ІНСТИТУЦІЙНО-ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ПІДХІД ДО УЗГОДЖЕННЯ ІНТЕРЕСІВ УЧАСНИКІВ РИНКУ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ МІСТА
The article explores the interests of the participants of city’s housing and communal services market (HCS market) and gives grounds for using the institutional and investment approach to their harmonization. It was determined that the market segment of city’s sphere of housing and communal services...
Gespeichert in:
| Datum: | 2018 |
|---|---|
| Hauptverfasser: | , |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
V. Mamutov Institute of Economic and Legal Research of the National Academy of Sciences of Ukraine
2018
|
| Online Zugang: | https://economiclaw.kiev.ua/index.php/economiclaw/article/view/374 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Economics and Law |
Institution
Economics and Law| id |
oai:ojs.economiclaw.kiev.ua:article-374 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Economics and Law |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2019-08-05T10:57:21Z |
| collection |
OJS |
| language |
Ukrainian |
| format |
Article |
| author |
Melnikova, M.V. Gradoboeva, Ye.S. |
| spellingShingle |
Melnikova, M.V. Gradoboeva, Ye.S. ІНСТИТУЦІЙНО-ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ПІДХІД ДО УЗГОДЖЕННЯ ІНТЕРЕСІВ УЧАСНИКІВ РИНКУ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ МІСТА |
| author_facet |
Melnikova, M.V. Gradoboeva, Ye.S. |
| author_sort |
Melnikova, M.V. |
| title |
ІНСТИТУЦІЙНО-ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ПІДХІД ДО УЗГОДЖЕННЯ ІНТЕРЕСІВ УЧАСНИКІВ РИНКУ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ МІСТА |
| title_short |
ІНСТИТУЦІЙНО-ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ПІДХІД ДО УЗГОДЖЕННЯ ІНТЕРЕСІВ УЧАСНИКІВ РИНКУ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ МІСТА |
| title_full |
ІНСТИТУЦІЙНО-ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ПІДХІД ДО УЗГОДЖЕННЯ ІНТЕРЕСІВ УЧАСНИКІВ РИНКУ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ МІСТА |
| title_fullStr |
ІНСТИТУЦІЙНО-ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ПІДХІД ДО УЗГОДЖЕННЯ ІНТЕРЕСІВ УЧАСНИКІВ РИНКУ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ МІСТА |
| title_full_unstemmed |
ІНСТИТУЦІЙНО-ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ПІДХІД ДО УЗГОДЖЕННЯ ІНТЕРЕСІВ УЧАСНИКІВ РИНКУ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ МІСТА |
| title_sort |
інституційно-інвестиційний підхід до узгодження інтересів учасників ринку житлово-комунальних послуг міста |
| title_alt |
INSTITUTIONAL AND INVESTMENT APPROACH TO THE HARMONIZATION OF INTERESTS OF PARTICIPANTS OF CITY`S HOUSING AND COMMUNAL SERVICES MARKET ИНСТИТУЦИОНАЛЬНО-ИНВЕСТИЦИОННЫЙ ПОДХОД К СОГЛАСОВАНИЮ ИНТЕРЕСОВ УЧАСТНИКОВ РЫНКА ЖИЛИЩНО-КОММУНАЛЬНЫХ УСЛУГ ГОРОДА |
| description |
The article explores the interests of the participants of city’s housing and communal services market (HCS market) and gives grounds for using the institutional and investment approach to their harmonization. It was determined that the market segment of city’s sphere of housing and communal services has specific features that affect the process of regulation and interaction of market participants. These features are the unevenness of the relationship between potentially competitive and natural monopoly segments, the imperfection of pricing methodology, the non-price elasticity of demand for a service that depends not on its quality but on the level of solvency of the population. The city’s market of housing and communal services is regulated in accordance with some principles. These principles include the following: balanced interests of market participants, social orientation, legal security, demonopolization, development of competition, transparency of tariff policy, minimization of risks, fulfillment of obligations, protection of the population, and support to small and medium-sized business. The key principle is to ensure the balance of interests of participants of city’s HCS market in the process of its functioning and development. The main participants of city’s HCS market (the state, local self-government bodies, enterprises of municipal economy) are characterized in the article, as well as their functions and interests. The grounds are given in favour of the institutional and investment approach that promotes the balance of interests of participants of city’s HCS market. It involves forming the institutional conditions for realizing investment opportunities of HCS market participants in the projects of modernization of city’s housing and communal infrastructure. The investment opportunities of participants of city’s HCS market include: the state and local budget funds, the investment component of the tariff for utility services, household and business funds. The institutional conditions presuppose the existence of the institutions regulating the interaction of participants of city’s HCS market (the legal regulation of condominium associations, management companies, and public-private partnerships). The proposals on the use of tools of harmonization of interests have been developed for the participants of city’s HCS market when implementing investment projects. Further research should be aimed at expending the investment opportunities for the participants of city’s HCS market.
