Дослідження творчого доробку І. Дряпаченка в працях А. Терещенка і Б. Литовченка
Подано інформацію про дослідників творчості українського художника і графіка І. К. Дряпаченка (1881−1936) − А. Терещенка і Б. Литовченка; використано документи ЦДАМЛМ України, які свідчать про важливу пошукову роботу дослідників у другій половині ХХ ст. задля вшанування пам’яті митця. Скореговано ро...
Збережено в:
| Дата: | 2013 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Інститут історії України НАН України
2013
|
| Назва видання: | Архіви України |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/97607 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Дослідження творчого доробку І. Дряпаченка в працях А. Терещенка і Б. Литовченка / Т.О. Ніколаєва // Архіви України. — 2013. — № 6. — С. 175-186. — Бібліогр.: 54 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-97607 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-976072025-02-23T18:03:36Z Дослідження творчого доробку І. Дряпаченка в працях А. Терещенка і Б. Литовченка The Research of Cultural Heritage of I.Dryapachenko Through the Prizm of Works of A.Tereschenko and B.Lytovchenko Ніколаєва, Т.О. Огляди джерел та документальні нариси Подано інформацію про дослідників творчості українського художника і графіка І. К. Дряпаченка (1881−1936) − А. Терещенка і Б. Литовченка; використано документи ЦДАМЛМ України, які свідчать про важливу пошукову роботу дослідників у другій половині ХХ ст. задля вшанування пам’яті митця. Скореговано розбіжності у біографічній інформації про художника у різних авторів, які перейшли до мистецтвознавчих публікацій, присвячених І. К. Дряпаченку. Представлена информация об исследователях творчества украинского художника и графика И. К. Дряпаченко (1881−1936) − А. Терещенко и Б. Литовченко. В статье использованы документы ЦГАМЛИ Украины, которые свидетельствуют о важной поисковой работе, проделанной исследователями во второй половине ХХ в. для увековечивания памяти художника. Обращено внимание на различия в биографической информации о И. К. Дряпаченко у разных авторов, которые перешли в искусствоведческие публикации,посвященные ему. Information on researchers of the creative work of the Ukrainian artist and graphic I. K. Dryapachenko (1881–1936) – A. Tereschenko and B. Litovchenko is given in the article. Documents of CSAMLA of Ukraine are used in the article. They indicate an important research work, done by them in the second half of the 20th century to commemorate the artist. However, differences in biographical information about the artist by various authors went over art criticism publications on I. К. Dryapachenko. 2013 Article Дослідження творчого доробку І. Дряпаченка в працях А. Терещенка і Б. Литовченка / Т.О. Ніколаєва // Архіви України. — 2013. — № 6. — С. 175-186. — Бібліогр.: 54 назв. — укр. 0320-9466 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/97607 [76:929](477) uk Архіви України application/pdf Інститут історії України НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Огляди джерел та документальні нариси Огляди джерел та документальні нариси |
| spellingShingle |
Огляди джерел та документальні нариси Огляди джерел та документальні нариси Ніколаєва, Т.О. Дослідження творчого доробку І. Дряпаченка в працях А. Терещенка і Б. Литовченка Архіви України |
| description |
Подано інформацію про дослідників творчості українського художника і графіка І. К. Дряпаченка (1881−1936) − А. Терещенка і Б. Литовченка; використано документи ЦДАМЛМ України, які свідчать про важливу пошукову роботу дослідників у другій половині ХХ ст. задля вшанування пам’яті митця. Скореговано розбіжності у біографічній інформації про художника у різних авторів, які перейшли до мистецтвознавчих публікацій, присвячених І. К. Дряпаченку. |
| format |
Article |
| author |
Ніколаєва, Т.О. |
| author_facet |
Ніколаєва, Т.О. |
| author_sort |
Ніколаєва, Т.О. |
| title |
Дослідження творчого доробку І. Дряпаченка в працях А. Терещенка і Б. Литовченка |
| title_short |
Дослідження творчого доробку І. Дряпаченка в працях А. Терещенка і Б. Литовченка |
| title_full |
Дослідження творчого доробку І. Дряпаченка в працях А. Терещенка і Б. Литовченка |
| title_fullStr |
Дослідження творчого доробку І. Дряпаченка в працях А. Терещенка і Б. Литовченка |
| title_full_unstemmed |
Дослідження творчого доробку І. Дряпаченка в працях А. Терещенка і Б. Литовченка |
| title_sort |
дослідження творчого доробку і. дряпаченка в працях а. терещенка і б. литовченка |
| publisher |
Інститут історії України НАН України |
| publishDate |
2013 |
| topic_facet |
Огляди джерел та документальні нариси |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/97607 |
| citation_txt |
Дослідження творчого доробку І. Дряпаченка в працях А. Терещенка і Б. Литовченка / Т.О. Ніколаєва // Архіви України. — 2013. — № 6. — С. 175-186. — Бібліогр.: 54 назв. — укр. |
| series |
Архіви України |
| work_keys_str_mv |
AT níkolaêvato doslídžennâtvorčogodorobkuídrâpačenkavpracâhatereŝenkaíblitovčenka AT níkolaêvato theresearchofculturalheritageofidryapachenkothroughtheprizmofworksofatereschenkoandblytovchenko |
| first_indexed |
2025-11-24T09:01:41Z |
| last_indexed |
2025-11-24T09:01:41Z |
| _version_ |
1849661746628788224 |
| fulltext |
огляди джерел та документальні нариси 175
УДК [76:929](477)
Т. О. НіКОлаєва*
ДОсліДжеННя ТвОрчОгО ДОрОбКУ і. ДряпачеНКа
в працях а. ТерещеНКа і б. лиТОвчеНКа
Подано інформацію про дослідників творчості українського художника
і графіка і. к. дряпаченка (1881−1936) − а. терещенка і Б. литовченка; ви-
користано документи Цдамлм україни, які свідчать про важливу пошукову
роботу дослідників у другій половині ХХ ст. задля вшанування пам’яті митця.
скореговано розбіжності у біографічній інформації про художника у різних
авторів, які перейшли до мистецтвознавчих публікацій, присвячених і. к. дря-
паченку.
Ключові слова: художник іван кирилович дряпаченко; живопис; графі-
ка; а. терещенко; Б. литовченко; д. косарик.
В українському мистецтвознавстві постать художника-графіка іва-
на кириловича дряпаченка (1881–1936)1 стала відома завдяки дослід-
никам а. терещенку і Б. литовченку. у середині ХХ ст. вони прово-
дили довготривалі пошукові роботи задля виявлення документальної
та усної інформації про митця, чиє ім’я на той час існувало лише у
пам’яті людей, котрі знали його особисто. насамперед, це сам а. те-
рещенко, письменники о. гончар, о. Юренко, д. косарик, художники
к. трохименко, П. Бучкін та ін.
а. терещенко і Б. литовченко підготували нариси, присвячені
і. дряпаченку, але вони не були опубліковані. нині зберігаються у
Центральному державному архіві-музеї літератури і мистецтва украї ни
(Цдамлм україни)2. упродовж десятиліть обидва дослідники друку-
вали статті про художника та надавали зібрану ними інформацію на-
уковцям.
нині відсутні монографічні студії, присвячені вивченню творчості
і. дряпаченка. Публікації, зокрема довідкові, містять неточності, зу-
мовлені саме відсутністю в мистецтвознавчій літературі достовірних
даних про художника. В архівних документах, що будуть розглянуті
далі, теж зустрічаються помилки, а певна інформація потребує обереж-
ного ставлення.
документи, зібрані та передані до Цдамлм україни а. терещен-
ком, були розглянуті автором в окремій статті3. однак аналіз творчого
доробку Б. литовченка виявив суттєві протиріччя при вивченні твор-
чості і. дряпаченка обома дослідниками, земляками художника.
* Ніколаєва Тетяна Олександрівна – старший науковий співробітник
Цент рального державного архіву зарубіжної україніки.
© т. о. ніколаєва, 2013
огляди джерел та документальні нариси176
анатолій Костянтинович Терещенко (1900 − поч. 1990-х) був
учнем і. дряпаченка. а. терещенко народився на Полтавщині, жив і
працював у нових санжарах, був науковим співробітником україн-
ської науково-дослідної станції бджільництва та вчителем біології. у
1920−1923 рр. він брав уроки малювання у івана дряпаченка4. Згодом
а. терещенко став художником, писав переважно пейзажі. у 1970-ті
рр. його роботи експонувалися у Полтавському художньому салоні5.
борис павлович литовченко народився у 1928 р., мешканець
с. ковалівка Черкаської обл., був вчителем образотворчого мистецтва.
Він не знав івана дряпаченка особисто. В листі до художника а. ко-
машки 1968 р. Б. литовченко писав: “З самого дитинства мене хвилю-
вали твори дряпаченка, це була своєрідна галерея, яку я відвідуючи
кожну хату земляків художника, вивчав. мені не вдалося вчитися у
дряпаченка (тоді мені було вісім років), але старших сестру і брата він
вчив”6.
на початку 1960-х рр. шляхи двох дослідників перетнулися. у лис-
тах до письменника д. косарика у 1964−1965 рр. Б. литовченко за-
значав, що зустрівся з художником а. терещенком, який написав на-
рис про і. дряпаченка, але не зміг його опублікувати7. у видавництві
“мистецтво” а. терещенку відмовили у публікації “у зв’язку з підго-
і. к. дряпаченко. Флоренція. 1912.
дерево, олія, 22х28,5.
огляди джерел та документальні нариси 177
товкою великих ювілейних видань та монографій, присвячених провід-
ним митцям україни”. а за рік – “через перевантаженість видавництва
більш потрібними виданнями […] присвяченими 50-річчю Великого
жовтня”8. Б. литовченко на початку 1960-х рр. неодноразово звертався
до журналу “Художник”, але “товариши з редакції відмовчались і не
поцікавились, що це за людина (іван дряпаченко)”. тоді Б. литовченко
взявся за справу самотужки і у 1968 р. завершив свій нарис, присвяче-
ний митцю. нарис був написаний на основі періодичних видань дожов-
тневого періоду та спогадів осіб, які знали художника9.
а. терещенко присвятив науковим розвідкам п’ятнадцять років,
вів листування з державними архівами, бібліотеками, музеями срср і
Польщі, також використав розповіді старожилів с. Василівки, де наро-
дився художник, його родичів та власні спогади про вчителя10.
обидва дослідники активно листувалися з художниками і письмен-
никами срср задля виявлення відомостей про івана кириловича дря-
паченка і, в свою чергу, надавали зібрану ними інформацію всім, кого
цікавила творчість художника. одним із них був український пись-
менник, літературознавець д. косарик (коваленко)11. у 1920-х рр. він
бачив декорації сільських самодіяльних театрів Полтавщини, виконані
і. дряпаченком, які справили на нього велике враження12. Пам’ять про
митця спонукала д. косарика звернутися у 1958 р. з листом до мешкан-
і. к. дряпаченко. світлячки. 1913.
полотно, олія, 64х84,5.
огляди джерел та документальні нариси178
ців с. андруші з проханням розповісти про художника-односельчанина:
“треба писати про івана кириловича, як про яскравого талановитого
декоратора в історії самодіяльних театрів Полтавщини”13. незважаючи
на те, що д. косарик надіслав листа не в те село (художник народися у
с. Василівці), Б. литовченко дізнався про цей лист, і з літа 1963 р. вони
почали листуватися. у 1968 р. а. терещенко отримав від Б. литовченка
статтю д. косарика, присвячену художнику14.
для збереження творчої спадщини і. дряпаченка та пам’яті про ньо-
го а. терещенко і Б. литовченко у 1960−1970-ті рр. займалися пошу-
ком його робіт та редагуванням статей, присвячених майстру. у 1963 р.
картина “Відпочинок (гра у шахи)” (1913?) була виявлена Б. литов-
ченком у о. кривоніс і подарована Полтавському художньому музею.
також Б. литовченко передав туди етюд “Портрет батька” (1913), який
раніше належав д. гордієнко, мешканці с. Василівка15. у 1970-ті рр.
а. терещенко відредагував статті та бібліографію, присвячену митцю,
у словниках “Художники народов ссср” та “Художники ссср”16.
у 1981 р. була надрукована найбільша кількість статей про життя
і творчість івана дряпаченка − за авторством а. терещенка17, Б. ли-
товченка18 та ін. За пропозицією видатного українського письменника
о. гончара в журналі “україна” була опублікована стаття В. Бабенка,
присвячена художнику, яку а. терещенко виправив на прохання редак-
тора журналу19.
як публікації, так і нариси а. терещенка та Б. литовченка відріз-
няються стилем подання. а. терещенко у своєму нарисі виклав інфор-
мацію по-науковому чітко, супроводив її змістовною бібліографією,
численними ілюстраціями та реєстром живописних і графічних робіт
художника. натомість нарис Б. литовченка – це твір, написаний з ви-
користанням діалогів, до якого додається коротка бібліографія.
Звернемо увагу на найсуттєвіші розбіжності у працях двох дослід-
ників, що стосуються творчості і. дряпаченка і які згодом перейшли
до публікацій інших авторів. Це важливо, оскільки місцезнаходження
переважної більшості робіт художника невідоме і навіть відсутні їх
репродукції. Що стосується біографічних даних про його народження,
навчання у московському училищі живопису, скульптури та архітекту-
ри (1898−1903) та Вищому художньому училищі (ВХу) при академії
мистецтв у Петербурзі (1903−1911), то вони підтверджені фотокопіями
офіційних документів20 і розглядати їх немає потреби.
Б. литовченко, розповідаючи про навчання івана дряпаченка у ки-
ївській рисувальній школі (1894−1898), говорив про великий вплив на
нього м. Пимоненка. Б. литовченко вважав, що картина і. дряпачен-
ка “Приїзд молодих” (1920, місце знаходження невідоме)21 за сюжетом
нагадує “Весілля в київській губернії” (1891) м. Пимоненка, а відпо-
відно “світлячки” (1913, нмл) – полотно “у вечорі на човні” м. Пи-
огляди джерел та документальні нариси 179
моненка22. але ця інформація нічим не підтверджена. до того ж твір
“світлячки” івана дряпаченка має міфологічний сюжет із елементами
античного декору. натомість а. терещенко, який у 1920−1923 рр. мав
можливість бачити у митця ескізи і етюди: “ярмарок”, “на гойдалці”,
“Вечір”, “на жнивах”, “Зимовий день”, “З косовиці додому”, “З ярмар-
ку”, вважає, що і. дряпаченко тільки наслідував традиції с. Васильків-
ського, к. костанді, м. Пимоненка23.
у своєму нарисі Б. литовченко подає змістовний опис із зазначен-
ням кольорів конкурсної картини і. дряпаченка “саломея” (1911, місце
знаходження невідоме), за яку він отримав звання художника у ВХу
при академії мистецтв у Петербурзі. однак полотно “саломея” відоме
лише за чорно-білою репродукцією24.
далі Б. литовченко наводить цитату українського живописця
П. носка (1885−1976), який в 1909−1916 рр. навчався в академії мис-
тецтв у Петербурзі: “В моїй пам’яті залишилися дві картини (івана
дряпаченка): “сінокіс” і “Збирання городини”25. однак полотно під
назвою “сінокіс” було створено майстром наприкінці його життя у
1932−1934 рр. у с. Василівці. місце знаходження цієї роботи невідоме.
натомість “інтенсивне збирання городини” (1915, місце знаходження
невідоме) П. носко дійсно міг бачити на Хііі весняній виставці “то-
вариства художників” у 1916 р. того ж року, за документами а. тере-
щенка, на Весняній виставці в залах академії мистецтв експонувався
етюд і. дряпаченка під назвою “косарі” (1915, місце знаходження не-
відоме)26.
також Б. литовченко у своєму нарисі подає описи картин “По ро-
гозі” і “Повернення малоросійського косаря із жнив”27. Вільне пово-
дження з назвами картин було доволі розповсюдженим. але у змістов-
ному реєстрі живописних і графічних робіт і. дряпаченка, який склав
а. терещенко, твори навіть з приблизними назвами відсутні.
у 1914 р. у кременчуці відбулася Перша виставка картин, на якій,
за інформацією, зібраною а. терещенком, виставлялися дві роботи і.
дряпаченка − “троянди” (1908, місце знаходження невідоме) та пор-
трет невідомої “П. д.” (1914, місце знаходження невідоме)28. Б. литов-
ченко додає до них ще дві: “Хвора” і “імеритинка”29. але твори за та-
кими чи подібними назвами у реєстрі робіт художника, складеному а.
терещенком, відсутні.
Під час Першої світової війни з 1916 по 1917 рр. і. дряпаченко
перебував за призовом у складі особового воєнно-художнього загону
“трофейної комісії”. у 1917 р. з кавказького фронту він повертається
на Полтавщину до рідної Василівки30. Бере участь у культурно-освітній
роботі, у тому числі створює, за споминами письменника д. косарика,
декорації для сільських самодіяльних театрів31. а. терещенко вказує
на неточності у статті д. косарика “трагедія таланту”, яка присвячена
огляди джерел та документальні нариси180
івану дряпаченку і зберігається у Цдамлм україни. Ця стаття скла-
дається з двох умовних частин: спомини 1920−1930-х рр. і біографія
майстра. а. терещенко зазначав, що, по-перше, художник не палив,
не складав вірші. По-друге, а. терещенко вніс виправлення в спомини
д. косарика 1920-х рр.: “довелося піти за дорученням голови волрев-
кому м. П. горбаня (“рубана” – виправив а. терещенко) до школи…
розшукати учителів дмитра михнавського (“михна” – виправив а. те-
рещенко) та ліду гофман, як організаторів нашої художньої самодіяль-
ності”. там у колишній земській школі д. косарик і побачив декорації,
створені художником і. дряпаченком32.
Що стосується Б. литовченка, то він у своєму нарисі художньо
описав полотно для театру, начебто створене митцем у 1922 р.: “Перед
присутніми постала на увесь зріст картина історичного минулого укра-
їнського народу на мотиви творів т. г. Шевченка”. також Б. литовчен-
ко стверджував, що з ініціативи івана кириловича дряпаченка в школі
с. і-ша олександрівка була організована постійна картинна галерея із
конфіскованих творів приватних зібрань князів меретинських, орлов-
ських і графа капніста33. Це виглядає досить дивно, оскільки саме за-
вдяки родині капністів тринадцятирічний іван свого часу був направ-
лений на навчання до київської рисувальної школи34.
і. к. дряпаченко. Вечір на україні. 1920?
картон, олія, 21х27,5
огляди джерел та документальні нариси 181
Відповідно до нарису Б.
литовченка і. дряпаченко
листувався з м. леонтови-
чем, спілкувався з В. неми-
ровичем-данченком, а також
розповідав землякам про м.
горького, м. Заньковецьку,
м. садовського, м. кропив-
ницького, л. толстого, Ф.
Шаляпіна35. Щодо останньо-
го – це дійсно могло бути.
а. терещенко припускав,
що знайомство художника з
оперним співаком відбулося
у польської актриси оперети
В. кавецької (1875−1929), чий
портрет і. дряпаченко напи-
сав приблизно у 1911 р. місце
знаходження портрету неві-
доме. В нарисі а. терещенка
міститься багато ілюстрацій, в
тому числі фотографія Ф. Шаляпіна та художників, де на першому пла-
ні чітко вимальовується постать івана кириловича дряпаченка36.
Б. литовченко у своєму нарисі розповідав, що художник вико-
нав портретні роботи: к. маркса, Ф. енгельса, Й. сталіна, к. Цеткін,
н. крупської, м. калініна, с. кірова і В. леніна37. існування портрету
В. леніна підтверджував і а. терещенко. Він зазначав, що у середині
1920-х іван дряпаченко створив роботу, де зображено леніна під час
відпочинку у садку, на фоні квітучого бузку. Він сидів за чайним сто-
лом, із газетою в руках та кішкою на колінах. картина була надіслана
на чергову художню виставку до Харкова. однак комісія її не прийняла
через “сентиментальність”38. Щодо інших радянських діячів, то жодної
згадки про них у документах а. терещенка немає.
розглянута вище інформація з нарису Б. литовченка була опублі-
кована ним невеликою статтею до 100-річчя від дня народження іва-
на кириловича дряпаченка39. стаття викликала подив а. терещенка,
який аналізував усі бібліографічні джерела, присвячені художнику. Він
припускав, якщо відомості Б. литовченка про зв’язки і. дряпаченка з
діячами мистецтва не підтверджені документально, то чи можна їх вва-
жати достовірними, а не “тільки домішками одного лише уявлення вже
не молодих сучасників художника або і самого автора статті”40.
Щодо неточностей у біографії художника в книзі В. рубан “україн-
ський портретний живопис другої половини ХіХ – початку ХХ століт-
і. к. дряпаченко. немовля з яблуком. 1923.
Папір, ол, 38х50.
огляди джерел та документальні нариси182
тя”41, то а. терещенко зазначав,
їх не слід вважати помилкою В.
рубан, а відсутністю в літературі
з образотворчого мистецтва до-
стовірних даних, якими можна
було б скористатися42. непідтвер-
джені дані про митця перейшли і
до четвертого тому “історії укра-
їнського мистецтва” 2006 р.43 але
слід зауважити, що саме завдяки
В. рубан ім’я українського ху-
дожника і графіка і. дряпаченка
потрапило на сторінки мисте-
цтвознавчих видань. наприклад,
у 1970-х рр. пропозиція а. те-
рещенка розмістити в “історії
українського мистецтва” дані про
творчість і. дряпаченка спочатку
була прийнята, а потім відхилена
редактором44.
