Роль і значення керівників в історії становлення та розвитку наймолодшого пожежно-технічного закладу в Україні
У статті розглянуто роль керівників в історії навчального закладу в період заснування і на основних етапах становлення. Висвітлено роль очільників у підготовці спеціалістів пожежної справи, формування висококваліфікованих фахівців, які здатні якісно виконувати поставлені перед ними завдання, функції...
Збережено в:
| Дата: | 2015 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
2015
|
| Назва видання: | Історичний архів. Наукові студії |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/95167 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Роль і значення керівників в історії становлення та розвитку наймолодшого пожежно-технічного закладу в Україні / Л.В. Богун // Історичний архів. Наукові студії: Зб. наук. пр. — Миколаїв: ЧДУ ім. Петра Могили, 2015. — Вип. 15. — С. 206-212. — Бібліогр.: 15 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-95167 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-951672025-02-09T20:43:44Z Роль і значення керівників в історії становлення та розвитку наймолодшого пожежно-технічного закладу в Україні Роль и значение руководителей в истории становления и развития молодого пожарно-технического заведения в Украине The role and importance of the herds in the history of formation and development of the youngest fire-technicsl establishment in Ukraine Богун, Л.В. Із редакційного портфеля У статті розглянуто роль керівників в історії навчального закладу в період заснування і на основних етапах становлення. Висвітлено роль очільників у підготовці спеціалістів пожежної справи, формування висококваліфікованих фахівців, які здатні якісно виконувати поставлені перед ними завдання, функції та обов’язки. Уперше в цій статті розкривається основна діяльність керівників навчального закладу пожежно-технічного профілю – створення матеріально-технічної і навчальної бази, системи управління, яка дозволяла забезпечувати підготовку спеціалістів. Статтю присвячено ролі керівника в процесі управління навчальним закладом, який є носієм певного образу, іміджу навчального закладу, здатного забезпечити його конкурентоспроможність серед споріднених навчальних закладів. Підкреслюється якість ролі керівника в системі управління відомчої освіти з позиції різних наукових підходів та їхный вплив на функціонування навчального закладу. Автор статі ставить перед собою мету ознайомити широкі наукові круги з професійною діяльністю керівників на різних етапах становлення та розвитку, їхню роль у розвитку навчального закладу. В статье рассмотрена роль руководителей в истории учебного заведения в период основания и на основных этапах становления. Освещена роль руководителей в подготовке специалистов пожарного дела, формирование высококвалифицированных специалистов, которые способны качественно выполнять поставленные перед ними задачи, функции и обязанности. Впервые в данной статье раскрывается основная деятельность руководителей учебного заведения пожарно-технического профиля – создание материально-технической и учебной базы, системы управления, которая позволяла бы обеспечивать подготовку специалистов. Данная статья посвящена роли в процессе управления руководителя учебного заведения, который является носителем определенного образа, имиджа учебного заведения, способного обеспечить его конкурентоспособность среди родственных учебных заведений. Подчеркивается качество роли руководителя в системе управления ведомственного образования с позиции различных научных подходов и их влияние на функционирование учебного заведения. Автор статьи ставит перед собой цель ознакомить широкие научные круги с профессиональной деятельностью руководителей на разных этапах становления и развития, их роль в развитии учебного заведения. The role of he Heads in the history of the educational establishment in the period of its foundation and during the basic stages of its formation was examined. The role of the Heads in training specialists of firefighting, forming highly-qualified specislists who are able to fulfill set tasks, functions and obligations is cleared up. For the first time. in this article the main activity of the Heads of the fire-technical educational establishment, the formation of material and technical basis and educational one, the system of administration which secured the training of specialists is revealed. This article is devoted to the role of the Head in the process of administrating the educational establishment which is the carrier of a certain form, an image of the educational establishment which is able to secure its competitiveness among related educational establishments. The quality of the role of the Head in the system of the administration of the departmental education according to the different scientific approaches and their influence to the functioning of the educational establishment is underlined. The author of the article set the goal to acquaint a number of scientists with the professional activity of the Heads during different stages of formation and development and to show their role in the development of the educational establishment. 2015 Article Роль і значення керівників в історії становлення та розвитку наймолодшого пожежно-технічного закладу в Україні / Л.В. Богун // Історичний архів. Наукові студії: Зб. наук. пр. — Миколаїв: ЧДУ ім. Петра Могили, 2015. — Вип. 15. — С. 206-212. — Бібліогр.: 15 назв. — укр. 1609-7742 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/95167 94.(477.46):378.6:614.849 uk Історичний архів. Наукові студії application/pdf Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Із редакційного портфеля Із редакційного портфеля |
| spellingShingle |
Із редакційного портфеля Із редакційного портфеля Богун, Л.В. Роль і значення керівників в історії становлення та розвитку наймолодшого пожежно-технічного закладу в Україні Історичний архів. Наукові студії |
| description |
У статті розглянуто роль керівників в історії навчального закладу в період заснування і на основних етапах становлення. Висвітлено роль очільників у підготовці спеціалістів пожежної справи, формування висококваліфікованих фахівців, які здатні якісно виконувати поставлені перед ними завдання, функції та обов’язки.
Уперше в цій статті розкривається основна діяльність керівників навчального закладу пожежно-технічного профілю – створення матеріально-технічної і навчальної бази, системи управління, яка дозволяла забезпечувати підготовку спеціалістів. Статтю присвячено ролі керівника в процесі управління навчальним закладом, який є носієм певного образу, іміджу навчального закладу, здатного забезпечити його конкурентоспроможність серед споріднених навчальних закладів. Підкреслюється якість ролі керівника в системі управління відомчої освіти з позиції різних наукових підходів та їхный вплив на функціонування навчального закладу.
Автор статі ставить перед собою мету ознайомити широкі наукові круги з професійною діяльністю керівників на різних етапах становлення та розвитку, їхню роль у розвитку навчального закладу. |
| format |
Article |
| author |
Богун, Л.В. |
| author_facet |
Богун, Л.В. |
| author_sort |
Богун, Л.В. |
| title |
Роль і значення керівників в історії становлення та розвитку наймолодшого пожежно-технічного закладу в Україні |
| title_short |
Роль і значення керівників в історії становлення та розвитку наймолодшого пожежно-технічного закладу в Україні |
| title_full |
Роль і значення керівників в історії становлення та розвитку наймолодшого пожежно-технічного закладу в Україні |
| title_fullStr |
Роль і значення керівників в історії становлення та розвитку наймолодшого пожежно-технічного закладу в Україні |
| title_full_unstemmed |
Роль і значення керівників в історії становлення та розвитку наймолодшого пожежно-технічного закладу в Україні |
| title_sort |
роль і значення керівників в історії становлення та розвитку наймолодшого пожежно-технічного закладу в україні |
| publisher |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України |
| publishDate |
2015 |
| topic_facet |
Із редакційного портфеля |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/95167 |
| citation_txt |
Роль і значення керівників в історії становлення та розвитку наймолодшого пожежно-технічного закладу в Україні / Л.В. Богун // Історичний архів. Наукові студії: Зб. наук. пр. — Миколаїв: ЧДУ ім. Петра Могили, 2015. — Вип. 15. — С. 206-212. — Бібліогр.: 15 назв. — укр. |
| series |
Історичний архів. Наукові студії |
| work_keys_str_mv |
AT bogunlv rolʹíznačennâkerívnikívvístoríístanovlennâtarozvitkunaimolodšogopožežnotehníčnogozakladuvukraíní AT bogunlv rolʹiznačenierukovoditeleivistoriistanovleniâirazvitiâmolodogopožarnotehničeskogozavedeniâvukraine AT bogunlv theroleandimportanceoftheherdsinthehistoryofformationanddevelopmentoftheyoungestfiretechnicslestablishmentinukraine |
| first_indexed |
2025-11-30T15:19:08Z |
| last_indexed |
2025-11-30T15:19:08Z |
| _version_ |
1850229077466677248 |
| fulltext |
Випуск 10
205
Історичний архів
206
УДК 94.(477.46):378.6:614.849
Богун Л. В.
Черкаський інститут пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля, м. Черкаси, Україна
РОЛЬ І ЗНАЧЕННЯ КЕРІВНИКІВ В ІСТОРІЇ СТАНОВЛЕННЯ
ТА РОЗВИТКУ НАЙМОЛОДШОГО ПОЖЕЖНО-ТЕХНІЧНОГО
ЗАКЛАДУ В УКРАЇНІ
У статті розглянуто роль керівників в історії навчального закладу в період засну-
вання і на основних етапах становлення. Висвітлено роль очільників у підготовці спе-
ціалістів пожежної справи, формування висококваліфікованих фахівців, які здатні якісно
виконувати поставлені перед ними завдання, функції та обов’язки.
Уперше в цій статті розкривається основна діяльність керівників навчального за-
кладу пожежно-технічного профілю – створення матеріально-технічної і навчальної бази,
системи управління, яка дозволяла забезпечувати підготовку спеціалістів. Статтю
присвячено ролі керівника в процесі управління навчальним закладом, який є носієм пев-
ного образу, іміджу навчального закладу, здатного забезпечити його конкурентоспро-
можність серед споріднених навчальних закладів. Підкреслюється якість ролі керівника
в системі управління відомчої освіти з позиції різних наукових підходів та їхный вплив на
функціонування навчального закладу.
Автор статі ставить перед собою мету ознайомити широкі наукові круги з профе-
сійною діяльністю керівників на різних етапах становлення та розвитку, їхню роль у
розвитку навчального закладу.
Ключові слова: керівник; етапи становлення; спеціалісти пожежної справи; заклади
пожежно-технічного профілю, відомча освіта.
У відомчих навчальних закладах ДСНС
України здійснюється формування високо-
кваліфікованих фахівців служби цивільного
захисту, які якісно виконують поставлені
перед ними завдання, функції та обов’язки,
реалізовувати надані права у сфері цивільного
захисту. На навчальні заклади, а особливо на
керівників, покладено особливу відповідаль-
ність в організації та проведенні навчального
процесу.
Історія створення й розвитку Черкаського
пожежно-технічного училища (тепер – Чер-
каського інституту пожежної безпеки імені
Героїв Чорнобиля) нерозривно пов’язана з
історією розвитку міста Черкаси. Черкащина
розташована в центральній частині України
в басейні середньої течії Дніпра. Питання
організації боротьби з пожежами на території
Черкащини поставало дуже гостро. Крім з’ясу-
вання причин пожеж та виявлення винуват-
ців, почали приділяти увагу підготовці високо-
кваліфікованих фахівців-рятувальників.
У роботах В. Доманського, Б. Касимова,
В. Пархоменка, А. Підгайного, Г. Пономаренка,
А. Томіленка [1–6] та інших науковців, які
зробили значний внесок у розробку методо-
логічних, організаційних, технічних та пра-
вових засад забезпечення пожежної безпеки,
побіжно розглядається ця тема. Водночас
широкий спектр досліджень присвячено різ-
ним аспектам зазначеної діяльності у сфері
пожежної безпеки, а внесок керівників у роз-
виток та становлення відомчого навчального
закладу пожежно-технічного профілю зали-
шається недослідженим, що визначає актуаль-
ність обраного напряму дослідження. Свою
історію Черкаське пожежно-технічне училище
починає з 1973 р., коли у вигідному з геогра-
фічної та військової на той час точки зору
відповідно до наказу Міністерства внутрішніх
Випуск 10
207
справ СРСР від 26 червня 1973 р. розпоча-
лося будівництво навчального закладу. У про-
цесі свого становлення й розвитку назва нав-
чального закладу неодноразово змінювалася.
10 січня 1973 р. на посаду начальника
Чер-каського пожежно-технічного училища
МВС СРСР було призначено полковника
внутрішньої служби Олега Едуардовича Стоя-
новича – кавалера ордену Слави ІІІ і ІІ сту-
пенів, який працював заступником началь-
ника УПО УВС Львівської області. Значний
внесок у розвиток і становлення наймолодшого
навчального закладу пожежно-технічного
профілю в Україні зробив офіцер із багатим
життєвим та службовим досвідом, гарний ор-
ганізатор – Олег Едуардович, який з 1973 р.
й до виходу на пенсію в 1981 р. працював
керівником Черкаського пожежно-технічного
училища [7]. Перший фундамент майбутнього
училища закладено під його керівництвом.
На час призначення його керівником учили-
ща тільки розпочалося будівництво корпусів,
формування колективу й підготовка до пер-
шого набору. Маючи багаторічний досвід,
фронтовик, офіцер із життєвим та службовим
досвідом, гарний організатор, Олег Едуардо-
вич приділяв значну увагу методам організації
навчального процесу та спорту, бо краще,
ніж хтось інший, знав: не може бути справж-
нього вогнеборця без міцної фізичної підго-
товки. Його рішення відзначалися глибокою
продуманістю та ретельністю. Особливо ви-
важено підходив до добору викладацького
складу. Залучив до викладацької роботи мо-
лодих, прогресивних і талановитих викладачів.
Очільник навчального закладу був автори-
тетним наставником для викладачів і курсан-
тів, мав хороші організаторські здібності, ве-
ликий досвід у професійній діяльності, пре-
красним прикладом якого був сам.
Багато завдань стояло перед молодим нав-
чальним закладом, але завдяки керівнику й
розумінню управлінь пожежної охорони ці
проблеми своєчасно вирішувалися. Одним із
найважливіших моментів, яким приділялася
увага керівника, було поєднання теоретичного
знання з практичною діяльністю. Створення
за короткий проміжок часу навчально-мате-
ріальної бази, яка б відповідала сучасним
вимогам того часу, було одним із досягнень
наполегливої праці керівника і викладань-
кого складу. Життя училища було дуже актив-
ним і плідним. Керівництво робило все, що
від нього залежало, для різнобічного розвитку
курсантів. Авторитет молодого навчального
закладу поступово зростав. Із роками форму-
валися традиції навчального закладу, зростала
його популярність серед молоді. Як свідчить
історія, висока оцінка якості навчання й вихо-
вання курсантів підтверджується і дотепер.
Основне завдання, яке стояло перед керів-
ником, – це надання кожному курсантові
гарних організаторських здібностей, умінь і
навичок практичної діяльності, постійне по-
новлення та вдосконалення своїх знань,
досконале володіння методикою навчання та
виховання підлеглих. Налагоджувалися тісні
зв’язки з іншими спорідненими навчальними
закладами. Викладачі училища впроваджували
досвід роботи, запозичений у Львівському та
Харківському пожежно-технічному училищах.
Як свідчить історія, курсанти та офіцери
училища під час гасіння пожеж завжди від-
значалися надійністю, упевненістю, високими
професійними рисами, виконували відповідні
завдання з найкращими оцінками, тому нав-
чальний заклад мав попит серед молоді. Про
авторитет училища свідчило й те, що одержа-
ти освіту тут бажали хлопці з різних куточків
Радянського Союзу. Керівництво Міністерства
внутрішніх справ країни високо оцінювало
знання та досвід керівника й викладацького
складу училища.
З 19 червня до 9 серпня 1980 р. у складі
окремого батальйону під керівництвом началь-
ника училища – полковника внутрішньої
служби О. Е. Стояновича, а також особового
складу училища здійснювалося забезпечення
протипожежної безпеки Олімпійських селищ
ХХІІ Олімпійських ігор [8]. За зразкове ви-
конання цього завдання училище (нині –
Черкаський інститут пожежної безпеки імені
Героїв Чорнобиля) було нагороджено Почес-
ною грамотою Президії Верховної Ради СРСР
Історичний архів
208
та Почесною грамотою організаційного комі-
тету Олімпійських ігор 1980 р. в Москві.
Особовий склад училища удостоївся подяки
Міністра внутрішніх справ СРСР, Москов-
ської Ради народних депутатів. Кращих кур-
сантів та офіцерів відзначено урядовими на-
городами, почесними знаками, грамотами [9].
Високоосвічений, принциповий керівник із
неабиякими організаторськими здібностями,
чесна й порядна людина. За короткий час
Стоянович Олег Едуардович зумів сформу-
вати висококваліфікований педагогічний ко-
лектив, який гармонійно поєднував освітню
й виховну діяльність. 29 червня 1981 р. Олег
Едуардович пішов у відставку. Після виходу
на пенсію продовжував брати активну участь
у громадському житті навчального закладу.
З 30 червня 1981 р. до 27 грудня 1994 р.
навчальний заклад очолював полковник внут-
рішньої служби Лобода Володимир Олексійо-
вич. Керівник училища вдосконалив навчально-
виховний процес, спланував стратегію й так-
тику розвитку навчального закладу, а також
шляхи професійного розвитку курсантів. Під
його керівництвом в училищі значну увагу
приділяли практичній діяльності з викорис-
танням технічних засобів. Очільник закладу
був висококласним керівником, який був го-
товий до безперервного розвитку, мав здіб-
ності до взаємодії, мобільності й аналізу.
Діяльність Володимира Олексійовича була
спрямована на забезпечення якісної освіти,
організування процесу навчання та виховання
курсантів. Основною заслугою керівника було
створення кабінету інформатики в училищі.
Методи й форми керівництва Володимира
Олексійовича відрізнялися прогресивним ха-
рактером, різноманітністю, активним інтересом
й уважним ставленням до діяльності само-
стійно і творчо мислячих курсантів, стиму-
лювання та використання неординарних під-
ходів та нестандартних рішень, використан-
ням великого потенціалу особистого при-
кладу. Перебуваючи на посаді керівника
училища, Володимир Олексійович приділяв
значну увагу покращенню умов проживання
й навчання курсантів. Роботу колективу
керівник спрямував на покращення практик-
них умінь і навичок курсантів, підвищення
педагогічної майстерності викладачів. Значна
увага керівника приділялася заняттям спорту,
навчальний заклад виховав 16 майстрів спор-
ту, 50 кандидатів у майстри спорту, 185 спорт-
сменів І розряду. За ініціативою очільника
училища щорічно проводилися змагання з
пожежно-прикладного спорту на честь Героя
Радянського Союзу Івана Онопрієнка [10].
У 1994 р. очільником навчального Черкась-
кого пожежно-технічного училища стає пол-
ковник внутрішньої служби Шкарабура Ми-
кола Григорович, за його ініціативи розпо-
чався новий етап становлення і розвитку
навчального закладу. Шкарабура Микола
Григорович – доктор філософії, кандидат
технічних наук, доцент, генерал-майор внут-
рішньої служби у відставці, заслужений пра-
цівник освіти України, автор багатьох праць.
До приходу в училище мав п’ять авторських
свідоцтв про створення оригінальних пожеж-
них машин, наукове дослідження в галузі
розвитку імпульсної техніки, автор понад
50 наукових праць та статей (із них 12 – під-
ручники та навчально-методичні посібники),
блискучий керівник, двічі обіймав посаду
керівника (у період з 28 грудня 1994 р. до
27 березня 2004 р. та з квітня 2005 р. до 14 бе-
резня 2007 р.). Був відзначений державними
нагородами: медалями «За відвагу на пожежі»
(1982, 1986), «За бездоганну службу» трьох
ступенів (1979, 1984, 1989), нагрудним зна-
ком «Відмінник освіти України» (1998), на-
грудними знаками МВС України «За від-
знаку на службі» двох ступенів (1984, 2000),
«Кращому працівникові пожежної охорони»
(1996), «Почесним знаком МВС України»
(1998), відзнакою МВС України «Хрест слави»
(2002), «Закон і честь» (2003), іншими відом-
чими та громадськими нагородами.
За період перебування на займаній посаді
Микола Григорович зробив великий внесок в
удосконалення матеріально-технічної бази:
створення найсучаснішої лабораторії гідрав-
ліки та спеціального водопостачання, комп-
лексу для підготовки газодимозахисників,
Випуск 10
209
сучасної електронної бібліотеки, спорудження
спортивно-оздоровчого комплексу, який є
гордістю навчального закладу, прекрасною
базою для проведення всеукраїнських і між-
народних змагань із пожежно-прикладного
спорту в закритих приміщеннях та змагань
різного рівня з інших видів спорту.
Здібності організатора, працелюбство та
досконале знання роботи підлеглих служб і
підрозділів Микола Григорович виявив під
час створення навчально-наукового комплексу
з підготовки фахівців із вищою освітою для
Державної пожежної охорони України на
базі Черкаського пожежно-технічного учили-
ща, його ліцензування та акредитації, розши-
рення та зміцнення навчально-матеріальної
бази [11]. Під його керівництвом було сфор-
мовано наукову школу з удосконалення та
розробки пожежно-технічного озброєння й
обладнання, зокрема зразків протипожежної
імпульсної техніки.
Уперше в історії навчальних закладів Ук-
раїни створено своє представництво в сто-
лиці – місті Київ – факультет перепідготовки
та підвищення кваліфікації, який з 13 лютого
1996 р. за наказом міністра внутрішніх справ
України почав діяти у складі міжвідомчого
навчально-наукового комплексу. 9 червня
1997 р. КМУ ухвалив Постанову № 550 «Про
створення Черкаського інституту пожежної
безпеки МВС України та присвоєння йому
імені Героїв Чорнобиля» [12].
