ТЕХНОЛОГІЇ САМОМЕНЕДЖМЕНТУ СТУДЕНТІВ ЯК ОСНОВИ ЕФЕКТИВНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

The urgency of the problem of distance education development is caused by the fact that in modern conditions the requirements for specialists are radically changing. At the same time, the central place is not the use of previously acquired knowledge, but the generation and implementation of new idea...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2021
Автор: Kaschuck, Kateryna
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Zhytomyr Ivan Franko State University 2021
Теми:
Онлайн доступ:http://eui.zu.edu.ua/article/view/234656
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Economics. Management. Innovations

Репозитарії

Economics. Management. Innovations
id oai:ojs.journals.uran.ua:article-234656
record_format ojs
institution Economics. Management. Innovations
baseUrl_str
datestamp_date 2021-06-17T08:17:35Z
collection OJS
language Ukrainian
topic електронне навчання
дистанційне навчання
змішане навчання
орієнтована на студентів парадигма
орієнтоване на студента навчання
самоменеджмент
управління часом
самоорганізація
самомотивація
проактивність.
spellingShingle електронне навчання
дистанційне навчання
змішане навчання
орієнтована на студентів парадигма
орієнтоване на студента навчання
самоменеджмент
управління часом
самоорганізація
самомотивація
проактивність.
Kaschuck, Kateryna
ТЕХНОЛОГІЇ САМОМЕНЕДЖМЕНТУ СТУДЕНТІВ ЯК ОСНОВИ ЕФЕКТИВНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
topic_facet e-Learning
distant learning
blended learning
student-centered paradigm
student-centered learning
self-management
time-management
self-organization
self-motivation
proactivity.
електронне навчання
дистанційне навчання
змішане навчання
орієнтована на студентів парадигма
орієнтоване на студента навчання
самоменеджмент
управління часом
самоорганізація
самомотивація
проактивність.
format Article
author Kaschuck, Kateryna
author_facet Kaschuck, Kateryna
author_sort Kaschuck, Kateryna
title ТЕХНОЛОГІЇ САМОМЕНЕДЖМЕНТУ СТУДЕНТІВ ЯК ОСНОВИ ЕФЕКТИВНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
title_short ТЕХНОЛОГІЇ САМОМЕНЕДЖМЕНТУ СТУДЕНТІВ ЯК ОСНОВИ ЕФЕКТИВНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
title_full ТЕХНОЛОГІЇ САМОМЕНЕДЖМЕНТУ СТУДЕНТІВ ЯК ОСНОВИ ЕФЕКТИВНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
title_fullStr ТЕХНОЛОГІЇ САМОМЕНЕДЖМЕНТУ СТУДЕНТІВ ЯК ОСНОВИ ЕФЕКТИВНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
title_full_unstemmed ТЕХНОЛОГІЇ САМОМЕНЕДЖМЕНТУ СТУДЕНТІВ ЯК ОСНОВИ ЕФЕКТИВНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
title_sort технології самоменеджменту студентів як основи ефективного дистанційного навчання
title_alt STUDENTS’ SELF-MANAGEMENT TECHNOLOGIES AS THE BASIS OF EFFECTIVE DISTANCE LEARNING
description The urgency of the problem of distance education development is caused by the fact that in modern conditions the requirements for specialists are radically changing. At the same time, the central place is not the use of previously acquired knowledge, but the generation and implementation of new ideas, which dictates new requirements for training. In this regard, lifelong learning becomes increasingly necessary, acquires new forms and meanings. Today, advances in information technology and telecommunications allow the development of distance learning as a kind of continuing education that accompanies the information society, because it forms a comprehensively developed personality, able to navigate in the information environment. The pandemic forced universities to switch to e-Learning in a force majeure mode, which served as a powerful impetus for the accelerated arming of universities with resources that allow them to effectively practice online and blended learning. In these conditions, it became possible to implement a student-centered educational paradigm. However, this is hindered by the problem of the student's lack of self-organization and self-motivation skills, the ability to take responsibility for their own learning and development. This problem is gaining more and more theoretical and practical importance. The purpose of the work is to substantiate that courses such as self-management and time management contribute to the formation of competencies in the field of goal-setting, planning, self-organization, self-control and self-motivation, and, therefore, in the context of the implementation of student-centered pagadigma, they should serve as preliminary study for e-Learning. For this, the article provides a review of the "Time Management" content course in relation to the task of developing proactivity and the student’s ability to systematically and productively independent work.
publisher Zhytomyr Ivan Franko State University
publishDate 2021
url http://eui.zu.edu.ua/article/view/234656
work_keys_str_mv AT kaschuckkateryna studentsselfmanagementtechnologiesasthebasisofeffectivedistancelearning
AT kaschuckkateryna tehnologíísamomenedžmentustudentívâkosnoviefektivnogodistancíjnogonavčannâ
first_indexed 2025-09-24T17:27:02Z
last_indexed 2025-09-24T17:27:02Z
_version_ 1844167125204205568
spelling oai:ojs.journals.uran.ua:article-2346562021-06-17T08:17:35Z STUDENTS’ SELF-MANAGEMENT TECHNOLOGIES AS THE BASIS OF EFFECTIVE DISTANCE LEARNING ТЕХНОЛОГІЇ САМОМЕНЕДЖМЕНТУ СТУДЕНТІВ ЯК ОСНОВИ ЕФЕКТИВНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ Kaschuck, Kateryna e-Learning, distant learning, blended learning, student-centered paradigm, student-centered learning, self-management, time-management, self-organization, self-motivation, proactivity. електронне навчання, дистанційне навчання, змішане навчання, орієнтована на студентів парадигма, орієнтоване на студента навчання, самоменеджмент, управління часом, самоорганізація, самомотивація, проактивність. The urgency of the problem of distance education development is caused by the fact that in modern conditions the requirements for specialists are radically changing. At the same time, the central place is not the use of previously acquired knowledge, but the generation and implementation of new ideas, which dictates new requirements for training. In this regard, lifelong learning becomes increasingly necessary, acquires new forms and meanings. Today, advances in information technology and telecommunications allow the development of distance learning as a kind of continuing education that accompanies the information society, because it forms a comprehensively developed personality, able to navigate in the information environment. The pandemic forced universities to switch to e-Learning in a force majeure mode, which served as a powerful impetus for the accelerated arming of universities with resources that allow them to effectively practice online and blended learning. In these conditions, it became possible to implement a student-centered educational paradigm. However, this is hindered by the problem of the student's lack of self-organization and self-motivation skills, the ability to take responsibility for their own learning and development. This problem is gaining more and more theoretical and practical importance. The purpose of the work is to substantiate that courses such as self-management and time management contribute to the formation of competencies in the field of goal-setting, planning, self-organization, self-control and self-motivation, and, therefore, in the context of the implementation of student-centered pagadigma, they should serve as preliminary study for e-Learning. For this, the article provides a review of the "Time Management" content course in relation to the task of developing proactivity and the student’s ability to systematically and productively independent work. Актуальність проблеми розвитку дистанційного навчання зумовлена тим, що в сучасних умовах вимоги до фахівців докорінно змінюються. При цьому центральне місце займає не використання раніше набутих знань, а генерація та реалізація нових ідей, що диктує нові вимоги до навчання. У зв’язку з цим навчання впродовж життя стає все більш необхідним, набуває нових форм та значення. Сьогодні досягнення інформаційних технологій та телекомунікацій дозволяють розвивати дистанційне навчання як різновид безперервної освіти, що супроводжує економіку знань, оскільки вона формує всебічно розвинену особистість, здатну орієнтуватися в інформаційному середовищі. Пандемія змусила університети перейти на електронне навчання в режимі форс-мажорних обставин, що послужило потужним поштовхом для прискореного озброєння університетів ресурсами, що дозволяють їм ефективно практикувати електронне навчання та змішане навчання. В цих умовах стало можливим реалізувати студенто-орієнтовану освітню парадигму. Однак цьому заважає проблема відсутності у студента самоорганізації та навичок самомотивації, здатності нести відповідальність за власне навчання та розвиток. Ця проблема набуває дедалі більше теоретичного та практичного значення. Метою роботи є обґрунтування того, що такі дисципліни, як самоменеджмент та управління часом, сприяють формуванню компетенцій у галузі цілепокладання, планування, самоорганізації, самоконтролю та самомотивації. В статті доведено, що в контексті реалізації студентоорієнтованої пагадигми технології самоменеджменту мають бути обов’язково опановані студентами з метою підвищення ефективності дистанційного навчання. Для цього в статті подано огляд змістового модуля «Самоменеджмент» стосовно завдання розвитку проактивності та здатності студента систематично та продуктивно самостійно працювати. Zhytomyr Ivan Franko State University 2021-06-17 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf http://eui.zu.edu.ua/article/view/234656 10.35433/ISSN2410-3748-2021-1(28)-3 Economics. Management. Innovations; No. 1(28) (2021): Економіка. Управління. Інновації Економіка. Управління. Інновації; № 1(28) (2021): Економіка. Управління. Інновації 2410-3748 10.35433/emi.vi1(28) uk http://eui.zu.edu.ua/article/view/234656/238772 Copyright (c) 2021 Kateryna Kaschuck http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0