Розвиток музеології у Республіці Білорусь за роки незалежності

У Державній установі освіти «Інститут культури Білорусі» Міністерства культури Республіки Білорусь (м. Мінськ) (далі – ІКБ) 12–13 червня 2012 р. відбулася міжнародна наукова-практична конференція «Культура Білорусі: реалії сучасності». У роботі конференції взяли участь 109 представників від Азер...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2012
Автор: Кепін, Д.В.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Центр пам’яткознавства НАН України і Українського товариства охорони пам’яток історії та культури 2012
Назва видання:Праці Центру пам’яткознавства
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/80895
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Розвиток музеології у Республіці Білорусь за роки незалежності / Д.В. Кепін // Праці Центру пам’яткознавства: Зб. наук. пр. — 2012. — Вип. 22. — С. 321-325. — Бібліогр.: 4 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-80895
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-808952025-02-09T14:19:26Z Розвиток музеології у Республіці Білорусь за роки незалежності Кепін, Д.В. Рецензії, повідомлення У Державній установі освіти «Інститут культури Білорусі» Міністерства культури Республіки Білорусь (м. Мінськ) (далі – ІКБ) 12–13 червня 2012 р. відбулася міжнародна наукова-практична конференція «Культура Білорусі: реалії сучасності». У роботі конференції взяли участь 109 представників від Азербайджану, Білорусі, Венесуели, Китаю, Литви, Німеччини, Росії, України та Японії. 2012 Article Розвиток музеології у Республіці Білорусь за роки незалежності / Д.В. Кепін // Праці Центру пам’яткознавства: Зб. наук. пр. — 2012. — Вип. 22. — С. 321-325. — Бібліогр.: 4 назв. — укр. 2078-0133 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/80895 uk Праці Центру пам’яткознавства application/pdf Центр пам’яткознавства НАН України і Українського товариства охорони пам’яток історії та культури
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Рецензії, повідомлення
Рецензії, повідомлення
spellingShingle Рецензії, повідомлення
Рецензії, повідомлення
Кепін, Д.В.
Розвиток музеології у Республіці Білорусь за роки незалежності
Праці Центру пам’яткознавства
description У Державній установі освіти «Інститут культури Білорусі» Міністерства культури Республіки Білорусь (м. Мінськ) (далі – ІКБ) 12–13 червня 2012 р. відбулася міжнародна наукова-практична конференція «Культура Білорусі: реалії сучасності». У роботі конференції взяли участь 109 представників від Азербайджану, Білорусі, Венесуели, Китаю, Литви, Німеччини, Росії, України та Японії.
format Article
author Кепін, Д.В.
author_facet Кепін, Д.В.
author_sort Кепін, Д.В.
title Розвиток музеології у Республіці Білорусь за роки незалежності
title_short Розвиток музеології у Республіці Білорусь за роки незалежності
title_full Розвиток музеології у Республіці Білорусь за роки незалежності
title_fullStr Розвиток музеології у Республіці Білорусь за роки незалежності
title_full_unstemmed Розвиток музеології у Республіці Білорусь за роки незалежності
title_sort розвиток музеології у республіці білорусь за роки незалежності
publisher Центр пам’яткознавства НАН України і Українського товариства охорони пам’яток історії та культури
publishDate 2012
topic_facet Рецензії, повідомлення
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/80895
citation_txt Розвиток музеології у Республіці Білорусь за роки незалежності / Д.В. Кепін // Праці Центру пам’яткознавства: Зб. наук. пр. — 2012. — Вип. 22. — С. 321-325. — Бібліогр.: 4 назв. — укр.
