in particular through the development of institutional mechanisms and micro-credit lending for business start-ups to ensure the sustainable development of small business. 2014 Article Проблеми розвитку кредитно-фінансових механізмів підтримки малого підприємництва в Україні / І.М. Сараєва, Н.І. Носова // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2014. — Вип. 57. — С. 348-360. — Бібліогр.: 13 назв. — укр. XXXX-0066 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/79158 336.73:334.012.64(477) uk Економічні інновації application/pdf Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
description Обґрунтовано необхідність фінансової підтримки малого підприємництва, зокрема шляхом розвитку інституціональних механізмів мікрокредитування та кредитування підприємців-початківців для забезпечення сталого розвитку малого підприємництва.
format Article
author Сараєва, І.М.
Носова, Н.І.
spellingShingle Сараєва, І.М.
Носова, Н.І.
Проблеми розвитку кредитно-фінансових механізмів підтримки малого підприємництва в Україні
Економічні інновації
author_facet Сараєва, І.М.
Носова, Н.І.
author_sort Сараєва, І.М.
title Проблеми розвитку кредитно-фінансових механізмів підтримки малого підприємництва в Україні
title_short Проблеми розвитку кредитно-фінансових механізмів підтримки малого підприємництва в Україні
title_full Проблеми розвитку кредитно-фінансових механізмів підтримки малого підприємництва в Україні
title_fullStr Проблеми розвитку кредитно-фінансових механізмів підтримки малого підприємництва в Україні
title_full_unstemmed Проблеми розвитку кредитно-фінансових механізмів підтримки малого підприємництва в Україні
title_sort проблеми розвитку кредитно-фінансових механізмів підтримки малого підприємництва в україні
publisher Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України
publishDate 2014
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/79158
citation_txt Проблеми розвитку кредитно-фінансових механізмів підтримки малого підприємництва в Україні / І.М. Сараєва, Н.І. Носова // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2014. — Вип. 57. — С. 348-360. — Бібліогр.: 13 назв. — укр.
series Економічні інновації
work_keys_str_mv AT saraêvaím problemirozvitkukreditnofínansovihmehanízmívpídtrimkimalogopídpriêmnictvavukraíní
AT nosovaní problemirozvitkukreditnofínansovihmehanízmívpídtrimkimalogopídpriêmnictvavukraíní
AT saraêvaím onsomeproblemsofcreditandfinancialmechanismstosupportsmallbusinessinukraine
AT nosovaní onsomeproblemsofcreditandfinancialmechanismstosupportsmallbusinessinukraine
first_indexed 2025-11-26T18:37:36Z
last_indexed 2025-11-26T18:37:36Z
_version_ 1849879176160477184
fulltext УДК 336.73:334.012.64(477) ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ КРЕДИТНО-ФІНАНСОВИХ МЕХАНІЗМІВ ПІДТРИМКИ МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА В УКРАЇНІ Сараєва І.М., Носова Н.І. Обґрунтовано необхідність фінансової підтримки малого підприєм- ництва, зокрема шляхом розвитку інституціональних механізмів мікрок- редитування та кредитування підприємців-початківців для забезпечення сталого розвитку малого підприємництва. Постановка проблеми. Малий бізнес в усьому світі визнається за рушійну силу економіки, основу формування стабільного середнього кла- су для забезпечення сталого розвитку країни. Але інтенсивний розвиток сектору малого підприємництва можливий лише за наявності сприятливих інституціонально-економічних умов у країні, головними з яких є форму- вання системи фінансових механізмів для забезпечення малих підпри- ємств необхідними кредитно-фінансовими ресурсами на всіх етапах їх функціонування. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Розгляд та аналіз фінан- сової системи і діючого механізму кредитування свідчить про різноплано- вий підхід до теоретичних і прикладних наукових досліджень вітчизняних і закордонних вчених. Проблемами кредитування малого бізнесу та розвитку небанківських фінансово-кредитних установ в Україні та в світі займалися: Лащ Т.А. [1], Пихняк Т.А. [2], Хурса М.М. [3], Коваленко К.Г.[4], Логин О.В. [5], Финк Т.А. [6] та інші. Незважаючи на велику кількість публікацій, прис- вячених цій проблематиці, теоретичні засади розбудови єдиної цілісної системи кредитно-фінансової підтримки малого підприємництва в Україні розроблено недостатньо. Метою статті є проведення комплексного й всебічного аналізу існу- ючих в Україні механізмів кредитно-фінансової підтримки підприємців, їх систематизація та надання пропозицій щодо розробки напрямів вдоскона- лення кредитно-фінансової підтримки малого бізнесу, зокрема включення механізмів мікрофінансування та інформаційно-консультаційної підтрим- ки бізнесу. Викладення основного матеріалу. Аналіз структури підприємницького сектору, як сукупності потен- ційних клієнтів кредитування, показує, що вона, як в Україні в цілому, так і на рівні регіонів, на протязі останніх років залишається незмінною (див. рис. 1). 348 Економічні інновації Випуск № 57 2014 Рис. 1. Структура підприємницького сектору України у 2012 році [7] Левову його частку (77,2%) складають суб'єкти підприємницької ді- яльності – фізичні особи (див. табл. 1), які у 2012 році виробили лише 5,6 % загального обсягу реалізованої продукції (робіт, послуг), у той час, як великі й середні підприємства, частка яких становила 0,04% і 1,26% ві- дповідно, виробили 39,74% та 39,67% загального обсягу реалізованої про- дукції. Динаміка показників розвитку малого бізнесу за останні роки (Рис. 2) свідчить про його стагнацію. Рис. 2. Динаміка кількості МП у 2006-2012 рр.17 Так, кількість малих підприємств у 2012 р. не досягла рівня кризово- го 2009 р. Погіршилися й основні показники розвитку сектора: кількість малих підприємств на 10 тис. наявного населення знизилася з 84 од. у 2007 р. до 76 од. у 2012 р., а фізичних осіб-підприємців стало менше май- же вдвічі: з 530 од. у 2008 р. до 271 од. у 2012 р. [7]. 17 За 2011 р. офіційні статистичні дані щодо кількості МП в Україні відсутні. 2014 Економічні інновації Випуск № 57 349 У відповідності з європейськими критеріями [8], 95,1 % всього сек- тора малого бізнесу складають мікропідприємства (див. табл. 1), до яких відносяться як суб’єкти підприємницької діяльності – юридичні особи, так і підприємці – фізичні особи, з кількістю зайнятих менше 10 осіб. Таблиця 1 Показники розвитку суб'єктів господарювання ЄС-27 і України за їх розмірами у 2012 р.18 Мікро19 Малі Середні МСП Великі Усього ЄС-27 Кількість СПД, од. 19143527 1357533 226573 20727627 43654 20771281 % 92,2 6,5 1,1 99,8 0,2 100 Кількість зайня- тих, тис.осіб 38395,8 26771,3 22310,2 87477,3 42318,9 129796,2 % 29,6 20,6 17,2 67,4 32,6 100 Товарообіг, млрд.євро 4548 4659 4828 14035 10231 24266 Продуктивність20 1000євро/особу 118,4 174,0 216,4 160,4 241,8 186,9 Україна Кількість СПД, од. 152165321 57587∗ 20189 1599429 698 1600127 % 95,1 3,6 1,26 99,96 0,04 100 Кількість зайня- тих, тис.осіб 3065,5 1254,1 3144,2 7463,8 2484,2 9948 % 30,8 12,6 31,6 75,0 25 100 Обсяг реалізованої продукції, млрд.грн. 468,5 458,6 1769,9 2697 1772,5 4469,5 % 10,5 10,3 39,6 60,3 39,7 100 Обсяг реалізованої продукції, млрд.євро22 44,6 43,7 168,6 256,9 168,8 425,7 Продуктивність 1000євро/особу 14,5 34,8 53,6 34,4 67,9 42,8 Продуктивність МСП ЄС/ Проду- ктивність МСП України 8,1 5 4 4,7 3,6 4,4 18 Розраховано за даними: Держкомстату України та Eurostat 19 За визначенням ЄС до мікропідприємств відносяться суб'єкти підприємницької діяльності (юри- дичні і фізичні особи) з кількістю зайнятих < 10 осіб 20 За європейськими стандартами продуктивність розраховується за формулою: валова додана вар- тість/кількість зайнятих, але оскільки в Україні валова додана вартість для МСП не розраховується, то з метою співставлення українських і європейських показників розвитку МСП у цій таблиці ефективність розраховувалась за формулою: товарообіг (або обсяг реалізованої продукції)/кількість зайнятих. 