Методологія формування фінансової стратегії підприємства на основі аналізу існуючих моделей
The article analyzes the basic existing methodological approaches to modeling the financial strategyof the enterprise. It has been noted that the Du Pont model was the first to be developed, based on a modified factor analysis in the direction of key reporting indicators. The main idea of the method...
Saved in:
| Date: | 2020 |
|---|---|
| Main Authors: | , , |
| Format: | Article |
| Language: | Ukrainian |
| Published: |
Odesa National University of Technology
2020
|
| Online Access: | //journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view/1814 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Food Industry Economics |
Institution
Food Industry Economics| id |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article-1814 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Food Industry Economics |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2020-11-10T11:07:24Z |
| collection |
OJS |
| language |
Ukrainian |
| format |
Article |
| author |
Kalaman, O. Purtskhvanidze, O. Levchuk, Yu. |
| spellingShingle |
Kalaman, O. Purtskhvanidze, O. Levchuk, Yu. Методологія формування фінансової стратегії підприємства на основі аналізу існуючих моделей |
| author_facet |
Kalaman, O. Purtskhvanidze, O. Levchuk, Yu. |
| author_sort |
Kalaman, O. |
| title |
Методологія формування фінансової стратегії підприємства на основі аналізу існуючих моделей |
| title_short |
Методологія формування фінансової стратегії підприємства на основі аналізу існуючих моделей |
| title_full |
Методологія формування фінансової стратегії підприємства на основі аналізу існуючих моделей |
| title_fullStr |
Методологія формування фінансової стратегії підприємства на основі аналізу існуючих моделей |
| title_full_unstemmed |
Методологія формування фінансової стратегії підприємства на основі аналізу існуючих моделей |
| title_sort |
методологія формування фінансової стратегії підприємства на основі аналізу існуючих моделей |
| title_alt |
Methodology formation of enterprise financial strategy on the basis of existing models analysis Методология формирования финансовой стратегии предприятия на основе анализа существующих моделей |
| description |
The article analyzes the basic existing methodological approaches to modeling the financial strategyof the enterprise. It has been noted that the Du Pont model was the first to be developed, based on a modified factor analysis in the direction of key reporting indicators. The main idea of the methodology of "sustainable growth" is in modeling the possible growth rate of the enterprise while maintaining financial stability.T.V. Heniberg, N.A. Ivanova, O.V. Polyakova proposed a combined approach based on a combination of theDu Pont model and the methodology of "sustainable growth". The Franchon-Romane matrix model is quitepopular. M.L. Dorofeev offers a three-dimensional system for evaluating financial decisions and introduces acomprehensive indicator of CRA as a variable component of the rating matrix. One of the most popular andused is the ADL/LC model of A.D.Little. As a result of the study, a scheme for forming the financial strategyof the winery according to an improved methodology was proposed. It formed the basis for formalizing therequirements for the financial strategy of wineries and presenting the stages of formation for it. |
| publisher |
Odesa National University of Technology |
| publishDate |
2020 |
| url |
//journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view/1814 |
| work_keys_str_mv |
AT kalamano methodologyformationofenterprisefinancialstrategyonthebasisofexistingmodelsanalysis AT purtskhvanidzeo methodologyformationofenterprisefinancialstrategyonthebasisofexistingmodelsanalysis AT levchukyu methodologyformationofenterprisefinancialstrategyonthebasisofexistingmodelsanalysis AT kalamano metodologiâformirovaniâfinansovojstrategiipredpriâtiânaosnoveanalizasuŝestvuûŝihmodelej AT purtskhvanidzeo metodologiâformirovaniâfinansovojstrategiipredpriâtiânaosnoveanalizasuŝestvuûŝihmodelej AT levchukyu metodologiâformirovaniâfinansovojstrategiipredpriâtiânaosnoveanalizasuŝestvuûŝihmodelej AT kalamano metodologíâformuvannâfínansovoístrategíípídpriêmstvanaosnovíanalízuísnuûčihmodelej AT purtskhvanidzeo metodologíâformuvannâfínansovoístrategíípídpriêmstvanaosnovíanalízuísnuûčihmodelej AT levchukyu metodologíâformuvannâfínansovoístrategíípídpriêmstvanaosnovíanalízuísnuûčihmodelej |
| first_indexed |
2025-09-24T17:25:42Z |
| last_indexed |
2025-09-24T17:25:42Z |
| _version_ |
1850411145618259968 |
| spelling |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article-18142020-11-10T11:07:24Z Methodology formation of enterprise financial strategy on the basis of existing models analysis Методология формирования финансовой стратегии предприятия на основе анализа существующих моделей Методологія формування фінансової стратегії підприємства на основі аналізу існуючих моделей Kalaman, O. Purtskhvanidze, O. Levchuk, Yu. The article analyzes the basic existing methodological approaches to modeling the financial strategyof the enterprise. It has been noted that the Du Pont model was the first to be developed, based on a modified factor analysis in the direction of key reporting indicators. The main idea of the methodology of "sustainable growth" is in modeling the possible growth rate of the enterprise while maintaining financial stability.T.V. Heniberg, N.A. Ivanova, O.V. Polyakova proposed a combined approach based on a combination of theDu Pont model and the methodology of "sustainable growth". The Franchon-Romane matrix model is quitepopular. M.L. Dorofeev offers a three-dimensional system for evaluating financial decisions and introduces acomprehensive indicator of CRA as a variable component of the rating matrix. One of the most popular andused is the ADL/LC model of A.D.Little. As a result of the study, a scheme for forming the financial strategyof the winery according to an improved methodology was proposed. It formed the basis for formalizing therequirements for the financial strategy of wineries and presenting the stages of formation for it. В статье подробно проанализированы базовые существующие методологические подходы кмоделированию финансовой стратегии предприятия. Общеизвестными и востребованными сегоднядействующими предприятиями считают модель Du Pont, концепцию «темпов устойчивого прироста»от BCG, стратегическую матрицу ADL/LC, модель Франшона-Романе. Отмечено, что первой быларазработана модель Du Pont, что в основе которой модифицированный факторный анализ в направ-лении ключевых отчетных показателей. Выявлено, что ее применяют как оперативный инструментдля контроля устойчивости исследуемого предприятия. В ходе исследования выявлены недостатки,которые заключаются в игнорировании отраслевой и индивидуальной специфики исследуемого пред-приятия, его стадии жизненного цикла и динамизма окружающих факторов. Отмечено, что методоло-гия «темпов устойчивого прироста» давно разработана и успешно апробирована при формировании финансовой стратегии. Ее основная идея заключается в моделировании возможных темпов ростахозяйственной деятельности предприятия при условии сохранения финансовой устойчивости. Пока-зано, что Т.В. Гениберг, Н.А. Иванова, А.В. Полякова предложили комбинированный подход, основан-ный на сочетании модели Du Pont и методологии «темпов устойчивого прироста». Выявлено, что до-статочно популярна матричная модель Франшона-Романе. Указанны ее преимущества и недостаткидля реализации в практике хозяйствования. В статье указано, что М. Л. Дорофеев в определеннойстепени усовершенствовал методику Франшона-Романе. Он предлагает трехмерную систему оценкифинансовых решений исследуемого предприятия и вводит комплексный показатель ПРОК как пере-менную составляющую рейтинговой матрицы. Однако и в этой матрицы не все базовые недостаткибыли преодолены. Отмечено, что одним из наиболее популярных и применяемых для методологиче-ского совершенствования формирования финансовой стратегии исследуемого предприятия являетсямодель ADL/LC А.Д. Литтла. Замечено, что методика ADL/LC имеет также определенные недостатки,хотя ее целевой показатель является более конкретным. Поэтому, основываясь на ADL/LC по страте-гическим позициям исследуемого предприятия в определенных отраслях поэтапно создается финан-совая стратегии. В результате проведенного исследования была предложена схема формированияфинансовой стратегии винодельческого предприятия по усовершенствованной методике. Она легла воснову формализации требований к финансовой стратегии винодельческих предприятия и представ-лению этапов формирования относительно нее. В статті докладно проаналізовані базові існуючі методологічні підходи до моделювання фінан-сової стратегії підприємства. Загальновідомими та затребуваними сьогодні діючими підприємствамивважають модель Du Pont, концепцію «темпів сталого приросту» від BCG, стратегічну матрицюADL/LC, модель Франшона-Романе. Зазначено, що першою була розроблена модель Du Pont, що воснові якої модифікований факторний аналіз в напрямі ключових звітних показників. Виявлено, що їїзастосовують як оперативний інструмент для контролю стійкості досліджуваного підприємства. Під часдослідження виявлені недоліки, які полягають у ігноруванні галузевої та індивідуальної специфіки до-сліджуваного підприємства, його стадії життєвого циклу і динамізму оточуючих факторів. Зазначено,що методологія «темпів сталого приросту» давно розроблена і успішно апробована при формуванніфінансової стратегії. Її основна ідея полягає в моделюванні можливих темпів зростання господарськоїдіяльності підприємства при умові збереження фінансової стійкості. Наведено, що Т.В. Геніберг, Н.А.Іванова, О.В. Полякова запропоновали комбінований підхід, заснований на поєднанні моделі Du Pont іметодології «темпів сталого приросту». Виявлено, що достатньо популярною є матрична модель Фра-ншона-Романе. Зазначені її переваги та недоліки для реалізації у практиці господарювання. В статтізазначено, що М. Л. Дорофеєв в певній мірі вдосконалив методику Франшона-Романе. Він пропонуєтримірну систему оцінки фінансових рішень досліджуваного підприємства та вводить комплексний по-казник ПРОК як змінну складову рейтингової матриці. Проте і у цій матриці не всі базові недоліки булиподолані. Відмічене, що однією з найбільш популярних і застосовуваних для методологічного вдоско-налення формування фінансової стратегії досліджуваного підприємства є модель ADL/LC А.Д. Літтла.Зауважено, що методика ADL/LC має також певні недоліки, хоча її конкретний цільових показник єбільш конкретним. Тому, засновуючись на ADL/LC щодо стратегічних позицій досліджуваного підпри-ємства в певних галузях поетапно створюється фінансова стратегії. Як результат проведеного дослі-дження була запропонована схема формування фінансової стратегії виноробного підприємства за вдосконаленою методикою. Вона лягла в основу формалізації вимог до фінансової стратегії винороб-них підприємства та представленню етапів формування щодо неї. Odesa National University of Technology 2020-10-14 Article Article application/pdf //journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view/1814 10.15673/fie.v12i3.1814 Food Industry Economics; Vol 12 No 3 (2020): ЕКОНОМІКА ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ Food Industry Economics; Том 12 № 3 (2020): ЕКОНОМІКА ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ Food Industry Economics; Том 12 № 3 (2020): ЕКОНОМІКА ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ 2312-847X 2411-4111 10.15673/ехп.v12i3 uk //journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view/1814/2005 Авторське право (c) 2020 Food Industry Economics |