Ісмаїл Муфтій-заде- депутат Державної Думи Російської імперії ІІІ скликання

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2001
Автори: Корольова, Л.Й., Шендрикова, С.П.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Кримський науковий центр НАН України і МОН України 2001
Назва видання:Культура народов Причерноморья
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/83263
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Ісмаїл Муфтій-заде- депутат Державної Думи Російської імперії ІІІ скликання / С.П. Шендрикова, Л.Й. Корольова // Культура народов Причерноморья. — 2001. — № 24. — С. 104-108. — Бібліогр.: 32 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-83263
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-832632025-02-09T13:29:39Z Ісмаїл Муфтій-заде- депутат Державної Думи Російської імперії ІІІ скликання Корольова, Л.Й. Шендрикова, С.П. Вопросы духовной культуры – ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ 2001 Article Ісмаїл Муфтій-заде- депутат Державної Думи Російської імперії ІІІ скликання / С.П. Шендрикова, Л.Й. Корольова // Культура народов Причерноморья. — 2001. — № 24. — С. 104-108. — Бібліогр.: 32 назв. — укр. 1562-0808 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/83263 uk Культура народов Причерноморья application/pdf Кримський науковий центр НАН України і МОН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Вопросы духовной культуры – ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
Вопросы духовной культуры – ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
spellingShingle Вопросы духовной культуры – ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
Вопросы духовной культуры – ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
Корольова, Л.Й.
Шендрикова, С.П.
Ісмаїл Муфтій-заде- депутат Державної Думи Російської імперії ІІІ скликання
Культура народов Причерноморья
format Article
author Корольова, Л.Й.
Шендрикова, С.П.
author_facet Корольова, Л.Й.
Шендрикова, С.П.
author_sort Корольова, Л.Й.
title Ісмаїл Муфтій-заде- депутат Державної Думи Російської імперії ІІІ скликання
title_short Ісмаїл Муфтій-заде- депутат Державної Думи Російської імперії ІІІ скликання
title_full Ісмаїл Муфтій-заде- депутат Державної Думи Російської імперії ІІІ скликання
title_fullStr Ісмаїл Муфтій-заде- депутат Державної Думи Російської імперії ІІІ скликання
title_full_unstemmed Ісмаїл Муфтій-заде- депутат Державної Думи Російської імперії ІІІ скликання
title_sort ісмаїл муфтій-заде- депутат державної думи російської імперії ііі скликання
publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України
publishDate 2001
topic_facet Вопросы духовной культуры – ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/83263
citation_txt Ісмаїл Муфтій-заде- депутат Державної Думи Російської імперії ІІІ скликання / С.П. Шендрикова, Л.Й. Корольова // Культура народов Причерноморья. — 2001. — № 24. — С. 104-108. — Бібліогр.: 32 назв. — укр.
series Культура народов Причерноморья
work_keys_str_mv AT korolʹovalj ísmaílmuftíjzadedeputatderžavnoídumirosíjsʹkoíímperííííísklikannâ
AT šendrikovasp ísmaílmuftíjzadedeputatderžavnoídumirosíjsʹkoíímperííííísklikannâ
first_indexed 2025-11-26T06:08:13Z
last_indexed 2025-11-26T06:08:13Z
_version_ 1849832035398451200
fulltext Корольова Л.Й., Шендрикова С.П. ІСМАЇЛ МУФТІЙ-ЗАДЕ – ДЕПУТАТ ДЕРЖАВНОЇ ДУМИ РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ ІІІ СКЛИКАННЯ У політичній історії кримськотатарського народу відома плеяда видатних громадських діячів кінця ХІХ –початку ХХ ст. Серед них одне з почесних місць посідає постать полковника, військового історика, мецената, просвітителя Ісмаїла Муфтій-заде (1841-1917). Багато в чому його діяльність визначила шляхи розвитку кримськотатарського суспільства на початку ХХ ст. І. Муфтій-заде народився в Євпаторії 3 травня 1841 р. у родині офіцера російської армії (у майбутньо- му генерал-майора) Батира-Челебі Муфтій-заде та його дружини Хакімє. Пристойну освіту він отримав у одній із столичних гімназій. Довгі роки віддано військовій службі, яка почалася з 16 липня 1857 р., коли молодий унтер-офіцер був зарахований до лейб-гвардії кримськотатарського напівескадрону, пізніше його переведено до лейб- гвардії 3-го Кавказького козачого ескадрону власного його Величності конвою. Кілька разів І. Муфтій- заде служив у штабі Одеського військового округу та у 1-ій зміні лейб-гвардії команди кримських татар. Наприкінці служби його прикомандировано до штабу 7-го Армійського корпусу. 20 квітня 1893 р. висо- чайшим наказом І. Муфтію-заде присвоєно звання полковника й звільнено від служби з дозволом корис- туватися армійським мундиром. Була призначена пенсія [1]. Під час військової служби І. Муфтія-заде було кілька разів нагороджено. Він став кавалером ордена Св. Станіслава 2-го й 3-го ступеня. Сумлінну службу відзначили присвоєнням позачергових офіцерських звань. За вправні дії йому були подаровані цінні речі: рушниця з імператорським вензелом та шашка у срі- бній оправі конвойного його Величності зразка. Вже після звільнення з військової служби за активну громадську роботу його також кілька разів наго- роджували. Серед цих нагород слід виокремити орден Св. Анни та срібну медаль на пам’ять про імперато- ра Олександра ІІІ. Після відставки з військової служби І. Муфтій-заде активно зайнявся громадською роботою. На цій ниві йому також вдалося досягти значного успіху. У першу чергу він намагався розглядати питання, які безпосередньо торкалися нагальних проблем кримських татар і Криму. На той час це була людина досить високого інтелекту, з уже достатньо сформованим світоглядом, ста- лою моральністю й громадською позицією. Очевидно, що І. Муфтій-заде був глибоко віруючою людиною й поділяв усі догмати мусульманського віровчення суннитського напрямку. На його політичні погляди дуже сильно вплинули родинні традиції старої кримськотатарської шля- хетської верстви й багаторічні гвардійська та військова служби. Можна сказати, що він був поміркованим монархістом, який чекав змін еволюційного спрямування. Безперечно, І. Муфтій-заде поділяв погляди свого друга І. Гаспринського й часто був солідарним із ним у питаннях організації й проведення громадсь- ких акцій, які були спрямовані на розвиток культури й освіти кримськотатарського народу. І. Муфтій-заде користувався величезним авторитетом серед губернського дворянства. Шляхта Бер- дянського повіту знала про його енергійність та організаторські здібності. Саме тому вона знайшла мож- ливість висунути кандидатуру І. Муфтія-заде до органів станового самоврядування. Так, наприкінці 1893 р. його було обрано представником від цього регіону у Таврійське губернське депутатське зібрання термі- ном на три роки[2]. У тому ж році І. Муфтій-заде запропонував ідею створення Кримської мусульманської благодійної громади “Джемієт хайріє”. У 1896 р. ним опрацьовано статут, який затверджено міністром внутрішніх справ І.