series Праці Центру пам’яткознавства
work_keys_str_mv AT kepíndv rozvitokmuzeologííurespublícíbílorusʹzarokinezaležností
first_indexed 2025-11-26T20:10:06Z
last_indexed 2025-11-26T20:10:06Z
_version_ 1849884998517129216
fulltext 321Праці Центру пам'яткознавста, вип. 22, К., 2012 миться з думкою археолога, дізнається про переконання монастирської братії, а доповнять цю картину матеріали тогочасної періодики. Такий «тримірний» підхід дозволяє об’єктивно подивитися на випадки співпраці духовенства і археологів, а також зробити висновки для кращої взаємодії у сьогоденні. Не можна оминути увагою той факт, що дебютна монографія В. Каліновського продовжує кращі традиції серії «Біобібліографія кримознав- ства» у сенсі зовнішнього оздоблення. У цьому напрямі дослідником здійснена кропітка праця – і її результати можна побачити на сторінках книги. Це портре- ти церковних діячів (не тільки ієрархів, як це зазвичай буває, але й парафіяль- них священників) і науковців; обкладинки видань, авторами яких були цер- ковні служителі; а також зображення славетних кримських пам’яток, церков і монастирів. Спадає на очі, що автор намагався використовувати оригінальні, маловідомі фотографії, а не ті, що «кочують» з одних видань до інших. Вдале підбирання ілюстративного матеріалу допомагає читачеві відчути себе сучас- ником подій, про які йде мова, та познайомитися з дійовими особами краєзнав- чого руху Криму XIX – початку XX ст. Наостанок зазначимо, що монографія В. Каліновського «Древностей – и замечательных, и интересных, и красивых – непочатый уголок»: церков- ное крымоведение (1837–1920)» повернула із забуття імена духовних осіб, що присвятили своє життя вивченню пам’яток Кримського півострова, висвітлила різноманітні аспекти цієї діяльності й узагалі стала першою ґрунтовною пра- цею з церковного кримознавства. Можна впевнено казати, про якісне поповне- ння у переліку видань одразу кількох важливих, цікавих і невичерпних тем – історії Криму, історії Церкви та пам’яткознавства. Подано до друку: 23.09.2012 р. Д.В. КЕПІН Розвиток музеології у Республіці Білорусь за роки незалежності У Державній установі освіти «Інститут культури Білорусі» Міністерства культури Республіки Білорусь (м. Мінськ) (далі – ІКБ) 12–13 червня 2012 р. відбулася міжнародна наукова-практична конференція «Культура Білорусі: реалії сучасності». У роботі конференції взяли участь 109 представників від Азербайджану, Білорусі, Венесуели, Китаю, Литви, Німеччини, Росії, України та Японії. Заслухано 95 доповідей. Під час конференції відбулась презентація 322 ISSN 2078-0133 випуску «Весніка Інстытута культуры Беларусі», який повинен стати щорічним періодичним виданням. Часопис має такі рубрики: «Культурологія», «Художня освіта», «Педагогіка», «Музеологія», «Традиційна культура», «Культура. Особистість. Час», «Білоруси у світі», «Особиста думка». Пропоноване видання дає уявлення про педагогічну та наукову діяльність ІКБ, створеного 13 грудня 2010 р. Установа надає освітні послуги з підвищення кваліфікації та перепідго- товки кадрів у сері культури, зокрема музейної справи й охорони історико-куль- турної спадщини. Щорічно тут підвищують кваліфікацію 1350–1400 слухачів. Цього року акредитовані спеціальності перепідготовки на базі вищої освіти: «Екскурсійно-масова робота у музеях» та «Бібліотекознавство і бібліографія». Попередниками ІКБ можна вважати Інститут білоруської культури, ство- рений Постановою РНК Білоруської Республіки 30 січня 1922 р. у Мінську на основі Науково-термінологічної комісії Народного комісаріату освіти Білоруської РСР (згодом, у 1929 р. цей інститут був реорганізований у Білоруську академію наук та Білоруський державний інститут проблем куль- тури (останній існував у 1991–2010 роках) [1]. У рубриці «Музеологія» презентованого часопису вміщено 2 статті спів- робітників ІКБ, музеєзнавців: кандидата філологічних наук, начальника від- ділу науково-методичного забезпечення музейної діяльності І.Б. Лапцьонак і доктора музеології, Президента ICOM Білорусі, начальника відділу науково- методичного забезпечення діяльності з охорони історико-культурної спадщи- ни А.Б. Сташкевич. Музеєзнавець І. Б. Лапцьонак розглянула особливості розвитку музейного туризму, маркетингу та менеджменту на сучасному етапі у країнах СНД. На думку дослідниці, музей у сучасному суспільстві є тією інституцією, що сприяє формуванню особистості, її спроможності інтегрувати культурний досвід у контекст власного життя. Тому необхідно розвивати інтерактивні форми робо- ти з аудиторією, використовуючи при цьому і художньо-терапевтичні методи- ки; створювати віртуальні філіали музеїв у містах (такі заклади вже діють у Мінську, Гомелі, Полоцьку). Підвищення рівня музейно-педагогічних програм значно б покращило рівень виховання та навчання відвідувачів. Тісніше треба працювати навчальним закладам з музейними установами [2]. Проблему музейної комунікації в сучасному соціокультурному просто- рі розглянула А.