Вплив витрат на освіту на економічне зростання: емпірична оцінка

У статті здійснено аналіз та оцінку залежності підвищення рівня кваліфікації населення від обсягу витрат на вищу освіту в Україні та зарубіжних країнах, а також обґрунтовано вплив вищої освіти на економічне зростання.Встановлено, що частка населення з вищою освітою в Україні, яка відображається в оф...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2020
Hauptverfasser: Chekina, Viktoriia D., Vorhach, Olena A.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Russian
Veröffentlicht: Institute of Industrial Economics of NAS of Ukraine 2020
Schlagworte:
Online Zugang:https://ojs.econindustry.org/index.php/ep/article/view/209
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Economy of Industry

Institution

Economy of Industry
id oai:ojs.ojs.econindustry.org:article-209
record_format ojs
institution Economy of Industry
baseUrl_str
datestamp_date 2020-10-05T12:58:45Z
collection OJS
language Ukrainian
Russian
topic Індустрія 4.0
смарт-промисловість
STEM-персонал
висококваліфікований персонал
вища освіта
витрати на вищу освіту
людський капітал
економічне зростання
ВВП
spellingShingle Індустрія 4.0
смарт-промисловість
STEM-персонал
висококваліфікований персонал
вища освіта
витрати на вищу освіту
людський капітал
економічне зростання
ВВП
Chekina, Viktoriia D.
Vorhach, Olena A.
Вплив витрат на освіту на економічне зростання: емпірична оцінка
topic_facet Індустрія 4.0
смарт-промисловість
STEM-персонал
висококваліфікований персонал
вища освіта
витрати на вищу освіту
людський капітал
економічне зростання
ВВП
Индустрия 4.0
смарт-промышленность
STEM-персонал
высококвалифицированный персонал
высшее образование
расходы на высшее образование
человеческий капитал
экономический рост
ВВП
4.0
smart industry
STEM staff
highly qualified staff
higher education
higher education expenditure
human capital
economic growth
GDP
format Article
author Chekina, Viktoriia D.
Vorhach, Olena A.
author_facet Chekina, Viktoriia D.
Vorhach, Olena A.
author_sort Chekina, Viktoriia D.
title Вплив витрат на освіту на економічне зростання: емпірична оцінка
title_short Вплив витрат на освіту на економічне зростання: емпірична оцінка
title_full Вплив витрат на освіту на економічне зростання: емпірична оцінка
title_fullStr Вплив витрат на освіту на економічне зростання: емпірична оцінка
title_full_unstemmed Вплив витрат на освіту на економічне зростання: емпірична оцінка
title_sort вплив витрат на освіту на економічне зростання: емпірична оцінка
title_alt Влияние расходов на образование на экономический рост: эмпирическая оценка
The impact of education expenditures on economic growth: empirical estimation
description У статті здійснено аналіз та оцінку залежності підвищення рівня кваліфікації населення від обсягу витрат на вищу освіту в Україні та зарубіжних країнах, а також обґрунтовано вплив вищої освіти на економічне зростання.Встановлено, що частка населення з вищою освітою в Україні, яка відображається в офіційній статистиці, щорічно зростає. Протягом 2015-2019 рр. загальні витрати на вищу освіту в реальному обчисленні знизилися майже на 50%, причому більшою мірою – з боку держави, що спричинило скорочення кількості як установ, так і викладачів вищої школи. На цьому тлі все ще спостерігається певне інерційне зростання частки висококваліфікованого персоналу. Така ситуація суперечить економічній теорії та практиці багатьох європейських країн, де у зв'язку з Четвертою промисловою революцією вельми актуальним визнано збільшення фінансування вищої освіти для вирішення проблеми дефіциту STEM-персоналу.   Результати аналізу впливу фінансування вищої освіти на зростання ВВП у зарубіжних країнах свідчать про загальну тенденцію, згідно з якою більшим витратам на освіту відповідає вищий рівень кваліфікації людей і більші обсяги ВВП. Однак сильно вираженої залежності рівня кваліфікації населення від витрат на освіту та ВВП від рівня кваліфікації при міждержавних порівняннях не встановлено, що пояснюється історичними особливостями розвитку окремих економік, специфікою національних ринків праці тощо. Цей висновок підтверджується статистичним аналізом по окремих країнах-членах ЄС, у тому числі по тих країнах, які в минулому мали планову економіку (Польща, Естонія, Чехія, Словаччина, Латвія, Литва, Словенія). У багатьох із них виявлено сильні лінійні залежності рівня кваліфікації населення від витрат на вищу освіту та зростання ВВП від рівня кваліфікації персоналу.    З урахуванням необхідності прискореного розвитку національної промисловості на інноваційній основі пропонується переглянути підходи до державного фінансування вищої освіти в Україні та стимулювання розвитку приватного фінансування, щоб уникнути незворотного погіршення якості людського капіталу.
publisher Institute of Industrial Economics of NAS of Ukraine
publishDate 2020
url https://ojs.econindustry.org/index.php/ep/article/view/209
work_keys_str_mv AT chekinaviktoriiad vplivvitratnaosvítunaekonomíčnezrostannâempíričnaocínka
AT vorhacholenaa vplivvitratnaosvítunaekonomíčnezrostannâempíričnaocínka
AT chekinaviktoriiad vliânierashodovnaobrazovanienaékonomičeskijrostémpiričeskaâocenka
AT vorhacholenaa vliânierashodovnaobrazovanienaékonomičeskijrostémpiričeskaâocenka
AT chekinaviktoriiad theimpactofeducationexpendituresoneconomicgrowthempiricalestimation
AT vorhacholenaa theimpactofeducationexpendituresoneconomicgrowthempiricalestimation
first_indexed 2025-09-24T17:21:06Z
last_indexed 2025-09-24T17:21:06Z
_version_ 1844166751940509696
spelling oai:ojs.ojs.econindustry.org:article-2092020-10-05T12:58:45Z Вплив витрат на освіту на економічне зростання: емпірична оцінка Влияние расходов на образование на экономический рост: эмпирическая оценка The impact of education expenditures on economic growth: empirical estimation Chekina, Viktoriia D. Vorhach, Olena A. Індустрія 4.0, смарт-промисловість, STEM-персонал, висококваліфікований персонал, вища освіта, витрати на вищу освіту, людський капітал, економічне зростання, ВВП Индустрия 4.0, смарт-промышленность, STEM-персонал, высококвалифицированный персонал, высшее образование, расходы на высшее образование, человеческий капитал, экономический рост, ВВП 4.0, smart industry, STEM staff, highly qualified staff, higher education, higher education expenditure, human capital, economic growth, GDP У статті здійснено аналіз та оцінку залежності підвищення рівня кваліфікації населення від обсягу витрат на вищу освіту в Україні та зарубіжних країнах, а також обґрунтовано вплив вищої освіти на економічне зростання.Встановлено, що частка населення з вищою освітою в Україні, яка відображається в офіційній статистиці, щорічно зростає. Протягом 2015-2019 рр. загальні витрати на вищу освіту в реальному обчисленні знизилися майже на 50%, причому більшою мірою – з боку держави, що спричинило скорочення кількості як установ, так і викладачів вищої школи. На цьому тлі все ще спостерігається певне інерційне зростання частки висококваліфікованого персоналу. Така ситуація суперечить економічній теорії та практиці багатьох європейських країн, де у зв'язку з Четвертою промисловою революцією вельми актуальним визнано збільшення фінансування вищої освіти для вирішення проблеми дефіциту STEM-персоналу.   Результати аналізу впливу фінансування вищої освіти на зростання ВВП у зарубіжних країнах свідчать про загальну тенденцію, згідно з якою більшим витратам на освіту відповідає вищий рівень кваліфікації людей і більші обсяги ВВП. Однак сильно вираженої залежності рівня кваліфікації населення від витрат на освіту та ВВП від рівня кваліфікації при міждержавних порівняннях не встановлено, що пояснюється історичними особливостями розвитку окремих економік, специфікою національних ринків праці тощо. Цей висновок підтверджується статистичним аналізом по окремих країнах-членах ЄС, у тому числі по тих країнах, які в минулому мали планову економіку (Польща, Естонія, Чехія, Словаччина, Латвія, Литва, Словенія). У багатьох із них виявлено сильні лінійні залежності рівня кваліфікації населення від витрат на вищу освіту та зростання ВВП від рівня кваліфікації персоналу.    З урахуванням необхідності прискореного розвитку національної промисловості на інноваційній основі пропонується переглянути підходи до державного фінансування вищої освіти в Україні та стимулювання розвитку приватного фінансування, щоб уникнути незворотного погіршення якості людського капіталу. В статье выполнены анализ и оценка зависимости повышения уровня квалификации населения от объема расходов на высшее образование в Украине и отдельных зарубежных странах, а также обосновано влияние высшего образования на экономический рост.Установлено, что в Украине доля населения с высшим образованием, отражаемая в официальной статистике, ежегодно растёт. При этом за 2015-2019 гг. общие расходы на высшее образование в реальном исчислении снизились почти на 50%, причём в большей степени – со стороны государства, что повлекло за собой сокращение количества как учреждений, так и преподавателей высшей школы. На этом фоне всё еще наблюдается определённый инерционный рост доли высококвалифицированного персонала. Такая ситуация явно противоречит экономической теории и практике многих европейских стран, где в связи с Четвёртой промышленной революцией весьма актуальным признано увеличение финансирования высшего образования для решения проблемы дефицита STEM-персонала.  Результаты анализа влияния финансирования высшего образования на рост ВВП в ряде зарубежных стран показали общую тенденцию, при которой бóльшим расходам на образование соответствует более высокий уровень квалификации людей и бóльшие объемы ВВП. Однако сильно выраженной зависимости квалификации населения от расходов на образование и ВВП от квалификации при межгосударственных сравнениях не установлено, что объясняется историческими особенностями развития отдельных экономик, спецификой национальных рынков труда и др. Этот вывод подтверждается статистическим анализом по отдельным странам-членам ЕС, в том числе имевших в прошлом плановую экономику (Польша, Эстония, Чехия, Словакия, Латвия, Литва, Словения). Во многих из них выявлены сильные линейные зависимости уровня квалификации населения от расходов на высшее образование и роста ВВП от уровня квалификации персонала.  С учетом необходимости ускоренного развития национальной промышленности на инновационной основе предлагается пересмотреть подходы к государственному финансированию высшего образования в Украине и стимулированию развития частного финансирования во избежание необратимого ухудшения качества человеческого капитала. The article analyzes and evaluates the dependence of population qualifications upgrading on the amount of higher education expenditure in Ukraine and certain foreign countries, and the impact of higher education on the economic growth is also grounded.It is determined that the share of the population with higher education in Ukraine which is reflected in official statistics is growing every year. At the same time, over the past 5 years (2015-2019) the total cost on higher education in real terms were decreased by almost 50%, and to a greater extent it was made by the state, resulting in a reduction in the number of institutions and teachers of higher education. Against this background, a certain inertial increase in the share of highly qualified staff is still observed. This situation clearly contradicts the economic theory and practice of many European countries, where in connection with the Fourth Industrial Revolution the increase in financing of higher education in order to solve the problem of the shortage of STEM- specialists is recognized as highly relevant.The analysis results of the impact of higher education financing on GDP growth in a number of foreign countries showed that there is a general trend with the higher expenditure on education corresponds to higher population qualification and larger size of GDP. However, no strong dependence of the populations' skills upgrading on education expenditure and no strong dependence of GDP growth on the population qualification upgrading in interstate comparisons has been established which is explained by the historical features of the development of individual economies, the specifics of national labour markets, etc. This conclusion is also confirmed by statistical analysis of individual EU member states, including those that had a planned economy in the past (Poland, Estonia, Czech Republic, Slovakia, Latvia, Lithuania, Slovenia). In many of them strong linear relationships were found between the population qualification level and higher education expenditures, and between GDP growth and the population qualification level.On the basis of the analysis, taking into account the need for the accelerated development of national industry on an innovative basis, it is proposed to reconsider approaches to public financing of higher education in Ukraine and to stimulating the development of private financing in order to avoid irreversible deterioration in the quality of human capital. Institute of Industrial Economics of NAS of Ukraine 2020-09-01 Article Article application/pdf application/pdf https://ojs.econindustry.org/index.php/ep/article/view/209 10.15407/econindustry2020.03.096 Экономика промышленности; No 3(91) (2020); 96-122 Economy of Industry; No 3(91) (2020); 96-122 Економіка промисловості; No 3(91) (2020); 96-122 2306-532X 1562-109X 10.15407/econindustry2020.03 uk ru https://ojs.econindustry.org/index.php/ep/article/view/209/260 https://ojs.econindustry.org/index.php/ep/article/view/209/261 Copyright (c) 2020 Economy of Industry