Wheeled Vehicle Brake Drum Computation by Fracture Toughness Criteria

To ensure vehicle safety at the design stage, of primary importance is the development of a mathematical model, within whose framework it is possible to effectively predict crack initiation in the break drum of a braking wheeled vehicle. Considered is the contact fracture mechanics problem of the in...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2020
Автор: Askerov, Sahib A.
Формат: Стаття
Мова:English
Russian
Опубліковано: Інститут енергетичних машин і систем ім. А. М. Підгорного Національної академії наук України 2020
Теми:
Онлайн доступ:https://journals.uran.ua/jme/article/view/199858
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Energy Technologies & Resource Saving

Репозитарії

Energy Technologies & Resource Saving
id oai:ojs.journals.uran.ua:article-199858
record_format ojs
institution Energy Technologies & Resource Saving
collection OJS
language English
Russian
topic тормозной барабан
зона предразрушения
зарождение трещины
шероховатая поверхность
УДК 539.375
brake drum
pre-fracture zone
crack initiation
rough surface
UDC 539.375
гальмівний барабан
зона передруйнування
зародження тріщини
шорстка поверхня
УДК 539.375
spellingShingle тормозной барабан
зона предразрушения
зарождение трещины
шероховатая поверхность
УДК 539.375
brake drum
pre-fracture zone
crack initiation
rough surface
UDC 539.375
гальмівний барабан
зона передруйнування
зародження тріщини
шорстка поверхня
УДК 539.375
Askerov, Sahib A.
Wheeled Vehicle Brake Drum Computation by Fracture Toughness Criteria
topic_facet тормозной барабан
зона предразрушения
зарождение трещины
шероховатая поверхность
УДК 539.375
brake drum
pre-fracture zone
crack initiation
rough surface
UDC 539.375
гальмівний барабан
зона передруйнування
зародження тріщини
шорстка поверхня
УДК 539.375
format Article
author Askerov, Sahib A.
author_facet Askerov, Sahib A.
author_sort Askerov, Sahib A.
title Wheeled Vehicle Brake Drum Computation by Fracture Toughness Criteria
title_short Wheeled Vehicle Brake Drum Computation by Fracture Toughness Criteria
title_full Wheeled Vehicle Brake Drum Computation by Fracture Toughness Criteria
title_fullStr Wheeled Vehicle Brake Drum Computation by Fracture Toughness Criteria
title_full_unstemmed Wheeled Vehicle Brake Drum Computation by Fracture Toughness Criteria
title_sort wheeled vehicle brake drum computation by fracture toughness criteria
title_alt Расчет тормозного барабана колесной машины по критериям трещиностойкости
Розрахунок гальмівного барабана колісної машини за критеріями тріщиностійкості
description To ensure vehicle safety at the design stage, of primary importance is the development of a mathematical model, within whose framework it is possible to effectively predict crack initiation in the break drum of a braking wheeled vehicle. Considered is the contact fracture mechanics problem of the initiation of a cohesive crack in the brake drum of a wheeled vehicle. It is believed that during the multiple braking of a wheeled vehicle, the vehicle material is destroyed during friction due to contact interaction. It is considered that the real surface of the brake drum is never absolutely smooth, but it has technological micro- or macroscopic irregularities that make the surface rough. A mathematical model is proposed, within whose framework crack initiation in the brake drum of a braking wheeled vehicle is described. The crack initiation zone is modeled as a region of weakened interparticle bonds of the material (pre-fracture zone). The location and size of the pre-fracture zone are not known in advance and must be determined in the process of solving the problem. Both the perturbation method and the apparatus of the theory of singular integral equations are used. The equilibrium problem of the wheeled vehicle brake drum with an embryonic crack reduces to the solution, in each approximation, of a nonlinear integro-differential equation of Cauchy type. When a collocation solution scheme is used in each approximation, the singular integral equation reduces to a system of nonlinear algebraic equations. To solve them, both the method of successive approximations and an iterative algorithm of elastic solutions are used. From the solution of the obtained system of equations, normal and tangential stresses in the pre-fracture zone are found. The condition for the initiation of a cohesive crack in the brake drum is formulated taking into account the criterion of the ultimate stretching of material bonds.
publisher Інститут енергетичних машин і систем ім. А. М. Підгорного Національної академії наук України
publishDate 2020
url https://journals.uran.ua/jme/article/view/199858
work_keys_str_mv AT askerovsahiba wheeledvehiclebrakedrumcomputationbyfracturetoughnesscriteria
AT askerovsahiba rasčettormoznogobarabanakolesnojmašinypokriteriâmtreŝinostojkosti
AT askerovsahiba rozrahunokgalʹmívnogobarabanakolísnoímašinizakriteríâmitríŝinostíjkostí
first_indexed 2024-09-01T17:37:28Z
last_indexed 2024-09-01T17:37:28Z
_version_ 1809016159324864512
spelling oai:ojs.journals.uran.ua:article-1998582020-07-07T12:40:25Z Wheeled Vehicle Brake Drum Computation by Fracture Toughness Criteria Расчет тормозного барабана колесной машины по критериям трещиностойкости Розрахунок гальмівного барабана колісної машини за критеріями тріщиностійкості Askerov, Sahib A. тормозной барабан зона предразрушения зарождение трещины шероховатая поверхность УДК 539.375 brake drum pre-fracture zone crack initiation rough surface UDC 539.375 гальмівний барабан зона передруйнування зародження тріщини шорстка поверхня УДК 539.375 To ensure vehicle safety at the design stage, of primary importance is the development of a mathematical model, within whose framework it is possible to effectively predict crack initiation in the break drum of a braking wheeled vehicle. Considered is the contact fracture mechanics problem of the initiation of a cohesive crack in the brake drum of a wheeled vehicle. It is believed that during the multiple braking of a wheeled vehicle, the vehicle material is destroyed during friction due to contact interaction. It is considered that the real surface of the brake drum is never absolutely smooth, but it has technological micro- or macroscopic irregularities that make the surface rough. A mathematical model is proposed, within whose framework crack initiation in the brake drum of a braking wheeled vehicle is described. The crack initiation zone is modeled as a region of weakened interparticle bonds of the material (pre-fracture zone). The location and size of the pre-fracture zone are not known in advance and must be determined in the process of solving the problem. Both the perturbation method and the apparatus of the theory of singular integral equations are used. The equilibrium problem of the wheeled vehicle brake drum with an embryonic crack reduces to the solution, in each approximation, of a nonlinear integro-differential equation of Cauchy type. When a collocation solution scheme is used in each approximation, the singular integral equation reduces to a system of nonlinear algebraic equations. To solve them, both the method of successive approximations and an iterative algorithm of elastic solutions are used. From the solution of the obtained system of equations, normal and tangential stresses in the pre-fracture zone are found. The condition for the initiation of a cohesive crack in the brake drum is formulated taking into account the criterion of the ultimate stretching of material bonds. Для обеспечения безопасности транспортных средств на стадии проектирования особое значение имеет разработка математической модели, в рамках которой возможно эффективно прогнозировать трещинообразование в барабане тормозного механизма в процессе торможения колесной машины. Рассматривается задача механики контактного разрушения о зарождении когезионной трещины в барабане тормозного механизма колесной машины. Считается, что при многократном торможении колесной машины происходит разрушение материала при трении, вызванном контактным взаимодействием. Учитывается, что реальная поверхность тормозного барабана не бывает абсолютно гладкой, но имеет микро- или макроскопические неровности технологического характера, образующие шероховатость. Предложена математическая модель, в рамках которой описывается зарождение трещины в тормозном барабане при торможении колесной машины. Зона зарождения трещины моделируется как область ослабленных межчастичных связей материала (зона предразрушения). Местоположение и размер зоны предразрушения заранее неизвестны и должны быть определены в процессе решения задачи. Используется метод возмущений и аппарат теории сингулярных интегральных уравнений. Задача о равновесии тормозного барабана колесной машины с зародышевой трещиной сводится к решению в каждом приближении нелинейного интегродифференциального уравнения типа Коши. При использовании коллокационной схемы решения в каждом приближении сингулярное интегральное уравнение сводится к системе нелинейных алгебраических уравнений. Для их решения используется метод последовательных приближений и итерационный алгоритм упругих решений. Из решения полученной системы уравнений найдены нормальные и касательные напряжения в зоне предразрушения. Условие появления когезионной трещины в тормозном барабане формулируется с учетом критерия предельной вытяжки связей материала. Для створення умов безпеки транспортних засобів на стадії проектування особливе значення має розробка математичної моделі, у рамках якої можливо ефективно прогнозувати тріщиноутворення у барабані гальмівного механізму в процесі гальмування колісної машини. Розглядається задача механіки контактного руйнування про зародження когезійної тріщини у барабані гальмівного механізму колісної машини. Вважається, що за багаторазового гальмування колісної машини відбувається руйнування матеріалу під час тертя, викликаного контактною взаємодією. Враховується, що реальна поверхня гальмівного барабана не буває абсолютно гладкою, але має мікро- або макроскопічні нерівності технологічного характеру, що утворюють шорсткість. Запропонована математична модель, у рамках якої описується зародження тріщини в гальмівному барабані під час гальмування колісної машини. Зона зародження тріщини моделюється як область ослаблених міжчасткових зв'язків матеріалу (зона передруйнування). Місце розташування і розмір зони передруйнування заздалегідь невідомі і мають бути визначені в процесі розв’язання задачі. Використовується метод збурень і апарат теорії сингулярних інтегральних рівнянь. Задача про рівновагу гальмівного барабана колісної машини із зародковою тріщиною зводиться до розв’язання в кожному наближенні нелінійного інтегродиференційного рівняння типу Коші. За використання колокаційної схеми розв’язання в кожному наближенні сингулярне інтегральне рівняння зводиться до системи нелінійних рівнянь алгебри. Для їх розв’язання використовується метод послідовних наближень та ітераційний алгоритм пружних розв’язків. З розв’язку отриманої системи рівнянь знайдена нормальна і дотична напруга в зоні передруйнування. Умова появи когезійної тріщини в гальмівному барабані формулюється з урахуванням критерію граничної витяжки зв'язків матеріалу. Інститут енергетичних машин і систем ім. А. М. Підгорного Національної академії наук України 2020-06-25 Article Article application/pdf application/pdf https://journals.uran.ua/jme/article/view/199858 Journal of Mechanical Engineering; Vol. 23 No. 2 (2020); 33-40 Проблемы машиностроения; Том 23 № 2 (2020); 33-40 Проблеми машинобудування; Том 23 № 2 (2020); 33-40 2709-2992 2709-2984 en ru https://journals.uran.ua/jme/article/view/199858/206379 https://journals.uran.ua/jme/article/view/199858/206380 Copyright (c) 2020 Сахиб Азер оглы Аскеров https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0