REFERENCES:
1. Liashenko V.I. Vazhlyvist reformuvannia lokalnykh rynkiv zhytlovo-komunalnoho hospodarstva v umovakh ekonomichnoi kryzy v Ukraini. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy. 2017. No. 2 (33). S. 82-84 [in Ukrainian].2. Kolarzh V.V. Analiz otrasli zhilishhno-kommunal’nogo hozjajstva, kak perspektivnoj sfery predprinimatel’skoj dejatel’nosti. Nauchnyj zhurnal NIU ITMO. Serija "Jekonomika i jekologicheskij menedzhment". 2017. No. 1. S. 9-14 [in Russian].3. Voloh I.A. Vzaimodejstvie osnovnyh uchastnikov rynka zhilishhno-kommunal’nyh uslug. Tvorchestvo molodyh uchenyh. 2014. No. 3. S. 87-89 [in Russian].4. Havrylychenko Ye.V. Zakhody z upravlinnia zhytlovo-komunalnym hospodarstvom na osnovi uzghodzhennosti interesiv. Molodyi vchenyi. 2015. No. 3 (18). S. 53-57 [in Ukrainian].6. Blagoder T.P., Lysenko E.N., Marchenko D.S. O soglasovanii interesov i vzaimodejstvii uchastnikov innovacionno-investicionnoj dejatel’nosti v regione kak objektivnoj neobhodimosti i realizacii v processe upravlenija. Vestnik BGU. 2012. No. 3 (2). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/o-soglasovanii-interesov-i-vzaimodeystvii-uchastnikov-innovatsionno-investitsionnoy-deyatelnosti-v-regione-kak-obektivnoy [in Russian].7. Anufriev D.S. Osobennosti institucional’noj modeli zhilishhno-kommunal’noj sfery. Gosudarstvennoe i municipal’noe upravlenie. Uchenye zapiski SKAGS. 2017. No. 1. S. 212-217 [in Russian].8. Baskakova I.V., Batina I.N. Institucional’nye soglashenija kak instrument regulirovanija rynka uslug ZhKH. Vestnik JuUrGu. Ser. Jekonomika i menedzhment. 2007. Iss. 2. No. 10. S. 18-27 [in Russian].9. Pro zhytlovo-komunalni posluhy: Zakon Ukrainy vid 09.11.2017 No. 2189-VIII. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2189-19 [in Ukrainian].10. Serbinova K.Kh. Taryfna polityka ta pidvyshchennia efektyvnosti miskoho hospodarstva. Sciencer of Europe — Praha. 2016. No. 2 (2). Vol. 1. P. 35-38 [in Ukrainian].11. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. URL: http://www.ukrstat.gov.ua [in Ukrainian].12. Savenko S. Taryfy2018: skilky i komu dovedetsia viddavaty za komunalku? FINANCE.UA. URL: https://news.finance.ua/ua/news/-/418925/taryfy-2018skilky-i-komu-dovedetsya-viddavaty-za-komunalku [in Ukrainian].13. Il’in I.V., Najdenysheva E.G., Overchuk D.S. Teoretiko-igrovye modeli soglasovanija interesov v proektah razvitija social’noj infrastruktury. Jekonomika i upravlenie. 2014. No. 2 (100). S. 63-66 [in Russian].14. Kuznecov Ju.V., Sokolova S.V. Vzaimodejstvie hozjajstvujushhih subjektov: soglasovanie jekonomicheskih interesov. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. 2002. Ser. 5. Iss. 1 (No. 5). S. 23-32 [in Russian]. |
| publisher |
V. Mamutov Institute of Economic and Legal Research of the National Academy of Sciences of Ukraine |
| publishDate |
2018 |
| url |
https://economiclaw.kiev.ua/index.php/economiclaw/article/view/374 |
| work_keys_str_mv |
AT melnikovamv institutionalandinvestmentapproachtotheharmonizationofinterestsofparticipantsofcityshousingandcommunalservicesmarket AT gradoboevayes institutionalandinvestmentapproachtotheharmonizationofinterestsofparticipantsofcityshousingandcommunalservicesmarket AT melnikovamv institucionalʹnoinvesticionnyjpodhodksoglasovaniûinteresovučastnikovrynkažiliŝnokommunalʹnyhusluggoroda AT gradoboevayes institucionalʹnoinvesticionnyjpodhodksoglasovaniûinteresovučastnikovrynkažiliŝnokommunalʹnyhusluggoroda AT melnikovamv ínstitucíjnoínvesticíjnijpídhíddouzgodžennâínteresívučasnikívrinkužitlovokomunalʹnihposlugmísta AT gradoboevayes ínstitucíjnoínvesticíjnijpídhíddouzgodžennâínteresívučasnikívrinkužitlovokomunalʹnihposlugmísta |
| first_indexed |
2025-12-02T15:42:33Z |
| last_indexed |
2025-12-02T15:42:33Z |
| _version_ |
1850411742169923584 |
| spelling |
oai:ojs.economiclaw.kiev.ua:article-3742019-08-05T10:57:21Z INSTITUTIONAL AND INVESTMENT APPROACH TO THE HARMONIZATION OF INTERESTS OF PARTICIPANTS OF CITY`S HOUSING AND COMMUNAL SERVICES MARKET ИНСТИТУЦИОНАЛЬНО-ИНВЕСТИЦИОННЫЙ ПОДХОД К СОГЛАСОВАНИЮ ИНТЕРЕСОВ УЧАСТНИКОВ РЫНКА ЖИЛИЩНО-КОММУНАЛЬНЫХ УСЛУГ ГОРОДА ІНСТИТУЦІЙНО-ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ПІДХІД ДО УЗГОДЖЕННЯ ІНТЕРЕСІВ УЧАСНИКІВ РИНКУ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ МІСТА Melnikova, M.V. Gradoboeva, Ye.S. The article explores the interests of the participants of city’s housing and communal services market (HCS market) and gives grounds for using the institutional and investment approach to their harmonization. It was determined that the market segment of city’s sphere of housing and communal services has specific features that affect the process of regulation and interaction of market participants. These features are the unevenness of the relationship between potentially competitive and natural monopoly segments, the imperfection of pricing methodology, the non-price elasticity of demand for a service that depends not on its quality but on the level of solvency of the population. The city’s market of housing and communal services is regulated in accordance with some principles. These principles include the following: balanced interests of market participants, social orientation, legal security, demonopolization, development of competition, transparency of tariff policy, minimization of risks, fulfillment of obligations, protection of the population, and support to small and medium-sized business. The key principle is to ensure the balance of interests of participants of city’s HCS market in the process of its functioning and development. The main participants of city’s HCS market (the state, local self-government bodies, enterprises of municipal economy) are characterized in the article, as well as their functions and interests. The grounds are given in favour of the institutional and investment approach that promotes the balance of interests of participants of city’s HCS market. It involves forming the institutional conditions for realizing investment opportunities of HCS market participants in the projects of modernization of city’s housing and communal infrastructure. The investment opportunities of participants of city’s HCS market include: the state and local budget funds, the investment component of the tariff for utility services, household and business funds. The institutional conditions presuppose the existence of the institutions regulating the interaction of participants of city’s HCS market (the legal regulation of condominium associations, management companies, and public-private partnerships). The proposals on the use of tools of harmonization of interests have been developed for the participants of city’s HCS market when implementing investment projects. Further research should be aimed at expending the investment opportunities for the participants of city’s HCS market. REFERENCES: 1. Liashenko V.I. Vazhlyvist reformuvannia lokalnykh rynkiv zhytlovo-komunalnoho hospodarstva v umovakh ekonomichnoi kryzy v Ukraini. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy. 2017. No. 2 (33). S. 82-84 [in Ukrainian].2. Kolarzh V.V. Analiz otrasli zhilishhno-kommunal’nogo hozjajstva, kak perspektivnoj sfery predprinimatel’skoj dejatel’nosti. Nauchnyj zhurnal NIU ITMO. Serija "Jekonomika i jekologicheskij menedzhment". 