SOS!
У статті висловлено міркування щодо проекту бюджету на 2016 р., сформульовано загрози для науково-освітньої сфери України, які виникають у разі його прийняття, обговорено можливі шляхи подальшого розвитку ситуації....
Gespeichert in:
| Datum: | 2015 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
2015
|
| Schriftenreihe: | Вісник НАН України |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/95548 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | SOS! / В.М. Локтєв // Вісник Національної академії наук України. — 2016. — № 1. — С. 41-47. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-95548 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-955482025-02-23T17:38:40Z SOS! Локтєв, В.М. Наука і суспільство У статті висловлено міркування щодо проекту бюджету на 2016 р., сформульовано загрози для науково-освітньої сфери України, які виникають у разі його прийняття, обговорено можливі шляхи подальшого розвитку ситуації. 2015 Article SOS! / В.М. Локтєв // Вісник Національної академії наук України. — 2016. — № 1. — С. 41-47. — укр. 0372-6436 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/95548 uk Вісник НАН України application/pdf Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Наука і суспільство Наука і суспільство |
| spellingShingle |
Наука і суспільство Наука і суспільство Локтєв, В.М. SOS! Вісник НАН України |
| description |
У статті висловлено міркування щодо проекту бюджету на 2016 р., сформульовано загрози для науково-освітньої сфери України, які виникають у разі його прийняття, обговорено можливі шляхи подальшого розвитку ситуації. |
| format |
Article |
| author |
Локтєв, В.М. |
| author_facet |
Локтєв, В.М. |
| author_sort |
Локтєв, В.М. |
| title |
SOS! |
| title_short |
SOS! |
| title_full |
SOS! |
| title_fullStr |
SOS! |
| title_full_unstemmed |
SOS! |
| title_sort |
sos! |
| publisher |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
| publishDate |
2015 |
| topic_facet |
Наука і суспільство |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/95548 |
| citation_txt |
SOS! / В.М. Локтєв // Вісник Національної академії наук України. — 2016. — № 1. — С. 41-47. — укр. |
| series |
Вісник НАН України |
| work_keys_str_mv |
AT loktêvvm sos |
| first_indexed |
2025-11-24T06:00:46Z |
| last_indexed |
2025-11-24T06:00:46Z |
| _version_ |
1849650364425437184 |
| fulltext |
ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2016, № 1 41
НАУКА НАУКА
І СУСПІЛЬСТВО І СУСПІЛЬСТВО
ЛОКТЄВ
Вадим Михайлович —
академік НАН України,
академік-секретар Відділення
фізики і астрономії НАН України
SOS!
У статті висловлено міркування щодо проекту бюджету на 2016 р., сфор-
мульовано загрози для науково-освітньої сфери України, які виникають
у разі його прийняття, обговорено можливі шляхи подальшого розвитку
ситуації.
Никогда не сдавайтесь —
никогда, никогда, никогда, никогда,
ни в большом, ни в малом, ни в крупном,
ни в мелком, никогда не сдавайтесь, если это
не противоречит чести и здравому смыслу.
Никогда не поддавайтесь силе,
никогда не поддавайтесь очевидно
превосходящей мощи вашего противника.
Уинстон Черчилль
SOS — це загальноприйнятий міжнародний радіосигнал лиха,
який уже понад 100 років використовують у разі аварії мор-
ських або повітряних суден, коли є загроза життю людей. Цей
сигнал має декілька тлумачень, найвідоміше з яких Save Our
Souls («Врятуйте наші душі»). Водночас є й менш поширені, а
саме: Save Our Ship («Врятуйте наш корабель»), Swim Or Sink
(«Пливіть або потонемо») і навіть російськомовне «Спасите От
Смерти». Мені ж здається, що всім нам — науковцям і освітя-
нам — єдине, що залишилося в ситуації, яка склалася навколо
української науки, так це на весь світ якомога гучніше волати:
SOS — Save Our Science 1. Але хто ж нас почує?
