Моделювання критеріїв ефективності регіональної економічної політики
У статті розглядаються проблемні питання кількісної оцінки якості та ефективності регіональної економічної політики. Обґрунтовано, що найбільш прийнятним на сучасному етапі розвитку України критерієм ефективності регіонального управління є міра наближення траєкторії розвитку регіональної економічної...
Gespeichert in:
| Datum: | 2015 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України
2015
|
| Schriftenreihe: | Економічні інновації |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/82319 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Моделювання критеріїв ефективності регіональної економічної політики / І.І. Стрельченко // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2015. — Вип. 59. — С. 322-328. — Бібліогр.: 5 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-82319 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-823192025-02-23T19:27:12Z Моделювання критеріїв ефективності регіональної економічної політики The modeling of efficiency of regional economic polices indicators Стрельченко, І.І. У статті розглядаються проблемні питання кількісної оцінки якості та ефективності регіональної економічної політики. Обґрунтовано, що найбільш прийнятним на сучасному етапі розвитку України критерієм ефективності регіонального управління є міра наближення траєкторії розвитку регіональної економічної системи до рівня стаціонарної, що відповідає сталому розвитку. Розроблений метод комплексної оцінки ефективності управління соціально-економічним розвитком регіону. The article deals with the problematic issues quantify the quality and efficiency of regional economic policy. It is proved that at the present stage of Ukraine development the most appropriate measure of the effectiveness regional governance is the degree of approximation of the regional economic system’s to the stationary trajectory, which corresponds to sustainable development. Developed a method for assessing the effectiveness of the integrated management of socio-economic development of the region. 2015 Article Моделювання критеріїв ефективності регіональної економічної політики / І.І. Стрельченко // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2015. — Вип. 59. — С. 322-328. — Бібліогр.: 5 назв. — укр. XXXX-0066 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/82319 519.7; 330.4 uk Економічні інновації application/pdf Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| description |
У статті розглядаються проблемні питання кількісної оцінки якості та ефективності регіональної економічної політики. Обґрунтовано, що найбільш прийнятним на сучасному етапі розвитку України критерієм ефективності регіонального управління є міра наближення траєкторії розвитку регіональної економічної системи до рівня стаціонарної, що відповідає сталому розвитку. Розроблений метод комплексної оцінки ефективності управління соціально-економічним розвитком регіону. |
| format |
Article |
| author |
Стрельченко, І.І. |
| spellingShingle |
Стрельченко, І.І. Моделювання критеріїв ефективності регіональної економічної політики Економічні інновації |
| author_facet |
Стрельченко, І.І. |
| author_sort |
Стрельченко, І.І. |
| title |
Моделювання критеріїв ефективності регіональної економічної політики |
| title_short |
Моделювання критеріїв ефективності регіональної економічної політики |
| title_full |
Моделювання критеріїв ефективності регіональної економічної політики |
| title_fullStr |
Моделювання критеріїв ефективності регіональної економічної політики |
| title_full_unstemmed |
Моделювання критеріїв ефективності регіональної економічної політики |
| title_sort |
моделювання критеріїв ефективності регіональної економічної політики |
| publisher |
Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України |
| publishDate |
2015 |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/82319 |
| citation_txt |
Моделювання критеріїв ефективності регіональної економічної політики / І.І. Стрельченко // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2015. — Вип. 59. — С. 322-328. — Бібліогр.: 5 назв. — укр. |
| series |
Економічні інновації |
| work_keys_str_mv |
AT strelʹčenkoíí modelûvannâkriteríívefektivnostíregíonalʹnoíekonomíčnoípolítiki AT strelʹčenkoíí themodelingofefficiencyofregionaleconomicpolicesindicators |
| first_indexed |
2025-11-24T16:21:11Z |
| last_indexed |
2025-11-24T16:21:11Z |
| _version_ |
1849689397030551552 |
| fulltext |
УДК 519.7; 330.4
МОДЕЛЮВАННЯ КРИТЕРІЇВ ЕФЕКТИВНОСТІ РЕГІОНАЛЬНОЇ
ЕКОНОМІЧНОЇ ПОЛІТИКИ
Стрельченко І.І.
У статті розглядаються проблемні питання кількісної оцінки якості
та ефективності регіональної економічної політики. Обґрунтовано, що
найбільш прийнятним на сучасному етапі розвитку України критерієм
ефективності регіонального управління є міра наближення траєкторії
розвитку регіональної економічної системи до рівня стаціонарної, що
відповідає сталому розвитку. Розроблений метод комплексної оцінки
ефективності управління соціально-економічним розвитком регіону
Постановка проблеми. Існуючі форми і методи оцінки ефективності
регіональної економічної політики та формування відповідних корегуючих
управлінських впливів не сприяють раціональному використанню наявно-
го потенціалу й ефективному розвитку продуктивних сил окремих терито-
рій. За умов, коли відтворювальний процес у трансформаційному суспільстві
характеризується нестабільністю, держава втратила важелі впливу на роз-
виток окремих галузей, а посткризове регулювання соціально-економічного
регіонального розвитку ще не сформувалося як цілісна система. Відтак
втрачаються оптимальні структурні пропорції та просторові пріоритети
соціально-економічної сфери країни, руйнується її інфраструктурна скла-
дова, загострюється проблема економічної безпеки. У зв’язку з цим особ-
ливої уваги потребує розгляд практики формування та розвитку ефектив-
ної економічної політики на рівні регіону, оскільки саме тут зосереджені
засоби виробництва, предмети праці, інноваційно-інвестиційний потенціал і
потреби внутрішнього ринку, які вимагають формування адекватних меха-
нізмів регулювання економічного розвитку регіонів у ринкових умовах.
Недостатній ступінь розроблення теоретико-методологічних підходів до
формування й розвитку регіональної економічної політики (РЕП) та відпо-
відних економіко-математичних методів і моделей у контексті соціально-
економічного зростання регіонів країни свідчить про об’єктивну необхід-
ність подальшого дослідження зазначеної наукової проблеми. Саме цим
зумовлено обрання теми дослідження та його актуальність.
Аналіз досліджень і публікацій. Наукову базу дослідження процесів
формування та оцінки конкурентних переваг на державному та регіональ-
ному рівнях становлять численні праці відомих вітчизняних і зарубіжних
учених. Так, у роботах Д. Рікардо, А. Маршалла, Дж. Кейнса, Д. Л. Медоуз,
Т. М. Перріс, Н. Ф. Реймерса, Р. Стіверза, О. Д. Урсула, Дж. М. Хулса та
інших закладено новітні форми й методи ведення конкурентної боротьби,
обґрунтовано закономірності ринкової організації управління соціально-
322 Економічні інновації
Випуск № 59
2015
економічними процесами. Слід відзначити вагомі здобутки в дослідженні
різнопланових теоретичних і практичних проблем щодо формування
регіональної економічної політики, управління регіональним розвитком в
умовах невизначеності та її впливу на стан економічної, демографічної,
екологічної безпеки регіонів, які представлені в наукових працях О. І. Амоші,
О. М. Алимова, Б. В. Буркинського, В. О. Богомолова, Н. І. Верхоглядової,
З. В. Герасимчука, В. М. Геєця, О. Г. Гранберга, Б. М. Данилишина,
М. І. Долішнього, С. І. Дорогунцова, В. І. Дубницького, Я. А. Жаліло,
М. З. Згуровського, В. Ф. Іванюти, А. Б. Кондрашихіна, С. О. Корецької,
В. С. Кравціва, Ю. М. Манцевича, В. В. Микитенко, О. М. Невєлева,
В. І. Поповкіна, В. Г. Прушківського, П. Л. Сука, А. М. Федорищевої,
Є. В. Хлобистова, О. В. Царенко, Л. Г. Чернюк, І. К. Чукаєвої, М. Г. Чумаченка,
С. М. Шкарлета та інших.
Метою даної статті є визначення та обґрунтування методології по-
будови та аналізу критеріїв економічної ефективності регіональної еконо-
мічної політики (РЕП) на основі оцінки ступеню наближення траєкторії
розвитку регіональної економічної системи (РЕС) до стаціонарної.
Виклад основного матеріалу дослідження. Виходячи з такого
розуміння критерію ефективності економічної політики регіонів, визна-
чимо зміст показників, на основі яких можна оцінити його ефективність.
Визначені показники повинні змістовно відповідати обґрунтованому кри-
терію ефективності й дозволяти максимально точно та повно оцінювати
його рівень.
В основі визначення показників ефективності лежить ступінь оцінки
отриманого ефекту від упровадження регіональної економічної політики.
Кількісне ж визначення величини такого ефекту є надзвичайно складною
й водночас поки що невирішеною в теоретичному плані проблемою.
Спробуємо підійти до її вирішення.
Визначено, що ефект – це кінцевий результат функціонування регіо-
нальної системи, який нерозривно пов’язаний з її цільовою функцією, що
відображає її призначення. Ефект від упровадження політики економічно-
го розвитку необхідно шукати в показниках розвитку РЕС.
Приймаючи за ефект показники функціонування РЕС, важливо вра-
ховувати, що їхня величина є «заслугою» не лише політики економічного
розвитку, але й самої РЕС. Тому необхідно в сукупному ефекті визначати
частину, яка отримана за рахунок регіональної економічної політики, і
частину, яка виникла в результаті функціонування об’єкту управління.
У теоретичному аспекті ця проблема поки що не отримала адекват-
ного вирішення. Разом з тим, якщо виходити з того, що під впливом сис-
теми управління об’єкт управління повинен постійно наближатися до пос-
тавленої мети (стаціонарної траєкторії системи), то дієвість управління
можна оцінювати за рівнем динаміки кінцевих показників. Тобто за ефект
управління можна приймати не фактичні рівні досягнутих показників
керованого об’єкту, а їх приріст (швидкість або прискорення динаміки) за
певний період, який відбувається завдяки управлінню.
2015 Економічні інновації
Випуск № 59
323
Отже, під ефектом регіональної економічної політики будемо розуміти
рівень динаміки показників, які визначають збалансований соціально-
економічний розвиток регіону за певний період. Тоді зміна часткових
показників розвитку РЕС буде відображати ефект від управління окре-
мими процесами в регіоні, динаміка групових індексів – ефект від управ-
ління окремими підсистемами, а динаміка комплексного (інтегрального)
індексу – ефект від управління регіоном у цілому. Якщо вказані індекси
розраховувати через співвідношення фактичних показників розвитку
регіону й еталонних, які відображають рівень його сталого розвитку, то
їхня динаміка буде характеризувати результативність управління окремими
процесами, підсистемами та регіоном у цілому. Формально це матиме
вигляд:
)(
)(
)(
е
ф
реп Р
Р
Р ∆= , (1)
де Р(реп) – результативність регіональної економічної політики; Р(ф) – фак-
тичний рівень розвитку регіону; Р(е) – еталонний рівень розвитку регіону.
Показник, розрахований за формулою (1), буде відображати ступінь
наближення фактичного рівня розвитку регіону до еталонного (найкращого).
Для визначення «ціни» такого наближення необхідно, як уже зазна-
чалося, розрахувати показник ефективності регіонального управління.
Змістовно він повинен характеризувати співвідношення ефекту, який
спричинює РЕП у РЕС, і приросту витрат на регіональне управління. Однак
враховуючи можливість викривлення реального рівня ефективності в
результаті порівняння абсолютних приростів (унаслідок, наприклад,
ділення негативної величини обох показників) доцільним є порівняння
їхніх темпів росту.
Формально це може бути представлено таким чином:
..
)(
ув
РСЕС
реп Т
Т
Е = , (2)
де Е(РЕП) – рівень ефективності регіональної економічної політики; ТРСЕС –
темп росту рівня розвитку регіону; Тв.у. – темп росту витрат на регіональне
управління.
Отриманий за формулою (2) показник відображає відсоткове зрос-
тання рівня розвитку РЕС на один відсоток зростання витрат на регіональне
управління. Або по-іншому, якою мірою наближення РЕС до сталої траєк-
торії розвитку забезпечується додатковими витратами на регіональне
управління.
Таким чином, на наш погляд, загальна ефективність функціонування
регіональної економічної політики може бути визначена на основі засто-
сування формул (1) і (2). Це дозволить як провести її оцінку, так і виявити
можливі резерви підвищення. Запропонований підхід до оцінки ефектив-
ності регіональної економічної політики вимагає відповідного методичного
забезпечення. Тому необхідною стає розробка комплексного методу оцінки
ефективності функціонування РЕП.
324 Економічні інновації
Випуск № 59
2015
Головні вимоги, яким має відповідати новий метод, як випливає з
попереднього аналізу, повинні бути такими:
1. За базові показники (індикатори) повинні обиратися первинні ста-
тистичні дані, які реєструються національною статистикою.
При цьому повинні враховуватися такі вимоги до показників: показ-
ність – у даному переліку повинні бути представлені всі основні показники,
які характеризують комплексний розвиток регіону, тобто як економічний,
так і соціальний та екологічний його розвиток; інформаційна доступність і
надійність даних – залучені до аналізу показники повинні бути легко
отримувані з офіційних статистичних джерел без значної затримки в часі
або порівняно легко обраховуватися на основі статистичних даних для
будь-якого регіону; чутливість – показники повинні статистично достові-
рно змінюватися при зміні умов розвитку РЕС; можливість інтерпретації –
кожен індикатор має відображати якийсь аспект соціально-економічного
розвитку регіону; економічність – у наборі індикаторів не повинно бути
«зайвих» показників, оскільки це ускладнюватиме аналіз [1, 2].
2. Стандартизація показників має проводитися так, щоб можна було
легко інтерпретувати стандартизоване значення кожного окремого показ-
ника, їхньої сукупності й інтегрального показника в цілому за єдиною
шкалою та на основі цього мати повне уявлення про рівень розвитку РЕС.
3. Спосіб зведення часткових оцінок в інтегральну повинен бути до-
статньо статистично надійним і в той же час простим і зрозумілим для
практичного використання працівниками органів регіонального управління.
4. Метод повинен дозволяти правильно відображати динаміку розвитку регі-
ону, що є головною, з точки зору оцінки ефективності управління, вимогою до неї.
5. Він повинен забезпечувати швидкий аналіз комплексного розвит-
ку регіону та служити надійною основою для прийняття управлінських
рішень, спрямованих на використання резервів підвищення ефективності
управління соціально-економічними процесами в регіоні.
Виходячи з наведених головних вимог до методу оцінки стану й
динаміки розвитку РЕС і враховуючи його підпорядкованість аналізу ефек-
тивності управління, нами запропоновано метод комплексної оцінки ефек-
тивності управління соціально-економічним розвитком регіону.
Реалізація методу передбачає 7 етапів:
1. Формування вихідної інформаційної бази первинних статистич-
них показників за ряд періодів для проведення аналізу.
2. Стандартизація показників (розрахунок часткових індексів ком-
плексного розвитку регіону) у межах кожного періоду.
3. Розрахунок коефіцієнтів вагомості часткових індексів і їхніх груп.
4. Визначення групових індексів економічного, соціального й еко-
логічного розвитку регіону та інтегрального індексу комплексного розвитку
регіону за ряд періодів.
5. Розрахунок коефіцієнтів росту часткових, групових та інтеграль-
них індексів.
6. Розрахунок показників результативності й ефективності регіональ-
ного управління.
7. Інтерпретація отриманих результатів.
2015 Економічні інновації
Випуск № 59
325
Для створення логічної моделі індикаторів доцільно застосувати
метод дерева цілей, який дозволяє впорядковувати множину цілей і пред-
ставляти їх у вигляді ієрархії, яка відображає їхнє підпорядкування та взаємо-
зумовленість. При побудові дерева цілей узагальнена, генеральна мета по-
слідовно декомпонується на підцілі нижчого рівня ієрархії з наступним їх
декомпонуванням на підцілі ще нижчого рівня – і так доти, поки не будуть
отримані елементарні цілі. Важливим при цьому є те, що підцілі будь-
якого рівня забезпечують досягнення своєї вищої мети й у той же час самі
є цілями для більш низького рівня ієрархії. Від тоді ієрархічна структура
індикаторів сталого розвитку РЕС виглядатиме наступним чином:
Рис. 1. Ієрархія індикаторів сталого розвитку РЕС
На основі ієрархії факторів та індикаторів розвитку регіону форму-
ється вихідна інформаційна база, що включає повний набір необхідних
для аналізу первинних статистичних показників Х = {xkj}, де k – номер
групи, k = 1, 2, 3; (1 – економіка, 2 – соціальна сфера, 3 – екологія), j – но-
мер показника в k-й групі, j = ; mk – кількість показників у k-й групі.
2. На другому етапі комплексної оцінки ефективності управління
соціально-економічним розвитком регіону необхідно провести стандар-
тизацію відібраних показників. Стандартизація як статистичний метод
означає приведення множини показників, що мають різні одиниці вимі-
рювання, до однієї основи [3]. Тобто вектор первинних значень ознак
|,...,,| 21 kmkj xxxx = замінюється вектором стандартизованих значень
|,...,,| 21 kj mk zzzz = .
З багатьох способів стандартизації, які застосовуються окремими
авторами [4-6], на наш погляд, найбільш практичною є стандартизація на
основі відношення фактичних показників до їхнього еталонного значення:
j
j
j a
x
z = , (3)
де zj – стандартизоване значення j-го показника; xj – фактичне значення j-го
показника; aj – еталонне значення j-го показника.
km,1
0. Інтегральний індекс сталого
розвитку регіону
1.1. Груповий індекс
економічного розвитку
1.2. Груповий індекс
соціального розвитку
1.3. Груповий індекс
екологічного розвитку
2.1. Часткові індекси
економічного розвитку
2.2. Часткові індекси
соціального розвитку
2.3. Часткові індекси
екологічного розвитку
326 Економічні інновації
Випуск № 59
2015
Такий спосіб стандартизації дозволяє, по-перше, чітко визначати
ступінь досяжності еталонних значень показників, що є важливим для
фіксації відхилень у розвитку РЕС, по-друге, отримувати часткові індекси
регіонального розвитку вже на етапі стандартизації показників. Надалі,
при аналізі рівня ефективності управління соціально-економічними
процесами в певному регіоні стає можливим на основі розрахунку динаміки
часткових індексів (як потім і групових) виявлення резервів її підви-
щення.
Головним завданням при цьому є визначення показників-еталонів aj.
Існує достатня кількість розробок щодо оцінки та вибору еталонних
величин для подальшої стандартизації показників. В якості еталонів різні
автори пропонують обирати: гранично допустимі величини (стандарти),
недотримання яких призводить до порушення сталості розвитку регіону
[4]; показники, які відповідають найбільш стабільному розвитку держави
в певному році (наприклад, показники 1990 р.) [2]; стратегічні нормативи,
які відповідають рівню розвитку передових країн світу, або тактичні нор-
мативи, що досягнуті регіонами-лідерами в Україні [5]; середнє значення
відповідних показників по країні, тощо.
Проте недостатній рівень розробки в Україні граничних значень усіх
показників, які застосовуватимуться для аналізу, складність отримання
інформації з інших країн і незіставність багатьох фактичних даних з рів-
нем 1990 р., автори пропонують на цьому етапі розвитку країни як еталони
використовувати найкращі показники регіонів України, які вже досягнуті
в ході соціально-економічного розвитку країни. Варто зазначити, що по
мірі вирішення вказаних проблем є доцільним використання в регіональ-
ному аналізі й інших еталонів сталого розвитку.
Висновок. В результаті дослідження обґрунтовано, що найбільш
прийнятним на сучасному етапі розвитку України критерієм ефективності
регіонального управління є міра наближення регіональної економічної
системи до рівня сталого розвитку, а під ефектом регіональної економічної
політики можна розуміти рівень динаміки показників, які визначають
соціально-економічний розвиток регіону за певний період. Опрацьовано
науково-методичний інструментарій моделювання алгоритму ефективного
функціонування й розвитку політики економічного зростання регіонів
шляхом розробки методу комплексної оцінки ефективності управління
соціально-економічним розвитком регіону, який включає такі етапи: фор-
мування вихідної інформаційної бази первинних статистичних показників
за ряд періодів для проведення аналізу; стандартизацію показників
(розрахунок часткових індексів комплексного розвитку регіону) у межах
кожного періоду; розрахунок коефіцієнтів вагомості часткових індексів і
їх груп; визначення групових індексів економічного, соціального й еколо-
гічного розвитку регіону та інтегрального індексу комплексного розвитку
регіону за ряд періодів; розрахунок показників динаміки часткових, гру-
пових та інтегральних індексів; розрахунок показників результативності й
ефективності функціонування РЕП; інтерпретацію отриманих результатів.
2015 Економічні інновації
Випуск № 59
327
Література:
1. Амитан В. Н. Инновационное развитие Донецкого региона: со-
стояние и перспективы / В. Н. Амитан, Ю. Н. Киклевич, Д. Е. Філатов ;
НАН Украины, Ин-т экономико-правовых исследований. – Донецк :
ООО «Юго-Восток, Лтд», 2002. – 182 с.
2. Лобановская О. И. Формирование экологического сознания и ноо-
сферного общества / О. И. Лобановская, Г. И. Швебс // Экология. – 2001. –
№ 1. – С. 16–18.
3. Дорофієнко В. В. Інфраструктура сільського господарства України /
В. В. Дорофієнко // Актуальні проблеми економіки. – 2003. – № 6. – С. 12–19.
4. Комірна В. В. Модель змістового наповнення поняття “регіон” /
В. В. Комірна // Інвестиції: практика та досвід. – 2010. – № 12. – С. 63–66.
5. Бойко-Бойчук О. Типологізація механізмів державного регулюван-
ня розвитку міст / О. Бойко-Бойчук // Вісник НАДУ. – 2008. – № 2. –
С. 124–132.
Abstract
Strelchenko I.I.
The modeling of efficiency of regional economic polices indicators
The article deals with the problematic issues quantify the quality and
efficiency of regional economic policy. It is proved that at the present stage of
Ukraine development the most appropriate measure of the effectiveness
regional governance is the degree of approximation of the regional economic
system’s to the stationary trajectory, which corresponds to sustainable
development. Developed a method for assessing the effectiveness of the
integrated management of socio-economic development of the region.
328 Економічні інновації
Випуск № 59
2015
|