ТЕХНОЛОГІЇ САМОМЕНЕДЖМЕНТУ СТУДЕНТІВ ЯК ОСНОВИ ЕФЕКТИВНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
The urgency of the problem of distance education development is caused by the fact that in modern conditions the requirements for specialists are radically changing. At the same time, the central place is not the use of previously acquired knowledge, but the generation and implementation of new idea...
Збережено в:
| Дата: | 2021 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Zhytomyr Ivan Franko State University
2021
|
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | http://eui.zu.edu.ua/article/view/234656 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Economics. Management. Innovations |
Репозитарії
Economics. Management. Innovations| id |
oai:ojs.journals.uran.ua:article-234656 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Economics. Management. Innovations |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2021-06-17T08:17:35Z |
| collection |
OJS |
| language |
Ukrainian |
| topic |
електронне навчання дистанційне навчання змішане навчання орієнтована на студентів парадигма орієнтоване на студента навчання самоменеджмент управління часом самоорганізація самомотивація проактивність. |
| spellingShingle |
електронне навчання дистанційне навчання змішане навчання орієнтована на студентів парадигма орієнтоване на студента навчання самоменеджмент управління часом самоорганізація самомотивація проактивність. Kaschuck, Kateryna ТЕХНОЛОГІЇ САМОМЕНЕДЖМЕНТУ СТУДЕНТІВ ЯК ОСНОВИ ЕФЕКТИВНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ |
| topic_facet |
e-Learning distant learning blended learning student-centered paradigm student-centered learning self-management time-management self-organization self-motivation proactivity. електронне навчання дистанційне навчання змішане навчання орієнтована на студентів парадигма орієнтоване на студента навчання самоменеджмент управління часом самоорганізація самомотивація проактивність. |
| format |
Article |
| author |
Kaschuck, Kateryna |
| author_facet |
Kaschuck, Kateryna |
| author_sort |
Kaschuck, Kateryna |
| title |
ТЕХНОЛОГІЇ САМОМЕНЕДЖМЕНТУ СТУДЕНТІВ ЯК ОСНОВИ ЕФЕКТИВНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ |
| title_short |
ТЕХНОЛОГІЇ САМОМЕНЕДЖМЕНТУ СТУДЕНТІВ ЯК ОСНОВИ ЕФЕКТИВНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ |
| title_full |
ТЕХНОЛОГІЇ САМОМЕНЕДЖМЕНТУ СТУДЕНТІВ ЯК ОСНОВИ ЕФЕКТИВНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ |
| title_fullStr |
ТЕХНОЛОГІЇ САМОМЕНЕДЖМЕНТУ СТУДЕНТІВ ЯК ОСНОВИ ЕФЕКТИВНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ |
| title_full_unstemmed |
ТЕХНОЛОГІЇ САМОМЕНЕДЖМЕНТУ СТУДЕНТІВ ЯК ОСНОВИ ЕФЕКТИВНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ |
| title_sort |
технології самоменеджменту студентів як основи ефективного дистанційного навчання |
| title_alt |
STUDENTS’ SELF-MANAGEMENT TECHNOLOGIES AS THE BASIS OF EFFECTIVE DISTANCE LEARNING |
| description |
The urgency of the problem of distance education development is caused by the fact that in modern conditions the requirements for specialists are radically changing. At the same time, the central place is not the use of previously acquired knowledge, but the generation and implementation of new ideas, which dictates new requirements for training. In this regard, lifelong learning becomes increasingly necessary, acquires new forms and meanings. Today, advances in information technology and telecommunications allow the development of distance learning as a kind of continuing education that accompanies the information society, because it forms a comprehensively developed personality, able to navigate in the information environment.