Чим нині спричинений цей безнадійний сигнал про поряту-
нок, пояснювати не варто. Тільки-но почали ми замислюватися
про не такий уже й далекий 100-літній ювілей рідної Академії,
як у черговий раз отримали «новорічний презент» від Кабінету
Міністрів та Верховної Ради. Йдеться про проект бюджету на
2016 р., який у ніч на 25 грудня став чинним документом. Я не
збираюся його аналізувати чи обговорювати, в науковій спіль-
1 Подібна розшифровка спала мені на думку, коли я вперше прочитав про-
ект бюджету на 2016 р., а за кілька днів я побачив її на одному з плакатів,
з якими вийшли на акцію протесту молоді науковці. Ось що таке об’єк-
тивна істина! Втім, спробую запропонувати ще одне, не менш влучне
тлумачення: Save Our Skills («Врятуйте наші вміння/майстерність»).
42 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2016. (1)
НАУКА І СУСПІЛЬСТВО
ноті про нього вже добре знають. Скажу лише,
що він поповнив сумну множину бюджетів ви-
живання останніх десятиліть, які різнилися
між собою лише рівнем бажання кожного на-
ступного уряду ще більше відірвати від і без
того вкрай обмеженого, по суті залишкового,
фінансування наукової сфери, причому я гово-
рю про всі уряди.
Час від часу на вулиці виплескувалися акції
протесту науковців, але, на жаль, вони майже
нічого не змінювали. Останній такий масовий
захід відбувся 9 грудня 2015 р. під стінами Ка-
бінету Міністрів. Незважаючи на досить вели-
ку кількість людей, які стали на захист справи
свого життя, жоден чиновник так і не вийшов
до наукової громади, не поцікавився, навіть
із ввічливості, чим спричинений відчай тисяч
освічених молодих і немолодих людей, які
віддано працюють на державу, а тепер виму-
шені звертатися до урядовців з простягнутою
рукою.
Під час цього, відверто кажучи, соромно-
го для будь-якої людини з почуттям гідності
прохання милостині я стояв і думав про його
можливі наслідки. Навіть якщо уряд якось
відреагував би на цю акцію, все одно йшлося
б про таке, як і раніше, жебрацьке животіння
цілої галузі, що визначає силу і міць держа-
ви, а загалом — її майбутнє (і це не заяложе-
ні пафосні слова). Мабуть, зовсім не думають
про ці речі ті, кому за посадами належало б
дбати про майбутнє, — Президент, Прем’єр-
міністр, народні обранці. Подібне ставлення
до науки і освіти прямо суперечить світовим
тенденціям, детально окресленим в останній
доповіді ЮНЕСКО «На шляху до 2030» (від
10.11.2015), з якої випливає, що сумарні світо-
ві витрати на науку випереджають(!) 2 зростан-
ня всесвітнього ВВП. Країни, що хочуть роз-
виватися прискореними темпами й потрапити
2 У період між 2007 і 2013 р. світові витрати на науку
збільшилися на 31 % при зростанні ВВП на 20 %.
Збільшення видатків на наукові дослідження забез-
печується насамперед країнами, що розвиваються,
зокрема країнами Африки і Південно-Східної Азії.
Там, як виявляється, дозріло розуміння ролі науки в
розвитку економіки.
до списку успішних економік, витрачають на
наукову сферу більш як 2 % ВВП, а найбільш
розвинені — понад 3 %, Ізраїль — взагалі 4 %.
Про яку справжню науку можна говорити в
Україні, якщо за всі роки незалежності в цю га-
лузь ніколи не вкладали більш ніж 0,7 % ВНП,
а в останні роки й того менше? Яка наука може
бути в країні, де кількість дослідників скороти-
лася майже вдвічі? Ми зараз посідаємо в Євро-
пі «почесне», перше з кінця, місце за кількістю
науковців на 10 000 жителів.
Хотів би наголосити, що наукова і освітян-
ська спільнота вже не вперше зробила без-
успішну спробу привернути увагу найвищого
керівництва держави до цих кричущих цифр.
Що ж ми чуємо у відповідь? Тільки заклики до
докорінної «ломки» науки, яка зосереджена у
нас переважно в академіях наук. Уже ухвалено
рішення про підпорядкування галузевих ака-
демій відповідним міністерствам, які й визна-
чатимуть (цікаво, як?!) тематику досліджень
та засади існування цих наукових організацій.
Кому це потрібно? Звісно, тим, хто задешево
скупить приміщення, землю та іншу власність
академій і побудує там щось більш прибуткове.
І ніхто при цьому не враховує, що українську
науку, визнану в усьому світі, залишили без
засобів до існування і розвитку, і тепер вона,
ви явившись підірваною, потрапила під шквал
критики щодо своєї неефективності, чим бу-
цімто і зумовлена необхідність реформ. Ці
реформи намагаються скороспішно здійснити
«зверху» за так званою Коаліційною угодою,
без залучення впливових професіоналів із на-
укового середовища, ризикуючи звести їх до
тотальних і руйнівних змін для всієї сфери. Ча-
сом здається, що адепти ритуальних закликів
щодо побудови країни знань та її інноваційно-
го розвитку погано уявляють, про що говорять,
а думка справжніх фахівців їх мало хвилює. До
того ж критики різних мастей безсоромно до-
зволяють собі докоряти вітчизняним ученим за
те, що серед них немає нобелівських лауреатів.
І це після 25 років планомірного придушен-
ня практично всіх напрямів науки і техніки!
Безперервні посилання урядовців, депутатів,
представників фінансових органів на відносно
ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2016, № 1 43
НАУКА І СУСПІЛЬСТВО
низьку продуктивність академічної науки за-
перечити неможливо, але ж саме вони, фактич-
но обібравши її, призвели до такого стану.
Дійсно, удар, завданий науковому співтова-
риству довготривалим недофінансуванням, є,
на мою думку, порівнянним з панівною свого
часу «лисенківщиною». Однак тоді постраж-
дала лише частина науковців — генетики, що,
до речі, відчувається й дотепер. Як же оцінити
збитки для цілої науково-освітянської сфери?
Її рівень відносно радянських часів упав дуже
помітно, але найстрашніше, що падіння продо-
вжується і, якщо не вжити термінових заходів,
урешті-решт досягне «дна». Слід визнати, що
в науці ми вже загубили два покоління, тих,
кому тепер 30 і 50 років. Особисто я не розу-
мію, як можна відновити цю втрату, коли пра-
ця науковця стала абсолютно непрестижною,
до огидності низько оплачуваною і аж ніяк не
цікавить наше люмпенізоване суспільство, в
якому ЗМІ, по суті, пропагують клерикалізм,
астрологію та «невизнаних геніїв», що лізуть
з усіх щілин, обіцяючи негайні успіхи, правда,
не безкоштовно. Тим самим у свідомість пере-
січного громадянина закладається невігластво,
неповага до знань, відсутність потреби у науко-
вому світогляді. Освічена, талановита наукова
молодь «голосує ногами», продовжуючи роби-
ти свою кар’єру в інших країнах світу, або йде
в більш вигідні професії. І ніхто в керівництві
країни цим не переймається.
У нашій дійсності великої популярності на-
були «ефективні менеджери», які прагнуть пе-
ретворити наукові пошуки із зазвичай неперед-
бачуваними результатами на бізнес-проекти,
що обіцяють швидкий економічний ефект. Усе
частіше під час засідань Президії НАН України
лунають словосполучення стартап, венчурне
фінансування, спіноф-компанія, проте надія
на велику частку комерційно-технологічної
складової в науково-технічній діяльності — це
самообман, оскільки без фундаментального
підґрунтя прикладна наука швидко занепадає.
І коли уважніше придивитися до наших фун-
даментальних досліджень, можна помітити,
що у багатьох на перший погляд успішних на-
прямах ми насправді живемо за рахунок ще ра-
дянського доробку, який невпинно меншає.
Не можна не зважати також і на падіння рів-
ня освіти, принаймні природничої, і в школах, і
в університетах. Єдине, що вдалося змінити, це
впровадити систему ЗНО, хоча навряд чи вона
може позитивно вплинути на якість шкільних
знань. Що МОН України намагається зроби-
ти в цьому плані, мені невідомо, а от що сто-
сується власне науки, то тут провокативні дії
МОН помітніші, проте в мене інколи виникає
підозра, що замість лобіювання в уряді інтере-
сів науки профільне міністерство скоріше віді-
грає роль ліквідаційної комісії зі скорочення
кількості інститутів і науковців, частину яких
за неоголошеними критеріями називають «ба-
ластом». Не зрозуміло, чому знешкоджувальні
заходи намагаються розпочати з галузі, яка, на
мій погляд, працює набагато краще від багатьох
інших і має незаперечні заслуги перед країною.
Заяви ж, що нинішня НАН України та галузеві
академії — це чорна діра, яка даремно погли-
нає народні кошти і виробляє лише стоси ні-
кому не потрібних паперів, не можуть викли-
кати нічого крім іронічної посмішки, оскільки
їх автор, як Прем’єр-міністр, мав би знати, що
бюджет НАН України не перевищує бюджету
середнього американського університету, про-
те він твердо переконаний, що Академія — це
бастіон консерватизму та антидемократизму!
Взагалі вражає потік брехні і мракобісся, який
ллється на нас упродовж останніх десятиліть,
особливо з огляду на те, що це відбувається на
початку ХХІ ст., коли саме науково-технічні та
інженерні досягнення є тим показником, яким
кожна держава пишається як свідченням влас-
ного високого рівня розвитку та благополуччя.
І при всіх очевидних недоліках радянської вла-
ди в СРСР це розуміли і використовували, щоб
доводити переваги соціалістичного державного
устрою, суспільство з повагою ставилося до на-
уки та її діячів, а конкурси на природничі спе-
ціальності у вишах вражали. Кількість талантів
здавалася безмежною.
У похмурі 90-ті ситуація з українською на-
укою кардинально змінилася. Здобуття Укра-
їною омріяної незалежності практично збігло-
ся з початком важких часів як для фундамен-
тальної науки, так і особливо для прикладної.
Основних причин, як я розумію, було дві: ката-
44 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2016. (1)
НАУКА І СУСПІЛЬСТВО
строфічне зменшення фінансування, спочатку
зумовлене страшенною інфляцією, а згодом
перетворене на постійне явище, і повна відсут-
ність потреби в науці з боку держави, яка, як
мале егоїстичне дитя, бавилася тільки собою,
опікуючись лише засадами власного існуван-
ня і нехтуючи деякими важливими атрибута-
ми державності, серед яких опинилася і наука.
До влади, на жаль, прийшли люди, далекі від
державницького бачення еволюції країни, бай-
дужі до її модернізованого майбутнього і орі-
єнтовані лише на первинне накопичення капі-
талів, причому не завдяки створенню новітніх
виробництв, а через багаторазовий перепро-
даж товарів та нищівну експлуатацію ресурсів.
Як результат, прикладна наука остаточно «спо-
чила в Бозі», а фундаментальна, зосереджена
переважно в Академії, виявилася приреченою
на животіння, а точніше, на деградацію.
Тепер уже очевидно, що саме багатолітнє не-
розуміння вищим керівництвом країни суті та
ролі наукової діяльності і є тим головним чин-
ником, який спричинив нинішній стан науко-
вої сфери. Звичайно, якщо дивитися в корінь,
то підтримка науки за радянських часів спи-
ралася передусім на військові розробки, але
й інші галузі досліджень не залишалися поза
увагою держави. Зайве також нагадувати про
престиж праці вчених, коли влада на кожному
кроці робила реверанси в їх бік. І ось в одну
мить «все пропало» — новим керівникам наука
стала нецікавою, оскільки не поповнює казну
та їхні власні кишені, а навпаки, просить і про-
сить. Тоді ж уперше ми почули розмірковуван-
ня горе-патріотів про відновлення історичної
справедливості та української духовності, до
чого справжня наука дійсно стосунку не мала.
