Літописна «Сівера» і літописні міста Чернігово-Сіверщини
В IX ст. на заселеній сіверянами території Середнього Подесення виникають племінні центри, що мали характерну міську структуру. В статті характеризуються найбільш крупні з них — Радичів, Любеч, Новгород-Сіверський, Седнів і Чернігів....
Saved in:
| Date: | 2010 |
|---|---|
| Main Author: | |
| Format: | Article |
| Language: | Ukrainian |
| Published: |
Інститут археології НАН України
2010
|
| Series: | Археологія і давня історія України |
| Subjects: | |
| Online Access: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/83348 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Cite this: | Літописна «Сівера» і літописні міста Чернігово-Сіверщини / А.Л. Казаков // Археологія і давня історія України: Зб. наук. пр. — К.: ІА НАН України, 2010. — Вип. 1. — С. 109-115. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-83348 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-833482025-02-23T20:08:15Z Літописна «Сівера» і літописні міста Чернігово-Сіверщини Летописные «Сивера» и летописные города Чернигово-Северщины Annalistic «Sivera» and annalistic towns of Chernihovo-Siverschyna Казаков, А.Л. Роботи співробітників відділу В IX ст. на заселеній сіверянами території Середнього Подесення виникають племінні центри, що мали характерну міську структуру. В статті характеризуються найбільш крупні з них — Радичів, Любеч, Новгород-Сіверський, Седнів і Чернігів. В ІХ в. на заселённой северянами территории Среднего Подесенья возникают племенные центры, имевшие характерную городскую структуру. В статье характеризуются наиболее крупные из них — Радичев, Любеч, Новгород-Северский, Седнев и Чернигов. The tribal centers which had a characteristic urban structure appeared in IX cen. on the territory of Middle Podesennya inhabited by siveriany. The largest of them — Radichev, Lyubich, Novgorod-Siverskiy, Sedniv and Chernihiv are characterized in the article. 2010 Article Літописна «Сівера» і літописні міста Чернігово-Сіверщини / А.Л. Казаков // Археологія і давня історія України: Зб. наук. пр. — К.: ІА НАН України, 2010. — Вип. 1. — С. 109-115. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. XXXX-0122 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/83348 uk Археологія і давня історія України application/pdf Інститут археології НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Роботи співробітників відділу Роботи співробітників відділу |
| spellingShingle |
Роботи співробітників відділу Роботи співробітників відділу Казаков, А.Л. Літописна «Сівера» і літописні міста Чернігово-Сіверщини Археологія і давня історія України |
| description |
В IX ст. на заселеній сіверянами території Середнього Подесення виникають племінні центри,
що мали характерну міську структуру. В статті
характеризуються найбільш крупні з них — Радичів, Любеч, Новгород-Сіверський, Седнів і Чернігів. |
| format |
Article |
| author |
Казаков, А.Л. |
| author_facet |
Казаков, А.Л. |
| author_sort |
Казаков, А.Л. |
| title |
Літописна «Сівера» і літописні міста Чернігово-Сіверщини |
| title_short |
Літописна «Сівера» і літописні міста Чернігово-Сіверщини |
| title_full |
Літописна «Сівера» і літописні міста Чернігово-Сіверщини |
| title_fullStr |
Літописна «Сівера» і літописні міста Чернігово-Сіверщини |
| title_full_unstemmed |
Літописна «Сівера» і літописні міста Чернігово-Сіверщини |
| title_sort |
літописна «сівера» і літописні міста чернігово-сіверщини |
| publisher |
Інститут археології НАН України |
| publishDate |
2010 |
| topic_facet |
Роботи співробітників відділу |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/83348 |
| citation_txt |
Літописна «Сівера» і літописні міста Чернігово-Сіверщини / А.Л. Казаков // Археологія і давня історія України: Зб. наук. пр. — К.: ІА НАН України, 2010. — Вип. 1. — С. 109-115. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. |
| series |
Археологія і давня історія України |
| work_keys_str_mv |
AT kazakoval lítopisnasíveraílítopisnímístačernígovosíverŝini AT kazakoval letopisnyesiverailetopisnyegorodačernigovoseverŝiny AT kazakoval annalisticsiveraandannalistictownsofchernihovosiverschyna |
| first_indexed |
2025-11-24T23:26:34Z |
| last_indexed |
2025-11-24T23:26:34Z |
| _version_ |
1849716160149323776 |
| fulltext |
109
В IX ст. на заселеній сіверянами території Се-
реднього Подесення виникають племінні центри,
що мали характерну міську структуру. В статті
характеризуються найбільш крупні з них — Ради-
чів, Любеч, Новгород-Сіверський, Седнів і Чернігів.
К л ю ч о в і с л о в а: Чернігово-Сіверщина, сіве-
рянські племена, дитинець, посад, поділ, окольний
город, некрополь, курганна група, роменський посуд,
ліпний посуд, ранньогончарний посуд.
На теренах VІІІ—ІХ ст. Чернігово-Сіверщи-
на являла собою досить цікаве в етнокультур-
ному плані явище. Південно-східна її частина
була своєрідною контактною зоною, де співісну-
вали різноманітні елементи, включаючи кочо-
виків.
Зовсім інша ситуація простежується в її
північній частині, зокрема в басейні середнь-
ої течії Десни. Починаючи з VІІІ ст. ця тери-
торія опиняється в сфері культурного пануван-
ня сіверянських племен. Це досить потужне
східнослов’янське угрупування швидко розпов-
сюджувалось по всій зазначеній території.
У другій половині VІІІ ст., як і в усій Схід-
ній Європі, відбуваються певні зміни в госпо-
дарському укладі сіверянських племен. Вони
пов’язані з формуванням класових та товар-
но-грошових відносин, а фактично з генезисом
феодалізму. У сіверянському середовищі виді-
ляється своя родоплемінна знать.
З іншого боку, сіверяни швидко потрапляють
під протекторат Хазарського каганату, оскіль-
ки там процес становлення класового суспіль-
ства відбувся дещо раніше. Останнє, певною
мірою пов’язане з античною спадщиною, яку
мали деякі народи, що увійшли до складу Ха-
зарського каганату. Однак, як уявляється, цей
вплив, особливо на останніх стадіях існування
каганату, був досить умовним. Так чи інакше,
між сіверянами та хазарами стосунки розвива-
лись впродовж тривалого часу, і, скоріше за все,
вони мали відносно цивілізований характер. У
всякому разі, забігаючи вперед, звернемо увагу
на те, що саме на Чернігівщині, після остаточ-
ного падіння Хазарського каганату, оселяються
окремі вихідці з нього, котрі заснували ряд на-
селених пунктів з відповідною назвою — Біла
Вежа, Козарки, Козаровичі. І це зазначимо, не
викликає заперечень з боку місцевого населен-
ня, яке дозволяє їм жити поруч.
На рубежі VІІІ — ІХ ст. сіверяни мешкають,
головним чином, родоплемінними центрами.
То були фортеці, що вже в ІХ ст. мали харак-
терну міську структуру, причому як у топогра-
фічному, так і соціальному відношенні — ди-
тинець + посад. Деякі з них були центрами
розвинутої сільської етнічної інфраструктури,
а інші навпаки, виникали на незаселеній те-
риторії та зовсім не мали відповідного культур-
ного оточення. Вивчення таких родоплемінних
організмів дозволяє нам дійти висновку, що
немає жодних причин вважати ці центри яки-
мись недорозвинутими протоміськими осеред-
ками, а не повноцінними містами. У всякому
разі їх наявність у Середньому Подесенні та
Посейм’ї, а також їх єдиний етнокультурний
вигляд, говорять про те, що ІХ ст. у сіверян вже
окреслилась своя етнічна територія. Саме тут,
у басейні Середньої течії Десни, відбувається
кристалізація сіверянської спільності, і саме
тут формуються найбільші родоплемінні цент-
ри, котрі потім перетворюються на міста Черні-
гово-Сіверської землі.
Одним з найдавніших сіверянських центрів
регіону був Радичів (корінь «рад» — трансфор-
мація від давньоруського «род»). Нажаль міс-
А. Л. К а з а к о в
(К и ї в)
ЛІТОпиСНА «СІВЕРА»
І ЛІТОпиСНІ МІСТА ЧЕРНІГОВО-СІВЕРЩиНи
Казаков А.Л. Літописна «Сівера» і літописні міста Чернігово-Сіверщини
110
то не згадується в писемних джерелах. Воно
розташоване на правому високому корінному
березі Десни, навпроти озера Хотинського, що
власне є лівою притокою Десни. У свою чергу,
в озеро впадає розгалужена система невели-
ких річок, які, судячи з рельєфу сучасної міс-
цевості, в давнину мали значні розміри. Таким
чином, Радичів замикав і контролював не тіль-
ки Десну нижче Новгорода-Сіверського, але й
обширний вододіл.
Цей досить значний за розмірами (понад
16 га) сіверянський центр мав не просту топог-
рафічну структуру та складався з п’яти плато,
які поєднувались між собою. З усіх боків місто
оточували глибокі природні яри, по дну яких
протікали невеликі річки і ручаї, що впадали
в Десну (рис. 1).
Дитинець розташований безпосередньо по-
над Десною. Частина його постраждала від
ерозії ґрунту. При спорудженні дитинця (перше
плато) «сівера» використала городище юхнівсь-
кої доби з ескарпованими краями. Подекуди
зберігся вал, а також глибокий рів з боку го-
ловного посаду (друге плато). Решта території,
скоріше за все, була оточена частоколом. До го-
ловного посаду з напільної сторони прилягають
ще два пагорби (третє та четверте плато), край-
нє з яких виконувало функцію форпосту. Воно
поєднувалось з корінною терасою вузьким, до
3-х метрів шириною пандусом. Це був єдиний
прохід, через який можна було потрапити в
місто з поля. Інший в’їзд розташовувався з боку
Десни та вів у місто по краю дитинця.
З основного посаду (п’яте плато), також на
урвистий берег Десни, прямувала вузька тро-
па. На цьому окремому останці, котрий, як і
дитинець, виступав у заплаву Десни, розташо-
вувався курганний некрополь, рештки якого і
було досліджено у вигляді напівосипаних кур-
ганів. Як можна встановити, це був не просто
могильник — тут знаходилось і святилище, про
що свідчать розкопані рештки ритуальних ям
та спалень. Нажаль, більша частина гори зруй-
нована Десною.
Хронологія цього родоплемінного центру в
своїй основі має три головні етапи. Перший,
власне сіверянський, починається приблизно
в другій половині VІІІ ст. В цей час та на по-
чатку ІХ ст. ми зустрічаємо виключно ліпний
посуд характерного роменського типу.
Досить рано, в ІХ ст., у сіверян з’являється
гончарне коло. Про це свідчать житлові будів-
лі, в печах яких знайдено одночасно ліпний та
ранньокруговий посуд.
У другій половині ІХ — на початку Х ст.
гончарне ремесло відокремлюється від іншого
господарства. Кілька гончарних горнів дослід-
жено на схилі головного посаду, що виходив у
рів дитинця.
Наступний етап, розквіт міста, доводиться
на Х — середину ХІ ст. У цей час вся територія
поселення забудована. Але вже у кінці ХІ — на
початку ХІІ ст. спостерігається його загальний
занепад, після чого життя в ньому триває лише
на дитинці і незначній прилеглій смузі основ-
ного посаду. Ці події, скоріше за все, пов’язані
Рис. 1. Стародавній Радичів: І — дитинець; ІІ—IV — посади; V — могильник
111
Казаков А.Л. Літописна «Сівера» і літописні міста Чернігово-Сіверщини
із загальнодержавними політичними кінця
ХІ ст., а саме — Любецьким з’їздом 1097 р. Як
відомо, згідно з ним Новгород-Сіверський «де
юре» і «де факто» стає стольним містом та сто-
лицею Сіверщини.
Враховуючи ці обставини, сам за себе на-
прошується висновок, що до цього, головним і
найстарішим містом регіону був саме Радичів.
Цьому сприяло і його більш вигідне географіч-
не положення. Про це свідчить і площа міста в
сіверянські часи, котра була набагато більша,
ніж у Новгороді-Сіверському.
Цікавими є і етнографічні спостереження,
згідно з якими ще в другій половині ХХ ст.
населення Радичіва називало Новгород-Сі-
верський — «Новим городком», обов’язково під-
креслюючи слово «новий».
Еволюція самого Новгород-Сіверського має
також кілька стадій розвитку. Він, як і Ради-
чів, бере свій початок від родоплемінного цент-
ру сіверян. Але на кінець Х ст., коли експансія
Києва має далеко сягаючі плани, значення
цього населеного пункту, що розташовувався
практично на кордоні, було набагато більшим,
ніж Радичіва. Окрім цього, не останню роль
тут відігравала і відома політика центральної
влади, «змістити акценти». Тобто зробити став-
ку не на головну родоплемінну верхівку, а на
другорядну, наділяючи її верховними повнова-
женнями.
Проте, якщо Новгород-Сіверський з ро-
доплемінного центру перетворюється лише на
фортецю, Радичів певний час залишається го-
ловним містом Сіверщини. Подальший розви-
ток цих двох центрів виявився не на користь
останнього. Новгород-Сіверський вже в ХІ ст.