21 Складається з мікропідприємств – юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців. За даними Держкомстату України кількість фізичних осіб-підприємців у 2012 р. становила 1235192 одиниць. 22 За курсом НБУ на 1.01.2013 р.: 1 євро = 10,5 грн. 350 Економічні інновації Випуск № 57 2014 Разом з тим, продуктивність (обсяг реалізованої продукції на одного зайнятого) малих підприємств майже у 2 рази менше продуктивності ве- ликих та середніх підприємств, а у СПД-фізичних осіб - майже у 6 разів нижче, ніж великих. Слід зазначити, що показники кількості МСП кореспондуються з євро- пейськими показниками (з урахуванням кількості населення і з певними засте- реженнями через розходження методик статистичного обліку), але структурні показники – ні. Продуктивність мікропідприємств в Україні майже у 8 разів нижче продуктивності підприємств ЄС аналогічної категорії (див. табл. 1). Більше третини (37%) МП України (юридичних осіб) у 2012 р. були збитковими. Таким чином, малий бізнес в Україні – це бізнес фізичних осіб, біз- нес «заради виживання», пов'язаний, головним чином, з торгівлею й на- данням послуг. Головними проблемами українського бізнесу, як свідчить останній рейтинг «World Economic Forum» глобальної конкурентоспроможності 2013-2014 рр. [9] (в якому, до речі, Україна опустилася на 11 позицій і по- сіла 84-місце з 148 країн, розмістившись між Тунісом і Уругваєм), зали- шаються: доступ до фінансових ресурсів, слабкість інститутів, що страж- дають від бюрократизму, нестача прозорості й фаворитизм у діях чинов- ників, а також нерозвиненість ринку товарів і послуг (див. Рис. 3). Рис. 3. Основні фактори, які перешкоджають веденню бізнесу в Україні 2014 Економічні інновації Випуск № 57 351 Основними інститутами, орієнтованими на надання фінансових пос- луг суб’єктам малого підприємництва в Україні, є: комерційні банки, ін- ститути державної фінансової підтримки малого підприємництва, інститу- ти спільного інвестування, лізингові й факторингові компанії та мікрофі- нансові інститути (кредитні спілки, ломбарди та ін.). Рис. 4. Інфраструктура системи кредитно-фінансової підтримки малого бізнесу в Україні За даними НБУ [10] станом на 1.01.2013 р. в Україні діяло 176 банків, з яких 53 банки за участю іноземного капіталу (30,3% від зага- льної кількості діючих банків України) і 22 − зі 100% іноземним капіта- лом. Більш за все банків з іноземним капіталом з Росії − 23,3%, Кіпру − 12,8%, Австрії −12,3%, Франції − 11,3%, Нідерландів − 6,5%, Угорщини і Швеції − по 6%, Німеччини − 5,2%. При цьому іноземні банки, за оцінка- ми фахівців, видали в Україні 40% всіх корпоративних кредитів и 63% − позичок населенню. Загальні активи банків складали 1267,9 млрд. грн. (див. табл. 2). 352 Економічні інновації Випуск № 57 2014 Таблиця 2 Основні показники діяльності банків в Україні у 2012 р. [10] Показники 2012 Довідково: 2011 млрд. грн. Зміна до попереднього року млрд. грн. Зміна до попереднього року млрд. грн. % млрд. грн. % Загальні активи 1267,9 56,4 4,7 1211,5 121,3 11,1 Активи 1127,2 72,9 6,9 1054,3 112,2 11,9 Зобов'язання 957,9 59,1 6,6 898,8 94,4 11,7 Капітал 169,3 13,8 8,9 155,5 17,8 12,9 Більшість банків розташовано в розвинених промислових регіонах України: у м. Києві та Київській області (64,7% від загальної кількості ба- нківських установ), близько 22,7% діяло в цілому: у Дніпропетровській, Донецькій, Харківській та Одеській областях. Переважна більшість кредитів банківської системи зосереджена у торгівлі, переробній промисловості та операціях з нерухомим майном (див. табл. 3). Таблиця 3 Корпоративний кредитний портфель банківської системи за галузями економіки23 Галузь Кредитний порт- фель на 1.01.2013, млн. грн. Сільське господарство 36488 Рибальство, рибництво 356 Добувна промисловість 15726 Переробна промисловість 125880 Виробництво та розподілення електроенергії, газу та води 21483 Будівництво 37052 Торгівля 220224 Діяльність готелів та ресторанів 4230 Діяльність транспорту та зв'язку 3043 Операції з нерухомим майном 105516 Освіта 138 Охорона здоров'я та надання соціальної допомоги 1341 Надання комунальних та індивідуальних послуг 6949 23 За даними НБУ 2014 Економічні інновації Випуск № 57 353 Відповідно до опитування банків, яке проводив Центр соціально- економічних досліджень «СASE Україна» у травні – червні 2013 р., обсяг портфеля кредитів малому та середньому бізнесу в 2012 р. у більшості банків був більш як на 30% нижчий, ніж у передкризовому 2008-му. Бан- ки підтверджують, що їх вимоги до фінансового стану та застави від ма- лих і середніх підприємств-позичальників стали більш жорсткішими, во- ни частіше відмовляють таким клієнтам у наданні кредитів порівняно з докризовим періодом, при цьому частка кредитів на розвиток бізнесу зменшилася. У 2012 р. 276 існуючих в Україні небанківських фінансових компа- ній надали фінансових кредитів за рахунок власних коштів на 919,4 млн. грн., послуг з фінансового лізингу – на 1,6 млн. грн. На частку лізингового сектору в Україні припадає майже 3% ВВП. У 2012 р. 535 лізингових компаній в Україні уклали 10826 договорів фі- нансового лізингу на суму 14,71 млрд. грн., більше половини (58,1%) цих договорів становить лізинг автомобілів. Фінансування лізингових операцій на 41,9% здійснювалося за рахунок банківських кредитів, 35,7% − за рахунок власних коштів і 22,4% − за рахунок позичкових ко- штів юридичних осіб. Окрім банків в Україні функціонують й інші фінансово-кредитні установи (див. табл. 4). На кінець 2012 р. в Україні 617 кредитних спілок володіли кредитним портфелем у розмірі 2531 млн. грн., 466 ломбардів надали 8331,6 тис. фінансових кредитів на суму 6504,2 млн. грн. В Україні існують наступні види комерційних кредитів: • кредит готівкою під заставу і без застави; • мікрокредити приватним підприємцям для розвитку бізнесу під заставу (при цьому сума кредиту залежить від оціночної вартості майна, що під заставою); • експрес-кредити підприємцям-початківцям готівкою строком до 3 років, без застави; • кредити на придбання нового або вживаного автотранспорту для суб'єктів підприємницької діяльності, під заставу цього ж автотранспорту; • кредити для підприємств агропромислового комплексу; • кредити на придбання обладнання. Слід зазначити, що з 25 лідерів ринку фінансових послуг для підпри- ємців лише 3 фінансових установи працює на ринку кредитування облад- нання і лише 8 банків мають окремі програми бізнес-позик на обладнання. Відсутність амортизаційної політики та податкових пільг стримують зрос- тання лізингу техніки та обладнання. Кредитні ставки в Україні по різних видах кредитів коливаються від 16 до 30% (див. табл. 5). Більш дешеве фінансування за ставками нижче ринкових українсь- кий малий і середній бізнес може одержати від європейських структур за рахунок відкриття так званих міжнародних кредитних ліній. 354 Економічні інновації Випуск № 57 2014 Таблиця 4 Основні показники діяльності небанківських фінансово-кредитних установ на ринку фінансових послуг України у 2009-2012 рр. Вид фінансової послуги 2009 2010 2011 2012 Кредитні спілки Кількість зареєстрованих кредитних спілок (на кінець періоду), од. 755 659 613 617* Кількість членів КС, тис. осіб 2190,3 1570,3 1062,4 1095,9* Загальні активи, млн. грн. 4218,0 3432,2 2386,5 2656,9* Кредити, надані членам КС (залишок на кінець періоду), млн. грн. 3909,1 3349,5 2237,4 2531* Капітал, млн. грн. 765,8 1117,3 942,9 1088,7* Інші кредитні установи Кількість інших кредитних установ, од. 32 42 49 54** Загальні активи, млн. грн. 3092,1 2498,9 3903,6 3985,8** Капітал, млн. грн. 719,4 843,5 1441,7 1455,2** Обсяг виданих кредитів на звітну дату, млн. грн. 1805,4 1408,4 2064,9 2328,8** Юридичні особи публічного права Кількість зареєстрованих юридичних осіб публічного права (на кінець періоду), од. 29 29 29 29* Загальні активи, млн. грн. 4513,2 6430,4 5509,1 4246,5** Капітал, млн. грн. 494,8 2482,7 2570,3 1356,6** Обсяг виданих кредитів на звітну дату, млн.грн. 2561,7 2421,4 3116,3 3310,3** Фінансові компанії Кількість фінансових компаній, од. 87 221 251 276** Надання фінансових кредитів за рахунок власних коштів, млн. грн. 135,5 300,0 830,2 919,4* Надання позик, млн. грн. 64,3 29,8 206,6 400,8* Надання порук (поручительств), млн. грн. 0,3 0,5 1,0 16,2* Фінансовий лізинг, млн. грн. 5,2 7,6 9,7 1,6* Надання гарантій, млн. грн. 8,7 502,6 204,6 719,7* Факторинг, млн. грн. 1594,9 6407,9 6845,2 7266,6* Операції з обміну валют, млн. грн. 17206,5 16631,9 13611,4 8347,6* Операції з переказу грошових коштів (без Укрпошти), млн. грн. 2818,6 3179,3 4758,1 7004,9* Ломбарди Кількість ломбардів (на кінець періоду), од. 373 426 456 466* Сума наданих фінансових кредитів під за- ставу, млн. грн. 3505 5503,1 7325,1 6504,2 Кількість наданих фінансових кредитів під заставу (тис. од.) 6758,8 9247,2 9388,5 8331,6 *Станом на 1.11.2012 р. **Станом на 30.09.2012 р. Джерело: Нацкомфінпослуг України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.dfp.gov.ua 2014 Економічні інновації Випуск № 57 355 http://www.dfp.gov.ua/ Таблиця 5 Ставки кредитування в Україні станом на 1.01.2013 р.24 Вид кредитування у гривнях Кредитна ставка, % Іпотечні кредити 16,9 – 25,0 Кредити на обладнання 19,0 – 25,0 На поповнення обігових коштів 18,0 – 25,0 Мікрокредити 19,0 – 25,0 Експрес-кредити 7,0 Овердрафт 16,0 – 30,0 Так, наприклад, Німецько-український фонд (НУФ), заснований у 1999 р. Німецьким банком розвитку (КfW), НБУ та Кабінетом міністрів України, з 2011-2012 рр. надав кредити 523 малим і середнім підприємст- вам на суму 42,7 млн. євро та 30 млн. грн. відповідно (в середньому за ставками від 17-19%). Наприкінці 2012 р. було погоджено надання ще 10 млн. євро для кредитування малих і середніх підприємств. Програма кредитування мікро-, малого та середнього підприємництва, що фінансу- ється Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР), передбачає надання 100 млн. євро на кредитування малого та середнього бізнесу. Ці програми реалізуються шляхом надання ресурсів банкам-партнерам, які, в свою чергу, видають позики під нижчі за ринкові відсотки підприємствам малого та середнього бізнесу. Однак, обсяг кредитних ресурсів міжнародних інститутів і фондів, як правило, обмежений через високі валютні й країнові ризики, і як наслідок, більш жорсткі вимоги до ведення бізнесу потенційних позичальників, оцінки його кредитоспроможності й застави. Крім того, коло банків, які беруть участь у таких проектах, досить вузьке, до того ж дуже обмежені види діяль- ності підприємств, які можуть розраховувати на одержання таких кредитів. В цілому, розвиток системи кредитування малого бізнесу в нашій країні стикається з багатьма проблемами, серед яких: − великі відсоткові ставки по кредитах; − недостатність стартового капіталу у підприємців; − відсутність необхідного заставного забезпечення у малих підпри- ємств; − дуже короткі строки погашення кредиту; − непрозора і недостовірна звітність й низька фінансова грамотність керівників малих підприємств; − відсутність якісних бізнес-планів; − відсутність фінансової та бухгалтерської звітності; 24 За даними рейтингу іпотечних кредитів Простобанк Консалтинг [Електронний ресурс] − Режим доступу : http://www.prostobiz.ua 