Скажу більше, навіть серед частини наукового
середовища панувала думка, що незалежність
понад усе, а наука може й зачекати. Приблизно
таке ж ставлення було й до армії, і до чого це
призвело, нагадувати, мабуть, не потрібно…
Можу сказати про свою рідну галузь на-
уки — теоретичну фізику, яка за ці роки теж за-
знала відчутних втрат. Багато знаних фахівців
(не називатиму їхніх імен) покинули країну, за
ними поїхали і продовжують їхати найталано-
витіші молоді науковці, які вивчилися тут і не-
вдовзі могли б стати нашою гордістю, елітою
країни, а тепер розвивають науку зовсім інших
держав. Окремі з них, на щастя, підтримують
зв’язки з alma mater, але ж цього замало. Їхній
вибір цілком зрозумілий, оскільки держава
фактично кинула їх напризволяще, без гідної
оплати праці, без жодних сподівань на краще
майбутнє, навіть без жодного морального зао-
хочення у вигляді хоча б подяки за їхню тяжку
ненормовану творчу працю. І якщо від’їзд до-
свідчених фахівців не так сильно позначився
на рівні сьогоднішньої теоретичної фізики, то
втрата освіченої молоді позбавляє нашу науку
будь-яких перспектив. Гадаю, цим сказано все.
Цікаво, що практично весь період незалеж-
ності ситуація у «верхах» залишалася стабіль-
ною. Незважаючи на поодинокі обіцянки щось
«поглибити та посилити», реально майже ні-
чого не робилося — влада розв’язувала свої за-
вдання, ми, поступово і тихо відходячи, свої.
Та останнім часом голови наших державних(?)
мужів усе частіше почали відвідувати думки
про «нікчемну діяльність» українських учених
узагалі й НАН України зокрема. Що далі, то
більше: політики та політологи, правники та
історики, журналісти та гуманітарії інших спе-
ціальностей, які переважно і становлять осно-
ву депутатського корпусу, позиціонуючи себе
як науковці з чесно заробленими дипломами,
вирішили, що настав час реформувати науку.
Не буду згадувати, що саме говорилося, які
наміри декларувалися, а лише зауважу, якби
вони спиралися на справжнє, а не примітивне
розуміння наукової діяльності, то насамперед
говорили б про необмеженість академічної
свободи, самоврядність, забезпечення вчених
усім необхідним для досліджень, про терміно-
ву і пріоритетну підтримку наукової молоді.
Однак не сталося, як гадалося. Новий За-
кон про наукову і науково-технічну діяльність,
який, на думку його розробників, розв’язує всі
проблеми державного керівництва наукою (з
чим я особисто не можу погодитися), все одно
неосяжно далекий від потреб пересічного до-
слідника. Перечитавши цей закон, я так і не
зрозумів, чим же він допомагатиме вченим, так
і не знайшов у ньому зобов’язань держави щодо
безумовної та всебічної державної підтримки
ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2016, № 1 45
НАУКА І СУСПІЛЬСТВО
НАН України як головної наукової (якщо хоче-
те, «мозкової») інституції країни з виконання
фундаментальних досліджень, тобто «штабу
науки». У сфері прикладних досліджень також
ані державна політика, ані організаційна струк-
тура, ані обопільні права і обов’язки чітко не
сформульовані. Та й узагалі мене дивує, чому в
нашому, начебто демократичному, суспільстві
одна сторона (держава) тільки вимагає, не ма-
ючи жодної відповідальності, а інша (наукові
структури) лише зобов’язана і постійно балан-
сує на межі позбавлення фінансування, скоро-
чення, припинення діяльності.
Загальне ж враження складається таке: цей
закон, який чомусь називають компромісом
(кого з ким?!), аніскільки не наближає нас до
Європи, як обіцяли ті, хто розробляв і відстою-
вав його положення, а тепер має наміри впро-
ваджувати їх у наше повсякденне наукове жит-
тя. Нас переконують, якщо закон запрацює,
науково-дослідницька сфера України стане
більш цивілізованою. Дозвольте заперечити.
Організаційні засади важливі, проте не вирі-
шальні (згадаймо байку І.А. Крилова про квар-
тет). Нас весь час порівнюють з Європою, вка-
зуючи на явне відставання. Однак очевидно,
що діяльність зарубіжного вченого є успішною
не завдяки кращій організації досліджень, а пе-
редусім тому, що там є поважніше ставлення до
пересічних виконавців і з боку суспільства, і з
боку державного керівництва, яке добре усві-
домлює, що таке управління такими «тонкими
матеріями», як творчий процес і творчі осо-
бистості. А якщо серйозно, то науковці, маю-
чи незрозумілу багатьом нормальним людям
самобутню внутрішню мотивацію, жодного
керування ззовні не потребують. Гадаю, що не
помилюся, стверджуючи, що переважна біль-
шість моїх колег уже давно має європейське
мислення у цьому сенсі і щиро прагне до євро-
пейського стилю у досить непростих, як свід-
чить історія, стосунках «влада—наука».
Під управлінням наукою у нас все ще розу-
міють традиції радянської доби з визначаль-
ною роллю державної влади, що, в принципі,
властиво тоталітарним режимам. Звідси похо-
дять і сумновідомі утиски біологів, кібернети-
ків, істориків тощо. Щоправда, радянська вла-
да швидко зрозуміла, хто може зробити ядерну
зброю, тому фізиків, якщо не згадувати доволі
нетиповий виняток з А.Д. Сахаровим, практич-
но не чіпала. Або такий цікавий факт, про який
я дізнався лише тепер: наприкінці 1942 р. було
прийнято державну постанову не призивати до
армії студентів технічних вузів, хоча ситуація
на фронтах на той час була надскладною. А у
важкі післявоєнні роки вченим платили наба-
гато більше, ніж працівникам промисловості
чи сільського господарства. Чим це не уроки
для наших можновладців?!
Тривала неувага очільників країни до про-
блем співіснування держави і науки, вкрай об-
межене фінансування останньої не могли не да-
тися взнаки: Академія потроху старіла, резуль-
тати її діяльності та досягнення не висвітлюва-
лися у ЗМІ. Згодом нападки на НАН України
почастішали і, врешті-решт, піднялися на офі-
ційні щаблі влади. Якщо раніше звинувачення
висловлювалися «незалежними» журналістами
або окремими «ображеними» працівниками
самої Академії, рідше співробітниками універ-
ситетів, то тепер Академії на урядовому рівні
почали докоряти за «архаїчну» (читай: радян-
ську) структуру, перестаріле керівництво і ви-
сокий середній вік співробітників, небажання й
нездатність реформуватися. Висловлювалися
і серйозніші претензії на кшталт некорисності
Академії для «народного господарства» та кра-
їни, того, як можна допустити, щоб Академія,
яка живе (чи виживає?) за державний кошт,
сама собі ставила завдання3 і сама оцінювала їх
виконання. Лунали закиди щодо відсутності ви-
датних досягнень (що зводилися до відсутності
міжнародного визнання нобелівського рівня),
зменшення числа публікацій порівняно з інши-
ми країнами, відносно невисокого індексу ци-
тування. На всі ці звинувачення моя відповідь
одна — голодна коняка довго везти не спромож-
3 Зізнаюся, дуже хотів би бачити чиновника, який зро-
бив би держзамовлення на створення, наприклад, ла-
зера, на відкриття транзисторного ефекту, гігантсько-
го магнітоопору тощо — глибоких фізичних явищ,
використання яких стало буденною справою. А от за-
мовити атомну бомбу досить просто… після того, як
несподівано і певною мірою випадково було відкрито
ланцюгові ядерні реакції та вивчено їх властивості.
46 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2016. (1)
НАУКА І СУСПІЛЬСТВО
на. Нас «недогодовують» уже чверть століття, а
за бюджетом 2016 р. становище лише погіршу-
ється. І можна тільки дивуватися тому, що в та-
ких архіскладних для фундаментальної науки
умовах співробітники Академії продовжують
працювати, причому інколи вельми успішно(!),
яскраві приклади чого наведено в інтерв’ю на-
шого президента за підсумками минулого року.
Про заклики «годувати» тільки найуспішні-
ших і про те, чим це небезпечно, я вже мав наго-
ду писати4, тому не зупинятимуся на цьому ас-
пекті, як і на пропозиціях щодо значного скоро-
чення кількості інститутів і чисельності праців-
ників задля підвищення заробітної плати. Я не
прихильник «зрівнялівки», але зауважу, що за
наявного бюджету жодне дозволене Трудовим
кодексом України скорочення не дасть змоги
зробити рівень виплат достойним5, а найголо-
вніше питання — за якими критеріями звіль-
няти? А що робити з вивільненими внаслідок
скорочення приміщеннями? І чи не захоплення
майна є глибинною метою пропонованої «опти-
мізації»? Було б набагато краще, якби замість
окреслених планів Президент, Уряд та інші ком-
петентні органи зрозуміли, що Академія конче
потрібна країні. Які б міркування не керували
вчинками влади, справді значущим для неї має
бути правильне розуміння того, що відбуваєть-
ся у світі, у суспільстві. А досягти цього немож-
ливо, не спираючись на встановлені об’єктивні
наукові закони та моральний авторитет най-
кращих умів країни. Що б не казали і як би не
критикували, іншої Національної академії наук
у нас немає, і може йтися лише про підвищення
її статусу, посилення вимог до членства, омоло-
дження складу і т.п.
З викладеного вище випливає, що «гранич-
ні» умови (найважливіша з яких — фінансуван-
4 Локтєв В.М. Збереження острівців сучасної науки в
Україні — патріотичний обов’язок інтелектуалів. Ві-
сник НАН України. 2015. № 9. C. 3—12.
5 Досить давно професор С.П. Капиця в популярній
телевізійній передачі «Очевидне-неймовірне», при-
свяченій проблемі brain drain, на питання одного з
учасників — представника Міністерства фінансів Ро-
сії, скільки ж треба платити вченим, щоб вони працю-
вали в своїй країні, відповів: «Рівно стільки, скільки
вони отримують у рублях, але тільки в доларах».
ня) здійснення в Україні наукових досліджень
є несприятливими за багатьма параметрами, а
отже, «винні», або люди, від яких ці умови за-
лежать, начебто названі. Тоді постає старе, але
від того не менш актуальне питання: що роби-
ти? Вичерпної відповіді, яка б задовольнила
всіх, я не знаю. Втім, дозволю собі поставити
ще одне запитання: a чи все можливе зробили
і керівництво, і співробітники Академії для
того, щоб ситуація не зайшла в такий глухий
кут? Чи не лежить хоч мала частина провини
за нинішній стан науки і на нас?
По-перше, мушу визнати, що всі ми вияви-
лися не підготовленими до несподіваної і жор-
сткої боротьби за існування. При цьому НАН
України та її найвищий керівник мають значні
успіхи у справі збереження Академії як єдиної
організації після розпаду Радянського Союзу.
Це дійсно дуже велика перемога, особливо на
тлі розвалу цілих галузей, продажу їх нерухо-
мості, втрати персоналу. Так чи інакше, нам
вдалося уникнути подібного розвитку подій.
По-друге, на мою думку, Академія зайняла за-
надто очікувальну, «тиху» позицію. Я розумію,
що науково-організаційні академічні зібрання
далекі від мітингів, але, мабуть, було б доціль-
но якомога раніше почати залучати прогре-
сивну пресу і мас-медіа до пропаганди наших
досягнень та інформаційних атак на захист на-
уки і науковців. По-третє, з огляду на суспіль-
ні тенденції відкритості й публічності, напев-
но, проблеми, пов’язані з розвитком Академії,
не слід було б вирішувати тільки в кабінетах,
оскільки в епоху ІТ та Інтернету це аж ніяк не
підвищує її авторитет. По-четверте, як тільки
з’явилися спроби розробити новий закон про
науку, Академії, скоріше за все, було б потрібно
підготувати власний варіант законопроекту і
активно просувати його. І справа не в тому, що
ми не маємо на це регламентованих чинним за-
конодавством підстав, а в тому, що тим самим
ми б окреслили своє бачення необхідних засад
і умов розвитку науки в державі, а отже, пев-
ною мірою і країни загалом.
Багато про що можна було б ще говорити,
але час, скоріше за все, втрачено, і нам залиша-
ється затято боротися за реальне, а не умовне
збільшення бюджету, інакше негативний сце-
ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2016, № 1 47
НАУКА І СУСПІЛЬСТВО
нарій розвитку подій виключити не можна.
Саме це слід намагатися доносити до вищого
керівництва держави, оскільки ті кошти, які
начебто дають на підтримку науки, по суті, та-
кими не є і лише продовжують її стагнацію.
Крім того, звертаю увагу на таке власне спо-
стереження: коли уряд будь-якої країни ство-
рює нестерпні умови для роботи або життя
певної групи громадян, починаються протести,
бо ніхто це не сприймає як Богом дану реаль-
ність. Протестними демонстраціями можна
домогтися деяких позитивних змін, у нашо-
му випадку в бюджеті. Але що важливо? При
гучних заявах щодо повної відсутності грошей
публічні акції спочатку викликають лише роз-
дратування, але потроху «точать камінь» — тон
урядовців, особливо високого рангу, яких ля-
кає втрата рейтингу, поволі змінюється і вони
починають говорити інакше: «Знайти гроші
загалом не проблема, але тільки на речі, які
потрібні державі». Інакше кажучи, чиновник
краще за вчених знає, що державі потрібно, а
що ні. Отже, «сухий залишок» такий: твер-
дження, що грошей немає, часто виявляються
лукавством, просто немає бажання давати їх на
науку, скажімо, на радіоастрономію, на пошуки
темної матерії, на вивчення комах чи земного
ядра, а от на те, що є милим і зрозумілим чи-
новнику, вони рано чи пізно знаходяться.
На завершення спробую чіткіше і відверті-
ше сформулювати свою позицію.
1. Якщо дивитися у майбутнє і намагатися
зберегти науку в Україні, потрібно всіма на-
явними силами домагатися зміни умов, в яких
ми, наукова спільнота, працюємо і живемо,
насамперед фінансових умов. Ми не маємо
сприймати нинішні умови адекватними на-
шим знанням, умінням, визнанню, здобуткам.
І така позиція має дружно підтримуватися всі-
ма науковцями разом із МОН України, наш
профільний міністр має відстоювати інтереси
наукового співтовариства, а не боротися з ним.
Нашу спільну стратегію я не можу окреслити
більш вдало, ніж це колись висловив У. Чер-
чилль словами, наведеними в епіграфі.
2. Якщо ж сприймати нинішні умови як да-
ність, то можна (без будь-якої надії) сподівати-
ся лише на сигнал SOS, на який, я впевнений,
ніхто і ніколи не відреагує. Припущення, що
можна якимись реорганізаціями, особливо за-
пропонованими «зверху», поліпшити справи, як
на мене, — небезпечна ілюзія. Справді, наша ак-
тивність з так званої оптимізації може підвищи-
ти (але, гадаю, зовсім несуттєво) зарплату, але
це не покращить загальні умови наукової діяль-
ності, а головне — розвиток вітчизняної науки
загалом. І якщо припустити, що влада запитала
б нас: «Чого ви бажаєте?», правильна відповідь,
на мій погляд, мала б бути такою: «Бажаємо не
грати за правилами, запропонованими владою».
За цими правилами вона завжди нас переграє.
3. Стан науки в Україні поганий не від того,
що погана наука чи некваліфіковані науковці, а
тому що погано влаштована наша ще недоско-
нала держава. Це визначає «граничні умови»,
які задають нашу поведінку, наші можливості,
наші досягнення. Якщо ми, як інтелектуальна
об’єднана спільнота, вважаємо, що наше при-
значення — лише чогось домагатися від урядо-
вих чиновників, то це не дискусія щодо шляхів
розвитку науки, а політика, в чому ми необіз-
нані й чим займатися, з мого погляду, для вче-
них безперспективно.
Урешті-решт один із наших фахових обо в’яз-
ків — нести знання в маси, під чим я розумію
таке: набратися терпіння і всіма наявними сила-
ми доводити громадянському суспільству, що у
світі замість кількісного зростання всього і вся —
кількості дітей у сім’ях, солдатів і танків, машин
і механізмів на душу населення — відбувається
стрімкий перехід до кардинально інших ціннос-
тей. Такого переходу від кількісного до якісного
зростання, як головної цілі нашого буття, раніше
ніколи не було. Це найбільша революція з тих,
які дотепер переживало людство і яка стосується
кожного з нас. За такого повороту подій наукові
та інноваційні підходи посідатимуть і вже посіда-
ють центральне місце. Місія науковців полягає
саме в тому, щоб підготувати наше суспільство,
яке на сьогодні ще не усвідомлює всієї глибини
цієї істини, до нових грандіозних завдань і ви-
кликів, що неминуче постануть перед ним. Від-
ставання в цьому неперервному цивілізаційному
русі смерті подібне.
|