Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників (на основі польових матеріалів)

Досліджуються особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології....

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2014
1. Verfasser: Войтович, Н.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут народознавства НАН України 2014
Schriftenreihe:Народознавчі зошити
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/94429
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників (на основі польових матеріалів) / Н. Войтович // Народознавчі зошити. — 2014. — № 2 (116). — С. 373-380. — Бібліогр.: 39 назв. — укp.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-94429
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-944292025-02-09T21:13:14Z Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників (на основі польових матеріалів) Boikos’ pandemonium: categories of evil deceased (after field materials) Демониум бойков: категории «нечистых» покойников (на полевых материалах) Войтович, Н. Експедиції Досліджуються особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології. In the article have been presented some research-work on peculiarities of Boikos’ traditional demonological notions as for socalled evil deceased; on the basis of field records and ethnological literary sources quite a number of scum categories have been defined as well as essential habits, modes of behavior and functions of these personages of people’s demonology. Исследуются особенности традиционных демонологических представлений бойков о так называемых нечистых («безпирных») мертвецах; на основе полевых материалов и этнологической литературы выделяется ряд их категорий; анализируются особенные приметы, поведение и функции этих персонажей народной демонологии. 2014 Article Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників (на основі польових матеріалів) / Н. Войтович // Народознавчі зошити. — 2014. — № 2 (116). — С. 373-380. — Бібліогр.: 39 назв. — укp. 1028-5091 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/94429 uk Народознавчі зошити application/pdf Інститут народознавства НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Експедиції
Експедиції
spellingShingle Експедиції
Експедиції
Войтович, Н.
Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників (на основі польових матеріалів)
Народознавчі зошити
description Досліджуються особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
format Article
author Войтович, Н.
author_facet Войтович, Н.
author_sort Войтович, Н.
title Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників (на основі польових матеріалів)
title_short Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників (на основі польових матеріалів)
title_full Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників (на основі польових матеріалів)
title_fullStr Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників (на основі польових матеріалів)
title_full_unstemmed Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників (на основі польових матеріалів)
title_sort демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників (на основі польових матеріалів)
publisher Інститут народознавства НАН України
publishDate 2014
topic_facet Експедиції
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/94429
citation_txt Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників (на основі польових матеріалів) / Н. Войтович // Народознавчі зошити. — 2014. — № 2 (116). — С. 373-380. — Бібліогр.: 39 назв. — укp.
series Народознавчі зошити
work_keys_str_mv AT voitovičn demoníumboikívkategoríínečistihpokíinikívnaosnovípolʹovihmateríalív
AT voitovičn boikospandemoniumcategoriesofevildeceasedafterfieldmaterials
AT voitovičn demoniumboikovkategoriinečistyhpokoinikovnapolevyhmaterialah
first_indexed 2025-11-30T21:47:32Z
last_indexed 2025-11-30T21:47:32Z
_version_ 1850253513990340608
fulltext ISSN 1028-5091. Серія історична. № 2 (116), 2014 Експедиції © Н. ВОЙТОВИЧ, 2014 Надія ВОЙТОВИЧ ДЕМОНІУМ БОЙКІВ: КАТЕГОРІЇ «НЕЧИСТИХ» ПОКІЙНИКІВ (на основі польових матеріалів) Досліджуються особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літе- ратури виділяється низка їх категорій; аналізуються осо- бливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології. Ключові слова: «нечисті» покійники, народна демоноло- гія, демонологічні уявлення, бойки. Первісним ядром цілої міфологічної системи є уявлення про походження персонажів з різ- ного типу покійників: тих, чия душа після смерті знайшла спокій на «тому» світі, і тих, хто продо- вжує посмертне існування на «межі» двох світів. У науковій традиції останніх найчастіше назива- ють умовним терміном «заложний» чи «ходячий». Термін «заложний» (точніше — «заложений») уперше в науковий обіг увів Дмитро Зеленін, ви- користавши діалектизм із В’ятської губернії [17, с. 41]. Ця назва пов’язана з похованням, під час якого небіжчика не закопують, а залишають на по- верхні землі, закладаючи тіло гіллям, дрючками чи хмизом. Аналізу уявлень про категорії «нечистих» покійників і присвячена ця стаття. Основою для її написання стали матеріали, зібрані автором на те- ренах Бойківщини. Досліджуючи питання, пов’язані з демонологіч- ними уявленнями про «нечистих» мерців, етнолог повинен опрацювати низку праць та джерел, що сто- суються зазначеної проблематики. Такими, зокре- ма, є замітка Стефана Підляшецького «Осень и обеды. (Где-що о упырях)». Написав її священик, через що демонологічні вірування вважаються зви- чайними забобонами, страхом і темнотою народу. Однак автор зафіксував характерні для Бойківщи- ни уявлення про «упирів-дводушників», а також спо- соби поховання «нечистих» покійників — повіше- ників [27, с. 391; 28, с. 544]. Значно більше інформації про демонологічні уявлення бойків було зібрано у 80—90-х роках ХІХ ст., зокрема, зусиллями Данила Лепкого, Іва- на Кузіва, Юрія Жатковича, Михайла Зубриць- кого, Івана Франка, Філарета Колесси. Так, у на- рисі І. Франка є етнографічні відомості про поши- рені на Бойківщині вірування в «упирів» і пов’язані з ними ритуально-магічні дії місцевих горян, зо- крема і спалювання їх на терновому вогні як обе- реговий засіб проти епідемії холери в 1831— 1832 рр. [34, с. 113]. У 1912 р. у Львові вийшов друком збірник польо- вих записів похоронних звичаїв та обрядів за редак- цією Володимира Гнатюка. Поряд з етнографічною інформацією з інших українських земель чільне міс- це в ньому займають матеріали, зібрані на Бойківщи- ні — на теренах Старосамбірщини, Турківщини, Сколівщини. У контексті дослідження демонологіч- них вірувань цікавими та колоритними є матеріали про «нечистих» покійників та способи їх поховання. Надія вОЙТОвИЧ374 ISSN 1028-5091. Народознавчі зошити. № 2 (116), 2014 Етнографією бойків цікавився польський дослід- ник Ян Фальковський, який здійснював ряд експе- дицій у різні частини Бойківщини. Результатом його праці є публікації у «Літописі Бойківщини», а та- кож етнографічні нариси про західну межу Гуцуль- щини та бойківсько-лемківське пограниччя. Незва- жаючи на те, що дослідження проблеми здійснюва- лося без належного вивчення і залучення всіх відомостей з бойківської та лемківської територій, праця має незаперечну етнографічну цінність, поза- як у ній наведені цікаві дані зі сфери народної меди- цини, про способи поховання та оберегові засоби від «ходячих» покійників [37, s. 78—87]). На сьогоднішній день вивчення проблематики літературна основа значно розширилася завдяки кропіткій праці сучасних дослідників. Зокрема, Ро- ман Гузій, вивчаючи похоронну обрядовість насе- лення Українських Карпат, один із розділів своєї монографії присвятив традиційним світоглядним уявленням про «свою» і «не-свою» смерть і, відпо- відно, про дві категорії померлих — «чистих» і «не- чистих» покійників [16, с. 81—112]. На особливу увагу заслуговує етнолінгвістичний словник Ната- лії Хобзей, в якому дослідниця навела назви демо- нів, подала семантику демонімів та ареали поши- рення різноманітних їх варіантів, використала ети- мологічні довідки, зазначила час першої фіксації багатьох лексем, ряд відповідників з інших куль- турних ареалів. У контексті дослідження народної метеорології багато інформації про «ходячих» мер- ців, їх вплив на різноманітні погодні явища зафік- совано у працях Олександра Васяновича. Демоно- логічній тематиці безпосередньо та в контексті до- слідження будівельної обрядовості присвятили свої статті сучасні львівські етнологи Володимир Галай- чук та Роман Сілецький. Мета нашої статті полягає в тому, щоб дослідити особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про різні категорії «нечистих» покійників, проаналізувати їх характерні ознаки та функції. Передусім необхідно зауважити, що термін «за- ложний» не є ідеальним, бо відображає лише спосіб поховання такого покійника. Натомість пропонуємо застосовувати термін, який би відображав основну ознаку останніх, а саме — невчасну смерть («недо- житий» чи «пережитий» вік). Саме тому, на нашу думку, доцільніше означувати їх «безпірними» по- кійниками. Це термін вживають респонденти із За- хідного Полісся, розповідаючи про походження ру- салок: «Русавки — то молодиє дівчата безпірниє» [1, арк. 18] (с. Осівці Камінь-Каширського р-ну Во- линської обл.). Д. Зеленін до «нечистих» мерців відніс наступні категорії покійників: померлих передчасно нещас- ною чи насильницькою смертю; самогубців (повіше- ників, потоплеників); проклятих своїми батьками; пропалих безвісти; всіх померлих чарівників та ві- дьом, адже смерть останніх ніколи не буває природ- ною [17, с. 40]. На сучасному етапі дослідження де- монології стверджуємо, що цей ряд внаслідок впли- ву багатьох чинників розширився. Як засвідчують етнографічні джерела, примусити небіжчиків «ходи- ти» може не лише особливий характер смерті, але й невиконане близькими людьми бажання помираю- чого, не повернений борг (с. Вишків Долинського р-ну Івано-Франківської обл.) [6, арк. 8], сильна емоційна прив’язаність до членів сім’ї (с. Новосели- ця Міжгірського р-ну Закарпатської обл.) [5, арк. 9], почуття помсти чи обділеності (с. Тухля Сколівського р-ну Львівської обл.) [2, арк. 3]. Рес- понденти вважають, що не можуть перейти на «той світ» і ті, при похованні яких були порушені певні правила, й ті, яких ніколи не згадували та не поми- нали (с. Новоселиця) [5, арк. 7]. Отож до «безпірних» покійників належать такі категорії покійників: померлі «не-своєю» смертю; ті, що після смерті зберігають зв’язок із живими людьми (обділені та ображені через те, що за жит- тя не отримали своєї «частки» — імені, хрещен- ня, улюбленої речі, відпущення гріхів тощо); ті, що за життя були чарівниками та відьмами, тобто пов’язані з «нечистою силою». Очевидно, що від- несення останніх двох категорій до «безпірних» покійників є наслідком сучасних нашарувань у сфе- рі народних вірувань. Основним же мотивом (пер- вісним, архаїчним), який і визначає приналежність до цієї категорії, є невчасна неприродна смерть. Смерть молодої людини, яка «не дожила» віку та повністю не використала свою життєву енергію, в уявленнях українського горянина була настільки трагічною подією та великим горем, що під час оплакування такого покійника дерли пір’я живого гусака, щоби його крики перекликалися з плачем рідних [18, с. 283]. 375Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників (на основі польових матеріалів) ISSN 1028-5091. Серія історична. № 2 (116), 2014 На тлі всіх «нечистих» мерців вирізняються ті, які померли від грому, під час пологів, від рук злодія, оскільки всіх їх поєднує мотив «святої смерті» [29, с. 46] (зокрема, на Бойківщині «святою» вважали смерть від грому: «Мого тата грім убив, але за то Бог простит татови всі гріхи» [5, арк. 9] (с. Но- воселиця)). У кого вдарив грім, той уважається свя- тим, щасливим, Божим обранцем. У Карпатах у міс- цях смерті від грому складали жертви; ці місця вва- жали «чистими» [38, s. 489]. Лексеми, які використовують для позначення «нечистих» покійників, дослідники об’єднують за- гальним словом — некроміфоніми [15, с. 85]. У межах бойківської говірки нам вдалося зафіксува- ти наступні некроміфоніми — «повішеник» (с. Каль- не Сколівського р-ну), «вішаник» (с. Кальне), «за- вішеник» (с. Новоселиця), «страчений» (с. Хме- лівка Богородчанського р-ну Івано-Франківської обл.), «той, що дідькови душу дав» (с. Ілемня Рож- нятівського р-ну Івано-Франківської обл.), «той, що здригнувся» (с. Жукотин Турківського р-ну Львівської обл.), «той, шо ся завадив» (с. Новосе- лиця), «душогубний» (с. Жукотин), «потопленик» (с. Кальне), «фидьо» (с. Дністрик-Дубовий Тур- ківського р-ну) [4, арк. 5, 15, 17, 27; 5, арк. 3, 4; 6, арк. 2; 7, арк. 4, 5, 7; 8, арк. 7; 9, арк. 3, 5]. Лег- ко зауважити, що більшість із цих означень стосу- ються самогубства, адже з позиції християнина — це один з найтяжчих гріхів. А втім, слід зазначити, що первісні народи не знали, що таке самогубство. Тому й не дивно, що в дохристиянському світі пе- реважало байдуже ставлення до самогубців [19, с. 5]. Навіть вважали, що неприродне припинення свого життя є актом, призначеним людині долею. Бойки знали, що вагітна жінка в жодному випадку не повинна брати до рук шнурка і щось плести вза- галі, бо тоді її майбутня дитина повіситься [36, с. 180]. Серби ж вірили, що подібна доля очікує ди- тину, яка народилася з пуповиною, обкрученою на- вколо шиї [33, с. 377]. Ще й сьогодні можна зафік- сувати архаїчні відомості про місця та спосіб похо- вання «безпірних» покійників, що є дуже важливим для дослідника. Позаяк саме вони можуть відобра- жати особливості ще язичницького способу похо- вання та світогляду наших предків загалом. Більшість персонажів «нечистої сили» (зокрема й «атмосферні духи», «духи локусів» тощо) безпо- середньо пов’язані з категоріями «безпірних» по- кійників. За народними світоглядними уявлення- ми, ті, хто помер передчасно, могли стати духами стихій, тобто розпоряджатися вітрами, дощами, градом; з іншого боку, повітря могло стати для них однією зі сфер перебування (наприклад, у вітрі пе- ребувають «нечисті» душі нехрещених дітей) [23, с. 370]. Проаналізувавши численні розповіді ін- форматорів про «упирів», констатуємо, що бойки чітко протиставляли живого «упиря» мертвому, вважаючи їхні стосунки зловорожими, антагоніс- тичними: «Прийшов миртьвий опирь (дух його) до живого. І так си поговорили, і пішов той жи- вий (дух його). Пішли десь на границю (межу села. — Н. в.) і тамка ся змагали. Мертвий зро- бив живого кобилов, тай поїхали на границю і там ся били. То треба було казати: «Рубом- нерубом», а тот живий забув і каже: «Рубом- порубом» — то відтяли ’му вухо. Приїхав домі, а на ногах ся підкови лишили» [2, арк. 4] (с. Тух- ля). Очевидно, живий «упир» не є справжнім, а лише кандидатом в «упирі». Інформатори завжди зазначають, що шкодить та «ходить» такий дво- душник лише після смерті, що прирівнює його до категорії «ходячого» мерця. Частково уявлення про «нечистих» небіжчиків пов’язані з духами локусів. До останніх можна за- числити (щоправда, не як господарів-покровителів певного локусу, а як тимчасових його мешканців) душі вбитих, які, як відомо, завжди прив’язані до місця своєї загибелі [17, с. 48]. Ці місця в Україн- ських Карпатах називалися «сукровищами», а пер- сонажі — «пуджайлами» [20, с. 156]. До групи «безпірних» мерців відносимо також демонічних персонажів, походження яких пов’язане з душами померлих дітей — мертвонароджених, нехрещених, убитих позашлюбних. Є деякі ознаки зовнішності, особливі прикмети та риси поведінки, які відносять до демонічних. Здебільшого — це різноманітні тілесні аномалії. Вважалося, що «ходячі» мерці з’являються в тако- му ж вигляді, як за життя, але є дуже старими [14, с. 146]. Насамперед ознаками демонічної зовніш- ності були як потворна огидність, так і досконала врода, «якої не буває в хрещених людей» [12, с. 78]. Вони властиві жіночим демонічним персо- нажам — русалкам, на Бойківщині — мавкам, по- Надія вОЙТОвИЧ376 ISSN 1028-5091. Народознавчі зошити. № 2 (116), 2014 вітрулям («На повітрулю треба казати, що вона красна, а ти паскудна») (с. Новоселиця) [5, арк. 10]. Побутує ряд характеристик, за якими можна розпізнати демонічних істот та відрізнити їх від людей: надто маленький чи надто високий ріст («путник» — «великий чоловік, що не ставався в двирі» (с. Новоселиця) [5, арк. 10], тілесні ано- малії («Баба дика — чорна, велика, без язика») (смт. Міжгір’я) [7, арк. 20], у топельника руки за- лізні та холодні [22, с. 234], у померлої матері, яка приходить годувати грудьми свою дитину, немає обличчя [21, с. 127]. «Нечисті» покійники, як й інші демонічні пер- сонажі, з’являються вночі, ходять по землі, ляка- ють і переслідують людей (нехрещені діти просять хреста) та тварин (волиняни констатують: якщо похоронити самогубця біля цвинтаря, то він ляка- тиме людей, а якщо в лісі чи горах — то тварин [17, с. 53]), заводять на бездоріжжя мандрівни- ків, проникають у будинки своїх родичів, шкодять їхньому господарству, тривожать близьких, явля- ючись їм у сні: «Будут ходити, дуже снитсі, бо шось ’му бракне» (с. Хмелівка) [7, арк. 7] (тому про такі сни, як правило, необхідно розказати хоча би сирому дереву). Через те, за народними повір’ями, лягати спати слід на правому боці [11, с. 209]. У цьому контексті цікавими є розповіді респондентів, згідно з якими «перелесниця», зваб- люючи чоловіка та маючи з ним любовні стосун- ки, може лягати лише на лівий бік (очевидно, як представниця «того» світу) (с. Нижня Яблунька Турківського р-ну) [4, арк. 26]. Однією з основних функцій «нечистих» покій- ників є насилання хвороб: якщо в селі пошесть і мор, то бойки стверджують, що це «повітруля» се- лом перелетіла [24, с. 441]. Безпосередньо пов’язаний з поширенням епідемій і «упир». На Бойківщині домінуючими є уявлення, згідно з яки- ми людина, на котру нападав «упир», теж могла стати ним або ж померти: «Були такі дводушни- ки. вмер у больници. везли ’го з больниці мерт- вого на возі, а коні ся фуркали, скакали. Через пару днів той, що ’го віз, став таким (дводуш- ником. — Н. в.) і потім вмер» (с. Присліп Між- гірського р-ну) [5, арк. 16]. Ця демонічна істота володіла здатністю врікати: «Опир як ся подивит, то людина вмре» (с. Плав’є Сколівського р-ну) [2, арк. 6]. У такому випадку брали глину з його могили і «баяли»: «а клали на гріб камінь зваряв- ний (розпечений на вогні в печі. — Н. в.) і час- ник: «Я від тебе задар не беру, а тобі плачу». Розмити глину у воді, процідити і три рази про- жерти (прокусати. — Н. в.)» (с. Присліп) [5, арк. 16]; або ж потрібно вирвати з голови «упиря» дев’ять волосин і підпалити їх перед носом людини [35, с. 5]. Ймовірно, встановлення каменя на гріб у згаданому випадку є рудиментом способу