НАУКОВЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОСТІ ТА ЕКОНОМІЧНОЇ ДОЦІЛЬНОСТІ ПРОЄКТІВ З ПІДЗЕМНОГО ПАРКУВАННЯ НА ВИСОКОУРБАНІЗОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ
The paper studies the global experience concerning the benefits and potential negative consequences, environmental risks to human health, etc. of underground parking projects in highly urbanized areas. It is noted that, on the one hand, the construction of parking lots and other underground faciliti...
Gespeichert in:
| Datum: | 2024 |
|---|---|
| Hauptverfasser: | , , |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Zhytomyr Ivan Franko State University
2024
|
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | http://eui.zu.edu.ua/article/view/317168 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Economics. Management. Innovations |
Institution
Economics. Management. Innovations| id |
oai:ojs.journals.uran.ua:article-317168 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Economics. Management. Innovations |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2024-12-31T11:30:00Z |
| collection |
OJS |
| language |
Ukrainian |
| topic |
підземні паркінги управління автотранспортною інфраструктурою управління міським підземним простором сталий розвиток міст менеджмент високоурбанізованих територій економічний та екологічний розвиток міського підземного простору |
| spellingShingle |
підземні паркінги управління автотранспортною інфраструктурою управління міським підземним простором сталий розвиток міст менеджмент високоурбанізованих територій економічний та екологічний розвиток міського підземного простору Kofanov, Oleksii Kofanova, Olena Zhou, Shixiang НАУКОВЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОСТІ ТА ЕКОНОМІЧНОЇ ДОЦІЛЬНОСТІ ПРОЄКТІВ З ПІДЗЕМНОГО ПАРКУВАННЯ НА ВИСОКОУРБАНІЗОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ |
| topic_facet |
підземні паркінги управління автотранспортною інфраструктурою управління міським підземним простором сталий розвиток міст менеджмент високоурбанізованих територій економічний та екологічний розвиток міського підземного простору underground parking lots management of motor transport infrastructure management of urban underground space sustainable urban development management of highly urbanized areas economic and environmental development of urban underground space |
| format |
Article |
| author |
Kofanov, Oleksii Kofanova, Olena Zhou, Shixiang |
| author_facet |
Kofanov, Oleksii Kofanova, Olena Zhou, Shixiang |
| author_sort |
Kofanov, Oleksii |
| title |
НАУКОВЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОСТІ ТА ЕКОНОМІЧНОЇ ДОЦІЛЬНОСТІ ПРОЄКТІВ З ПІДЗЕМНОГО ПАРКУВАННЯ НА ВИСОКОУРБАНІЗОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ |
| title_short |
НАУКОВЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОСТІ ТА ЕКОНОМІЧНОЇ ДОЦІЛЬНОСТІ ПРОЄКТІВ З ПІДЗЕМНОГО ПАРКУВАННЯ НА ВИСОКОУРБАНІЗОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ |
| title_full |
НАУКОВЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОСТІ ТА ЕКОНОМІЧНОЇ ДОЦІЛЬНОСТІ ПРОЄКТІВ З ПІДЗЕМНОГО ПАРКУВАННЯ НА ВИСОКОУРБАНІЗОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ |
| title_fullStr |
НАУКОВЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОСТІ ТА ЕКОНОМІЧНОЇ ДОЦІЛЬНОСТІ ПРОЄКТІВ З ПІДЗЕМНОГО ПАРКУВАННЯ НА ВИСОКОУРБАНІЗОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ |
| title_full_unstemmed |
НАУКОВЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОСТІ ТА ЕКОНОМІЧНОЇ ДОЦІЛЬНОСТІ ПРОЄКТІВ З ПІДЗЕМНОГО ПАРКУВАННЯ НА ВИСОКОУРБАНІЗОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ |
| title_sort |
наукове обґрунтування екологічності та економічної доцільності проєктів з підземного паркування на високоурбанізованих територіях |
| title_alt |
SCIENTIFIC SUBSTANTIATION OF ENVIRONMENTAL FRIENDLINESS AND ECONOMIC FEASIBILITY OF UNDERGROUND PARKING PROJECTS IN HIGHLY URBANIZED AREAS |
| description |
The paper studies the global experience concerning the benefits and potential negative consequences, environmental risks to human health, etc. of underground parking projects in highly urbanized areas. It is noted that, on the one hand, the construction of parking lots and other underground facilities of urban road transport infrastructure makes it possible to free up ground space from parking lots, prevent traffic congestion and preserve green spaces, squares and parks of the city, but, on the other hand, due to excessive emissions of pollutants from engine exhaust gases, imperfect ventilation systems, and the harmful effects of noise and vibration, the design and construction of underground parking lots, especially under high-rise apartment buildings or within urban areas, entails additional environmental risks, not only for the health of people living in these buildings or working in parking lots but also for the environment. In this regard, the authors propose a methodology for scientific substantiation of environmental friendliness, economic feasibility, and compliance of such projects with sustainable development goals based on T. L. Saaty’s analytic hierarchy process. The authors developed a hierarchical criteria system to implement this approach and created a unique program that was accomplished and visualized in the RStudio environment using the R programming language. With the help of a multi-criteria approach, in accordance with the analyzed criteria and priorities provided by experts, on the example of a model underground parking project located in the center of a large city, the environmental friendliness and economic feasibility of the project, as well as its compliance with the goals of sustainable development of road transport infrastructure in highly urbanized areas, have been scientifically proven. |
| publisher |
Zhytomyr Ivan Franko State University |
| publishDate |
2024 |
| url |
http://eui.zu.edu.ua/article/view/317168 |
| work_keys_str_mv |
AT kofanovoleksii scientificsubstantiationofenvironmentalfriendlinessandeconomicfeasibilityofundergroundparkingprojectsinhighlyurbanizedareas AT kofanovaolena scientificsubstantiationofenvironmentalfriendlinessandeconomicfeasibilityofundergroundparkingprojectsinhighlyurbanizedareas AT zhoushixiang scientificsubstantiationofenvironmentalfriendlinessandeconomicfeasibilityofundergroundparkingprojectsinhighlyurbanizedareas AT kofanovoleksii naukoveobgruntuvannâekologíčnostítaekonomíčnoídocílʹnostíproêktívzpídzemnogoparkuvannânavisokourbanízovanihteritoríâh AT kofanovaolena naukoveobgruntuvannâekologíčnostítaekonomíčnoídocílʹnostíproêktívzpídzemnogoparkuvannânavisokourbanízovanihteritoríâh AT zhoushixiang naukoveobgruntuvannâekologíčnostítaekonomíčnoídocílʹnostíproêktívzpídzemnogoparkuvannânavisokourbanízovanihteritoríâh |
| first_indexed |
2025-09-24T17:27:10Z |
| last_indexed |
2025-09-24T17:27:10Z |
| _version_ |
1844167133686136832 |
| spelling |
oai:ojs.journals.uran.ua:article-3171682024-12-31T11:30:00Z SCIENTIFIC SUBSTANTIATION OF ENVIRONMENTAL FRIENDLINESS AND ECONOMIC FEASIBILITY OF UNDERGROUND PARKING PROJECTS IN HIGHLY URBANIZED AREAS НАУКОВЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОСТІ ТА ЕКОНОМІЧНОЇ ДОЦІЛЬНОСТІ ПРОЄКТІВ З ПІДЗЕМНОГО ПАРКУВАННЯ НА ВИСОКОУРБАНІЗОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ Kofanov, Oleksii Kofanova, Olena Zhou, Shixiang підземні паркінги управління автотранспортною інфраструктурою управління міським підземним простором сталий розвиток міст менеджмент високоурбанізованих територій економічний та екологічний розвиток міського підземного простору underground parking lots management of motor transport infrastructure management of urban underground space sustainable urban development management of highly urbanized areas economic and environmental development of urban underground space The paper studies the global experience concerning the benefits and potential negative consequences, environmental risks to human health, etc. of underground parking projects in highly urbanized areas. It is noted that, on the one hand, the construction of parking lots and other underground facilities of urban road transport infrastructure makes it possible to free up ground space from parking lots, prevent traffic congestion and preserve green spaces, squares and parks of the city, but, on the other hand, due to excessive emissions of pollutants from engine exhaust gases, imperfect ventilation systems, and the harmful effects of noise and vibration, the design and construction of underground parking lots, especially under high-rise apartment buildings or within urban areas, entails additional environmental risks, not only for the health of people living in these buildings or working in parking lots but also for the environment. In this regard, the authors propose a methodology for scientific substantiation of environmental friendliness, economic feasibility, and compliance of such projects with sustainable development goals based on T. L. Saaty’s analytic hierarchy process. The authors developed a hierarchical criteria system to implement this approach and created a unique program that was accomplished and visualized in the RStudio environment using the R programming language. With the help of a multi-criteria approach, in accordance with the analyzed criteria and priorities provided by experts, on the example of a model underground parking project located in the center of a large city, the environmental friendliness and economic feasibility of the project, as well as its compliance with the goals of sustainable development of road transport infrastructure in highly urbanized areas, have been scientifically proven. У статті вивчено світовий досвід щодо переваг та потенційних негативних наслідків, екологічного ризику для здоров’я людей тощо проєктів підземного паркування на високоурбанізованих територіях. Зазначається, що, з одного боку, будівництво паркінгів та інших підземних споруд міської автотранспортної інфраструктури надає змогу звільнити наземний простір від стоянок транспортних засобів і паркінгів, запобігти утворенню заторів на дорогах та зберегти зелені насадження, сквери і парки міста, але, з іншого боку, через надмірні викиди забруднювальних речовин (чадний газ CO, оксиди Нітрогену NOх та Сульфуру SOх, PM тощо) з відпрацьованими газами двигунів, недосконалість систем вентиляції та шкідливого впливу шуму і вібрації проєктування і будівництво підземних паркінгів і автостоянок, особливо під висотними багатоквартирними будинками або в межах селітебних територій, несе за собою додаткові екологічні ризики, причому, не тільки для здоров’я людей, що мешкають у цих будинках або працюють у паркінгах, а й для довколишнього середовища. У зв’язку з цим авторами запропоновано методику для наукового обґрунтування екологічності, економічної доцільності та відповідності таких проєктів цілям сталого розвитку, що базується на методі аналізу ієрархій Т. Л. Сааті. Для реалізації підходу авторами розроблено ієрархічну систему критеріїв, створено унікальну програму, реалізовану та візуалізовану у середовищі RStudio. За допомогою багатокритеріального підходу відповідно до проаналізованих критеріїв та наданих експертами пріоритетів на прикладі проєкту модельного підземного паркінгу, розташованого у центрі великого міста, науково доведено екологічність та економічну доцільність реалізації проєкту, а також його відповідність цілям сталого розвитку автотранспортної інфраструктури на високоурбанізованих територіях. Zhytomyr Ivan Franko State University 2024-12-09 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf http://eui.zu.edu.ua/article/view/317168 10.35433/ISSN2410-3748-2024-2(35)-6 Economics. Management. Innovations; No. 2(35) (2024): Економіка. Управління. Інновації; 79-107 Економіка. Управління. Інновації; № 2(35) (2024): Економіка. Управління. Інновації; 79-107 2410-3748 10.35433/ISSN2410-3748-2024-2(35) uk http://eui.zu.edu.ua/article/view/317168/307691 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |