Про діяльність Національного центру «Мала академія наук України» (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 2 березня 2016 р.)

У доповіді коротко розглянуто історію та еволюцію організаційної структури Малої академії наук України, основні напрями її діяльності, спрямовані на забезпечення участі учнівської молоді в дослідницько-екс пе ри ментальній, науковій, конструкторській, винахідницькій та пошуковій роботі, що сприяє ф...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2016
1. Verfasser: Довгий, С.О.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2016
Schriftenreihe:Вісник НАН України
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/99880
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Про діяльність Національного центру «Мала академія наук України» (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 2 березня 2016 р.) / С.О. Довгий // Вісник Національної академії наук України. — 2016. — № 4. — С. 47-52. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-99880
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-998802025-02-09T13:25:20Z Про діяльність Національного центру «Мала академія наук України» (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 2 березня 2016 р.) Довгий, С.О. З кафедри Президії НАН України У доповіді коротко розглянуто історію та еволюцію організаційної структури Малої академії наук України, основні напрями її діяльності, спрямовані на забезпечення участі учнівської молоді в дослідницько-екс пе ри ментальній, науковій, конструкторській, винахідницькій та пошуковій роботі, що сприяє формуванню інтелектуального капіталу нації і вихованню майбутньої наукової зміни. Окрему увагу приділено проведеним загальнодержавним і регіональним заходам, а також новим освітньо-науковим, культурним, благодійним, громадянсько-патріотичним проектам МАН. 2016 Article Про діяльність Національного центру «Мала академія наук України» (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 2 березня 2016 р.) / С.О. Довгий // Вісник Національної академії наук України. — 2016. — № 4. — С. 47-52. — укр. 0372-6436 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/99880 uk Вісник НАН України application/pdf Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic З кафедри Президії НАН України
З кафедри Президії НАН України
spellingShingle З кафедри Президії НАН України
З кафедри Президії НАН України
Довгий, С.О.
Про діяльність Національного центру «Мала академія наук України» (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 2 березня 2016 р.)
Вісник НАН України
description У доповіді коротко розглянуто історію та еволюцію організаційної структури Малої академії наук України, основні напрями її діяльності, спрямовані на забезпечення участі учнівської молоді в дослідницько-екс пе ри ментальній, науковій, конструкторській, винахідницькій та пошуковій роботі, що сприяє формуванню інтелектуального капіталу нації і вихованню майбутньої наукової зміни. Окрему увагу приділено проведеним загальнодержавним і регіональним заходам, а також новим освітньо-науковим, культурним, благодійним, громадянсько-патріотичним проектам МАН.
format Article
author Довгий, С.О.
author_facet Довгий, С.О.
author_sort Довгий, С.О.
title Про діяльність Національного центру «Мала академія наук України» (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 2 березня 2016 р.)
title_short Про діяльність Національного центру «Мала академія наук України» (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 2 березня 2016 р.)
title_full Про діяльність Національного центру «Мала академія наук України» (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 2 березня 2016 р.)
title_fullStr Про діяльність Національного центру «Мала академія наук України» (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 2 березня 2016 р.)
title_full_unstemmed Про діяльність Національного центру «Мала академія наук України» (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 2 березня 2016 р.)
title_sort про діяльність національного центру «мала академія наук україни» (стенограма наукової доповіді на засіданні президії нан україни 2 березня 2016 р.)
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2016
topic_facet З кафедри Президії НАН України
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/99880
citation_txt Про діяльність Національного центру «Мала академія наук України» (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 2 березня 2016 р.) / С.О. Довгий // Вісник Національної академії наук України. — 2016. — № 4. — С. 47-52. — укр.
