Імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону

In today's business environment, ensuring financial sustainability is a crucial factor for the success of enterprises. In this context, simulation modeling is becoming increasingly important as a tool for managing financial flows. The main objective of this study is to organize the knowledge in...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2024
Hauptverfasser: Mazhara, Glib A., Parkhomuk, Amina R.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Institute of Industrial Economics of NAS of Ukraine 2024
Schlagworte:
Online Zugang:https://ojs.econindustry.org/index.php/ep/article/view/314
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Economy of Industry

Institution

Economy of Industry
id oai:ojs.ojs.econindustry.org:article-314
record_format ojs
institution Economy of Industry
baseUrl_str
datestamp_date 2024-12-22T15:44:46Z
collection OJS
language Ukrainian
topic економіка підприємства
імітаційне моделювання
фінансовий менеджмент
стратегії управління
економічні чинники
електромобілі
управлінські рішення
spellingShingle економіка підприємства
імітаційне моделювання
фінансовий менеджмент
стратегії управління
економічні чинники
електромобілі
управлінські рішення
Mazhara, Glib A.
Parkhomuk, Amina R.
Імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону
topic_facet enterprise economy
simulation modeling
financial management
management strategies
economic factors
electric vehicles
management decisions

економіка підприємства
імітаційне моделювання
фінансовий менеджмент
стратегії управління
економічні чинники
електромобілі
управлінські рішення
format Article
author Mazhara, Glib A.
Parkhomuk, Amina R.
author_facet Mazhara, Glib A.
Parkhomuk, Amina R.
author_sort Mazhara, Glib A.
title Імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону
title_short Імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону
title_full Імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону
title_fullStr Імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону
title_full_unstemmed Імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону
title_sort імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону
title_alt Enterprise financial flows simulation on a car dealership example
description In today's business environment, ensuring financial sustainability is a crucial factor for the success of enterprises. In this context, simulation modeling is becoming increasingly important as a tool for managing financial flows. The main objective of this study is to organize the knowledge in this area and determine the optimal approaches to the use of simulation models in financial management. The study is aimed at improving the efficiency of financial management and developing evidence-based strategies.The purpose of the study is to determine effective financial management strategies through the use of simulation models and their impact on the financial stability and profitability of the enterprise. The object is the management of financial flows in organizations of various types and sizes. The results of the study can be useful for the management of car dealerships and other enterprises that optimize financial processes. The paper uses methods of mathematical and economic analysis, including agent-based modeling, Monte Carlo simulation, and simulation modeling.In the course of studying the problem of financial flows management, simulation modeling as a tool for analyzing and forecasting finances is investigated. Its potential and capabilities in the context of financial management are described.The main factors and variables that affect financial flows in organizations are identified, in particular, the impact of economic, social and technological factors on the financial sustainability of enterprises is considered.In order to analyze the simulation modeling tool for managing the financial flows of an enterprise, the article takes as an example a company that purchases electric vehicles from China and sells them in Ukraine. The system took into account the probability distributions of random factors that arise during order processing, execution of a contract with a client, and the direct ordering and delivery of a car from China.Practical experiments with the simulation model were carried out to evaluate various financial management strategies, which allowed us to identify effective strategies for managing financial resources.This model can be used by car dealership managers to facilitate management decision-making. The head of a car dealership that purchases electric vehicles from China and sells them in Ukraine makes decisions about suppliers, purchase volumes, pricing policy, and financial flow management, taking into account risks and opportunities. The optimization experiment implemented in the model allows choosing the best strategy and exploring “shock” situations.The sale of “Chinese cars” in Ukraine is an important step towards localizing production in the country. This creates real opportunities for the revival of the automotive industry, including the production of electric cars. We hope that this experience will give a powerful impetus to Ukrainian manufacturers, stimulating the development of technologies, creating new jobs and strengthening the country's economy. Further integration with global markets and an innovative approach to production can be the key to the success of the national automotive industry.In this study, simulation modeling methods have been further developed, allowing for more accurate analysis and forecasting of financial flows in business. For the first time, the problem of delivering electric cars from China to Ukraine was formulated and solved, taking into account specific logistical and economic conditions. This study demonstrates new approaches to optimizing financial management in the face of uncertainty and risks associated with international supply. The results can be useful for the management of car dealerships and other businesses seeking to improve the efficiency of their financial operations and ensure sustainability in a competitive market.
publisher Institute of Industrial Economics of NAS of Ukraine
publishDate 2024
url https://ojs.econindustry.org/index.php/ep/article/view/314
work_keys_str_mv AT mazharagliba enterprisefinancialflowssimulationonacardealershipexample
AT parkhomukaminar enterprisefinancialflowssimulationonacardealershipexample
AT mazharagliba ímítacíjnemodelûvannâfínansovihpotokívpídpriêmstvanaprikladíavtosalonu
AT parkhomukaminar ímítacíjnemodelûvannâfínansovihpotokívpídpriêmstvanaprikladíavtosalonu
first_indexed 2025-09-24T17:21:10Z
last_indexed 2025-09-24T17:21:10Z
_version_ 1844166756039393280
spelling oai:ojs.ojs.econindustry.org:article-3142024-12-22T15:44:46Z Enterprise financial flows simulation on a car dealership example Імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону Mazhara, Glib A. Parkhomuk, Amina R. enterprise economy, simulation modeling, financial management, management strategies, economic factors, electric vehicles, management decisions економіка підприємства, імітаційне моделювання, фінансовий менеджмент, стратегії управління, економічні чинники, електромобілі, управлінські рішення In today's business environment, ensuring financial sustainability is a crucial factor for the success of enterprises. In this context, simulation modeling is becoming increasingly important as a tool for managing financial flows. The main objective of this study is to organize the knowledge in this area and determine the optimal approaches to the use of simulation models in financial management. The study is aimed at improving the efficiency of financial management and developing evidence-based strategies.The purpose of the study is to determine effective financial management strategies through the use of simulation models and their impact on the financial stability and profitability of the enterprise. The object is the management of financial flows in organizations of various types and sizes. The results of the study can be useful for the management of car dealerships and other enterprises that optimize financial processes. The paper uses methods of mathematical and economic analysis, including agent-based modeling, Monte Carlo simulation, and simulation modeling.In the course of studying the problem of financial flows management, simulation modeling as a tool for analyzing and forecasting finances is investigated. Its potential and capabilities in the context of financial management are described.The main factors and variables that affect financial flows in organizations are identified, in particular, the impact of economic, social and technological factors on the financial sustainability of enterprises is considered.In order to analyze the simulation modeling tool for managing the financial flows of an enterprise, the article takes as an example a company that purchases electric vehicles from China and sells them in Ukraine. The system took into account the probability distributions of random factors that arise during order processing, execution of a contract with a client, and the direct ordering and delivery of a car from China.Practical experiments with the simulation model were carried out to evaluate various financial management strategies, which allowed us to identify effective strategies for managing financial resources.This model can be used by car dealership managers to facilitate management decision-making. The head of a car dealership that purchases electric vehicles from China and sells them in Ukraine makes decisions about suppliers, purchase volumes, pricing policy, and financial flow management, taking into account risks and opportunities. The optimization experiment implemented in the model allows choosing the best strategy and exploring “shock” situations.The sale of “Chinese cars” in Ukraine is an important step towards localizing production in the country. This creates real opportunities for the revival of the automotive industry, including the production of electric cars. We hope that this experience will give a powerful impetus to Ukrainian manufacturers, stimulating the development of technologies, creating new jobs and strengthening the country's economy. Further integration with global markets and an innovative approach to production can be the key to the success of the national automotive industry.In this study, simulation modeling methods have been further developed, allowing for more accurate analysis and forecasting of financial flows in business. For the first time, the problem of delivering electric cars from China to Ukraine was formulated and solved, taking into account specific logistical and economic conditions. This study demonstrates new approaches to optimizing financial management in the face of uncertainty and risks associated with international supply. The results can be useful for the management of car dealerships and other businesses seeking to improve the efficiency of their financial operations and ensure sustainability in a competitive market. У сучасних умовах забезпечення фінансової стійкості бізнесу є вирішальним чинником для успішної діяльності підприємств. У цьому контексті імітаційне моделювання набуває дедалі більшого значення як інструмент управління фінансовими потоками. Основним завданням дослідження є впорядкування знань у цій сфері та визначення оптимальних підходів до застосування імітаційних моделей у фінансовому менеджменті.Мета статті ‒ визначення ефективних стратегій управління фінансами за допомогою імітаційних моделей та оцінювання їх впливу на фінансову стабільність і прибутковість підприємства. Об'єктом дослідження є управління фінансовими потоками в організаціях різного типу та розміру. Результати дослідження можуть бути застосовані керівництвом автосалонів та інших підприємств, які оптимізують фінансові процеси. Використано методи математичного та економічного аналізу, такі як агентне моделювання, метод Монте-Карло та імітаційне моделювання.Розглянуто імітаційне моделювання як інструмент аналізу та прогнозу фінансів; описано його потенціал і можливості в контексті фінансового менеджменту.Визначено основні чинники та змінні, які впливають на фінансові потоки в організаціях, зокрема розглянуто вплив економічних, соціальних і технологічних чинників на фінансову стійкість підприємств.У рамках аналізу інструменту імітаційного моделювання для управління фінансовими потоками підприємства як приклад використано компанію, яка здійснює діяльність щодо купівлі електромобілів із Китаю та збуту в Україні. У системі враховано ймовірнісний розподіл випадкових чинників, які виникають при обробці замовлення, оформленні договору з клієнтом та безпосередніми замовленням і доставкою автомобіля з Китаю.Реалізовано практичні експерименти з імітаційною моделлю для оцінювання різних стратегій управління фінансами, що дозволило визначити ефективні стратегії в управлінні фінансовими ресурсами.Розглянута модель може використовуватися керівництвом автосалонів для полегшення прийняття управлінських рішень. Керівник автосалону, який здійснює закупівлю електромобілів із Китаю та їх продаж в Україні, приймає рішення щодо постачальників, обсягів закупівель, цінової політики та управління фінансовими потоками, враховуючи ризики та можливості. Оптимізаційний експеримент дозволяє обрати найкращу стратегію та досліджувати «шокові» ситуації.Продаж «китайських авто» в Україні є важливим кроком на шляху до локалізації виробництва в країні та створює реальні можливості для відродження автомобільної галузі, включаючи виробництво електрокарів. Такий досвід надасть потужного поштовху вітчизняним виробникам, стимулюючи розвиток технологій, створення нових робочих місць і зміцнення економіки країни. Подальша інтеграція у глобальний ринок та інноваційний підхід до виробництва можуть стати запорукою успіху національної автомобільної індустрії.Дістали подальшого розвитку методи імітаційного моделювання, що дозволяє більш точно аналізувати та прогнозувати фінансові потоки в бізнесі. Уперше сформовано та вирішено проблему доставки електрокарів із Китаю до України з урахуванням специфічних логістичних й економічних умов. Запропоновано підходи до оптимізації фінансового менеджменту в умовах невизначеності та ризиків, пов'язаних із міжнародними поставками. Institute of Industrial Economics of NAS of Ukraine 2024-11-30 Article Article application/pdf https://ojs.econindustry.org/index.php/ep/article/view/314 10.15407/econindustry2024.04.086 Экономика промышленности; No 4 (2024); 86-98 Economy of Industry; No 4 (2024); 86-98 Економіка промисловості; No 4 (2024); 86-98 2306-532X 1562-109X 10.15407/econindustry2024.04 uk https://ojs.econindustry.org/index.php/ep/article/view/314/372 Copyright (c) 2024 Economy of Industry