У період переходу від училища до інсти-
туту одним із основних питань був підбір та
формування професорсько-викладацького
складу. Здійснювався він за напрямами: за-
лучення наукових працівників з інших ВНЗ
та виховання науковців на базі свого нав-
чального закладу. Для поліпшення організації
науково-методичної та науково-дослідної
роботи, висвітлення навчального процесу,
громадського, спортивного життя інституту з
1998 р. в навчальному закладі розпочався
випуск вісника «Вогнеборець». З 30 червня
1998 р. на підставі наказу МВС України
№ 478 «Про вдосконалення структури Чер-
каського інституту пожежної безпеки імені
Героїв Чорнобиля МВС України» розпочалася
підготовка студентів на контрактній основі.
Значним досягненням для інституту було
створення професорсько-викладацького колек-
тиву, який здатний проводити освітню діяль-
ність на вищому рівні. У 1998 р. з ініціативи
ректора інституту Миколи Григоровича Шка-
рабури було відкрито музей, у якому відтво-
рено історію виникнення, становлення та
розвитку навчального закладу, а також зна-
ходяться експонати присвячені, героям Чор-
нобиля, які є гордістю інституту. Музей став
центром проведення просвітньої роботи для
курсантів і студентів та виховання духу
патріотизму [13].
У складне десятиріччя становлення неза-
лежності України Микола Григорович мак-
симальні зусилля спрямував не лише на
позитивний імідж та затребуваність на ринку
освітніх послуг, але й на розвиток – стрімкий
та невпинний поступ уперед. Одним із най-
важливіших питань, що стояли перед керів-
ництвом та особовим складом інституту
2000 р., була атестація навчального закладу.
Відповідно до ДАК України від 13 лютого
2001 р., Черкаський інститут пожежної без-
пеки імені Героїв Чорнобиля було визнано
акредитованим за ІІІ рівнем за спеціальністю
7.092107 «Пожежна безпека».
За результатами Рейтингу вищих навчаль-
них закладів України «Софія Київська» ін-
ститут 2000 р. увійшов до складу 10 кращих
військових вищих навчальних закладів Ук-
раїни. У 2002 р. генеральною дирекцією між-
народного академічного рейтингу «Золота
фортуна» за результатами громадського опи-
тування та рекомендацією Міністерства освіти
та науки України інститут було нагороджено
срібною медаллю «Незалежність України» в
номінації «За вагомий внесок у справу
підготовки висококваліфікованих кадрів для
пожежної охорони України». 26 січня 2004 р.
інститут за значні досягнення в розвитку
вітчизняної системи вищої освіти, високий
рівень науково-педагогічної роботи, підготов-
ку спеціалістів для оперативно-рятувальної
служби цивільного захисту, а також плідне
Історичний архів
210
міжнародне співробітництво було нагороджено
Міжнародною кадровою академією «Орденом
пошани» [14].
З 2 квітня 2004 р. до 11 квітня 2005 р. нав-
чальний заклад очолював Бабенко Володимир
Степанович, генерал-майор, кандидат технік-
них наук, доцент. За ініціативою Володимира
Степановича 2004 р. було закладено перший
камінь початку будівництва православної храм-
каплиці ікони Божої Матері «Неопалима
Купина» для відновлення та поширення ре-
лігійних традицій і духовно-естетичного ви-
ховання майбутніх вогнеборців.
На свято Покрови Пресвятої Богородиці
14 жовтня 2004 р. архієпископом Черкаським і
Канівським Софронієм було освячено ново-
збудований храм. Це перший храм, побудо-
ваний у подібному навчальному закладі в
Україні. Від імені Настоятеля УПЦ Митро-
полита Київського і всієї України Блаженній-
шого Володимира Владика Софроній вручив
високу церковну нагороду (орден Іллі Му-
ромця) ректору інституту генерал-майору
Бабенку Володимиру Степановичу. Форму-
вання духовних цінностей особистості в сис-
темі освіти сьогодні є найважливішим
соціально-педагогічним завданням [15].
2004 р. зведений батальйон навчального
закладу був удостоєний високої честі пред-
ставляти Міністерство України з питань над-
звичайних ситуацій у парадах військ, які
пройшли в Києві з нагоди 13-ї річниці неза-
лежності України та 60-річчя визволення від
фашистських загарбників.