series Вісник НАН України
work_keys_str_mv AT dovgijso prodíâlʹnístʹnacíonalʹnogocentrumalaakademíânaukukraínistenogramanaukovoídopovídínazasídanníprezidíínanukraíni2bereznâ2016r
first_indexed 2025-11-26T04:41:49Z
last_indexed 2025-11-26T04:41:49Z
_version_ 1849826598337904640
fulltext ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2016, № 4 47 ПРО ДІЯЛЬНІСТЬ НАЦІОНАЛЬНОГО ЦЕНТРУ «МАЛА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ» Стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 2 березня 2016 року У доповіді коротко розглянуто історію та еволюцію організаційної струк- тури Малої академії наук України, основні напрями її діяльності, спрямо- вані на забезпечення участі учнівської молоді в дослідницько-екс пе ри мен- тальній, науковій, конструкторській, винахідницькій та пошуковій роботі, що сприяє формуванню інтелектуального капіталу нації і вихованню май- бутньої наукової зміни. Окрему увагу приділено проведеним загальнодер- жавним і регіональним заходам, а також новим освітньо-науковим, куль- турним, благодійним, громадянсько-патріотичним проектам МАН. Шановний Борисе Євгеновичу! Шановні члени Президії! Передусім дозвольте мені подякувати за можливість обговори- ти діяльність Малої академії наук на цьому поважному зібранні. Спочатку я коротко розповім про те, що сьогодні являє собою МАН, про основні етапи її становлення і головні досягнення починаючи з 2000 р., коли було прийнято постанову Президії НАН України про поліпшення роботи зі шкільною молоддю, а мене рекомендовано на цю ділянку роботи. У 2003 р. рішенням Кабінету Міністрів України Малій академії наук, яка до цього функціонувала як наукове това- риство учнівської молоді, було надано статус юридичної осо- би і покладено на неї функції координатора дослідницько- експериментального напряму позашкільної освіти. Поступово почала формуватися мережа спеціалізованих позашкільних навчальних закладів, було запроваджено президентські сти- пендії для переможців конкурсу-захисту МАН, затверджено Державну цільову програму роботи з обдарованою молоддю на 2007—2010 рр. Визначною подією, яка істотно вплинула на подальшу ді- яльність організації, стало рішення, ухвалене на засіданні Президії НАН України 11 листопада 2009 р., про подвійне ДОВГИЙ Станіслав Олексійович — член-кореспондент НАН України, президент Малої академії наук України 48 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2016. (4) З КАФЕДРИ ПРЕЗИДІЇ НАН УКРАЇНИ підпорядкування Малої академії наук Мініс- терству освіти і науки України та Національ- ній академії наук України. Завдяки постійній підтримці НАН Ук раїни і МОН України вда- лося зберегти традиційні для МАН напрями, започатковані у попередні роки, запровадити нові освітянські проекти і програми для дітей та педагогів, залишити МАН у державному підпорядкуванні з фінансуванням із Держ- бюджету України. У 2010 р. МАН отримала статус Національного центру. У 2013 р. на базі переданого дитячого табору «Вимпел» НАН України було створено Міжнародний центр дитячої наукової творчості. Згідно із Законом України «Про вищу осві- ту» та Законом України «Про наукову і нау ко- во-тех нічну діяльність», прийнятим наприкін- ці 2015 р., за МАН тепер законодавчо закріпле- но координаційну функцію участі учнівської молоді в дослідницько-експериментальній, на- уковій, конструкторській, винахідницькій та пошуковій діяльності, що має сприяти форму- ванню інтелектуального капіталу нації, вихо- ванню майбутньої наукової зміни. Завдяки всебічній підтримці НАН України Мала академія наук відчутно посилила робо- ту з виховання генерації молодих дослідників разом із колективами наукових установ Наці- ональної академії, зокрема Інституту телеко- мунікацій і глобального інформаційного про- стору, Інституту кібернетики ім. В.М. Глуш- кова, Інституту літератури ім. Т.Г. Шевченка, Українського мовно-інформаційного фонду та ін. Розвивається тісна співпраця з Національ- ною академією педагогічних наук України, Мі- ністерством освіти і науки України, а також з багатьма вітчизняними вищими навчальними закладами, серед яких Національний техніч- ний університет України «Київський політех- нічний інститут», Національний університет «Києво-Могилянська академія», Національ- ний університет біоресурсів і природокорис- тування. Варто також зазначити, що за участю провідних учених НАН України регулярно проводяться всеукраїнські й міжнародні літ- ні профільні школи за основними напрямами природничих, гуманітарних і суспільних наук, а також виїзна робота (мобільні лекторії, на- укові студії, експедиційні школи, навчальні семінари, тренінги). МАН є також активним учасником днів науки в Україні. Отже, МАН зразка 2000 р. функціонувала як неформальне об’єднання шкільних учнів- ських товариств і налічувала 18 тис. членів. У рамках її діяльності МОН України щороку проводило 32 регіональні заходи і один загаль- нонаціональний — Всеукраїнський конкурс- захист за 8 спеціальностями, на адресу якого часто закидали непрозорість у прийнятті рі- шень. Сьогодні Національний центр «Мала академія наук України» об’єднує 250 тис. чле- нів, щороку під егідою МАН відбувається 120 всеукраїнських і 610 регіональних заходів. Гро- мадськість та експерти відзначають демокра- тичність, відкритість і прозорість у роботі журі Всеукраїнського конкурсу-захисту, який зараз проводиться за 64 спеціальностями і в якому беруть участь близько 100 тис. школярів. Те- пер кураторами наукових відділень є провідні авторитетні вчені України, і саме вони форму- ють журі конкурсу, а не працівники МОН чи районних управлінь освіти. На завершальному етапі конкурсу всі засідання супроводжуються прямою онлайн-трансляцією. Однак найголовнішим досягненням за ці роки я вважаю те, що нам вдалося створити і на законодавчому рівні закріпити загально- державну систему пошуку, виявлення та по- Динаміка зростання чисельності вихованців МАН за період 2000—2014 рр. ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2016, № 4 49 З КАФЕДРИ ПРЕЗИДІЇ НАН УКРАЇНИ дальшої підтримки талановитих, обдарованих дітей з усієї України. У дієвість цієї системи повірили школярі та їхні батьки, вищі навчаль- ні заклади тепер зацікавлені, щоб манівці ста- вали їх студентами. Аналіз по десяти провід- ним університетам України засвідчив, що 98 % вихованців МАН складають першу сесію на відмінно. Значною мірою цьому сприяла роз- будова мережі регіональних відділень і секцій. За ці роки у нас склався чудовий колектив однодумців — педагогів та наукових керівни- ків. З молоддю працює понад 6,5 тис. педаго- гічних і науково-педагогічних працівників, 1,5 тис. з них мають науковий ступінь канди- дата наук, 500 — доктора наук, 45 % педагогів МАН є викладачами вищих навчальних закла- дів. Значну увагу ми приділяємо заходам з під- вищення професійної педагогічної майстернос- ті працівників МАН, поширенню найкращого педагогічного досвіду. Регулярно проводяться наради керівників територіальних відділень МАН, семінари-практикуми керівників і мето- дистів наукових відділень, науково-практичні конференції, форуми; майстер-класи, тренін- ги; лекторії, вебінари, міжнародні освітні шко- ли, творчі конкурси педагогів. Якщо за період з 1993 по 2003 р. не відбулося жодного захо- ду з підвищення кваліфікації педагогів, то за останні десять років у МАН було організовано понад 300 науково-методичних заходів, у яких взяли участь більш як 20 тис. освітян. Діяльність МАН організовано в рамках 64 секцій, об’єднаних за науковими напрямами у 12 відділень. Хочу зауважити, що структура Малої академії наук максимально наближе- на до структури Національної академії наук України. Головним заходом, як я вже говорив, є Всеукраїнський конкурс-захист, який склада- ється з трьох етапів — районний, обласний та фінальний. Для учасників ІІІ етапу, крім зма- гань, ми намагаємося організовувати зустрічі з провідними науковцями, видатними держав- ними діячами. Так, у травні 2015 р. переможці фінального етапу Всеукраїнського конкурсу- захисту мали зустріч з Президентом Украї- ни Петром Порошенком, який високо оцінив знан ня та інтелект наших вихованців. Вихованці МАН здобували перемогу в бага- тьох престижних міжнародних інтелектуаль- них змаганнях, таких як Міжнародна конфе- ренція молодих учених ICYS, конкурс моло- дих вчених Європейського Союзу, міжнародні олімпіади з робототехніки, астрономії та астро- фізики, екології INESPO, міжнародні конкур- си Intel ISEF, I-SWEEP, Stockholm Water Prize, GENIUS Olympiad, Google Science Fair, Inter- national Brain Bee Competition та інші. З року в рік підвищується як організаційний, так і якісний рівень проведення масових заходів з обдарованою учнівською молоддю — Всеукра- їнської науково-технічної виставки молодіжних інновацій та творчих проектів МАН «Майбутнє України», міжнародної науково-практичної кон- ференції «Україна очима молодих», міжнародних шкіл-семінарів за окремими спеціальностями. МАН забезпечує захист і правомірне вико- ристання об’єктів інтелектуальної власності своїх вихованців. Фахівці навчають дітей, як захистити свою інтелектуальну власність, як потім продовжувати розробляти свій винахід, як впроваджувати його в життя. З цією метою проводяться навчальні семінари для науко- вих керівників і регіональних представників з основ маркетингу і патентування, надаються консультації в процесі реєстрації об’єктів інте- лектуальної власності. У результаті учні МАН за кілька років отримали понад 100 авторських свідоцтв та патентів. Зміна кількості наукових відділень і секцій МАН у 2000—2015 рр. 50 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2016. (4) З КАФЕДРИ ПРЕЗИДІЇ НАН УКРАЇНИ Як я вже згадував, за ініціативою НАН України і МОН України Малій академії наук було передано майновий комплекс дитячого оздоровчого табору «Вимпел». На той момент усі будівлі комплексу перебували в напів- зруйнованому стані, територія була занедбана. У надзвичайно короткий термін нам вдалося здійснити реконструкцію і ремонт приміщень, і тепер там функціонують готель на 360 чоло- вік, 7 лабораторій, кінолекційний зал, технічна майстерня, навчальні класи тощо. На сьогодні МАН за підтримки Уряду України здійснює необхідні процедури щодо надання Міжнарод- ному центру дитячої наукової творчості ста- тусу центру, що діє під егідою ЮНЕСКО. За визнанням наших зарубіжних партнерів, цей проект з повним правом може стати провід- ним у Східній Європі, вже понад 20 країн ви- словили бажання проводити міжнародні захо- ди в нашому Центрі. Значну роль тут відіграє підтримка Генерального директора ЮНЕСКО пані Ірини Бокової. Ще одним нашим вагомим здобутком є ство- рення міжпредметного лабораторного комп- лексу MANLAB. Це унікальна, одна з най- кращих у Східній Європі, учнівська науково- дослідницька лабораторія, яка налічує 2 тис. одиниць обладнання відомих українських і світових виробників. До її складу входять 7 лабораторій (фізична, хімічна, біологічна, мі- нералогічна, астрономічна, лабораторії енерге- тики, кліматології і геофізики). Методики, від- працьовані тут, стали базовими в системі МОН при забезпеченні сучасним навчальним об- ладнанням шкільних природничих кабінетів. При MANLAB створено осередок з підготовки педагогів, де вони ознайомлюються з можли- востями сучасного навчального обладнання природничих кабінетів. Таку підготовку вже пройшли 1142 учителі загальноосвітніх шкіл. На основі навчальних програм та експеримен- тальних методик було підготовлено підручник нового покоління з фізики для 7 класу, який за підсумками конкурсу МОН набрав 70 % голо- сів. За цим підручником сьогодні вже навча- ється близько 300 тис. школярів. Характерною особливістю підручника є інтернет-підтримка, тобто наявність віртуальних лабораторій з можливістю проведення в них широкого спек- тра віртуальних експериментів. У результаті співпраці з провідними укра- їнськими і зарубіжними дитячими психоло- гами, зокрема академіком Французької акаде- мії наук, президентом фонду La main à la pâte П’єром Лена, ми дійшли висновку, що вико- ристовуючи природну допитливість дитини, можна залучити до творчості значно більшу кількість дітей, але починати працювати з ними потрібно якомога раніше. У рамках педа- гогічного експерименту протягом 5 років реа- лізовувалася програма залучення до творчої діяльності дітей дошкільного віку. В експери- менті брали участь близько 30 дитячих садків Києва, Київської, Харківської, Кіровоградської та Донецької областей. Набутий досвід став основою нового проекту — «Дитячі наукові студії МАН». Крім того, ми започаткували все- український конкурс дослідницьких робіт для учнів 6—8 класів. Результати конкурсу відвер- то вражають високим рівнем робіт і прагнен- ням школярів до набуття нових знань. Загалом у світі наукова освіта завойовує провідні позиції серед новітніх педагогічних ініціатив. Ідеї, які півстоліття тому започатку- вав видатний учений і педагог, лауреат Нобе- лівської премії Жорж Шарпак, нині підтрима- ні європейською спільнотою і активно впро- Міжнародний центр дитячої наукової творчості Manlab.Camp ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2016, № 4 51 З КАФЕДРИ ПРЕЗИДІЇ НАН УКРАЇНИ ваджуються в освітній процес. Нам приємно констатувати, що Україна в цьому процесі пе- ребуває серед лідерів, і ми з нетерпінням чека- ємо відкриття Міжнародного центру дитячої наукової творчості під егідою ЮНЕСКО, щоб мати в Україні майданчик для подальших дис- кусій і вивчення досвіду наших партнерів. Спільно з Всеукраїнським благодійним фон- дом «Запорука» ми започаткували проект «Шко- ла переможців», головним завданням якого є підтримка і допомога колишнім онкохворим дітям з їх подальшою профорієнтацією. П’ять років поспіль проводиться Всеукра- їнська олімпіада з робототехніки, в якій взяли участь понад 7 тис. школярів. Успішну апроба- цію пройшли такі неформальні заходи, як еко- логічні хакатони для молодих винахідників. Для інформаційно-методичного забез- печення дослідницької роботи членів МАН було створено репозитарій навчально-ін фор- маційних ресурсів, основою якого є синхро- нізація з навчальними програмами загальної середньої освіти, що забезпечує оперативне використання необхідного для підтримки навчального процесу інформаційного ресур- су. Застосування репозитарію в навчальному процесі розширює можливості ознайомлення педагогів і талановитої молоді з сучасними науковими досягненнями людства, сприяє підвищенню якості й ефективності навчаль- ного процесу. Задля розвитку дослідницьких компетенцій учнівської молоді за підтримки МОН України реалізується міждисциплінар- ний проект «Музейна планета», підґрунтям для якого стали науково-технічні розробки «Музейний портал» і портал Шевченка (www. kobzar.ua). Це забезпечує повномасштабну ін- теграцію з цифровим освітнім простором кра- їн Євросоюзу, США та інших технологічно розвинених держав. Креативні ідеї Центру щодо більш ефектив- ного виявлення обдарованої учнівської молоді та її залучення до творчості реалізовано в 20 нових освітніх проектах. Проект «Нова енер- гетична освіта» виконується за підтримки Департаменту енергетики Держдепартаменту США з використанням їхніх освітніх методик. Його метою є створення в Україні умов для збалансованого гармонійного формування у школярів сучасних знань у галузі ефективного використання енергетичних ресурсів. Активно розвивається співпраця з Центром науки «Ко- перник» з проведення тренінгів для педагогів МАН. МАН є засновником ряду наукових і нау- ко во-популярних видань, надає підтримку нау ко во-популярному щорічнику «Україна. Наука і культура», який публікує інформацію про мистецькі події, наукові відкриття, гіпо- тези, документальну історію. Популяризація діяльності МАН і насамперед досягнень її ви- хованців здійснюється в рамках пізнавального телевізійного проекту ІНТЕЛЕКТ.UA та орі- єнтованого на молодіжну аудиторію мереже- вого телеканалу «Інтелект-TV», спрямованого на створення власних пізнавальних програм, присвячених науці. З огляду на інтерес юних дослідників до практичної участі в діяльності телеканалу, було прийнято рішення про ство- рення учнівської телевізійної академії при сту- дії. Багато цікавої і корисної інформації є та- кож на сайті МАН, який ведеться паралельно 12 мовами. Манівці у ЦЕРН 52 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2016. (4) З КАФЕДРИ ПРЕЗИДІЇ НАН УКРАЇНИ Окремо зупинюся на міжнародній діяльнос- ті МАН. Визнанням наших досягнень у сфері роботи з обдарованим дітьми та молоддю є членство Малої академії наук України у про- відних міжнародних організаціях, таких як Всесвітня рада з питань обдарованих і талано- витих дітей (WCGTC), Європейська рада ви- соких здібностей (ECHA), Європейська асоці- ація установ вільного часу для дітей та молоді (EAICY), Європейська асоціація нейроонко- логії (EANO). У вересні 2012 р. було підписано угоду про співпрацю між МАН та експериментальною лабораторією XLAB Університету Геттінгена, керівником якої є лауреат Нобелівської премії з фізіології і медицини Ервін Неєр. Це надає мож- ливість українським школярам і вчителям від- відувати цей один з найпрестижніших наукових центрів Європи. Успішно працює українсько- ні мецький Аерокосмічний центр. За підтримки посольства Німеччини в Україні було прове- дено кілька десятків цікавих спільних заходів. Угода зі славетною Аргонською національною лабораторією, у «послужному списку» якої пе- ребуває три нобелівських лауреати з фізики, дала змогу налагодити регулярне навчання у США найкращих наших учителів фізики. За підтримки посольства Швейцарії і відповідно до спільної декларації українські учні і педагоги щороку беруть участь у навчальних програмах ЦЕРН. З 2012 р. на базі МАН працює Інформа- ційний центр ЦЕРН в Україні, мета діяльності якого полягає в популяризації науки в Україні, поширенні інформації щодо діяльності ЦЕРН та сучасних методів навчання. Останніми роками МАН посилилa роботу з національно-патріотичного виховання, залу- чаючи до неї відомих державних діячів, пред- ставників громадських організацій. Значною подією став благодійний аукціон «Мистецтво миру» на підтримку української армії та ліку- вання воїнів, поранених у боях за Україну, про- ведений спільно з Комітетом Верховної Ради України з питань науки і освіти та «Мистець- ким Арсеналом». МАН активно співпрацює з освітніми закладами, розташованими в Доне- цькій і Луганській областях, за 2 роки здій- снено понад 30 поїздок з гуманітарною місією з метою надання допомоги осередкам МАН, переміщеним на підконтрольну Україні тери- торію. Успішно працює Асоціація випускників Ма лої академії наук, яка сьогодні об’єднує близько 30 тис. членів і бере активну участь у громадському житті країни, здійснює захо- ди з підтримки діяльності МАН. Голова Асо- ціації Євген Кудрявець є заступником голови Громадської ради МОН України. У 2012 р. у Парижі було створено закордонне відділення Асоціації випускників МАН. На завершення доповіді не можу не торкну- тися питання фінансування МАН, яке за остан- ні 5 років зменшилося втричі. Проте, незважа- ючи на всі матеріальні проблеми, побудована нами система живе і розвивається насамперед завдяки людям, які беззавітно віддають свої знання і сили, вкладають душу в роботу з тала- новитою молоддю. За матеріалами засідання підготувала О.О. МЕЛЕЖИК