похо- вання такого покійника, як і «нечистих» мерців за- галом. Бо в деяких випадках могилу «упиря» не за- сипали впродовж семи днів, а закидували камінням [39, s. 237]. Своєрідним відгомоном такого спосо- бу поховання є твердження інформатора: «Як мертвий приходит [до оселі живих], то треба зварявне каміння поставити на порозі» [6, арк. 14] (с. Мислівка Долинського р-ну). Магічними властивостями наділялися речі, які мали певне відношення до «нечистого» покійни- ка. Таким магічним засобом ставала мотузка, з допомогою якої вішальник здійснював акт само- губства. Бойки вважали, що вона приносить лю- дині щастя, удачу, багатство, захищає худобу, допомагає вийти заміж, допомагає в торгівлі, ро- бить людину невловимою під час крадіжки та вбивства [4, арк. 2, 9, 13, 20, 24; 5, арк. 2, 4, 8, 13, 15; 6, арк. 4, 6, 13, 18; 8, арк. 7, 11, 16; 9, арк. 4, 9]. На Поліссі її спалювали, щоб не було граду [10, с. 340]. Південні слов’яни роз- ганяли нею хмари, а у випадку засухи — кида- ли у воду [33, с. 378]. Фактично мотузка семі- отично прирівнювалася до самого покійника та чорта загалом, бо, за народними віруваннями, людину примушував до прийняття такого тра- гічного рішення сам чорт. Традиційно часом найбільшої активності «без- пірних» небіжчиків є північ та полудень. Такий ча- совий рубіж, як особливо небезпечний, є характер- ним для всіх слов’ян [17, с. 345]. Зокрема, укра- їнці Карпат вважали, що саме опівдні чи опівночі заборонено виконувати будь-яку роботу — потріб- но відпочивати [31, с. 483]. Адже часові «стики», коли часу ніби не існує, є відкритою межею між двома світами: «аби ніколи вночи не казати піс- ля 12 години «Добрий вечір», бо злий дух ходит» [7, арк. 17] (с. Саджава Богородчанського р-ну). 377Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників (на основі польових матеріалів) ISSN 1028-5091. Серія історична. № 2 (116), 2014 Ще стародавні римляни вважали, що полудень — це особливий час, призначений для духів. У цей пе- ріод «ходить» міфічна жінка («presponica») та ля- кає дітей, коли ті йдуть у горох [30, с. 159]. По- мітною тут є паралель з карпатською «дикою бабою» (мотив опіки над гороховим полем) та «по- вітрулею» (мотив підміни дітей опівдні). Проте головна небезпека, яку несуть «безпірні» мерці — здатність керувати природними стихіями, насилати бурю, грозу, тривалі дощі, град, великі мо- рози, посухи, неврожаї тощо. Уявлення про те, що «нечисті» покійники, поховані на кладовищі, тобто в «чистому» місці, можуть накликати посуху, не- врожай, епідемії, стихійні лиха широко розповсю- джені не лише у слов’ян, але й серед інших народів [13, с. 398]. Акт здійснення самогубства настільки суперечить законам природи, що спричиняє піднят- тя сильного вітру, який вивертає дерева, знищує сади тощо [26, с. 21]. Бойки Долинського р-ну вва- жали, якщо такий вітер вирве дерево з коренем на полі, то господар цього поля неодмінно має помер- ти [25, с. 10]. Згідно з народними світоглядними уявленнями слов’ян, причиною граду та дощу є по- карання за гріхи і недотримання встановленого по- рядку [32, с. 114]. Град могло спричинити похован- ня на цвинтарі повішеника («… І чоловік як ся за- вісит, то тогди б’де буря бити» [5, арк. 13] (с. Лісковець Міжгірського р-ну), порушення за- борони працювати в так звані «градові» дні («у гра- довий понеділок не мож на полю робити» [5, арк. 10] (с. Новоселиця). Серед мешканців Бойківщини ще й сьогодні можна почути різноманітні демонологічні оповідки про те, як померлий чоловік, за яким дуже сумує його вдова, приходить та має інтимні стосунки з нею, внаслідок чого народжується дитина: «вмер чоловік. Потім приходив, і жона забеременніла. вродила дітинку. а він приходив і дітину коли- сав, всьо ї робив, газдував. кидь хочеш, аби не приходив, перехрести дітину і поклади в колис- ку другим боком. а він прийшов: «Йой, а хто тебе нарадив таке робити?» — і вітер лиш по- віяв за ним. а рано лиш найшла у сіньох дітин- ку задушену у свому лівому чоботі — головов вниз, а ногами ввирьх. То він задушив і вже не приходив. То за мертвим не мож жаліти» [5, арк. 22] (с. Новоселиця). Проаналізуємо бойківські традиційні уявлення про тих демонічних персонажів, основною функцією яких є зваблення чоловіків та підміна дітей грудного віку. Слід зазначити, що подібні мотиви характерні для болгарської «наві», сербської «віли», польської «бо- гинки», «мамуни». В українців Кар пат — це жіно- чі демонічні персонажі на зразок «майки», «дикої баби», «літавиці», «вітерниці», «перелесниці», «бі- сиці», «повітрулі». Генезис їхніх образів є різним: жінки, які померли під час пологів, дівчата, які по- мерли до весілля, старі діви, нехрещені діти. На су- часному