З квітня 2005 р. до 14 березня 2007 р. –
другий прихід Шкарабури Миколи Григоро-
вича до керівництва навчальним закладом.
Рішенням ДАК від 26 червня 2007 р. Чер-
каський інститут пожежної безпеки імені
Героїв Чорнобиля МНС України було виз-
нано акредитованим з напряму 6.170203
«Пожежна безпека» за спеціальностями
6.170203, 7.092801, 8.092801 «Пожежна без-
пека» за ІІ, ІІІ та ІV рівнем.
Головний акцент керівника однозначно
було зроблено на якості освіти: педагогічній
майстерності викладачів, комфортності в на-
вчанні та побуті курсантів, поєднання освіти,
науки, практики як запоруки конкурентоспро-
можності на ринку праці.
Микола Григорович зумів згуртувати нав-
коло себе колектив однодумців – розумних,
відданих справі та закладу, творчих та натхнен-
них людей.
Кожен з очільників навчального закладу
на кожному етапі його становлення й роз-
витку зробили значний внесок у створення
наймолодшого навчального закладу пожежно-
технічного профілю та увійшли до історії
закладу помітною сторінкою, особовий склад
під їхнім безпосереднім керівництвом про-
водив щоденну кропітку роботу задля подаль-
шого вдосконалення й модернізації навчально-
виховного процесу, пошуку та впровадження
нових форм і методів навчання, підвищення
ефективності виховної роботи та науково-
дослідної діяльності. Їхня діяльність і керів-
ний досвід значно вплинули на становлення
й розвиток наймолодшого навчального за-
кладу серед споріднених закладів України.
Змінювалася назва навчального закладу, але
незмінною залишалася основна мета – під-
готовка кваліфікованих спеціалістів.
ДЖЕРЕЛА ТА ЛІТЕРАТУРА
1. Доманський В. А. Державне управління пожежною безпекою України (організаційно-правовий аналіз за
матеріалами діяльності Державного департаменту пожежної безпеки) : дис. канд. юрид. наук : 12.00.07 /
В. А. Доманський. – Х. : НАВСУ, 2004. – 201 с.
2. Касымов Б. Е. Организационные и правовые основы пожарной безопасности / Б. Е. Касымов. – Ташкент :
Мехнат, 1990. – 230 с.
3. Пархоменко В. А. З історії пожежної охорони Миколаєва у ХІХ – першій половині ХХ століття / В. А. Пар-
хоменко // Збірник. – Миколаїв : Вид-во МФ НаУКМА, 2004. – Т. 37: Історичні науки. – С. 123–125.
4. Підгайний А. В. Становлення та розвиток системи підготовки офіцерських кадрів МНС України
наприкінці ХХ – початку ХІХ ст. : дис. канд. істор. наук / А. В. Підгайний. – Львів, 2009.
Випуск 10
211
5. Пономаренко Г. О. Пожежна безпека як елемент внутрішньої безпеки держави: поняття та система заходів
забезпечення / Г. О. Пономаренко // Вісник Київського національного університету імені Тараса
Шевченка. Юридичні науки. – 2007. – Вип. 74. – С. 47–50.
6. Томіленко А. Г. Діяльність добровільних пожежних товариств на Правобережній Україні (друга половина
ХІХ – початок ХХ ст) / А. Г. Томіленко // Збірник. – Миколаїв : Вид-во МФ НаУКМА, 2000. – Т. 5:
Історичні науки. – С. 39–42.
7. Двадцять п’ять років на варті. Черкаський інститут пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля. Короткий
історичний нарис / І. Г. Дробінка, О. Б. Голинський, О. Е. Стоянович ; [за заг. ред. М. Г. Шкарабури]. –
Черкаси : Друкарня ЧІПБ ім. Героїв Чорнобиля, 1998.
8. Архів Академії пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля (м. Черкаси). –Справа № 20. – Том І. – Інв. 16. –
Приказы начальника училища, 1980 год. – Арк. 86.
9. Архів Академії пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля (м. Черкаси). – Справа № 20. – Том І. – Інв.16. –
Приказы начальника училища, 1980 год. – Арк. 265.
10. Офіційний електронний ресурс Академії пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля // Історія навчального
закладу [Електронний ресурс]. – Режим доступу : htt://fire.ck.ua/?page_id=115.
11. Лицарі порятунку / за заг. ред. М. Г. Шкарабури. – Черкаси : Брама-Україна, 2006. – С. 36–37.
12. Черкаський інститут пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля. Офіційний електронний ресурс Вікіпедія
[Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://uk.wikipedia.org/wiki/ Академія_пожежної_безпеки_імені_
Героїв_Чорнобиля.
13. Новини навчальних закладів. Офіційний електронний ресурс. Науково-освітній портал. Державна служба
України з надзвичайних ситуацій [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.edu-mns.org.ua/ukr/
news/?id=166&edu=2.
14. Музей історії ЧДТУ. Центр культури та виховання // Черкаський державний технологічний університет
[Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.chiti.uch.net/go.php/culture/451/.
15. Церковь и общество.Україна православна Офіційний електронний ресурс Украинской Православной
Церкви. – Вестник № 52 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://pravoslavye.org.ua/2005/10/
17102005 _-_17112005_2.
Л. В. Богун, Черкасский институт пожарной безопасности имени Героев Чернобыля, г. Черкассы, Украина
РОЛЬ И ЗНАЧЕНИЕ РУКОВОДИТЕЛЕЙ В ИСТОРИИ СТАНОВЛЕНИЯ И РАЗВИТИЯ МОЛОДОГО
ПОЖАРНО-ТЕХНИЧЕСКОГО ЗАВЕДЕНИЯ В УКРАИНЕ
В статье рассмотрена роль руководителей в истории учебного заведения в период основания и на основ-
ных этапах становления. Освещена роль руководителей в подготовке специалистов пожарного дела, формиро-
вание высококвалифицированных специалистов, которые способны качественно выполнять поставленные
перед ними задачи, функции и обязанности.
Впервые в данной статье раскрывается основная деятельность руководителей учебного заведения пожарно-
технического профиля – создание материально-технической и учебной базы, системы управления, которая
позволяла бы обеспечивать подготовку специалистов. Данная статья посвящена роли в процессе управления
руко-водителя учебного заведения, который является носителем определенного образа, имиджа учебного
заведения, способного обеспечить его конкурентоспособность среди родственных учебных заведений.
Подчеркивается качество роли руководителя в системе управления ведомственного образования с позиции
различных научных подходов и их влияние на функционирование учебного заведения.
Автор статьи ставит перед собой цель ознакомить широкие научные круги с профессиональной деятель-
ностью руководителей на разных этапах становления и развития, их роль в развитии учебного заведения.
Ключевые слова: руководитель; этапы становления; специалисты пожарного дела; заведения пожарно-
технического профиля; ведомственная образование.
L. V. Bogun, Chornobyl Heroes Institute of Fire Safety, Cherkasy, Ukraine
THE ROLE AND IMPORTANCE OF THE HERDS IN THE HISTORY OF FORMATION AND
DEVELOPMENT OF THE YOUNGEST FIRE-TECHNICSL ESTABLISHMENT IN UKRAINE
The role of he Heads in the history of the educational establishment in the period of its foundation and during the
basic stages of its formation was examined. The role of the Heads in training specialists of firefighting, forming highly-
qualified specislists who are able to fulfill set tasks, functions and obligations is cleared up.
For the first time. in this article the main activity of the Heads of the fire-technical educational establishment, the
formation of material and technical basis and educational one, the system of administration which secured the training
of specialists is revealed. This article is devoted to the role of the Head in the process of administrating the educational
establishment which is the carrier of a certain form, an image of the educational establishment which is able to secure
http://www.edu-mns.org.ua/ukr/
http://pravoslavye.org.ua/category/article/tserkov_i_obshchestvo/
http://pravoslavye.org.ua/category/archive/vestnik_52/
http://pravoslavye.org.ua/2005/10/
Історичний архів
212
its competitiveness among related educational establishments. The quality of the role of the Head in the system of the
administration of the departmental education according to the different scientific approaches and their influence to the
functioning of the educational establishment is underlined.
The author of the article set the goal to acquaint a number of scientists with the professional activity of the Heads
during different stages of formation and development and to show their role in the development of the educational
establishment.
Keywords: the Head; the stages of formation; specialists of firefighting; fire-technical educational establishments;
departmental education.
© Богун Л. В., 2015 Дата надходження статті до редколегії 25.09.2015
Рецензенти: д-р іст. наук, професор Сінкевич Є. Г.;
д-р іст. наук, професор Котляр Ю. В.
|