Маркетингові стратегії у контексті конкурентоспроможності закладу вищої освіти
У статті розглядаються теоретичні засади маркетингових стратегій, представлено компоненти, щоформують маркетингову стратегію закладу вищої освіти. У дослідженні використано методи аналізу тасинтезу. Мета дослідження полягала у вивченні та аналізі діючих на цільових ринках конкурентнихстратегій ЗВО з...
Saved in:
| Date: | 2020 |
|---|---|
| Main Authors: | , |
| Format: | Article |
| Language: | Ukrainian |
| Published: |
Odesa National University of Technology
2020
|
| Online Access: | //journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view/1816 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Food Industry Economics |
Institution
Food Industry Economics| id |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article-1816 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Food Industry Economics |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2020-11-10T11:07:24Z |
| collection |
OJS |
| language |
Ukrainian |
| format |
Article |
| author |
Постоян, Т. Г. Черненко, І. В. |
| spellingShingle |
Постоян, Т. Г. Черненко, І. В. Маркетингові стратегії у контексті конкурентоспроможності закладу вищої освіти |
| author_facet |
Постоян, Т. Г. Черненко, І. В. |
| author_sort |
Постоян, Т. Г. |
| title |
Маркетингові стратегії у контексті конкурентоспроможності закладу вищої освіти |
| title_short |
Маркетингові стратегії у контексті конкурентоспроможності закладу вищої освіти |
| title_full |
Маркетингові стратегії у контексті конкурентоспроможності закладу вищої освіти |
| title_fullStr |
Маркетингові стратегії у контексті конкурентоспроможності закладу вищої освіти |
| title_full_unstemmed |
Маркетингові стратегії у контексті конкурентоспроможності закладу вищої освіти |
| title_sort |
маркетингові стратегії у контексті конкурентоспроможності закладу вищої освіти |
| title_alt |
Marketing strategies in the context of competitiveness of a higher educational institution Маркетинговые стратегии в контексте конкурентоспособности высшего учебного заведения |
| description |
У статті розглядаються теоретичні засади маркетингових стратегій, представлено компоненти, щоформують маркетингову стратегію закладу вищої освіти. У дослідженні використано методи аналізу тасинтезу. Мета дослідження полягала у вивченні та аналізі діючих на цільових ринках конкурентнихстратегій ЗВО з метою досягнення конкурентних переваг. Проаналізовано підходи до визначення клю-чових понять дослідження: стратегія, маркетингова стратегія, конкуренція, конкурентоспроможність.Визначено специфіку ЗВО як суб’єкта ринкових відносин. Розглянуто конкурентні стратегії, способидосягнення конкурентних переваг, представлено модифіковану систему конкурентних стратегій ЗВО.Доведено, що реалізація конкурентних стратегій ЗВО забезпечує стійку перевагу перед конкурентамита вирішує актуальні стратегічні проблем. |
| publisher |
Odesa National University of Technology |
| publishDate |
2020 |
| url |
//journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view/1816 |
| work_keys_str_mv |
AT postoântg marketingovístrategííukontekstíkonkurentospromožnostízakladuviŝoíosvíti AT černenkoív marketingovístrategííukontekstíkonkurentospromožnostízakladuviŝoíosvíti AT postoântg marketingstrategiesinthecontextofcompetitivenessofahighereducationalinstitution AT černenkoív marketingstrategiesinthecontextofcompetitivenessofahighereducationalinstitution AT postoântg marketingovyestrategiivkontekstekonkurentosposobnostivysšegoučebnogozavedeniâ AT černenkoív marketingovyestrategiivkontekstekonkurentosposobnostivysšegoučebnogozavedeniâ |
| first_indexed |
2025-09-24T17:25:42Z |
| last_indexed |
2025-09-24T17:25:42Z |
| _version_ |
1844167041737555968 |
| spelling |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article-18162020-11-10T11:07:24Z Маркетингові стратегії у контексті конкурентоспроможності закладу вищої освіти Marketing strategies in the context of competitiveness of a higher educational institution Маркетинговые стратегии в контексте конкурентоспособности высшего учебного заведения Постоян, Т. Г. Черненко, І. В. У статті розглядаються теоретичні засади маркетингових стратегій, представлено компоненти, щоформують маркетингову стратегію закладу вищої освіти. У дослідженні використано методи аналізу тасинтезу. Мета дослідження полягала у вивченні та аналізі діючих на цільових ринках конкурентнихстратегій ЗВО з метою досягнення конкурентних переваг. Проаналізовано підходи до визначення клю-чових понять дослідження: стратегія, маркетингова стратегія, конкуренція, конкурентоспроможність.Визначено специфіку ЗВО як суб’єкта ринкових відносин. Розглянуто конкурентні стратегії, способидосягнення конкурентних переваг, представлено модифіковану систему конкурентних стратегій ЗВО.Доведено, що реалізація конкурентних стратегій ЗВО забезпечує стійку перевагу перед конкурентамита вирішує актуальні стратегічні проблем. Strengthening of competition, the policy of state order for training specialists, changing the behaviorand requirements of consumers of educational services and other environmental factors increase the attention of top managers to the competitive strategies of the higher educational institution. The article discussesthe theoretical foundations of marketing strategies, presents the components that form the marketing strategy of the higher educational institution. The study used methods of analysis and synthesis. The purpose ofthe research was to study and analyze the competitive strategies of higher educational institution in targetmarkets to achieve competitive advantages. The approaches to defining the key concepts of the researchhave been analyzed: strategy, marketing strategy, competition, competitiveness. Attention have been focused on the fact that the system of competitive strategies of the higher educational institution should bebased on the concept of holistic marketing, which makes it possible to determine the direction and content ofactivities in each strategic area of educational services and direct the activities of the university to ensuresustainable competitive positions in the market, ensure and support long-term competitive goals.The specificity of educational marketing has been characterized, which consists in the developmentand implementation of a strategy for the formation and growth of the value of an individual, in meeting his/herneed for development. The dependence of the efficiency of the system of functioning of the higher educational institution, its competitiveness on the implementation of the actual and demanded concept of holisticmarketing has been substantiated. The components of the competitive strategies of the higher educationalinstitution, competitive advantages, ways to achieve competitive advantages have been considered; a modified system of competitive strategies of a higher educational institution has been presented.Competitive strategies can provide a sustainable advantage over competitors and solve pressingstrategic problems. The prospect of further research is to study the internal environment of the higher educational institution in order to determine the level of its competitiveness and develop a set of measures to ensure the formation of its competitive advantages. Усиление конкуренции, политика государственного заказа на подготовку специалистов, изме-нение поведения и требований потребителей образовательных услуг и другие факторы внешней сре-ды усиливают внимание топ-менеджеров к конкурентным стратегиям ВУЗа. В статье рассматривают-ся теоретические основы маркетинговых стратегий, представлены компоненты, формирующие марке-тинговую стратегию ВУЗа. В исследовании использовались методы анализа и синтеза. Цель иссле-дования состояла в изучении и анализе конкурентных стратегий ВУЗов на целевых рынках для до-стижения конкурентных преимуществ. Проанализированы подходы к определению ключевых понятийисследования: стратегия, маркетинговая стратегия, конкуренция, конкурентоспособность. Акцентиро-вано внимание на то, что система конкурентных стратегий ВУЗа должна строиться на концепции хо-листического маркетинга, что дает возможность определить направление и содержание деятельно-сти в каждой стратегической сфере образовательных услуг и направить деятельность ВУЗа на обес-печение устойчивых конкурентных позиций на рынке, обеспечение и поддержку длительных конку-рентных целей.Охарактеризована специфика образовательного маркетинга, заключающаяся в разработке иреализации стратегии формирования и наращивании ценности личности, удовлетворении ее потреб-ности в развитии. Обоснована зависимость эффективности системы функционирования ВУЗа, егоконкурентоспособности от реализации актуальной и востребованной концепции холистического мар-кетинга. Рассмотрены составляющие конкурентных стратегий ВУЗа, конкурентные преимущества,способы достижения конкурентных преимуществ; представлено модифицированную систему конку-рентных стратегий высшего учебного заведения.Конкурентные стратегии способны обеспечить устойчивое преимущество относительно конку-рентов и решение актуальных стратегических проблем. Перспектива дальнейших исследований за ключается в изучении внутренней среды ВУЗа с целью определения уровня его конкурентоспособно-сти и разработки комплекса мероприятий, обеспечивающих формирование его конкурентных пре-имуществ. Odesa National University of Technology 2020-10-14 Article Article application/pdf //journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view/1816 10.15673/fie.v12i3.1816 Food Industry Economics; Vol 12 No 3 (2020): ЕКОНОМІКА ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ Food Industry Economics; Том 12 № 3 (2020): ЕКОНОМІКА ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ Food Industry Economics; Том 12 № 3 (2020): ЕКОНОМІКА ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ 2312-847X 2411-4111 10.15673/ехп.v12i3 uk //journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view/1816/2003 Авторське право (c) 2020 Food Industry Economics |