етапі внаслідок нашарувань у сфері народ- ної демонології елементів пізнішого походження дуже важко визначити: хто є хто. Утім, маємо об’єднавчий чинник — їх однакові функції (пере- слідування вагітних, крадіжка та підміна дітей, зва- блення чоловіків). Слід зауважити, що образи зазначених персо- нажів деякою мірою переплітаються з образом ру- салки. Прийнято вважати, що на західноукраїн- ських землях аналогом русалки є «мавка», «май- ка». Проте польові етнографічні матеріали з теренів бойківського краю дають змогу припуска- ти, що це могли бути два зовсім різні персонажі, адже і тут ми знайшли відомості про русалок: «ка- зали, шо дівчата, що топляться, то русалки ходять» [5, арк. 7] (с. Новоселиця); «Які повми- рали дівчата ше не рухані — русалки. Їх мают за добрих» [3, арк. 4] (с. Стрільбичі Старосам- бірського р-ну Львівської обл.); «Шо ся втопит — то русалка. Они вилазять на берег, чешуть- ся — то тато з мамов розказували» [2, арк. 4] (с. Тухля); «Русалка — як молода дівка вто- питься, то її дух ходит» [9, арк. 9] (с. Хітар Сколівського р-ну). Більше того, якщо Д. Зеле- нін писав про русалок як про покійниць [17, с. 134], тобто осіб жіночого роду, то нам вдалося зафіксу- вати корелятив чоловічого роду: «Русалок мерт- вий бере ї (дівчину. — Н. в.) і тягне в ріку» [2, арк. 4] (с. Тухля). Отже, в Карпатах могли бути і русалки, і мавки (перші тяжіють до образу перед- часно померлих молодих дівчат, другі — до обра- зу померлих нехрещених дітей). Як правило, персонажів на зразок «русалок», «перелесниць», «літавиць», «майок», «диких ба- бів» народна уява наділяла гіпертрофованими грудь- ми. Це, власне, і проявляється в функціях зазна- Надія вОЙТОвИЧ378 ISSN 1028-5091. Народознавчі зошити. № 2 (116), 2014 чених істот. На Бойківщині, коли дитину хотіли від- лучити від грудного годування, то лякали «дикою бабою», яка може покусати їм груди (с. Вовче Тур- ківського р-ну) [4, арк. 2]. Ці жіночі персонажі могли годувати покинутих дітей, але й могли самі ссати їх груди, про що яскраво свідчать сучасні ет- нографічні матеріали. Інформатори зазначали, що ссали вони дитину лише до року (переважно саме рік прийнято годувати дитину грудьми). Мотив гі- пертрофії грудей можна легко пояснити, адже це могли були жінки, які померли під час пологів. Ін- коли можна розпізнати в цих покійниках дівчат, які померли перед шлюбом: «Перелесниця щоночі хо- дит до чоловіка і не дозволяє йому ся вінчати, бо може задушити» [4, арк. 2] (с. Вовче). Дуже часто «літавиця» — це «нечистий» покійник, який приходить у сні, внаслідок чого людина отримує чорну хворобу (с. Новоселиця) [5, арк. 7]. Част- ково в основі її генезису можна виявити душу по- мерлої старої діви: «літавиця, ге баба на кони, до чоловіка ся причіпляє» [6, арк. 3] (с. Семичів До- линського р-ну). Скрупульозно аналізуючи всі перелічені образи, можна зрозуміти причини їх «ходіння». Їх усіх вва- жали неповноцінними членами громади, позаяк по- мирали вони, так і не переживши тих переломних моментів (ініціацій), які б дали змогу стати повно- правними членами суспільства і до кінця пройти етапи соціалізації. Зокрема, померла дитина, яка не попробувала материнського молока, ще не вва- жалася членом сільської громади. Не випадково ритуал першого годування супроводжувався низ- кою обрядово-магічних моментів, які прирівнюва- ли його до обряду ініціації. Дівчина, яка не встигла вийти заміж, або ж стара діва теж вважалися не- повноцінними, бо вони не пройшли основного іні- ціаційного обряду — переходу в соціальний стан заміжніх жінок тощо. Отже, уявлення про «нечистих» мерців є законо- мірним виявом архаїчної свідомості та належать до глибинних пластів традиційного народного світогля- ду бойків. Унікальними витворами народних віру- вань населення Українських Карпат є ті категорії «безпірних» («нечистих») покійників, які генетич- но пов’язані з такими персонажами, як «путник», «повітруля», «літавиця», «вітерниця», «перелесни- ця», «бісиця», «дика баба», «майка», «покуса». Резюмуємо, що «безпірними» небіжчиками ста- вали ті, які помирали невчасно («без пори»): «не- дожили» чи «пережили» свій вік. Такі покійники або не встигали використати свою життєву потенційну енергію (що ставало основною причиною їх посмерт- ного «ходіння»), або, «переживши» свій вік, «за- бирали» («заїдали») її в живих людей (прикладом цього є образ «упиря»). Отож на сучасному етапі до категорій «нечистих» мерців бойки відносять: са- могубці (повішеники, потопленики); ті, що після смерті зберігають зв’язок із живими людьми (через невиконане близькими людьми бажання помираю- чого, не повернений борг, сильну емоційну прив’язаність до членів сім’ї, почуття помсти); ті, під час поховання яких були порушені певні прави- ла; ті, яких ніколи не згадували та не поминали; об- ділені та ображені через те, що за життя не отрима- ли своєї «частки» — імені, хрещення, улюбленої речі, відпущення гріхів тощо); ті, що за життя були чарівниками та відьмами; померлі мертвонародже- ні, нехрещені, убиті позашлюбні діти, самогубці- покритки, молоді дівчата, які померли до весілля, старі діви. На їх тлі дещо вирізняються ті, які по- мерли від грому, під час пологів, від рук злодія, адже їх поєднує мотив «святої смерті». 