Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва)

25 листопада 2014 р. відбулося ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження генерального конструктора Запорізького машинобудівного конструкторського бюро «Прогрес», Героя Соціалістичної Праці, заслуженого діяча науки і техніки України,...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2015
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2015
Назва видання:Вісник НАН України
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/82034
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва) // Вісн. НАН України. — 2015. — № 1. — С. 80-84. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-82034
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-820342025-02-10T01:37:44Z Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва) Події 25 листопада 2014 р. відбулося ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження генерального конструктора Запорізького машинобудівного конструкторського бюро «Прогрес», Героя Соціалістичної Праці, заслуженого діяча науки і техніки України, лауреата Ленінської і Державної премій, академіка НАН України Володимира Олексійовича Лотарєва. 2015 Article Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва) // Вісн. НАН України. — 2015. — № 1. — С. 80-84. — укр. 0372-6436 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/82034 uk Вісник НАН України application/pdf Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Події
Події
spellingShingle Події
Події
Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва)
Вісник НАН України
description 25 листопада 2014 р. відбулося ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження генерального конструктора Запорізького машинобудівного конструкторського бюро «Прогрес», Героя Соціалістичної Праці, заслуженого діяча науки і техніки України, лауреата Ленінської і Державної премій, академіка НАН України Володимира Олексійовича Лотарєва.
format Article
title Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва)
title_short Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва)
title_full Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва)
title_fullStr Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва)
title_full_unstemmed Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва)
title_sort зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання загальних зборів відділення механіки нан україни, присвячене 100-річчю від дня народження академіка нан україни в.о. лотарєва)
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2015
topic_facet Події
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/82034
citation_txt Зодчий українського авіадвигунобудування (ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва) // Вісн. НАН України. — 2015. — № 1. — С. 80-84. — укр.
series Вісник НАН України
first_indexed 2025-12-02T12:45:37Z
last_indexed 2025-12-02T12:45:37Z
_version_ 1850400610970501120
fulltext 80 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2015, № 1 ПОДІЇПОДІЇ ЗОДЧИЙ УКРАЇНСЬКОГО АВІАДВИГУНОБУДУВАННЯ Ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження академіка НАН України В.О. Лотарєва 25 листопада 2014 р. відбулося ювілейне засідання Загальних зборів Відді- лення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження генерального конструктора Запорізького машинобудівного конструктор- ського бюро «Прогрес», Героя Соціалістичної Праці, заслуженого діяча на- уки і техніки України, лауреата Ленінської і Державної премій, академіка НАН України Володимира Олексійовича Лотарєва. Ювілейне засідання Загальних зборів Відділення механіки НАН України, присвячене 100-річчю від дня народження ака- деміка НАН України В.О. Лотарєва, відкрив віце-президент НАН України академік Антон Григорович Наумовець. Він від- значив вагомий внесок В.О. Лотарєва в розбудову української авіаційної промисловості і зачитав вітання президента НАН України академіка Б.Є. Патона учасникам зборів, у якому було підкреслено, що Володимир Олексійович Лотарєв, успішно втіливши в життя ідеї свого вчителя академіка Олександра Георгійовича Івченка, створив нові зразки авіаційних двигунів і на багато років уперед заклав могутню базу для подальшого розвитку авіаційного двигунобудування. Завдяки його таланту організатора та надзвичайно плідному керівництву Запорізьке машинобудівне конструкторське бюро (ЗМКБ) «Прогрес» ста- ло провідним підприємством галузі. Зусиллями В.О. Лотарєва було проведено багато дослідно-конструкторських робіт дер- жавного значення, у результаті виконання яких вдалося значно збільшити надійність і ресурс серійних авіаційних двигунів, розпочати виробництво турбореактивних двигунів з високим ступенем двоконтурності. Увесь життєвий шлях Володимира Олексійовича, нерозривно пов’язаний з розвитком української авіаційної промисловості, є яскравим прикладом самовіддано- го служіння улюбленій справі. Академік НАН України Володимир Олексійович Лотарєв (1914—1994) ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2015, № 1 81 ПОДІЇ Володимир Олексійович Лотарєв народився 15 листопада 1914 р. у м. Олександрівськ-Гру- шевський (нині — Шахти) Ростовської облас- ті в сім’ї шахтаря. Після закінчення середньої школи навчався в Артемівському гірничопро- мисловому училищі, працював електрообмо- тувальником Рудоремонтного заводу. Вищу освіту здобув у Харківському авіаційному ін- ституті в 1939 р., закінчивши з відзнакою фа- культет двигунобудування. Потім працював на заводі № 29 авіаційного двигунобудуван- ня ім. П.І. Баранова у Запоріжжі, брав участь у виробництві двигунів для бойових літаків ЛА-5 і Ту-2. З початком Великої Вітчизняної війни ра- зом із заводом В.О. Лотарєв евакуювався до Омська, а в 1945 р. повернувся до Запоріжжя, в ОКБ-478 (пізніше — ЗМКБ «Прогрес»), де пройшов шлях від провідного конструктора до Головного конструктора — керівника кон- структорського бюро «Прогрес» (1968). За його безпосередньою участю було створено ба- гато різних типів двигунів: • сімейство поршневих авіаційних двигунів для літаків і вертольотів різного призначення, які в 50—60-х роках широко використовува- лися в різних галузях народного господарства, деякі з них перебувають в експлуатації й до- тепер; • сімейство пускових авіаційних двигунів і бортових енергетичних установок для цивіль- них і військових літаків; • сімейство маршових турбогвинтових дви- гунів на базі двигуна АИ-20 у класі потужнос- тей 4000, 5200 к.с., установлених на пасажир- ських, військово-транспортних і спеціальних літаках Іл-18, Ан-8, Ан-10, Ан-12, Іл-38, Бе-12, Ан-32; • сімейство маршових турбогвинтових дви- гунів АИ-24 у класі потужностей 2400— 2550 к.с., установлених на літаках різного при- значення Ан-24, Ан-26, Ан-30; • двоконтурний турбореактивний двигун АИ-25 для унікального пасажирського літака Як-40, який упродовж кількох десятиліть ши- роко експлуатувався в системі місцевих паса- жирських перевезень і навіть дотепер входить до складу низки авіакомпаній; • двоконтурний турбореактивний двигун АИ-25ТЛ для універсального літака первин- ного навчання льотного складу чехословацької розробки L-39; • двоконтурний турбореактивний двигун з високим ступенем двоконтурності Д-36 для 82 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2015, № 1 ПОДІЇ пасажирського літака Як-42 і військово-транс- портних літаків Ан-72 і Ан-74, що перебувають на озброєнні ВПС ряду країн. Реалізований усередині 70-х років, цей двигун був з погляду науки «проривним» досягненням, виходом на новий рівень економічних і експлуатаційних характеристик літаків; • найпотужніший у світі вертолітний ГТД Д-136 для важкого військово-транспортного вертольота Мі-26, що не має світових аналогів за вантажопідйомністю. Вертоліт перебуває на озброєнні ВПС кількох країн, використовуєть- ся в системі МНС; • найпотужніший у цивільній авіації СРСР двоконтурний турбореактивний двигун з висо- ким ступенем двоконтурності Д-18Т, установ- лений на надважких військово-транспортних літаках Ан-124 «Руслан» і Ан-225 «Мрія». Характерною особливістю авіаційних двигу- нів, створених під керівництвом В.