являв собою досить потужну фортецю, котра
складалась з дитинця, який займав високий
мис правого берега р. Десни і мав площу 2 га, а
також окольного міста (рис. 2).
Судячи з подій 1078—1079 рр. («Повчання
Володимира Мономаха»), що містяться в Лав-
рентіївському літописі під 1096 р., власно коли
вперше і згадується Новгород-Сіверський, його
окольний град в цей час вже повністю оформ-
люється та має площу близько 30 га.
У 60-ті роки ХХ ст. укріплення окольного міс-
та досліджувались І.І. Єдомахою. Вони склада-
лися з рову та валу. Рів мав глибину 4,5—5,0 м
та ширину 11 м у верхній частині. У ХІІ ст.
площа міста неуклінно зростає і за межами
окольного граду з’являється відкритий посад,
включаючи Заруччя та частину Покрівщини,
що охоплювали територію понад 30 га. У під-
ніжжі Замку і окольного міста, уздовж Ручая,
котрий впадав у Десну, знаходився поділ. Нов-
город-Сіверський неодноразово згадується у
писемних джерелах, головним чином у зв’язку
з військовими подіями. Завдяки ним відомо,
що з міста виводили кілька воріт, зокрема Чер-
нігівські, Курські та Острожні. Ми знаходимо
їх на сторінках літопису під 1146 р. Загалом
Новгород-Сіверський непогано досліджений
археологічно. Серед вчених, які звертали свої
наукові погляди до нього — Д.Я. Самоквасов,
І.І. Єдомаха, А.В. Куза, О.П. Моця, В.П. Кова-
ленко та інші.
Окрім Радичева та Новгорода-Сіверського
в Середньому Подесенні існувала ціла гру-
па й інших сіверянських центрів, котрі також
перетворюються у давньоруські міста і згаду-
ються в літописах. Серед них Путивль, Вщиж,
Стародуб, Трубецьк, Дебрянськ, Сосниця. Але
всі вони були значно меншими і відігравали
другорядну роль у соціально-економічному та
політичному житті як власне сіверян, так і дав-
ньоруської держави.
Надзвичайно цікавою є західна гілка сі-
верян, котра утворила кілька потужних ро-
доплемінних центрів у західній частині сі-
верянської землі. Характерно, що всі вони
розташовані поза межами етнічної сіверянсь-
кої території, якою в цьому напрямку була
р. Снов (права притока р. Десни). Одним з най-
більших центрів являвся Сновськ, який виник
безпосередньо на високому корінному правому
березі р. Снов (нині селище Седнів Чернігівсь-
кого району Чернігівської області). Комплекс
пам’яток складається з двох городищ, кількох
селищ, курганних груп, а також ґрунтових не-
Рис. 2. Літописний Новгород-Сіверський: А — ди-
тинець; Ш — укріплений посад; В—Г — поділ;
Д — відкритий посад; Е — Спасо-Преображенський
монастир
Казаков А.Л. Літописна «Сівера» і літописні міста Чернігово-Сіверщини
112
крополів (рис. 3). Сновськ безперечно можна
вважати одним з найбільших міських центрів
всієї сіверянської землі. Яскраво виражені оз-
наки роменської культури виявлені не тільки в
ур. Орішня та Коронний Замок, де розташову-
вались городища з посадами, але й на природ-
них пагорбах, що оточують ур. Коронний Замок
із заходу і північного заходу.
У давньоруські часи площа міста зростає і
сягає понад 30 га. У підніжжя ур. Коронний
Замок остаточно оформлюється поділ, райони
котрого і сьогодні мають характерні назви —
Корозамка, Кожевники, Пекурі. Широкомас-
штабні розкопки останніх років підтвердили
плавне переростання роменської культури в
загальноруську. Житлова забудова в південно-
східній частині посаду вже в Х ст. має порядово-
вуличну планіграфію. Цікаво, що серед знахі-
док суто місцевого давньоруського походження,
котрі безумовно переважають у загальній масі
артефактів, зустрічаються й імпортні, зокрема
фіно-угорського кола (гребінь з високою напів-
круглою спинкою, декорованою геометричним
орнаментом).
Численні дружинні поховання малюють
Сновськ як значний дружинний центр. Він
перший приймав на себе удар ворога, захи-
щаючи підступи до Чернігова з півночі. Не ви-
падково саме біля Сновська 1068 р. Святослав
Ярославич приймає бій з переважаючими в
кілька разів силами половців і отримує блиску-
чу перемогу: «… и видевъ Святославъ множест-
во ихъ, и рече дружине своїй: « потягнемо, уже
намъ нельзе камо ся дети», и удариша в коне; и
одоле Святославъ в трехъ тысящах, а Половец
12 тысящь, и тако изби я, и друзии потопиша в
Снъви, а князя ихъ руками яша, в 1 день нояб-
ря, и възвратися с победою в градъ свой Черни-
говъ» (ПВЛ с. 272).
Іншим значним осередком сіверян, що являв
собою крайню західну точку, був Любеч. Цей
сіверянський центр контролював значну ді-
лянку головної водної артерії Східної Європи,
одночасно маючи можливість виходу на між-
народні ринки, як у північно-західному, так і
південно-східному напрямках. Вперше Любеч
згадується в літописі під 882 р. у зв’язку зі взят-
тям його Олегом (ПСРЛ т. II, стб. 16). Потім він
неодноразово фігурує на сторінках писемних
джерел. Деякі події, які бачили його стіни, ста-
ли доленосними для Київської держави.
Комплекс археологічних пам’яток Любеча
розташований на пагорбах лівого корінного
берега Дніпра, які простяглися з південного
заходу на північний схід (рис. 4). У центрі цієї
череди у гирлі р. Гончарівки розташовувався
дитинець стародавнього міста — Замок (100 ×
30 м). На її правому березі, на північний схід від
нього, височить городище «Лисиця», яке, напев-
но, виконувало роль форпосту на підступах до
міста. На південь і захід від Замку знаходився
окольний град, котрий був оточений валом (ви-
сотою до 12 м) та глибоким ровом. Централь-
ний в’їзд до нього розташований з південно-за-
хідної сторони. До Замку по глибокій западині
прямувала дорога, що розділяла окольне місто
Рис. 3. Літописний Сновськ: А — дитинець; Б, С,
Д — посади
Рис. 4. Літописний Любеч: I — замок; II — перший
укріплений посад; III — другий укріплений посад;
IV — городище «Лисиця»; V—VIII — посади; IX —
поділ; 1 — Троїцька церква; 2 — Миколаївська цер-
ква; 3 — Спасо-преображенська церква; а — зона
розповсюдження давньоруського культурного шару;
б — залишки валів; в — додаткова посадська лінія
укріплень
113
Казаков А.Л. Літописна «Сівера» і літописні міста Чернігово-Сіверщини
на дві частини — прибережну і внутрішню. За
валами розташовувався великий посад, який
також мав свою лінію оборони у вигляді валу
та рову. Західніше знаходились Воскресенсь-
кий монастир, печера Антонія і урочище Ко-
раблище. На південний схід від другої частини
окольного граду є урочище Гончарі, пов’язане
з наявністю тут гончарної глини. У підніжжі
Замку та посадів розкинувся поділ.
Таку розвинуту структуру Любеч мав вже в
ХІ—ХІІ ст. Проте на ранніх стадіях свого роз-
витку, в роменські часи, його топографія була
дещо простішою. Сіверянське поселення, хоча
і значних розмірів, займало Замок, а також
плато прибережної частини окольного міста
і посаду (територія сучасного стадіону) у на-
прямку з північного сходу на південний захід.
Б.О. Рибаковим роменський посуд виявлений
і в урочищі Пристанище. Судячи з усього, тут
мешкало одне з найпотужніших сіверянських
племен.
Серед досліджених у 1989—90 рр. комплек-
сів виділяються роменські землянки ІХ ст., в
печах котрих, як і в Радичеві, знайдено поруч
ліпний і ранньогончарний посуд. За своїми
технологічними ознаками, зокрема формуваль-
ною масою, вони аналогічні. Очевидно процес
удосконалення виробництва відбувався в усіх
регіонах Сіверянської землі одночасно.
Як показали розкопки Б.О. Рибакова, пер-
ші укріплення в Любечі з’являються ще в сі-
верянські часи. Потім вони перебудовуються,
створюються значно потужніші. Як на дитинці,
так і на посадах оборонні споруди були комп-
лексними і включали в себе вали, дерев’яні сті-
ни та башти, а де це було необхідно ще й рів.
882 р. це ще сіверянський період, коли Лю-
беч було взято Олегом: «… Оттуда поиде внизъ,
и пришедъ взя Любечъ, и посади мужъ свой»
(ПВЛ с. 32—34).
Отже, без сумніву, Любеч — перший сіве-
рянський родоплемінний центр, що опинився
у складі Київської держави, яка тільки народ-
жувалась.