Л. Горемикіним. Після тривалої процедури “Джемієт хайріє” було відкрито 7 липня 1897 р., при наявності 62 членів, котрі внесли 975 карбованців, І. Муфтія-заде обрано головою, помічником голови став А.М. Тайганський, членами правління -С.А. Омеров, С.М. Ібрагімов [3]. “Джемієт Хайріє” не тільки надавала допомогу бідним мусульманам, а і сприяла духовному та культурному розвитку народу. Очоли- вши цю громадську організацію, Муфтій-заде доклав багато зусиль та власних матеріальних статків для розвитку благодійної справи, брав участь у вдосконаленні народної просвіти, національної культури, без- посередньо формував нове покоління кримськотатарської інтелігенції. Наприклад, за рахунок коштів очо- люваного І. Муфтієм-заде “Джемієт хайріє” сплачувалися одноразові й щомісячні допомоги бідним мусу- льманам, ремонтувалися старі й будувалися нові мектебе, виділялися гроші на стипендії талановитим уч- ням Сімферопольської татарської вчительської школи тощо [4]. І. Муфтій-заде розумів важливість друкованого слова рідною мовою. Свого часу він, серед небагатьох інших, підтримав ідею І. Гаспринського про створення мусульманської друкарні, ставши одним з перших передплатників газети “Переводчик-Терджиман” [5]. Це визнавав й зазначав власне сам І. Гаспринський у редакційній статті першого числа газети “Переводчик-Терджман” [6]. Разом з іншими І. Муфтій-заде до- помагав видавництву й матеріально[7]. Він завжди був бажаним гостем на святах річниць створення вида- вництва І. Гаспринського. У пору розвитку своєї політичної кар’єри був навіть дописувачем цієї авторите- тної газети, де ставив питання про розвиток благодійної справи, просвітянства і про становище кримсько- татарського народу [8]. Багато років був почесним попечителем Сімферопольської татарської вчительської школи, займався організацією благоустрою цього навчального закладу, надавав великі грошові внески на її утримання, сприяв покращенню навчального процесу, вникав у суть змін навчальних програм тощо. Татарська вчи- тельська школа вимагала збільшення не тільки класних кімнат, але й розширення шкільного подвір’я. До- вгі роки гроші на цю справу не виділялися. На допомогу цьому горю прийшов попечитель школи полков- ник Ісмаїл Мурза Муфтій-заде, який на особисті кошти купив за 5000 крб. сусіднє подвір’я Степанова і передав його школі[9]. Активну участь брав І. Муфтій-заде у роботі науково-краєзнавчої організації, яка називалася Таврій- ська вчена архівна комісія [10]. Найбільш вагомим внеском в історичне кримознавство стала його цікава наукова розвідка-дослідження “Очерк столетней службы крымских татар с 1783 по 1889 год”[11]. Пізніше він доповнив її, кілька разів перевидавав, у тому числі з ілюстраціями й у перекладі А. Чергєєва рідною мовою[12]. Його внесок у розвиток земського руху Криму був досить помітним. Так, у грудні 1906 р. Євпаторій- ське повітове земство висловило щиру вдячність Муфтію-заде за опікування проблемами місцевого само- врядування [13]. Навіть у досить похилому віці І. Муфтій-заде не полишав громадської роботи на благо кримськотата- рського народу. Відомо, що у 1917 р.,незадовго до смерті, він працював на посаді присяжного повіреного у мусульманському виконавчому комітеті[14]. Досить яскраво розкрився І. Муфтій-заде на політичній ниві. Разом з І. Гаспринським та іншими гро- мадськими та релігійними діячами кримських татар брав активну участь у роботі повноважної делегації кримських татар у Санкт-Петербурзі навесні 1905 р. [15]. Зокрема, І. Муфтій-заде очолив делегацію на прийомі у військового міністра Російської імперії генерала В.В. Сахарова для подання прохання від крим- ськотатарського народу[16]. Безперечно, І. Муфтій-заде суттєво вплинув на розробку цього цікавого до- кумента. Використовуючи величезний досвіт військової служби, саме він мав право опрацювати основні положення петиції кримських татар, що торкалися релігійно-національних питань проходження військової служби мусульманами взагалі й кримськими татарами зокрема. По-перше, новобранці з числа кримських мусульман повинні були групуватися таким чином, аби вони мали змогу користуватися послугами мулли. Це стосувалося, насамперед, тих місцевостей, де не було парафіяльного мулли. По-друге, виходячи з осо- бливостей ісламського релігійного культу, кримськотатарські делегати просили міністра дозволити солда- там-мусульманам мати окремий військовий казан[17]. І. Муфтій-заде стояв біля витоків створення “Бутюнрусіє мусульманларнен іттіфаке”. Його знали як активіста кримського відділення цієї політичної організації[18]. Зокрема, він брав участь у роботі так зва- ного “кримсько-мусульманського зібрання”, на якому фактично було створено кримську філію партії “Іт- тіфак ель муслімін”. У ході роботи цього національного форуму делегати виявили І. Муфтію-заде неаби- яку повагу й висловили визнання його величезного впливу й авторитету серед одновірців[19]. Тоді ж він увійшов до складу членів Кримського відділення “Іттіфак ель муслімін”, очолюваного І. Гаспринсь- ким[20]. Найвищим досягненням політичної кар’єри І. Муфтія-заде можна вважати його обрання депутатом ІІІ Державної Думи Російської імперії [21]. Як відомо, Державна Дума ІІІ скликання працювала з 1 листопада 1907 р. по 9 червня 1912 р., була єдиною, що працювала весь відведений законом термін. Протягом 5 сесій Державна Дума розглянула 2432 законопроекти. Із 442 депутатів, обраних до її складу, мусульманами було тільки 10 осіб. Безперечно, це було наслідком нового виборчого законодавства, яке мало дискримінаційний характер. З 10 депутатів-мусульман тільки вісім об’єдналися у мусульманську фракцію. Ібрагім бек Гайдаров спочатку приєднався до соціал-демократів, але потім все ж таки повернувся до мусульман. З іншого боку, відмовився приєднатися до мусульманської фракції І. Муфтій-заде[22]. Як і І. Гаспринський, він був пере- конаним прибічником поступового прогресу й еволюційних форм розвитку суспільства, обрав лави найпо- тужнішої думської право-ліберальної партії “17 октября”[23]. І. Муфтій-заде усі питання, які торкалися мусульман, підтримував спільно із депутатами відповідної фракції. До того ж, хоча самі депутати мусульманської фракції спочатку підтримували кадетів, однак, з плином часу, стали голосувати разом із октябристами[24]. У складі октябристської фракції він досить активно працював у думських комісіях. Протягом всіх п’яти сесій перебував у складі “Комісії з віросповідчих справ”. Крім цієї, під час роботи першої й другої сесії, працював ще й у “Комісії з переселенської справи”. На другій сесії його додатково включили до “Комісії за виконанням державного розпису прибутків та видатків”. На останній сесії працював ще у “Продовольчій комісії”[25]. Не зважаючи на певну опозиційність щодо мусульманської фракції, діяльність І. Муфтія-заде прохо- дила у відповідності із рішенням кримської філії “Іттіфак ель муслімін”. Цей депутат Державної Думи проводив численні та корисні зустрічі із співвітчизниками та одновірцями. Основною їх метою було вияв- лення нагальних потреб кримських татар, координація власних дій, пошук можливостей політичного впливу. Наприклад, І. Муфтій-заде розгорнув досить напружену боротьбу за збереження власності кримських вакуфів. Перед Державною Думою та виконавчою владою він кілька разів ставив питання про повернення кримським татарам вакуфного нерухомого майна і особливо грунтів. Відомо, що у березні 1908 р. І. Муфтій-заде звернувся до голови Комітету міністрів П.А.Столипіна з проханням про залишення керівництва вакуфами у віданні Таврійського губернського й повітових земств. Після цього, 10–11 березня у Сімферополі під головуванням губернатора В.В.Новицького відбувся з’їзд кримськотатарської шляхти й духовенства. Головним питанням на порядку денному було майбутнє ваку- фного майна. Після бурхливої дискусії прийнято рішення про передачу вакуфних грунтів Криму під кері- вництво і контроль ТМДП. Тоді ж до складу правління введено окремих членів, які репрезентували інте- реси кримськотатарської мусульманської громади міста й села. Ще одним важливим напрямком роботи І. Муфтія-заде у Державній Думі була боротьба за реформи системи національної освіти кримських татар. Він безпосередньо опікувався розвитком мережі навчальних закладів нового типу – мектебе-руштіє. До речі, саме І. Муфтій-заде ще на громадській посаді голови сім- феропольського “Джемієт хайріє” організував у місті одну з перших шкіл такого типу. Це була проміжна ланка між конфесійним мектебе й конфесійним медресе. На думку кримськотатарської громадськості саме мактебе-руштіє мало вибудувати чітку систему світської національної освіти. Спочатку традиційні макте- бе мали перетворитися на світські початкові навчальні заклади: мектебе-руштіє - на прогімназії; відповід- но, медресе – у гімназії. З плином часу вони планували підвищити статус цих шкіл. Мектебе залишилися початковою школою, мектебе-руштіє перетворювалося б на середню, медресе – на вищу[26]. Колоніальна влада Таврійської губернії з 1908 р. почала активно противитися розвитку цієї системи реформованих шкіл кримських татар і особливо мережі розповсюдження мектебе-руштіє. Вже як депутат Державної Ду- ми І. Муфтій-заде переймався цією складною проблемою. Він і його однодумці намагалися зберегти цей унікальний тип національної школи, зверталися до високих урядовців, брали участь у роботі численних нарад різних рівнів, висловлювали протести. Намагаючись зберегти мектебе-руштіє від остаточного розг- рому, І. Муфтій-заде спробував винести це питання на розгляд Державної Думи[27]. Відома його промова, яку він виголосив у стінах Таврійського палацу 8 березня 1910 р.[28]. Ніщивній критиці піддалася політика, яку проводило міністерство народної просвіти Російської імперії[29]. З болем у серці він закликав депутатів підтримати права мусульман на освіту рідною мовою. І.Муфтій-заде, зокре- ма, сказав, що з усіх російських підданих тільки мусульмани є найбільш відсталими за своїм розвитком. Велику провину поклав на Міністерство народної освіти. На його думку, воно штучно затримувало розви- ток мусульманської освіти. І. Муфтій-заде навів приклад, що в мектебе й медресе до 1907 р. мусульмани мали право займатися тільки релігією й богослов’ям. На неодноразові прохання мусульман про дозвіл вве- сти грамоту й загальноосвітні дисципліни у мектебе вони отримували брутальну відповідь: “Вивчайте ва- шу релігію, зубріть ваші молитви, а інші науки вчіть у російській школі й російською…”[30]. Важливим питанням, яке намагався вирішити І. Муфтій-заде у Державній Думі Російської імперії, бу- ло скасування застарілого закону, що надавав виключне право мусульманському духівництву розв’язувати усі духовні проблеми кримських татар. Справа у тому, що з часом духівництво у Криму набуло спадково- го станового характеру, тобто воно перетворилося у соціальне, класове й навіть, певною мірою, кастове явище. На варті привілеїв цієї верстви мусульманського духівництва стояв закон. Цей стан речей, як відо- мо, йшов у розріз із одвічними ісламськими традиціями. Кримськотатарські ліберали, інші прогресивні сили спробували змінити цю ситуацію. У липні 1910 р. І. Муфтій-заде та його однодумці від імені кримськотатарського народу направили до міністерства внут- рішніх справ документ, у якому заявили про нагальну потребу зміни 1368 статті закону про духовне прав- ління мусульман Таврійської губернії. Більше того, вже 16 грудня 1911 р. І. Муфтій-заде підготував і запропонував на розгляд Комісії у справах релігії Державної Думи відповідний законопроект[31]. Він був підтриманий як депутатами, так і Державною Радою, які, у свою чергу, направили його на затвердження імператору Миколі ІІ. 9 лютого 1912 р. він затвердив цей закон, що стало реальною та наочною перемогою у депутатській діяльності Му- фтія-заде. На посаді депутата Державної Думи І. Муфтій-заде опікувався й суто кримськотатарськими пробле- мами, які виникали безпосередньо у Таврійській губернії. Він ставив конкретні й гострі питання про ста- новище мусульман у Криму перед губернатором й іншими чиновниками краю [32]. Таким чином, можна з упевненістю сказати, що вся суспільно-політична діяльність І. Муфтія-заде бу- ла спрямована на реалізацію нагальних потреб кримськотатарського народу, зокрема й мусульманського населення Російської губернії взагалі. Особливо яскраво вона виявилася під час роботи депутатом Держа- вної Думи. Діяльність у фракціях характеризує його як послідовного ліберала, який чітко виконував свої громадські, партійні й фракційні обов’язки. Напрямки депутатської служби І. Муфтія-заде свідчать про реальну реалізацію національно-ліберальної ідеології, апологетом якої він був. І.Муфтій-заде виступав ви- разником право-ліберальної політичної ідеї кримськотатарського шляхетства. Отже, треба зазначити, що І. Муфтій-заде був видатною фігурою у кримськотатарській історії кінця ХІХ–початку ХХ ст. Його громадська, меценатська, просвітянська й політична діяльність відбивала світо- глядні принципи та національно-ліберальну ідеологію, яка була, безперечно, йому притаманна. Джерела та література 1. Аирчинская Р. Муфтий-заде и меценаты // Голос Крима. - 1997, 10 января. - № 2. 2. Аирчинская Р. Муфтий-заде и меценаты // Голос Крима.- 1997, 10 января.- № 2; Абибуллаева Д. Ис- маил Муфтий-заде и Симферопольское благотворительное общество пособия бедным мусульманам Крыма // Голос Крыма. - 2000, 11 февраля. - № 7. 3. Крымское мусульманское благотворительное общество //Терджиман.– 1322, 08 муххарам (1904, 12 марта.– № 21). 4. Абибуллаева Д. Исмаил Муфтий-заде и Симферопольское благотворительное общество пособия бед- ным мусульманам Крыма // Голос Крыма. - 2000, 11 февраля. - № 7. 5. Исмаил Гаспринский (1851–1914) // Сборник документов и материалов/ сост. В.Ю. Ганкевич. – Хер- сон: Отделение историко-культурных проблем юга Украины института искусствоведения, фолькло- ристики и этнологии им. М.Т. Рыльского НАН Украины, 1994. - С. 74, 77; // Терджиман. - 1310, 21 шаабан (1893, 25 февраля. - № 7). 6. От редакции // Терджиман. - 1300, 15 джумада-аль-ахира (1883, 10 апреля. - № 1). 7. Дорогой подарок // Терджиман. - 1305, 01 мухаррам (1887, 06 ноября. - № 26). 8. Муфтий-заде И. Идаре мектюп // Терджиман. - 1912, 06 листопада. 9. Аирчинская Р. Муфтий-заде и меценаты // Голос Крима. - 1997, 10 января. - № 02; Обычный вечер // Терджиман. - 1315, 25 шаабан (1898, 06 января. - № 1); По словам газеты «Крым» // Терджиман. - 1316, 11 реби аль-аваль (1898, 16 августа. - № 32). 10. Филимонов С.Б. Хранители исторической памяти Крыма. - Симферополь: Таврия, 1996. - С. 78. 11. Муфтий-заде И. Очерк столетней военной службы крымских татар с 1783 по 1889 год // Известия Та- врической ученой архивной комиссии. - Симферополь. - 1899. - № ХХХ. - С. 1-24. 12. Ени китап //Терджиман. - 1913, 08 грудня. 13. Къырым хаберлери //Терджиман. - 1906, 22 грудня. 14. Муфти-заде Исмаил-Мурза //Керимов И.А. «Живая» история Гаспринского. По материалам газеты «Терджиман» 1883-1914 гг. - Симферополь: Тарпан, 1999. - С.80. - Прим. 1. 15. Ганкевич В.Ю. Виникнення національно-ліберального суспільно-політичного руху кримських татар (початок ХХ ст.) // Записки науково-дослідної лабораторії історії Південної України Запорізького державного університету: Південна Україна ХХ століття.- Вип. 1 (4).- Запоріжжя: РА “Тандем У”, 1998. - С. 116. 16. Ганкевич В.Ю. Къырымтатарларнынъ векялетли депутациясы Санкт-Петербургда (1905 сенесининъ баари)// Йылдыз. - 1998.-№ 1. - С. 86; // Терджиман. - 1324, 13 раби ас-сани (1905, 04 июля.- № 43). 17. 19 мая // Переводчик-Терджиман.- 1905, 03 июня. - № 43. 18. Исмаил Гаспринский (1851–1914) // Сборник документов и материалов/ сост. В.Ю.Ганкевич. - Хер- сон: Отделение историко-культурных проблем юга Украины института искусствоведения, фолькло- ристики и этнологии им. М.Т. Рыльского НАН Украины, 1994. - С. 74, 77. 19. Крымско-мусульманское собрание // Переводчик-Терджиман. - 1905, 25 ноября. - № 97. 20. На собрании мусульман // Переводчик-Терджиман.- 1905, 02 декабря. - № 100. 21. Kırımlı H. Kırım tatarlarında millî kimlik ve millî hareketler (1905-1916). - Ankara: Türk tarih kurumu basımevi, 1996. - S. 129-133. 22. Усманова Д.М. Мусульманская фракция и проблемы «свободы совести» в Государственной Думе России (1906-1917). - Казань: Мастер Лайн, 1999. - С. 43. 23. Kırımlı H. Kırım tatarlarında millî kimlik ve millî hareketler (1905-1916). - Ankara: Türk tarih kurumu basımevi, 1996. - S. 130. 24. Kırımlı H. Kırım tatarlarında millî kimlik ve millî hareketler (1905–1916).– Ankara: Türk tarih kurumu basımevi, 1996.– S. 130. 25. Таблица № 5. Занятость депутатов-мусульман ІІІ Государственной Думы в комиссиях и фракциях // Усманова Д.М. Мусульманская фракция и проблемы «свободы совести» в Государственной Думе Росссии (1906-1917). - Казань: Мастер Лайн, 1999. - С. 144. 26. Ганкевич В.Ю. Джадидистська реформа просвіти кримських татар (межа ХІХ–ХХ ст.: Автореф. дис…д-ра істор.наук: 07.00.02/ Інститут сходознавства ім. А. Кримського НАНУ.- К., 2000. - С. 2, 30. 27. Симферополь, 28 сентября // Речь. - 1910, 28 сентября; Ганкевич В.Ю. Очерки истории крымскота- тарского народного образования (реформирование этноконфессиональных учебных заведений му- сульман в Таврической губернии в ХІХ–начале ХХ века). - Симферополь: Таврия, 1998. - С. 128. 28. Государственная Дума. Третий созыв. Стенографические отчеты. 1910 год. Сессия вторая, т. ІІІ. - СПб.: Государственная типография, 1910.- С. 22-23. 29. Kırımlı H. Kırım tatarlarında millî kimlik ve millî hareketler (1905–1916).- Ankara: Türk tarih kurumu basımevi, 1996. - S. 132. 30. Родной язык (По стенографическому отчету Государственной Думы. Заседание 8 марта) //Керимов И.А. “Живая” история Гаспринского. По материалам газеты “Терджиман” 1883-1914 гг.– Симферо- поль: Тарпан, 1999. - С. 204. 31. Муфтий-заде И. Доклад по законопроекту //Приложения к стенографическим отчетам Государствен- ной Думы. Третий созыв. Сессия пятая. 1911-1912 г.- СПб.: Государственная типография, 1911.- № 196. - С. 1-2. 32. Девлет думасынынъ //Терджиман. - 1911, 15 липня.