Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва)
25 листопада 2014 р. відбулося ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження генерального конструктора Запорізького машинобудівного конструкторського бюро «Прогрес», Героя Соціалістичної Праці, заслуженого діяча науки і техніки України,...
Збережено в:
| Дата: | 2015 |
|---|---|
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
2015
|
| Назва видання: | Вісник НАН України |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/82034 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва) // Вісн. НАН України. — 2015. — № 1. — С. 80-84. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-82034 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-820342025-02-10T01:37:44Z Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва) Події 25 листопада 2014 р. відбулося ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження генерального конструктора Запорізького машинобудівного конструкторського бюро «Прогрес», Героя Соціалістичної Праці, заслуженого діяча науки і техніки України, лауреата Ленінської і Державної премій, академіка НАН України Володимира Олексійовича Лотарєва. 2015 Article Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва) // Вісн. НАН України. — 2015. — № 1. — С. 80-84. — укр. 0372-6436 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/82034 uk Вісник НАН України application/pdf Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Події Події |
| spellingShingle |
Події Події Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва) Вісник НАН України |
| description |
25 листопада 2014 р. відбулося ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження генерального конструктора Запорізького машинобудівного конструкторського бюро «Прогрес», Героя Соціалістичної Праці, заслуженого діяча науки і техніки України, лауреата Ленінської і Державної премій, академіка
НАН України Володимира Олексійовича Лотарєва. |
| format |
Article |
| title |
Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва) |
| title_short |
Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва) |
| title_full |
Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва) |
| title_fullStr |
Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва) |
| title_full_unstemmed |
Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва) |
| title_sort |
зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання загальних зборів відділення механіки нан україни, присвячене 100-річчю від дня народження академіка нан україни в.о. лотарєва) |
| publisher |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
| publishDate |
2015 |
| topic_facet |
Події |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/82034 |
| citation_txt |
Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва) // Вісн. НАН України. — 2015. — № 1. — С. 80-84. — укр. |
| series |
Вісник НАН України |
| first_indexed |
2025-12-02T12:45:37Z |
| last_indexed |
2025-12-02T12:45:37Z |
| _version_ |
1850400610970501120 |
| fulltext |
80 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2015, № 1
ПОДІЇПОДІЇ
ЗОДЧИЙ УКРАЇНСЬКОГО
АВІАДВИГУНОБУДУВАННЯ
Ювілейне засідання Загальних зборів
Відділення механіки НАН України,
присвячене 100-річчю від дня народження
академіка НАН України В.О. Лотарєва
25 листопада 2014 р. відбулося ювілейне засідання Загальних зборів Відді-
лення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження
генерального конструктора Запорізького машинобудівного конструктор-
ського бюро «Прогрес», Героя Соціалістичної Праці, заслуженого діяча на-
уки і техніки України, лауреата Ленінської і Державної премій, академіка
НАН України Володимира Олексійовича Лотарєва.
Ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки
НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження ака-
деміка НАН України В.О. Лотарєва, відкрив віце-президент
НАН України академік Антон Григорович Наумовець. Він від-
значив вагомий внесок В.О. Лотарєва в розбудову української
авіаційної промисловості і зачитав вітання президента НАН
України академіка Б.Є. Патона учасникам зборів, у якому було
підкреслено, що Володимир Олексійович Лотарєв, успішно
втіливши в життя ідеї свого вчителя академіка Олександра
Георгійовича Івченка, створив нові зразки авіаційних двигунів
і на багато років уперед заклав могутню базу для подальшого
розвитку авіаційного двигунобудування. Завдяки його таланту
організатора та надзвичайно плідному керівництву Запорізьке
машинобудівне конструкторське бюро (ЗМКБ) «Прогрес» ста-
ло провідним підприємством галузі. Зусиллями В.О. Лотарєва
було проведено багато дослідно-конструкторських робіт дер-
жавного значення, у результаті виконання яких вдалося значно
збільшити надійність і ресурс серійних авіаційних двигунів,
розпочати виробництво турбореактивних двигунів з високим
ступенем двоконтурності. Увесь життєвий шлях Володимира
Олексійовича, нерозривно пов’язаний з розвитком української
авіаційної промисловості, є яскравим прикладом самовіддано-
го служіння улюбленій справі.