О. Лотарєва, є досконале відпрацювання конструкторських рішень та їх оптимізація, що забезпечує поєд- нання високої конструкторсько-технологічної надійності, великого ресурсу, простоти й еко- номічності в експлуатації та виробничої техно- логічності. Високий технічний рівень забезпе- чує масову й успішну багатолітню експлуата- цію цих двигунів на великій кількості літаль- них апаратів цивільної та військової авіації. Органічним поєднанням розрахункових ме- тодів, прогресивного конструювання та чис- ленних експериментальних досліджень у до- слід но-конструкторських роботах під керівни- цтвом Володимира Олексійовича вдалося роз- в’язати цілий комплекс складних наукових і технічних проблем. В.О. Лотарєв одержав 13 авторських свідоцтв на винаходи в галузі авіа- ційної техніки і опублікував понад 300 друко- ваних праць з цієї тематики. Напружену наукову й конструкторську ро- боту Володимир Олексійович поєднував з плідною працею з підготовки висококваліфіко- ваних інженерних і наукових кадрів. У ЗМКБ «Прогрес» було виховано багато дослідників та експериментаторів, які й нині успішно вирі- шують складні питання теорії і практики дви- гунобудування. У виступі Генерального конструктора, ке- рівника ДП «Івченко-Прогрес» Ігоря Федо- ровича Кравченка йшлося про історію під- приємства, основні етапи його розвитку під керівництвом В.О. Лотарєва. Присутнім було запропоновано до перегляду кінофільм «Воло- димир Лотарєв. Життя, віддане авіації». Як конструктор-новатор, В.О. Лотарєв ще на початку 70-х років передбачав перспективність турбореактивних двигунів з високим ступенем двоконтурності всупереч тодішній офіційній думці високопосадовців з авіаційних кіл СРСР. Виявивши ініціативу й наполегливість, він до- мігся ухвалення урядової постанови про ство- рення двигуна Д-36 — першого в СРСР двигу- на з високим ступенем двоконтурності, який став базою для розроблення надалі цілого ряду модифікацій для різних літаків як цивільного, так і військового призначення. Здобувши ве- личезний конструкторський, технологічний і виробничий досвід під час реалізації цього дви- гуна, наприкінці 70-х років підприємство роз- почало розроблення широкомасштабного про- екту ТРДД із високим ступенем двоконтурнос- ті Д-18Т для важкого стратегічного військово- транспортного літака Ан-124 «Руслан». Такий двигун створювали в СРСР уперше, так само, між іншим, як і літак унікальної розмірності й вантажопідйомності з чотирма двигунами. Лише тверда переконаність Генерального кон- структора літака О.К. Антонова й Генерально- го конструктора двигуна В.О. Лотарєва в тому, що це реально, уможливила втілення в життя цього надскладного й грандіозного проекту. Генеральні конструктори О.К. Антонов і В.О. Лотарєв ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2015, № 1 83 ПОДІЇ Сьогодні необхідність і доцільність створення двигунів з високим ступенем двоконтурності є незаперечною аксіомою, ними оснащено всі сучасні пасажирські й транспортні літаки. Яскравим прикладом далекоглядності В.О. Ло- тарєва щодо розвитку авіадвигунобудування у майбутньому було прийняте ще в середині 80-х років рішення про розроблення проек- ту турбогвинтовентиляторного двигуна Д-27 для середнього військово-транспортного літа- ка Ан-70 з унікальними злітно-посадковими характеристиками. У цього проекту була не- проста доля, однак завершився він успішними спільними українсько-російськими державни- ми випробуваннями в 2012 р. Двигун Д-27 і до- нині не має аналогів у світовому авіадвигуно- будуванні. За час керівництва підприємством В.О. Ло- тарєв створив потужний творчий колектив ЗМКБ «Прогрес», що здобув міжнародне ви- знання як повноцінний і рівноправний розроб- ник авіаційних двигунів різного призначення. Реалізація наукомістких проектів сприяла зміцненню власної науково-конструкторської школи проектування і створення газотурбін- них двигунів, підґрунтя для розвитку якої за- клав ще основоположник підприємства О.Г. Ів- ченко. Характерною ознакою запорізької інже- нерної методології проектування завжди було глибоке пророблення всіх газодинамічних і конструкторських рішень та їх оптимізація з метою забезпечення високої надійності, ресур- су, економічності, експлуатаційної та вироб- ничої технологічності, відповідності сучасним міжнародним нормам льотної придатності. Видатний учений, талановитий інженер і керівник, доктор технічних наук, дійсний член НАН України, Генеральний конструктор В.О. Лотарєв зробив величезний внесок у ста- новлення ЗМКБ «Прогрес» як авторитетного підприємства — розробника авіаційних двигу- нів, а також у зміцнення в Україні такої висо- котехнологічної галузі промисловості, як авіа- двигунобудування. Виступ Президента — Генерального кон- структора ДП «Антонов» академіка НАН Укра- їни Дмитра Семеновича Ківи було присвячено Виступ Генерального конструктора, керівника ДП «Івченко-Прогрес» І.Ф. Кравченка Вступне слово віце-президента НАН України академі- ка А.Г. Наумовця досягненням його підприємства, виконанню спільних проектів та деяким аспектам співпра- ці ЗМКБ «Прогрес» та АНТК «Антонов». Ректор Національного аерокосмічного уні- верситету ім. М.Є. Жуковського «Харківський авіаційний університет» Володимир Станіс- лавович Кривцов розповів присутнім про ді- яльність цього вищого навчального закладу з підготовки висококваліфікованих кадрів для вітчизняної авіаційної галузі та пригадав кіль- ка цікавих фактів з життя студента ХАІ Воло- димира Лотарєва. У виступах академіків НАН України К.А. Ющенка (Інститут електрозварювання ім. Є.О. Патона НАН України) і А.А. Халатова (Інститут технічної теплофізики НАН України) та доктора технічних наук А.П. Зінь ковського 84 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2015, № 1 ПОДІЇ було наголошено на актуальних питаннях роз- витку сучасного авіаційного двигунобудуван- ня, пов’язаних з розробленням жароміцних матеріалів, захисних покриттів, ремонтних технологій, перспективними напрямами і за- вданнями в галузі виготовлення зварних еле- ментів, створенням нових технологій та тех- нічних рішень для охолодження лопаток висо- котемпературних газових турбін, а також роз- глянуто різні аспекти розроблення окремих вузлів авіаційних двигунів. Академік-секретар Відділення механіки НАН України академік Анатолій Федорович Булат у своєму виступі звернув увагу на те, що в 1976 р. Державну премію СРСР було прису- джено академіку В.О. Лотарєву за розроблен- ня і впровадження генераторів інертних газів для ліквідації пожеж і запобігання вибухам у вугільних шахтах, а серцем цих генераторів був авіаційний турбореактивний двигун, за допомогою якого в гірничі виробки подавали інертний газ. Нічого подібного тоді у світовій практиці не було. Завдяки такому нестандарт- ному і водночас високоефективному рішенню ця технологія поширилася не лише в Україні, а й у багатьох вуглевидобувних країнах світу. Сьогодні, як підкреслив А.Ф. Булат, продо- вжуючи славні традиції співпраці між спеціа- лістами провідних конструкторських бюро та науковцями Академії, установи Національної академії наук України активно співпрацюють з КБ «Південне» в рамках Генеральної угоди про науково-технічне співробітництво в га- лузі створення ракетно-космічної техніки та з ДП «Антонов» у рамках Генеральної угоди про науково-технічне співробітництво в га- лузі авіації. Досвід спільної діяльності в рам- ках згаданих угод ще раз довів надзвичайну важливість та ефективність такої взаємодії, особливо з огляду на нинішню непросту еко- номічну й політичну ситуацію в Україні, яка потребує прискорення у розв’язанні питань, пов’язаних з підвищенням обороноздатності нашої держави. За пропозицією академіка А.Ф. Булата було прийнято рішення щодо підготовки Плану спільної діяльності Національної академії наук України з Державним підприємством «Запо- різьке машинобудівне конструкторське бюро «Прогрес» імені академіка О.Г. Івченка» в га- лузі створення авіаційних та промислових двигунів. Заступник головного редактора журналу О.О. МЕЛЕЖИК Виступ академіка-секретаря Відділення механіки НАН України академіка А.Ф. Булата Виступ Президента — Генерального конструктора ДП «Антонов» академіка НАН України Д.С. Ківи