неточності є і в документах самого а. терещенка. Вони зумовлені
виключно часовими межами. Його наукові розвідки здійснювалися у
1950–1960-ті рр. у 1976 р. він передав документи до Цдамлм украї-
ни. але упродовж наступних десятиліть музейні колекції поповнилися
невідомими йому роботами івана кириловича дряпаченка. наприклад,
а. терещенко подав детальну інформацію про полотно “Вечір біля озе-
ра (на озері)” (1915, місце знаходження невідоме). але помилково вка-
зав його ще і під назвою “назустріч вечору”. справа в тому, що тіль-
ки у 1978 р. картина і. дряпаченка “назустріч вечору” (1915, доХм)
надійшла з приватного зібрання родини коганів (ленінград) до доне-
цького обласного художнього музею. тому стала відома її композиція і
розмір. В атрибуції цього полотна брав участь а. терещенко45.
Щодо графіки і. дряпаченка, то а. терещенко вказує, наприклад,
малюнок на папері кольоровими олівцями і сангіною “генерала ко-
ливанського піх. полку д. Щербакова” (1916, державний історичний
музей (рФ)46. має місце помилка у прізвищі. на фотокопії малюнка
зображено генерала д. г. Щербачова (1857−1932)47.
у 1980-ті рр. Полтавський художній музей поповнися двома живо-
писними роботами художника: “Портрет максима Петровича Бордюги”
(1922)48 та “Портрет ганни мартинівни миргородської” (1933−1934).
За реєстром а. терещенка портрет сільської вчительки г. м. мирго-
родської був у приватній власності л. Х. миргородської49. інформація
про портрет м. П. Бордюги у реєстрі робіт і. дряпаченка відсутня.
і. к. дряпаченко. Портрет носоненка
Бориса семеновича. 1926.
Полотно, олія, 42х53.
огляди джерел та документальні нариси 183
За сприяння вчителів Василівської середньої школи у
1970−1980- ті рр. до кременчуцького краєзнавчого музею теж потра-
пляють твори художника50 (три малюнки і сім живописних портретів
останнього періоду творчості). Зрозуміло, що дані про надходження
робіт і. дряпаченка до кременчуцького краєзнавчого музею у реєстрі,
складеному а. терещенком, відсутні, як і про картину і. дряпаченка
“Вулиця ввечері”. у 1985 р. полотно було подаровано державному ро-
сійському музею родиною Б. окунева (ленінград)51.
Поява робіт видатного митця на торгах колекційним живописом і
антикваріатом припадає на початок 2000-х рр. у 2007 р. і 2009 р. аук-
ціонний дім “корнерс” виставив на продаж дві роботи і. дряпаченка:
“Флоренція” (1912) та “українка” (1931)52. За реєстром а. терещенка,
місце знаходження картини під назвою “куточок Флоренції” (1912) не-
відоме53. Полотно “українка” в реєстрі відсутнє. насправді на ньому
художник зобразив у 1920-ті рр. свою племінницю марію іванівну
горбань.
Після раптової смерті івана кириловича дряпаченка у 1936 р. (вна-
слідок нещасного випадку) родичі розпродали багато його творів54.
тому, зрозуміло, що перелік зі ста двадцяти шести відомих живопис-
них і сорока трьох графічних робіт майстра не є остаточним, але мак-
симально ґрунтовно відображає творчий доробок художника.
отже, аналіз багатолітньої діяльності а. терещенка і Б. литовчен-
ка для збереження пам’яті та мистецької спадщини художника-графіка
м. і. горбань (племінниця художника) та її портрет виконаний і. к. дряпаченко
у 1920-ті рр., поруч а. д. дяченко, кременчуцький художник-графік завдяки якому
на могилі і. к. дряпаченка у 2007 р. було встановлено пам’ятник.
огляди джерел та документальні нариси184
івана кириловича дряпаченка дозволяє окреслити його творчий шлях.
однак, при цьому виявляє проблеми, які виникли під час дослідження
творчості митця. Підбиваючи підсумки, зазначимо, що завдяки поста-
тям а. терещенка, Б. литовченка та інших небайдужих до долі худож-
ника і. дряпаченка його ім’я у другій половини ХХ ст. було повернуто
з небуття та вписано в історію українського мистецтва.