Академік НАН України
Володимир Олексійович Лотарєв
(1914—1994)
ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2015, № 1 81
ПОДІЇ
Володимир Олексійович Лотарєв народився
15 листопада 1914 р. у м. Олександрівськ-Гру-
шевський (нині — Шахти) Ростовської облас-
ті в сім’ї шахтаря. Після закінчення середньої
школи навчався в Артемівському гірничопро-
мисловому училищі, працював електрообмо-
тувальником Рудоремонтного заводу. Вищу
освіту здобув у Харківському авіаційному ін-
ституті в 1939 р., закінчивши з відзнакою фа-
культет двигунобудування. Потім працював
на заводі № 29 авіаційного двигунобудуван-
ня ім. П.І. Баранова у Запоріжжі, брав участь
у виробництві двигунів для бойових літаків
ЛА-5 і Ту-2.
З початком Великої Вітчизняної війни ра-
зом із заводом В.О. Лотарєв евакуювався до
Омська, а в 1945 р. повернувся до Запоріжжя,
в ОКБ-478 (пізніше — ЗМКБ «Прогрес»), де
пройшов шлях від провідного конструктора
до Головного конструктора — керівника кон-
структорського бюро «Прогрес» (1968). За
його безпосередньою участю було створено ба-
гато різних типів двигунів:
• сімейство поршневих авіаційних двигунів
для літаків і вертольотів різного призначення,
які в 50—60-х роках широко використовува-
лися в різних галузях народного господарства,
деякі з них перебувають в експлуатації й до-
тепер;
• сімейство пускових авіаційних двигунів і
бортових енергетичних установок для цивіль-
них і військових літаків;
• сімейство маршових турбогвинтових дви-
гунів на базі двигуна АИ-20 у класі потужнос-
тей 4000, 5200 к.с., установлених на пасажир-
ських, військово-транспортних і спеціальних
літаках Іл-18, Ан-8, Ан-10, Ан-12, Іл-38, Бе-12,
Ан-32;
• сімейство маршових турбогвинтових дви-
гунів АИ-24 у класі потужностей 2400—
2550 к.с., установлених на літаках різного при-
значення Ан-24, Ан-26, Ан-30;
• двоконтурний турбореактивний двигун
АИ-25 для унікального пасажирського літака
Як-40, який упродовж кількох десятиліть ши-
роко експлуатувався в системі місцевих паса-
жирських перевезень і навіть дотепер входить
до складу низки авіакомпаній;
• двоконтурний турбореактивний двигун
АИ-25ТЛ для універсального літака первин-
ного навчання льотного складу чехословацької
розробки L-39;
• двоконтурний турбореактивний двигун з
високим ступенем двоконтурності Д-36 для
82 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2015, № 1
ПОДІЇ
пасажирського літака Як-42 і військово-транс-
портних літаків Ан-72 і Ан-74, що перебувають
на озброєнні ВПС ряду країн. Реалізований
усередині 70-х років, цей двигун був з погляду
науки «проривним» досягненням, виходом на
новий рівень економічних і експлуатаційних
характеристик літаків;
• найпотужніший у світі вертолітний ГТД
Д-136 для важкого військово-транспортного
вертольота Мі-26, що не має світових аналогів
за вантажопідйомністю. Вертоліт перебуває на
озброєнні ВПС кількох країн, використовуєть-
ся в системі МНС;
• найпотужніший у цивільній авіації СРСР
двоконтурний турбореактивний двигун з висо-
ким ступенем двоконтурності Д-18Т, установ-
лений на надважких військово-транспортних
літаках Ан-124 «Руслан» і Ан-225 «Мрія».
Характерною особливістю авіаційних двигу-
нів, створених під керівництвом В.О. Лотарєва,
є досконале відпрацювання конструкторських
рішень та їх оптимізація, що забезпечує поєд-
нання високої конструкторсько-технологічної
надійності, великого ресурсу, простоти й еко-
номічності в експлуатації та виробничої техно-
логічності. Високий технічний рівень забезпе-
чує масову й успішну багатолітню експлуата-
цію цих двигунів на великій кількості літаль-
них апаратів цивільної та військової авіації.