2017. No. 1. S. 9-14 [in Russian].3. Voloh I.A. Vzaimodejstvie osnovnyh uchastnikov rynka zhilishhno-kommunal’nyh uslug. Tvorchestvo molodyh uchenyh. 2014. No. 3. S. 87-89 [in Russian].4. Havrylychenko Ye.V. Zakhody z upravlinnia zhytlovo-komunalnym hospodarstvom na osnovi uzghodzhennosti interesiv. Molodyi vchenyi. 2015. No. 3 (18). S. 53-57 [in Ukrainian].6. Blagoder T.P., Lysenko E.N., Marchenko D.S. O soglasovanii interesov i vzaimodejstvii uchastnikov innovacionno-investicionnoj dejatel’nosti v regione kak objektivnoj neobhodimosti i realizacii v processe upravlenija. Vestnik BGU. 2012. No. 3 (2). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/o-soglasovanii-interesov-i-vzaimodeystvii-uchastnikov-innovatsionno-investitsionnoy-deyatelnosti-v-regione-kak-obektivnoy [in Russian].7. Anufriev D.S. Osobennosti institucional’noj modeli zhilishhno-kommunal’noj sfery. Gosudarstvennoe i municipal’noe upravlenie. Uchenye zapiski SKAGS. 2017. No. 1. S. 212-217 [in Russian].8. Baskakova I.V., Batina I.N. Institucional’nye soglashenija kak instrument regulirovanija rynka uslug ZhKH. Vestnik JuUrGu. Ser. Jekonomika i menedzhment. 2007. Iss. 2. No. 10. S. 18-27 [in Russian].9. Pro zhytlovo-komunalni posluhy: Zakon Ukrainy vid 09.11.2017 No. 2189-VIII. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2189-19 [in Ukrainian].10. Serbinova K.Kh. Taryfna polityka ta pidvyshchennia efektyvnosti miskoho hospodarstva. Sciencer of Europe — Praha. 2016. No. 2 (2). Vol. 1. P. 35-38 [in Ukrainian].11. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. URL: http://www.ukrstat.gov.ua [in Ukrainian].12. Savenko S. Taryfy2018: skilky i komu dovedetsia viddavaty za komunalku? FINANCE.UA. URL: https://news.finance.ua/ua/news/-/418925/taryfy-2018skilky-i-komu-dovedetsya-viddavaty-za-komunalku [in Ukrainian].13. Il’in I.V., Najdenysheva E.G., Overchuk D.S. Teoretiko-igrovye modeli soglasovanija interesov v proektah razvitija social’noj infrastruktury. Jekonomika i upravlenie. 2014. No. 2 (100). S. 63-66 [in Russian].14. Kuznecov Ju.V., Sokolova S.V. Vzaimodejstvie hozjajstvujushhih subjektov: soglasovanie jekonomicheskih interesov. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. 2002. Ser. 5. Iss. 1 (No. 5). S. 23-32 [in Russian]. Исследованы интересы участников рынка жилищно-коммунальных услуг (ЖКУ) города и обоснован институционально-инвестиционный подход к их согласованию. Он заключается в формировании институциональных условий для реализации инвестиционных возможностей участников рынка ЖКУ в проектах модернизации жилищной и коммунальной инфраструктуры города. Разработаны предложения по использованию инструментов согласования интересов для участников рынка ЖКУ в ходе реализации инвестиционных проектов. Досліджено інтереси учасників ринку житлово-комунальних послуг (ЖКП) міста і обгрунтовано інституційно-інвестиційний підхід до їх узгодження. Він полягає у формуванні інституційних умов для реалізації інвестиційних можливостей учасників ринку ЖКП у проектах модернізації житлової та комунальної інфраструктури міста. Розроблено пропозиції щодо використання інструментів узгодження інтересів учасників ринку ЖКП під час реалізації інвестиційних проектів. V. Mamutov Institute of Economic and Legal Research of the National Academy of Sciences of Ukraine 2018-09-18 Article Article application/pdf https://economiclaw.kiev.ua/index.php/economiclaw/article/view/374 10.15407/econlaw.2018.02.117 Economics and Law; No 2 (50) (2018): Economics and Law; 117 - 125 Экономика и право; No 2 (50) (2018): Economics and Law; 117 - 125 Економіка та право; No 2 (50) (2018): Economics and Law; 117 - 125 2523-4838 1681-6277 10.15407/econlaw.2018.02 uk https://economiclaw.kiev.ua/index.php/economiclaw/article/view/374/349 |