1. Архів Львівського національного університету імені Івана Франка. — Ф. 119. — Оп. 17. — Спр. 69-Е. — Арк. 1—49 (Польові етнографічні матеріали до теми «Демонологія», зібрані у Камінь-Каширському р-ні Волинської обл.). 2. Архів Львівського національного університету імені Івана Франка. — Ф. 119. — Оп. 17. — Спр. 207-Е. — Арк. 1—12 (Польові етнографічні матеріали до теми «Народна демонологія Бойківщини», зафіксовані у Сколівському р-ні Львівської обл.). 3. Архів Львівського національного університету імені Івана Франка. — Ф. 119. — Оп. 17. — Спр. 208-Е. — Арк. 1—8 (Польові етнографічні матеріали до теми «Народна демонологія Бойківщини», зафіксовані у Старосамбірському р-ні Львівської обл.). 4. Архів Львівського національного університету імені Івана Франка. — Ф. 119. — Оп. 17. — Спр. 209-Е. — Арк. 1—30 (Польові етнографічні матеріали до теми «Народна демонологія Бойківщини», зафіксовані у Турківському р-ні Львівської обл.). 5. Архів Львівського національного університету імені Івана Франка. — Ф. 119. — Оп. 17. — Спр. 210-Е. — Арк. 1—23 (Польові етнографічні матеріали до теми «Народна демонологія Бойківщини», зафіксовані у Міжгірському р-ні Закарпатської обл.). 379Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників (на основі польових матеріалів) ISSN 1028-5091. Серія історична. № 2 (116), 2014 6. Архів Львівського національного університету імені Івана Франка. — Ф. 119. — Оп. 17. — Спр. 211-Е. — Арк. 1—19 (Польові етнографічні матеріали до теми «Народна демонологія Бойківщини», зафіксовані у Долинському р-ні Івано-Франківської обл.). 7. Архів Львівського національного університету імені Івана Франка. — Ф. 119. — Оп. 17. — Спр. 214-Е. — Арк. 1—20 (Польові етнографічні матеріали до теми «Народна демонологія Бойківщини», зафіксовані у Богородчанському р-ні Івано-Франківської обл.). 8. Архів Львівського національного університету імені Івана Франка. — Ф. 119. — Оп. 17. — Спр. 215-Е. — Арк. 1—17 (Польові етнографічні матеріали до теми «Народна демонологія Бойківщини», зафіксовані у Рожнятівському р-ні Івано-Франківської обл.). 9. Архів Львівського національного університету імені Івана Франка. — Ф. 119. — Оп. 17. — Спр. 216-Е. — Арк. 1—9 (Польові етнографічні матеріали до теми «Народна демонологія Бойківщини», зафіксовані у Сколівському р-ні Львівської обл.). 10. агапкина Т.а. Веревка / Т.А. Агапкина, Е.Е. Лев- киевская // Славянские древности: Этнолингвис- тический словарь : в 5-ти т. / под общей ред. Н.И. Тол- стого. — М. : Международные отношения, 1995. — Т. 1: А-Г. — С. 338—340. 11. Балов а. Сон и сновидения в народных верованиях. Из этнографических материалов, собранных в Ярос- лавской губернии / А. Балов // Живая Старина. — Санкт-Петербург, 1891. — Вып. 4. — С. 208—213. 12. Буйських ю. Традиційні вірування українців у над- природні істоти : проблема наукових дефініцій / Юлія Буйських // Етнічна історія народів Європи: Збірник наукових праць. — К. : УНІСЕРВ, 2008. — Вип. 24. — С. 75—80. 13. васянович О. «Нечисті» покійники в метеорологічних уявленнях жителів Центральноукраїнського Полісся / Олександр Васянович // Народознавчі зошити. — 2006. — Вип. 3—4 (69—70). — С. 398—402. 14. Гнатюк в. Знадоби до галицько-руської демонольо- ґії / Володимир Гнатюк // Етноґрафічний збірник. — Львів, 1904. — Т. ХV. — 272 с. 15. Голембовська Т. Демонічні постаті в мовно-культу- ро логічному аспекті (на матеріалі «Словника україн- ської мови») / Т. Голембовська // Сучасні пробле- ми мовознавства та літературознавства: Збірник на- укових праць. — Ужгород, 2000. — Вип. 3. — С. 82—89. 16. Гузій Р. З народної танатології: карпатознавчі розслі- ди / Роман Гузій. — Львів : ІН НАН України, 2007. — 352 с. 17. Зеленин Д.к. Очерки русской мифологии / Д.К. Зе- ленин // Зеленин Д.К. Избранные труды / вступ. ст. Н.И. Толстого ; подготовка текста, коммент., ука- зат. Е.Е. Левкиевской. — М. : Индрик, 1995. — Вып. 1: Умершие неестественною смертью и русал- ки. — 432 с. 18. кабакова Г.И. Молодой-старый / Г.И. Кабакова // Славянские древности: Этнолингвистический сло- варь : в 5-ти т. / под общей ред. Н.И. Толстого. — М. : Международные отношения, 2004. — Т. 3: К (Круг) — П (Перепелка). — С. 282—283. 