Органічним поєднанням розрахункових ме-
тодів, прогресивного конструювання та чис-
ленних експериментальних досліджень у до-
слід но-конструкторських роботах під керівни-
цтвом Володимира Олексійовича вдалося роз-
в’язати цілий комплекс складних наукових і
технічних проблем. В.О. Лотарєв одержав 13
авторських свідоцтв на винаходи в галузі авіа-
ційної техніки і опублікував понад 300 друко-
ваних праць з цієї тематики.
Напружену наукову й конструкторську ро-
боту Володимир Олексійович поєднував з
плідною працею з підготовки висококваліфіко-
ваних інженерних і наукових кадрів. У ЗМКБ
«Прогрес» було виховано багато дослідників
та експериментаторів, які й нині успішно вирі-
шують складні питання теорії і практики дви-
гунобудування.
У виступі Генерального конструктора, ке-
рівника ДП «Івченко-Прогрес» Ігоря Федо-
ровича Кравченка йшлося про історію під-
приємства, основні етапи його розвитку під
керівництвом В.О. Лотарєва. Присутнім було
запропоновано до перегляду кінофільм «Воло-
димир Лотарєв. Життя, віддане авіації».
Як конструктор-новатор, В.О. Лотарєв ще на
початку 70-х років передбачав перспективність
турбореактивних двигунів з високим ступенем
двоконтурності всупереч тодішній офіційній
думці високопосадовців з авіаційних кіл СРСР.
Виявивши ініціативу й наполегливість, він до-
мігся ухвалення урядової постанови про ство-
рення двигуна Д-36 — першого в СРСР двигу-
на з високим ступенем двоконтурності, який
став базою для розроблення надалі цілого ряду
модифікацій для різних літаків як цивільного,
так і військового призначення. Здобувши ве-
личезний конструкторський, технологічний і
виробничий досвід під час реалізації цього дви-
гуна, наприкінці 70-х років підприємство роз-
почало розроблення широкомасштабного про-
екту ТРДД із високим ступенем двоконтурнос-
ті Д-18Т для важкого стратегічного військово-
транспортного літака Ан-124 «Руслан». Такий
двигун створювали в СРСР уперше, так само,
між іншим, як і літак унікальної розмірності
й вантажопідйомності з чотирма двигунами.
Лише тверда переконаність Генерального кон-
структора літака О.К. Антонова й Генерально-
го конструктора двигуна В.О. Лотарєва в тому,
що це реально, уможливила втілення в життя
цього надскладного й грандіозного проекту.
Генеральні конструктори О.К. Антонов і В.О. Лотарєв
ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2015, № 1 83
ПОДІЇ
Сьогодні необхідність і доцільність створення
двигунів з високим ступенем двоконтурності
є незаперечною аксіомою, ними оснащено всі
сучасні пасажирські й транспортні літаки.
Яскравим прикладом далекоглядності В.О. Ло-
тарєва щодо розвитку авіадвигунобудування
у майбутньому було прийняте ще в середині
80-х років рішення про розроблення проек-
ту турбогвинтовентиляторного двигуна Д-27
для середнього військово-транспортного літа-
ка Ан-70 з унікальними злітно-посадковими
характеристиками. У цього проекту була не-
проста доля, однак завершився він успішними
спільними українсько-російськими державни-
ми випробуваннями в 2012 р. Двигун Д-27 і до-
нині не має аналогів у світовому авіадвигуно-
будуванні.
За час керівництва підприємством В.О. Ло-
тарєв створив потужний творчий колектив
ЗМКБ «Прогрес», що здобув міжнародне ви-
знання як повноцінний і рівноправний розроб-
ник авіаційних двигунів різного призначення.
Реалізація наукомістких проектів сприяла
зміцненню власної науково-конструкторської
школи проектування і створення газотурбін-
них двигунів, підґрунтя для розвитку якої за-
клав ще основоположник підприємства О.Г. Ів-
ченко. Характерною ознакою запорізької інже-
нерної методології проектування завжди було
глибоке пророблення всіх газодинамічних і
конструкторських рішень та їх оптимізація з
метою забезпечення високої надійності, ресур-
су, економічності, експлуатаційної та вироб-
ничої технологічності, відповідності сучасним
міжнародним нормам льотної придатності.
Видатний учений, талановитий інженер
і керівник, доктор технічних наук, дійсний
член НАН України, Генеральний конструктор
В.О. Лотарєв зробив величезний внесок у ста-
новлення ЗМКБ «Прогрес» як авторитетного
підприємства — розробника авіаційних двигу-
нів, а також у зміцнення в Україні такої висо-
котехнологічної галузі промисловості, як авіа-
двигунобудування.
Виступ Президента — Генерального кон-
структора ДП «Антонов» академіка НАН Укра-
їни Дмитра Семеновича Ківи було присвячено
Виступ Генерального конструктора, керівника ДП
«Івченко-Прогрес» І.Ф. Кравченка
Вступне слово віце-президента НАН України академі-
ка А.Г. Наумовця
досягненням його підприємства, виконанню
спільних проектів та деяким аспектам співпра-
ці ЗМКБ «Прогрес» та АНТК «Антонов».
Ректор Національного аерокосмічного уні-
верситету ім. М.Є. Жуковського «Харківський
авіаційний університет» Володимир Станіс-
лавович Кривцов розповів присутнім про ді-
яльність цього вищого навчального закладу з
підготовки висококваліфікованих кадрів для
вітчизняної авіаційної галузі та пригадав кіль-
ка цікавих фактів з життя студента ХАІ Воло-
димира Лотарєва.
У виступах академіків НАН України
К.А. Ющенка (Інститут електрозварювання
ім. Є.О. Патона НАН України) і А.А. Халатова
(Інститут технічної теплофізики НАН України)
та доктора технічних наук А.П. Зінь ковського
84 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2015, № 1
ПОДІЇ
було наголошено на актуальних питаннях роз-
витку сучасного авіаційного двигунобудуван-
ня, пов’язаних з розробленням жароміцних
матеріалів, захисних покриттів, ремонтних
технологій, перспективними напрямами і за-
вданнями в галузі виготовлення зварних еле-
ментів, створенням нових технологій та тех-
нічних рішень для охолодження лопаток висо-
котемпературних газових турбін, а також роз-
глянуто різні аспекти розроблення окремих
вузлів авіаційних двигунів.
Академік-секретар Відділення механіки
НАН України академік Анатолій Федорович
Булат у своєму виступі звернув увагу на те, що
в 1976 р. Державну премію СРСР було прису-
джено академіку В.О. Лотарєву за розроблен-
ня і впровадження генераторів інертних газів
для ліквідації пожеж і запобігання вибухам у
вугільних шахтах, а серцем цих генераторів
був авіаційний турбореактивний двигун, за
допомогою якого в гірничі виробки подавали
інертний газ. Нічого подібного тоді у світовій
практиці не було. Завдяки такому нестандарт-
ному і водночас високоефективному рішенню
ця технологія поширилася не лише в Україні, а
й у багатьох вуглевидобувних країнах світу.
Сьогодні, як підкреслив А.Ф. Булат, продо-
вжуючи славні традиції співпраці між спеціа-
лістами провідних конструкторських бюро та
науковцями Академії, установи Національної
академії наук України активно співпрацюють
з КБ «Південне» в рамках Генеральної угоди
про науково-технічне співробітництво в га-
лузі створення ракетно-космічної техніки та
з ДП «Антонов» у рамках Генеральної угоди
про науково-технічне співробітництво в га-
лузі авіації. Досвід спільної діяльності в рам-
ках згаданих угод ще раз довів надзвичайну
важливість та ефективність такої взаємодії,
особливо з огляду на нинішню непросту еко-
номічну й політичну ситуацію в Україні, яка
потребує прискорення у розв’язанні питань,
пов’язаних з підвищенням обороноздатності
нашої держави.
За пропозицією академіка А.Ф. Булата було
прийнято рішення щодо підготовки Плану
спільної діяльності Національної академії наук
України з Державним підприємством «Запо-
різьке машинобудівне конструкторське бюро
«Прогрес» імені академіка О.Г. Івченка» в га-
лузі створення авіаційних та промислових
двигунів.
Заступник головного редактора
журналу О.О. МЕЛЕЖИК
Виступ академіка-секретаря Відділення механіки
НАН України академіка А.Ф. Булата
Виступ Президента — Генерального конструктора ДП
«Антонов» академіка НАН України Д.С. Ківи
|