356 Економічні інновації Випуск № 57 2014 http://www.prostobiz.ua/ − низька частка у підприємців власного капіталу і бізнесі (у окремих випадках 5-15%); − відсутність кредитної історії для підприємців-початківців (старт- апів); − невідповідність фінансової звітності підприємців, які працювали за спрощеною системою оподаткування, вимогам банків (у цьому випадку можливо надання кредиту як фізичній особі, під заставу); − неплатоспроможність деяких підприємців; − законодавча неврегульованість на ринку мікрофінансування. У випадку виникнення складнощів з отриманням кредиту, підприє- мець може одержати невеличкі суми (до 10 тис. дол. США) як фізична особа, однак, у цьому випадку процентні ставки по кредиту вже будуть значно вищими – від 40 до 60% річних. Враховуючи вищевказану структуру сектору малого підприємництва в Україні, переважну більшість якого становлять підприємці-фізичні осо- би конче важливим механізмом фінансової підтримки підприємців (особ- ливо початківців) є мікрофінансування. Механізм мікрофінансування в усьому світі вважається одним з най- більш перспективних та ефективних напрямів кредитування і особливо для підтримки підприємців-початківців. Мікрофінансові організації готові кредитувати позичальника з нульового циклу бізнес-діяльності, тобто то- ді, коли банк вважає ризики кредитування занадто високими. Малі міста, селища та інші населені пункти з нерозвиненою банківською інфраструк- турою теж потребують послуги мікрофінансових організацій. Там МФО можуть бути альтернативою тіньовому ринку кредитування. Формування системи мікрофінансових інститутів дає можливість збільшити доступ- ність базових банківських послуг для громадян, кооперативів та приват- них підприємців. Розвиток мікрофінансових інститутів здатний стати ка- талізатором розвитку малого та середнього бізнесу, у тому числі іннова- ційного. На жаль, інституціональне забезпечення функціонування механізмів мікрофінансування в Україні є недосконалим. Закон «Про мікрофінансові організації», необхідність якого давно визнається фахівцями, досі ще не прийнято. Ринок мікрокредитування в Україні розвивається дуже повіль- но. Так, у 2012 р. всіма небанківськими кредитно-фінансовими установа- ми в цілому (включаючи міжнародні організації), було видано кредитів на суму 15091,4 млн. грн., що в середньому становить близько 1000 доларів США на одного господарюючого суб'єкта підприємницької діяльності, і це не можна вважати достатнім для розвитку підприємництва. За даними «Microfinance Information Exchange» (MIX), ринок мікрокредитування в Україні у 2011 році оцінювався на рівні лише 0,2% ВВП [13, c. 266]. В Україні прийнято державну програму «Мікрокредитування суб’єктів малого підприємництва», на виконання якої у державному бю- джеті на 2013 рік було виділено 10,3 млн. грн. З початку 2013р. Українсь- ким фондом підтримки підприємництва видано лише 32 мікрокредити на 2014 Економічні інновації Випуск № 57 357 суму 7,863 млн. грн., з них 16 − фізичним особам підприємцям (3,95 млн. грн.) і 16 − юридичним особам (3,913 млн. грн.). Державною програ- мою активізації розвитку економіки на 2013-2014 рр. передбачається на- дання суб’єктам малого підприємництва 50 мікрокредитів для започатку- вання та ведення власної справи на суму 400 млн. грн. Таким чином, у разі виконання цієї програми мікрокредити можуть отримати лише 0,003% пі- дприємців – суб'єктів господарювання. Так, у Дніпропетровській, Тернопільській, Черкаській областях та м. Севастополь не було витрачено жодної копійки. Вкрай низьким було фінансування й у Херсонській, Харківській, Полтавській, Київській, Він- ницькій та Закарпатській областях25. Структура фінансування заходів регіональних програм розвитку ма- лого підприємництва свідчить про нерівномірність використання бюджет- них коштів по регіонах. Компенсацію коштів за банківськими кредитами отримали Вінницька, Донецька, Луганська, Рівненська, Херсонська, Чер- нігівська області, АР Крим, м. Київ і м. Севастополь. Закордонний досвід свідчить, що дієва фінансова підтримка малого бізнесу і, зокрема, формування інфраструктури мікрофінансування малого бізнесу, неможливі без участі держави. Залежно від вартості мікропозик всі МФО, які займаються кредиту- ванням малого підприємництва можна розділити на три сегменти. По- перше, це МФО, які створюються за участю державних і регіональних фон- дів мікрофінансування і підтримують малий бізнес за рахунок грошей, що виділяються з бюджету (обсяги цього фінансування, як було показано, дуже низькі). Їх ставки найнижчі й складають у середньому 12-13%. Другий сег- мент – це МФО, що працюють за програмами комерційних банків, ставки яких складають 16-30%. Третя група – це приватні МФО, позбавлені дос- тупу до дешевих ресурсів, тому їх ставки можуть доходити до 50%. Діяльність всіх МФО може стати найбільш результативною за наяв- ності продуманої державної підтримки на всіх рівнях: національному, ре- гіональному й місцевому. Необхідно об'єднати сукупність розрізнених фі- нансових організацій, що пропонують бізнесу різні кредитні послуги, у цілісну систему. Це можливо тільки за умови створення сталих фінансо- вих відносин між її різними елементами − банками, мікрофінансовими ор- ганізаціями, лізинговими й факторинговими компаніями й ін. у напрямку надання, а також акумулювання, раціонального перерозподілу і залучення фінансових ресурсів. Таке завдання в першу чергу потребує відповідного нормативно- фінансового та інституціонального забезпечення. Інституціональна основа кредитно-фінансового регулювання в Укра- їні складається з прийнятих законодавчих й нормативно-правових актів. Діяльність малого і середнього бізнесу відбувається у межах правового поля, регулювання і розвиток якого здійснює Державна служба України з 25 За даними Українського фонду підтримки підприємництва (http://www.ufpp.gov.ua) 358 Економічні інновації Випуск № 57 2014 http://www.ufpp.gov.ua/ питань регуляторної політики та розвитку підприємництва, якою було ро- зроблено та представлено на всенародне обговорення проект Закону Укра- їни «Про загальнодержавну програму розвитку малого і середнього підп- риємництва на 2014-2024 роки». На жаль, в цьому проекті не передбачено заходів щодо розвитку інституціонального забезпечення мікрофінансу- вання малих та середніх підприємств. Висновки і рекомендації: Результати проведених нами досліджень свідчать, що незважаючи на те, що в Україні створено усі необхідні передумови для реалізації ефекти- вної державної політики підтримки малого підприємництва і проведена певна робота щодо сприяння становленню й розвитку малого бізнесу, ін- ституціональна політика держави по відношенню до кредитування малого бізнесу, а особливо недостатність його мікрокредитування, не відповідає задачам стратегії і тактики подальшого соціально-економічного розвитку країни у досягненні сталого розвитку, модернізації її економіки і підви- щенні рівня життя населення. Тому вважаємо доцільним до завдань і заходів загальнодержавної програми розвитку малого і середнього підприємництва на 2014-2024 ро- ки включити розробку проекту Закону «Про діяльність мікрофінансових організацій», де будуть закріплені правові основи здійснення мікрофінан- сової діяльності, визначений порядок державного регулювання діяльності мікрофінансових організацій, встановлено розмір, порядок та умови на- дання мікропозик, порядок надбання статусу і здійснення діяльності мік- рофінансових організацій, а також права і обов’язки уповноваженого ор- гану у сфері мікрофінансової діяльності. Крім того потрібно запровадити низку організаційних заходів, а саме: − розробити в рамках спільних