Б. Сташкевич. Як і І.Б. Лапцьонак, дослідниця наголошує на необхідності розвитку музейної педагогіки. У цьому відношенні перспек- тивними є створення дидактичних виставок, які можуть бути двох типів: 1) з використанням тільки копій і муляжів; 2) у поєднанні з музейними пред- метами з урахуванням принципів дидактики. Такі вистави повинні орієнтува- 323Праці Центру пам'яткознавста, вип. 22, К., 2012 тись на цільову аудиторію. Для виховання у відвідувачів «музейної» культури та поважного ставлення до музейних предметів та спадщини у цілому майбут- нє за другим типом музейної презентації [3]. Порушені авторами статей проблеми стали одними з провідних тем конфе- ренції. На конференції працювало 5 секцій та 2 круглих столи. Безпосередньо музейної справи й охорони пам’яток стосувалася робота секції «Меморіальні аспекти культури («культура пам’яті»)» (керівник А.Б. Сташкевич) і кругло- го столу «Керівництво практикою і маркетинговою комунікацією у музейній діяльності» (керівник І.Б. Лапцьонак). Серед 14 доповідей, які було заслухано на секційному засіданні, відзначимо наступні виступи: А.Б. Сташкевич «Соціальні рамки пам’яті та історико-культурна спадщина Білорусі»; магістра культуро- логії, методиста відділу науково-методичного забезпечення діяльності з охо- рони історико-культурної спадщини ІКБ Т.М. Мармиш «Нематеріальні «місця пам’яті» у структурі локальної ідентифікаційної системи спільностей»; докто- ра історичних наук, доцента, провідного наукового співробітника Інституту історії НАН Білорусі В.Ф. Голубєва «Інвентарні описи XVIII ст. як джерела архітектурної реконструкції старого Мінська»; архітектора, методиста відділу науково-методичного забезпечення діяльності з охорони історико-культурної спадщини ІКБ Т.Л. Матиль «Реконструкція архітектурних об’єктів у контек- сті збереження культурного ландшафту»; кандидата історичних наук, старшого викладача кафедри країнознавства історичного факультету Білоруського дер- жавного університету (далі – ДБУ) Т.Д. Герновіч «Зведений реєстр білоруських культурних цінностей, які опинилися за межами Республіки Білорусь: пробле- ми створення»; музеєзнавця, заступника директора Літературного музею Янки Купали Н.С. Стрибульської «Міфологічний контекст ландшафтно-меморіаль- ної системи Купаловського заповідниа у Вязинци»; аспіранта-музеєзнавця БДУ Г.М. Кондратьєвої «Меморіалізация спадщини Радзівілів у загальному контек- сті історії міста Несвіжа»; музеєзнавця, директора Музею історії міста Мінська Г.П. Ладісової «Місця пам’яті» у культурному ландшафті Мінська. На секції виступив і автор даного повідомлення з доповіддю «Археопарки» як форма збе- реження і презентації історико-культурної спадщини». На круглому столі було заслухано 8 доповідей, серед них: доктора істо- ричних наук, професора кафедри етнології, музеології та історії мистецтв історичного факультету БДУ О.О. Гужаловського «Національні музейні організації – дієвий фактор розвитку музейної справи»; кандидата мистецтвоз- навства, директора Національного художнього музею Республіки Білорусь В.І. Прокопцова «Особливості музейного менеджменту в організації між- народного проекту»; кандидата культурології, директора Національного 324 ISSN 2078-0133 Полоцького історико-культурного музею-заповідника Т.О. Джумантаєвої «Перспективні напрямки і проблеми розвитку музею-заповідника». Усі заслу- хані доповіді мають бути надруковані в черговому виданні «Весніка». Для учасників конференції відбувся концерт у виконанні ансамблю білоруських народних інструментів ІКБ та квінтету духових інструментів Державної установи освіти «Білоруська державна академія музики». Під час конференції її учасники мали можливість ознайомитися з мето- дичними матеріалами щодо підготовки музеєзнавців у Білорусі. Зокрема, при Установі освіти «Білоруський державний університет культури і мистецтв» створено кафедру історії Білорусі та музеєзнавства. У цьому закладі з 2009 р. функціонує Рада із захисту кандидатських та докторських дисертацій з куль- турології Д 09.03.01 за спеціальністю «Музеєзнавство, консервація і реставра- ція історико-культурних об’єктів». Учасникам конференції була надана можливість ознайомитися з сучасним станом музейної справи в Мінську. Одним із найкращих за архітектурно-пла- нувальним і художнім вирішенням є Національний художній музей Республіки Білорусь (статус з 1993 р.). До цього часу музей мав назву «Державна картинна галерея» (1939–1957), «Державний художній музей» (1957–1993). На сьогодні це найбільший музейний комплекс країни, який демонструє твори образотвор- чого та декоративно-прикладного мистецтва країн світу. Основний фонд скла- дає 30000 музейних предметів. Стаціонарна експозиція розташована у будинку, спроектованому в 1945–1957 роках арх. М.