Найбільшим племінним об’єднанням у за-
хідній частині сіверянського ореолу був Чер-
нігів (рис. 5). Скоріше за все, він опиняється у
сфері державних інтересів Києва одразу після
Любеча. Не випадково, вже в 907 р. Чернігів
посідає друге місце після Києва на п’єдесталі
молодої держави : «…и потом даяти уклады
на Русские городы: первое на Кіевъ, таже и на
Черниговъ… по темь бо городомъ седяху кня-
зья подъ Олегомъ суще…» (ПВЛ с. 44).
Вже більше ніж 150 років місто знаходиться
в полі зору дослідників. Першим, хто звернув
увагу на археологічні старожитності Черні-
гова, був Д.Я. Самоквасов. У 20-ті роки мину-
лого століття дослідження Спаського собору
здійснює М.О. Макаренко. У післявоєнні роки
експедиція під керівництвом Б.О. Рибакова
дослідила рештки Благовіщенської церкви
та провела розкопки в різних частинах міста.
У 50-ті роки того ж століття В.А. Богусевич
дослідив одну з ділянок окольного міста не-
подалік від Катерининської церкви ХVІІІ ст.
Протягом 50—60-х років дослідженнями були
охоплені чернігівські монументальні пам’ятки
архітектури — Спаський, Успенський, Борисо-
глібський собори та П’ятницька церква, котрі
проводив М.В. Холостенко. Починаючи з кінця
ХХ ст. і до нашого часу в місті систематично
здійснюються широкомасштабні археологіч-
ні дослідження. Можна вважати, що Чернігів
являється одним з найдослідженіших міст
Київської Русі. На сьогоднішній день у різних
його частинах загалом археологічно відкрито
понад 50 тис. м2.
Враховуючи той факт, що роменський по-
суд знайдено в різних частинах стародавнього
Чернігова, уявляється, що тут мешкало досить
численне плем’я. Воно займало правий берег
Стрижня, як у напрямку південний схід — пів-
нічний захід, так і в напрямку північний схід —
південний захід. Основу складало поселення,
яке знаходилось у північно-східній частині
дитинця. Роменський посуд знайдено також
на Єлецькій горі. Сіверянські духовні святині
займали високі пагорби, що простирались від
дитинця до Болдиної гори. Центральне святи-
лище розташовувалось в районі, де потім було
побудовано Спаський собор. Інше — на Єлець-
кій горі. Неподалік від Болдиної гори існувало
капище Перуна. В епоху нової ідеології на цих
місцях побудували православні храми.
У другій половині ІХ — на початку Х ст. в
Чернігові спостерігається значна концентра-
ція населення. Це дає можливість побудувати
нові укріплення. Спочатку потужні оборонні
споруди виникають на дитинці, а невдовзі і на
території окольного міста, що згадується в лі-
тописі під 1078 р. Площа останнього становить
близько 40 га.
Рис. 5. План Чернігова за Б.О. Рибаковим
Казаков А.Л. Літописна «Сівера» і літописні міста Чернігово-Сіверщини
114
Оборонна система Чернігова складалася з
валів та глибоких ровів. Особливої уваги заслу-
говують дерев’яні конструкції. То були стіни, в
основі яких лежали кліті-городні, котрі запов-
нювали землею. В стінах системно чергувались
башти, які частково висувалися уперед по від-
ношенню до стін. Такий інженерний розраху-
нок дозволяв вести обстріл не тільки «в лобо-
ву», але й по флангах.
У кінці ІХ — на початку Х ст. в Чернігові по-
чинає заселятись поділ. Спочатку це було неве-
лике поселення у підніжжі дитинця з півдня.
Поступово поділ розростається і займає майже
всю територію Лісковиці. Згадку про нього ми
знаходимо в літописі під 1112 р.: «…погоре по-
доли въ Киеве и в Чернигове, и в Смоленсце, и
Новгороде» (ПСРЛ т. ІХ—ХІ, с. 143).
Більш значним за розмірами було «Перед-
городдя», що згадується в літописі під 1152 р.,
коли юрій Долгорукий штурмував місто: «…
половець ехаша к городу биться и отъемше ос-
трог зажгоша передгородье все…» (ПСРЛ Т. І,
стб. 338). Тут жебрацькі квартали співіснува-
ли з великими феодальними господарствами.
Але в передгородді жила найбільша кількість
ремісників. Саме в межах цього району можна
було зустрінути навіть цілі ремісничі квартали.
В місті працювали майстри, котрі створювали
найрізноманітнішу продукцію, яка репрезен-
тує всі сторони матеріальної культури велико-
го середньовічного міста.