19. левицкій О.И. Как относились у нас в старину к самоу- бійству / О.И. Левицкій ; под редакціей М.Ф. Вла- димірскаго-Буданова // Чтенія в историческом обществе Нестора Летописца. — К., 1891. — Кн. 5. — С. 5—6. 20. левкиевская Е.Е. Духи локусов / Е.Е. Левкиев- ская // Славянские древности: Этнолингвистический словарь : в 5-ти т. / под общей ред. Н.И. Толстого. — М. : Международные отношения, 1999. — Т. 2: Д — К (Крошки). — С. 155—157. 21. левкиевская Е.Е. Лицо / Е.Е. Левкиевская // Славян- ские древности: Этнолингвистический словарь : в 5-ти т. / под общей ред. Н.И. Толстого. — М. : Между- народные отношения, 2004. — Т. 3: К (Круг) — П (Перепелка). — С. 124—128. 22. лепкій Д. Весняні звичаї, обряди та верованя на Руси / Данило Лепкій // Зоря. — Львов, 1883. — Ч. 14. — С. 232—234. 23. лепкій Д. Народні повірки про вітер / Данило Леп- кій // Зоря. — Львов, 1882. — Ч. 23. — С. 369— 370. 24. луців в. Звичаї й обичаї на Бойківщині / Василь Лу- ців // Бойківщина: Монографічний Збірник про Бой- ківщину з Географії, Історії, Етнографії і Побуту / редактор і голова редколегії Мирон Утриско. — Філа- дельфія ; Нью-Йорк, 1980. — С. 415—442. — (Український Архів. — Т. ХХХІV). 25. Пачовський М. Народний похоронний обряд на Руси : порівнуюча студия / Михайло Пачовський // Звіт дирекциї академічної гімназії у Львові за шкіль- ний рік 1902/1903. — Львів, 1903. — С. 3—32. 26. Потушняк Ф. Самоубійці в народном вірованю / Ф. Потушняк // Літературна Неділя. — Унгварь, 1941. — Ч. 3. — С. 21—22. 27. П. С. [Підляшецький Стефан]. Осень и обеды. (Где- що о упырях) / С. П. // Наука. — Коломыя, 1876. — Ч. 11. — С. 391—399. 28. П. С. [Підляшецький Стефан]. Осень и обеды. (Где- що о упырях) / С. П. // Наука. — Коломыя, 1876. — Ч. 12. — С. 538—545. 29. Седакова О.а. Погребальная обрядность восточных и южных славян. Поетика обряда / О.А. Седакова. — М. : Индрик, 2004. — 320 с. — (Традиционная ду- ховная культура славян. Современные исследования). 30. Страхи в полудне // Зоря. — Львов, 1882. — Ч. 10. — С. 159—160. 31. Толстая М.Н. Из материалов карпатских экспе диций / М.Н. Толстая // Восточнославянский этно лингвис- тический сборник. Исследования и мате риалы. — М. : Индрик, 2001. — С. 477—495. 32. Толстая С.М. Град / С.М. Толстая // Славянская ми- фология. Энциклопедический словарь : А-Я. — М. : Надія вОЙТОвИЧ380 ISSN 1028-5091. Народознавчі зошити. № 2 (116), 2014 Международные отношения, 2002. — С. 114—115. — (Изд. 2-е.). 33. Толстой Н.И. Висельник / Н.И. Толстой // Сла- вянские древности: Этнолингвистический словарь: в 5-ти т. / под общей ред. Н.И. Толстого. — М. : Меж- дународные отношения, 1995. — Т. 1: А-Г. — С. 377—379. 34. Франко И.Я. Сожжение упирей в с. Нагуевичах в 1831 г. / И.Я. Франко // Українці: народні віруван- ня, повір’я, демонологія / упоряд., прим. та біографіч- ні нариси А.П. Пономарьова, Т.В. Косміної, О.О. Бо- ряк. — К. : Либідь, 1991. — С. 512—526. — (Пам’ятки історичної думки України). 35. Франко І. Галицькі народні казки / Іван Франко // Етноґрафічний збірник. — Львів, 1895. — Т. І. — С. 1—96. 36. Франко І. Людові вірування на Підгірю / Іван Фран- ко // Етноґрафічний збірник / під ред. д-ра Івана Франка. — Львів, 1898. — Т. V. — С. 160—218. 37. Falkowski J. Na pograniczu łemkowsko-bojkowskiem: Zarys etnograficzny / Jan Falkowski, Bogdan Pasznycki. — Lwów, 1935. — 128 s. 38. Moszyński k. Kultura ludowa słowian / Kazimierz Mo szyńs- ki. — Kraków, 1934. — Cz. 2: Kultura duchowa. — 725 s. 39. Wagilewich J. O upjerech a widmach / Jan Wagilewich // Ča- so pis českeho Мuseum. — Praha, 1840. — S. 232—261. Nadiya vojtovych BOIKOS’ PANDEMONIUM: CATEGORIES OF EVIL DECEASED (after field materials) In the article have been presented some research-work on pecu- liarities of Boikos’ traditional demonological notions as for so- called evil deceased; on the basis of field records and ethno- logical literary sources quite a number of scum categories have been defined as well as essential habits, modes of behavior and functions of these personages of people’s demonology. Keywords: evil deceased, people’s demonology, demonologi- cal notions, Boikos. Надия войтовыч ДЕМОНИУМ БОЙКОВ: КАТЕГОРИИ «НЕЧИСТЫХ» ПОКОЙНИКОВ (на полевых материалах) Исследуются особенности традиционных демонологиче- ских представлений бойков о так называемых нечистых («безпирных») мертвецах; на основе полевых материалов и этнологической литературы выделяется ряд их катего- рий; анализируются особенные приметы, поведение и функции этих персонажей народной демонологии. Ключевые слова: «нечистые» покойники, народная демо- нология, демонологические представления, бойки.