1 Дряпаченко иван кириллович // Биобиблиографический словарь
“Художники народов ссср”: В 6 т. − м.: искусство, 1976. − т. 3. − с. 468.
2 Цдамлм україни, ф. 1144, оп. 1, спр. 14; Цдамлм україни, ф. 290,
оп. 1, спр. 361.
3 Ніколаєва Т. Повернення з небуття (архівні документи про українського
художника івана дряпаченка) // архіви україни. − к., 2013. − № 4 (286). −
с. 143−155.
4 Ніколаєва Т. Повернення з небуття (архівні документи про українського
художника івана дряпаченка) // архіви україни. − к., 2013. − № 4 (286). −
с. 151.
5 Терещенко А. митець з народу // Червоний прапор. − нові санжари,
1981. − № 97. – с. 2−3; Ханко В. Вшановано пам’ять визначного митця //
образотворче мистецтво. − к., 2007. − № 4. − с. 69.
6 Литовченко Б. як згасав талант ( і.к. дряпаченко) // старожитності. −
к., 1993. − № 13−14. − с. 14−15; Цдамлм україни, ф. 290, оп. 1, спр. 361,
арк. 3.
7 там само, ф. 513, оп. 1, спр. 1728, арк. 16, 23.
8 там само, ф. 1144, оп. 1, спр. 18, арк. 94, 98.
9 там само, ф. 513, оп. 1, спр. 1728, арк. 3−4.
10 иам само, ф. 1144, оп. 1, спр. 24, арк. 1; Терещенко А. митець з народу //
Червоний прапор. − нові санжари, 1981. − № 97. − с. 2; Цдамлм україни,
ф. 1144, оп. 1, спр. 14, арк. 6.
11 Косарик Дмитро // енциклопедія українознавства: у 10-х томах. −
Париж; нью-Йорк, 1954−1989. − т. 3. − с. 1144.
12 Цдамлм україни, ф. 1144, оп. 1, спр. 14, арк. 72.
13 там само, ф. 513, оп. 1, спр. 1251, арк. 1.
14 там само, ф. 1144, оп. 1, спр. 13, арк. 1−6.
15 там само, ф. 1144, оп. 1, спр. 14, арк. 97−98.
16 там само, ф. 1144, оп. 1, спр. 12., арк. 1−15; Дряпаченко иван
кириллович // Биобиблиографический словарь “Художники народов ссср”:
В 6 т. − м.: искусство, 1976. − т. 3. − с. 468.
17 Терещенко А. митець з народу // Червоний прапор. − нові санжари,
1981. − № 97. − с. 2−3.
18 Литовченко Б. талант з народу // культура і життя. − к., 1981. − № 65. −
с. 3.
19 Бабенко В. Його зоря // україна. − к., 1981. − № 35. − с. 12−13; Гончар
О. Щоденники : у 3 т. / олесь гончар. − к. : Веселка, 2004. − т. 2: (1968−1983) /
[упоряд. В. д. гончар]. − с. 480; Цдамлм україни, ф. 1144, оп. 1, спр. 11,
арк. 7.
20 Ніколаєва Т. Повернення з небуття (архівні документи про українського
художника івана дряпаченка) // архіви україни. − к., 2013. − № 4 (286). −
с. 145.
огляди джерел та документальні нариси 185
21 Цдамлм україни, ф. 1144, оп. 1, спр. 14, арк. 103.
22 там само, ф. 290, оп. 1, спр. 361, арк. 6.
23 Ніколаєва Т. Повернення з небуття (архівні документи про українського
художника івана дряпаченка) // архіви україни. − к., 2013. − № 4 (286). −
с. 151.
24 Історія українського мистецтва. у 5-ти т. / нан україни імФе
ім. м. т. рильського, голов. ред. г. скрипник, ред. В. рубан. − к., 2006. −
т. 4. − с. 430−431, 515, 553; И. Дряпаченко. саломея // нива. – сПб, 1912. −
№ 13. − с. 248.
25 Цдамлм україни, ф. 290, оп. 1, спр. 361, арк. 10.
26 там само, ф. 1144, оп. 1, спр. 14, арк. 100−101.
27 там само, ф. 290, оп. 1, спр. 361, арк. 9.
28 там само, ф. 1144, оп. 1, спр. 14, арк 91, 98.
29 там само, ф. 290, оп. 1, спр. 361, арк. 18.
30 Ніколаєва Т. Повернення з небуття (архівні документи про українського
художника івана дряпаченка) // архіви україни. − к., 2013. − № 4 (286). −
с. 150−151.
31 Цдамлм україни, ф. 1144, оп. 1, спр. 14, арк. 73.
32 там само, ф. 1144, оп. 1, спр. 13, арк. 1−6.
33 там само, ф. 290, оп. 1, спр. 361, арк. 22, 23, 29.
34 Ніколаєва Т. Повернення з небуття (архівні документи про українського
художника івана дряпаченка) // архіви україни. − к., 2013. − № 4 (286). −
с. 145.
35 Цдамлм україни, ф. 290, оп. 1, спр. 361, арк. 29.
36 там само, ф. 1144, оп. 1, спр. 14, арк. 38, 168.
37 там само, ф. 290, оп. 1, спр. 361, арк. 25.
38 Цдамлм україни, ф. 1144, оп. 1, спр. 14, арк. 74.
39 Литовченко Б. талант з народу // культура і життя. − к., 1981. − № 65. −
с. 3.
40 Цдамлм україни, ф. 1144, оп. 1, спр.11, арк. 35.
41 Рубан В. український портретний живопис другої половини ХіХ −
початку ХХ століття. − к. : наук. думка, 1986. − с. 164−167, 213.
42 Цдамлм україни, ф. 1144, оп. 1, спр. 12, арк. 31.
43 Історія українського мистецтва. у 5-ти т. / нан україни імФе
ім. м. т. рильського, голов. ред. г. скрипник, ред. В. рубан. − к., 2006. −
т. 4. − с. 430−431, 515, 553.
44 Ніколаєва Т. Повернення з небуття (архівні документи про українського
художника івана дряпаченка) // архіви україни. − к., 2013. − № 4 (286). −
с. 145.
45 Донецький обласний художній музей, інв. № ж-1371; Цдамлм
україни, ф. 1144, оп. 1, спр. 14, арк. 58, 99; и. к. дряпаченко. на озере //
искусство. – сПб, 1916. − № 1−2. – с. 27.
46 Цдамлм україни, ф. 1144, оп. 1, спр. 14, арк. 112.
47 Цдамлм україни, ф. 290, оп. 1, спр. 361, арк. 41.
48 Полтавський художній музей, інв. № нд/ж-143.
49 Цдамлм україни, ф. 1144, оп. 1, спр. 14, арк. 104.
50 Ханко В. Вшановано пам’ять визначного митця // образотворче мис-
тецтво. − к., 2007. − № 4. − с. 69.
51 Государственный русский музей : каталог: В 15 т. − сПб.: Palace Edi-
tions, 2000. − т. 9: г−к. − C. 86.
огляди джерел та документальні нариси186
52 Каталог аукціонного дома “корнерс” № 4 от 22.12.2007. − с. 54; там
само, № 10 от 23.05.2009. − с. 32.
53 Цдамлм україни, ф. 1144, оп. 1, спр. 14, арк. 95.
54 Ніколаєва Т. Повернення з небуття (архівні документи про українського
художника івана дряпаченка) // архіви україни. − к., 2013. − № 4 (286). −
с. 153.
Представлена информация об исследователях творчества украинского ху-
дожника и графика и. к. дряпаченко (1881−1936) − а. терещенко и Б. ли-
товченко. В статье использованы документы Цгамли украины, которые
свидетельствуют о важной поисковой работе, проделанной исследователями
во второй половине ХХ в. для увековечивания памяти художника. обраще-
но внимание на различия в биографической информации о и. к. дряпачен-
ко у разных авторов, которые перешли в искусствоведческие публикации,
посвященные ему.
Ключевые слова: художник иван кириллович дряпаченко; живопись;
графика; а. терещенко; Б. литовченко; д. косарик.
Information on researchers of the creative work of the Ukrainian artist and
graphic I. K. Dryapachenko (1881–1936) – A. Tereschenko and B. Litovchenko
is given in the article. Documents of CSAMLA of Ukraine are used in the article.
They indicate an important research work, done by them in the second half of
the 20th century to commemorate the artist. However, differences in biographical
information about the artist by various authors went over art criticism publications
on I. к. Dryapachenko.
Key words: artist Ivan Kyrylovych Dryapachenko; painting; graphic arts;
A. Tereshchenko; B. Lytovchenko; D. Kosaryk.
|