І. Баклановим (1914–1990). З 1985 р. ведуться роботи з проектування нових корпусів. У 1993 р. здійснено прибу- дову до основної будівлі за проектом арх. В.С. Белянкіна. Музей також має окремі будинки лекторію, відділів і служб, архіву, реставраційних майстерень. У 1983 р. музею на правах філії передано архітектурний комплекс XVI– XVIII ст. у с. Гальшани Ошмянського району Гродненської обл. До складу музею в 2000 р. увійшла філія в Мінську «Будинок Ваньковичів. Культура та мистецтво першої половини XIX ст.». (заснований у 1984 р.). Музею також під- порядкована Мозирська районна картинна галерея у с. Гурини Мозирського району Гомельської обл. (заснована 1976 р.), Музей білоруського народного мистецтва у Спорткомплексі «Раубічи» Мінського району Мінської обл. (засно- ваний 1977 р., як філія з 1979 р.), Музей Вітольда Каєтановича Бялиницького Бірулі в Могильові (заснований 1978 р., як філія з 1982 р.), Палацово- парковий комплекс XVI–XX ст. у міському селищі Мир Карелицького району Гродненської обл. (заснований 1987 р., як філія з 1992 р.) та Музей-майстерня З.І. Озгура у Мінську (заснований у 1996 р.). З 1994 р. розпочалося видання «Сообщений Национального художественного музея Республики Беларусь». 325Праці Центру пам'яткознавста, вип. 22, К., 2012 У центральному будинку розташовані наступні експозиції: «Мистецтво Білорусі XII–XVIII ст.», «Мистецтво Білорусі XIII – початку XIX ст.», «Мистецтво Білорусі XIX – першої половини XX ст.», «Мистецтво Білорусі 1890–1940-х рр.», «Мистецтво Білорусі 1940–1970-х рр.», «Мистецтво Білорусі 1890–1940-х рр.», «Мистецтво Білорусі 1960–1980-х рр.», «Мистецтво Білорусі 1980–2000-х рр.», «Російське мистецтво XVIII – першої половини XIX ст.», «Російське мистецтво другої половини XIX ст.», «Російське мистецтво кінця XIX – початку ХХ ст.», «Мистецтво країн Європи XVI–ХХ ст.», «Мистецтво країн Сходу XV–ХХ ст.». Також розташовано 2 зали для тимчасових виставок. Серед колекцій вирізняють- ся зібрання давньобілоруського іконопису. Витвори мистецтва експонуються у спеціальних герметичних вітринах із автономним освітленням і температурно- вологісним режимом. Музей володіє найбільшим зібранням на пострадянському просторі творів білоруського й російського художника кола О.Г. Венеціанова та В.А. Тропініна – Івана Фомича (Трохимовича) Хруцького (1810–1885) (експону- ється 25 його полотен). Серед зібрань білоруських художників ХХ ст. значною є колекція творів Народного художника СРСР, Народного художника БРСР, дій- сного члена Академії мистецтв СРСР (сучасної Російської академії мистецтв) і Національної академії наук Білорусі, Героя Білорусі, лауреата Державної пре- мії СРСР М.А. Савицького (1922–2010). Твори цього митця також експонують- ся в Державному музеї історії Великої Вітчизняної війни у Мінську (заснова- ний у 1943 р.) [4]. Проведення конференції «Культура Білорусі: реалії сучасності» дало мож- ливість підвести певні підсумки розвитку соціокультурної сфери, зокрема музеології в Республіці Білорусь за останні 20 років і накреслити напрями подальшого удосконалення музейної мережі, яка полягає у створенні нових типів музейних комплексів просто неба. Джерела та література 1. Вяргей В.С. Інститут беларускай культуры // Археалогія Беларусі. Энцыклапедыя ў двух тамах. – Мінск.: «Беларуская энцыклапедыя імя Петруся Броўкі», 2009 – 2011. – Т. 1: А–К. – С. 384–385. 2. Лапцёнак І.Б. Адукацыйная роля музеяў у кантэксце рэалій сучаснай культуры (па выніках міжнароднай сустрэчы экспертаў краін СНД) // Веснік Інстытута культуры Беларусі. Навукова- практычны часопис. – Мінск: ААТ «Промпечать», 2012. – С. 81–86. 3. Сташкевич А.Б. Дидактические выставки музеев как экспозиционный проект и образовательный продукт // Веснік Інстытута культуры Беларусі. Навукова-практычны часопис. – Мінск: ААТ «Промпечать», 2012. – С. 86–88. 4. Быков В. Полотна, опаленные войной // Быков В.В. Собрание сочинений в 4-х томах. – М.: Молодая гвардия, 1985–1986. – Т. 4. – С. 393–395; Іван Хруцкі. 1810–1885. Альбом- каталог / аўтары-складальнікі І.М. Панькына, А.К. Рэсіна. – Мінск: Беларусь, 1990. – 106 с.; Музеі Беларусі=Museum Belarus / складальнікі: Сташкевіч А.Б., Кітова В.М., Мірончык В.У., Стрыбульская Н.С. – Мінск: Беларусь, 2001. – С. 7–75. Подано до друку: 27.08.2012 р.