У 60—70-х рр. ХІ ст. при Святославі Яросла-
вичі в місті з’являються монастирі — печерний
Богородицький (пізніше Троїцько-Іллінський)
та Єлецький.
Розвиток чернігівської монументальної архі-
тектури спостерігається протягом усього домо-
нгольського періоду, починаючи з першої поло-
вини ХІ ст. У кінці ХІ — на початку ХІІ ст. при
Давиді Святославичі в Чернігові формується
своя архітектурна школа, котра поєднувала
кращі загальноруські архітектурні риси та міс-
цеві традиції. Достовірно відомо 12 пам’яток
архітектури, що прикрашали місто. Але на-
справді їх було набагато більше. В основі пла-
нувальної структури міста була вулично-квар-
тальна система. Головні вулиці, що виходили з
дитинця проходили через все місто і поєднува-
лись із магістральними шляхами, котрі пряму-
вали до Києва, Любеча, Новгорода-Сіверського.
Їх перетинали другорядні вулиці та провулки,
в межах яких виникали садиби.
Житлова забудова Чернігова спирається на
більш давні місцеві традиції. Протягом всього
домонгольського часу тут переважає земля-
ночний та напівземляночний тип житла. Зви-
чайно існували й наземні будинки, особливо в
ХІІ — першій половині ХІІІ ст. Але найбільш
розповсюдженим був тип споруд, котрі мали
глибокий підліт і стовпову конструкцію. До того
ж стіни робились, як у техніці горизонтальної,
так і, головним чином, вертикальної закладки.
Серед господарських будівель виділяються ста-
ціонарні дерев’яні споруди, а також легкі кар-
касно-плетені конструкції. Причому останні
переважають.
Дослідження чернігівських некрополів
дозволяє не тільки простежити еволюцію
поховального обряду одного з найбільших
східнослов’янських міст Київської Русі, але й
розглянути цілу низку питань, що давно цікав-
лять істориків. Це етнокультурний, соціальний
склад населення великого міста, статево-вікова
характеристика померлих, етнодемографічна
ситуація тощо.
Некрополі існували майже в усіх районах
міста. Найбільш стародавня курганна група
знаходиться неподалік від Спаського собору,
на території дитинця. Більш численний кур-
ганний некрополь міститься на території Бол-
диної гори, де і сьогодні нараховується понад
200 насипів, серед яких найбільшими є Безі-
менний та Гульбище.
Третя велика курганна група на чолі з Чор-
ною Могилою, починається від Єлецького мо-
настиря та перетинає все місто за стінами
окольного граду у північному напрямку, аж до
самого Стрижня. Тут поховання простежують-
ся і на лівому березі р. Стрижень — Стрижнев-
ська курганна група і так зване «Старе кладо-
вище в берізках».
Інша череда курганів простежується у пів-
нічно-західному та західному напрямках, мож-
ливо вздовж дороги, що вела в Любеч.
На лівому березі р. Стрижень, в урочищі
Ялівщина, розташована ще одна курганна гру-
па.
Останній курганний масив ще в ХІХ ст. про-
стежувався на південно-західній околиці міс-
та — «Олегово поле».
Як вже добре відомо, головний ґрунтовий
некрополь Чернігова займав південно-західну
частину міста. Але окрім нього, майже в усіх
частинах стародавнього міста, і навіть на лі-
вому березі р. Стрижень, виявлені ґрунтові по-
ховання. Це рештки приходських кладовищ,
котрі постійно відсувались все далі і далі від
центру, коли житлові квартали «накривали»
їх.
Нарешті ще одна категорія поховань — при-
церковні цвинтарі. Одне з таких кладовищ
досліджено В.П. Коваленком в середині 80-х
років на території дитинця. Відомі вони і в ін-
ших районах міста.
Наявність у християнський період курганів
та ґрунтових поховань зі змішаною обрядовіс-
тю говорить про те, що чернігівські сіверяни
не одразу прийняли нову віру. На відміну від
правлячої верхівки, основна маса населення
ще довгий час поклонялася богам своїх пред-
ків. Це не дивно, оскільки змінити свідомість
людини одним актом, або наказом неможливо.
У політичному житті чернігівські князі за-
вжди займали найактивнішу позицію. Можна
115
Казаков А.Л. Літописна «Сівера» і літописні міста Чернігово-Сіверщини
сказати, що не було такого князівства або кня-
зя, з яким би вони не ворогували, або навпа-
ки не товаришували. Тому і місто, і князівство
майже постійно знаходились у стані військово-
го положення. Від міжусобних чвар Чернігів не-
одноразово страждав — горіли монастирі, цілі
міські райони — передгороддя, окольне місто,
поділ. Найважливішим політичним пріорите-
том був Київ. І неодноразово чернігівські князі
обіймали головний стіл країни.
Підсумовуючи все вищесказане, спро-
буємо уявити собі Східну Європу остан-
ньої чверті І тисячоліття нової ери. При-
близно в середині VІІІ ст. спостерігається
виділення із загальнослов’янської спільності
окремих східнослов’янських масивів, що було
обумовлено певними регіональними особли-
востями. Саме в цей час відбувається форму-
вання літописних племен. Теж саме стосується
і сіверян. Обравши Середнє Подесення, носії
роменської культури створили тут свою індиві-
дуальну матеріальну і духовну культуру. Яв-
ляючись частиною усього східнослов’янського
світу, в їх житті органічно поєднувались
загальнослов’янські риси, з одного боку, і само-
бутні, з іншого.
В ІХ ст. у сіверян виникають міські центри,
котрі лягли в основу літописних міст Чернігово-
Сіверщини. Наприкінці ІХ ст. сіверянське уг-
рупування було втягнуто в систему державних
відносин. Це прискорило процес консолідації їх
племен. Очевидно, що першою до Київської де-
ржави увійшла західна частина сіверян на чолі
з такими родоплемінними центрами як Любеч,
Чернігів та Сновськ, котрі опинились за ме-
жами своєї етнічної території. Проте невдовзі і
решта сіверянського конгломерату була підко-
рена центральною владою. Надзвичайно ціка-
вим є те, що на відміну від інших племен, на сі-
верян Олег накладає помірну данину. Літопис
так розповідає про це під 884 р.: «Іде Олегъ на
Северы, и победи Северы, и възложи на нихъ
дань легъку…» (ПВЛ с. 34). Можливо це було
обумовлено саме тим, що частина сіверян вже
входила до складу Київської держави. Можли-
во якимись іншими обставинами. Так чи інак-
ше, після цього Чернігів на початку Х ст. стає
власне другим після Києва містом новоутворе-
ної держави.
Однак, сепаратистські амбіції сіверянської
знаті, як виявляється, завжди були живі. Вре-
шті решт вони взяли верх і саме сіверяни ста-
ли тими «розкольниками» з яких почалась роз-
дробленість на Русі. У протистоянні Ярослава
Мудрого і Тмутороканського Мстислава Воло-
димировича за Київ, чернігівська верхівка сві-
домо підтримала і прийняла зовсім чужого для
Чернігова князя. У 1024 р. в битві при Листвені
сіверяни беруть активну участь. Незважаючи
на те, що Мстислав перемагає і може зайняти
Київський престол та без перешкод володіти і
Київською, і Чернігівською землею одночасно,
що потім і зробив Ярослав, переможець нато-
мість залишає Київ Ярославу. Але висуває умо-
ву, згідно з якою Дніпровське Лівобережжя на
чолі з Черніговом відокремлюються від Києва.
Йшлося перш за все про Чернігово-Сіверщину.
Очевидно такими були попередні умови місце-
вої знаті.
Так починається перший розподіл Київсь-
кої Русі, так закінчується півторасторічне про-
тистояння сіверян і центральної державної
влади.
Повість врем’яних літ (ПВЛ). — К., 1990.
ПСРЛ. — Т. ІІ. — М., 1962.
ПСРЛ. — Т. ІХ—ХІ.
А. Л. К а з а к о в
ЛЕТОпиСНЫЕ «СиВЕРА»
и ЛЕТОпиСНЫЕ ГОРОДА
ЧЕРНиГОВО-СЕВЕРЩиНЫ
В ІХ в. на заселённой северянами территории
Среднего Подесенья возникают племенные центры,
имевшие характерную городскую структуру. В ста-
тье характеризуются наиболее крупные из них —
Радичев, Любеч, Новгород-Северский, Седнев и
Чернигов.
A. L. K a z a k o v
ANNALISTIC «SIVERA»
AND ANNALISTIC TOWNS
OF CHERNIHOVO-SIVERSCHYNA
The tribal centers which had a characteristic urban
structure appeared in IX cen. on the territory of Mid-
dle Podesennya inhabited by siveriany. The largest of
them — Radichev, Lyubich, Novgorod-Siverskiy, Sed-
niv and Chernihiv are characterized in the article.
|