консультацій з банківськими уста- новами заходи щодо полегшення доступу малих підприємств до банківсь- кого фінансування, зокрема до спеціальних схем кредитування для довго- строкового інвестиційного фінансування, включаючи тривалі пільгові пе- ріоди, кредитні гарантії у рамках приватно-державних програм, орієнто- ваних на малий бізнес, і сприятливі правила прийняття заставного забез- печення. − вивчити можливість створення спеціалізованих приватно- державних регіональних фондів для запровадження альтернативних форм фінансування підприємців-початківців. Література: 1. Лащ Т.А. Проблеми банківського кредитування малого підприєм- ництва / Т.А. Лащ //Економічний простір. – 2009. - №23/1. – С. 155-165. 2. Пихняк Т.А. Проблеми кредитування малих підприємств в Украї- ні та напрями їх вирішення // Науковий вісник НЛТУ України. – 2012. – Вип. 22.9 – С. 232-237. 2014 Економічні інновації Випуск № 57 359 3. Хурса М.М. Мале підприємництво: економіко-організаційні ас- пекти діяльності : [монографія] / М.М. Хурса. – Полтава: РВВ ПУСКУ, 2009. – 220 с. 4. Коваленко К.Г. Проблеми розвитку небанківських кредитно- фінансових установ України [Електронний ресурс] / К.Г. Коваленко // На- укові записи Кіровоградського Національного технічного університету. – Режим доступу : www.kntu.ukr.ua/doc/zb_10_2/stat…/44.doc? 5. Логин О.В. Діяльність небанківських фінансових установ на рин- ку фінансових послуг України [Електронний ресурс] / О.В. Логин // Су- часні тенденції фінансового ринку 2011. Стратегічні орієнтири. – Режим доступу : http://libfor.com/index.pxp?newsid=714. 6. Финк Т.А. Малый и средний бизнес: зарубежный опыт разви- тия / Т.А. Финк // Молодой ученый. – 2012. – № 4. – С. 177-181. 7. Діяльність суб'єктів господарювання. Статистичний збірник / За ред. І.М. Жук. – К. : Державна служба статистики України, 2013. – 840 с. 8. Commission recommendation of 6 May 2003 concerning the definition of micro, small and medium-sized enterprises // Official Journal of the European Union, 2003/361/EC. − 20.5.2003. − L 124/36. − 6 р. 9. The Global Competitiveness Report 2013–2014: Full Data Edition. – Geneva : World Economic Forum, 2013. – 569 р. [Електронний ресурс] – Режим доступу : http:www.weforum.org/gcr 10. Pічний звіт Національного банку України за 2012 рік [Елек- тронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.bank.gov.ua/doccatalog/ document?id=2150782. 11. Гриценко Р. Фінансова привабливість областей України для бан- ківської діяльності / Р. Гриценко // Вісник НБУ, січень 2012. – К. : НБУ, 2012. – С. 22-25. 12. Руських Є. Чи кредитуватимуть банки малий та середній бізнес? Огляд банківського кредитування МСБ та державної політики / CASE Україна : місячний звіт, № 12, 4. 07. 2013 р. – 33 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.case-ukraine.com.ua/index.php?mode=publications&act= view&pubid=205&miid=5. 13. Индекс политики в сфере МСП : страны восточного партнерст- ва, 2012 год. Ход реализации Акта ЕС о малом бизнесе [Електронний ре- сурс]. − Режим доступу : http://www.oecd.org/daf/psd/eurasia. Abstracts Sarajeva I.N., Nosova N.I. On some Problems of Credit and Financial Mechanisms to Support Small Business in Ukraine The paper substantiates the necessity of financial support for small businesses, in particular through the development of institutional mechanisms and micro-credit lending for business start-ups to ensure the sustainable development of small business. 360 Економічні інновації Випуск № 57 2014 http://www.bank.gov.ua/doccatalog/%20document?id=2150782 http://www.bank.gov.ua/doccatalog/%20document?id=2150782 http://www.case-ukraine.com.ua/index.php?mode=publications&act=%20view&pubid=205&miid=5 http://www.case-ukraine.com.ua/index.php?mode=publications&act=%20view&pubid=205&miid=5 http://www.oecd.org/daf/psd/eurasia