The pandemic forced universities to switch to e-Learning in a force majeure mode, which served as a powerful impetus for the accelerated arming of universities with resources that allow them to effectively practice online and blended learning. In these conditions, it became possible to implement a student-centered educational paradigm. However, this is hindered by the problem of the student's lack of self-organization and self-motivation skills, the ability to take responsibility for their own learning and development. This problem is gaining more and more theoretical and practical importance. The purpose of the work is to substantiate that courses such as self-management and time management contribute to the formation of competencies in the field of goal-setting, planning, self-organization, self-control and self-motivation, and, therefore, in the context of the implementation of student-centered pagadigma, they should serve as preliminary study for e-Learning. For this, the article provides a review of the "Time Management" content course in relation to the task of developing proactivity and the student’s ability to systematically and productively independent work. |
| publisher |
Zhytomyr Ivan Franko State University |
| publishDate |
2021 |
| url |
http://eui.zu.edu.ua/article/view/234656 |
| work_keys_str_mv |
AT kaschuckkateryna studentsselfmanagementtechnologiesasthebasisofeffectivedistancelearning AT kaschuckkateryna tehnologíísamomenedžmentustudentívâkosnoviefektivnogodistancíjnogonavčannâ |
| first_indexed |
2025-09-24T17:27:02Z |
| last_indexed |
2025-09-24T17:27:02Z |
| _version_ |
1844167125204205568 |
| spelling |
oai:ojs.journals.uran.ua:article-2346562021-06-17T08:17:35Z STUDENTS’ SELF-MANAGEMENT TECHNOLOGIES AS THE BASIS OF EFFECTIVE DISTANCE LEARNING ТЕХНОЛОГІЇ САМОМЕНЕДЖМЕНТУ СТУДЕНТІВ ЯК ОСНОВИ ЕФЕКТИВНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ Kaschuck, Kateryna e-Learning, distant learning, blended learning, student-centered paradigm, student-centered learning, self-management, time-management, self-organization, self-motivation, proactivity. електронне навчання, дистанційне навчання, змішане навчання, орієнтована на студентів парадигма, орієнтоване на студента навчання, самоменеджмент, управління часом, самоорганізація, самомотивація, проактивність. The urgency of the problem of distance education development is caused by the fact that in modern conditions the requirements for specialists are radically changing. At the same time, the central place is not the use of previously acquired knowledge, but the generation and implementation of new ideas, which dictates new requirements for training. In this regard, lifelong learning becomes increasingly necessary, acquires new forms and meanings. Today, advances in information technology and telecommunications allow the development of distance learning as a kind of continuing education that accompanies the information society, because it forms a comprehensively developed personality, able to navigate in the information environment. The pandemic forced universities to switch to e-Learning in a force majeure mode, which served as a powerful impetus for the accelerated arming of universities with resources that allow them to effectively practice online and blended learning. In these conditions, it became possible to implement a student-centered educational paradigm. However, this is hindered by the problem of the student's lack of self-organization and self-motivation skills, the ability to take responsibility for their own learning and development. This problem is gaining more and more theoretical and practical importance. The purpose of the work is to substantiate that courses such as self-management and time management contribute to the formation of competencies in the field of goal-setting, planning, self-organization, self-control and self-motivation, and, therefore, in the context of the implementation of student-centered pagadigma, they should serve as preliminary study for e-Learning. For this, the article provides a review of the "Time Management" content course in relation to the task of developing proactivity and the student’s ability to systematically and productively independent work. Актуальність проблеми розвитку дистанційного навчання зумовлена тим, що в сучасних умовах вимоги до фахівців докорінно змінюються. При цьому центральне місце займає не використання раніше набутих знань, а генерація та реалізація нових ідей, що диктує нові вимоги до навчання. У зв’язку з цим навчання впродовж життя стає все більш необхідним, набуває нових форм та значення. Сьогодні досягнення інформаційних технологій та телекомунікацій дозволяють розвивати дистанційне навчання як різновид безперервної освіти, що супроводжує економіку знань, оскільки вона формує всебічно розвинену особистість, здатну орієнтуватися в інформаційному середовищі. Пандемія змусила університети перейти на електронне навчання в режимі форс-мажорних обставин, що послужило потужним поштовхом для прискореного озброєння університетів ресурсами, що дозволяють їм ефективно практикувати електронне навчання та змішане навчання. В цих умовах стало можливим реалізувати студенто-орієнтовану освітню парадигму. Однак цьому заважає проблема відсутності у студента самоорганізації та навичок самомотивації, здатності нести відповідальність за власне навчання та розвиток. Ця проблема набуває дедалі більше теоретичного та практичного значення. Метою роботи є обґрунтування того, що такі дисципліни, як самоменеджмент та управління часом, сприяють формуванню компетенцій у галузі цілепокладання, планування, самоорганізації, самоконтролю та самомотивації. В статті доведено, що в контексті реалізації студентоорієнтованої пагадигми технології самоменеджменту мають бути обов’язково опановані студентами з метою підвищення ефективності дистанційного навчання. Для цього в статті подано огляд змістового модуля «Самоменеджмент» стосовно завдання розвитку проактивності та здатності студента систематично та продуктивно самостійно працювати. Zhytomyr Ivan Franko State University 2021-06-17 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf http://eui.zu.edu.ua/article/view/234656 10.35433/ISSN2410-3748-2021-1(28)-3 Economics. Management. Innovations; No. 1(28) (2021): Економіка. Управління. Інновації Економіка. Управління. Інновації; № 1(28) (2021): Економіка. Управління. Інновації 2410-3748 10.35433/emi.vi1(28) uk http://eui.zu.edu.ua/article/view/234656/238772 Copyright (c) 2021 Kateryna Kaschuck http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |