Інструменти державного маркетингу, як складова селективного регулювання товарних ринків в умовах нестабільності
The article develops the theoretical and applied principles of state marketing in the market dimension, asa component of adaptive mechanisms of selective regulation of commodity markets in the conditions of instability. The theoretical essence of state marketing has been substantiated, the comparati...
Збережено в:
| Дата: | 2022 |
|---|---|
| Автори: | , , |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Odesa National University of Technology
2022
|
| Онлайн доступ: | //journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view/2361 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Food Industry Economics |
Репозитарії
Food Industry Economics| id |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article-2361 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Food Industry Economics |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2022-10-20T12:54:37Z |
| collection |
OJS |
| language |
Ukrainian |
| format |
Article |
| author |
Нікішина, О. В. Тараканов, М. Л. Зеркіна, О. О. |
| spellingShingle |
Нікішина, О. В. Тараканов, М. Л. Зеркіна, О. О. Інструменти державного маркетингу, як складова селективного регулювання товарних ринків в умовах нестабільності |
| author_facet |
Нікішина, О. В. Тараканов, М. Л. Зеркіна, О. О. |
| author_sort |
Нікішина, О. В. |
| title |
Інструменти державного маркетингу, як складова селективного регулювання товарних ринків в умовах нестабільності |
| title_short |
Інструменти державного маркетингу, як складова селективного регулювання товарних ринків в умовах нестабільності |
| title_full |
Інструменти державного маркетингу, як складова селективного регулювання товарних ринків в умовах нестабільності |
| title_fullStr |
Інструменти державного маркетингу, як складова селективного регулювання товарних ринків в умовах нестабільності |
| title_full_unstemmed |
Інструменти державного маркетингу, як складова селективного регулювання товарних ринків в умовах нестабільності |
| title_sort |
інструменти державного маркетингу, як складова селективного регулювання товарних ринків в умовах нестабільності |
| title_alt |
State marketing tools as a component of selective regulation of commodity markets in the conditions of instability |
| description |
The article develops the theoretical and applied principles of state marketing in the market dimension, asa component of adaptive mechanisms of selective regulation of commodity markets in the conditions of instability. The theoretical essence of state marketing has been substantiated, the comparative characteristics of micromarketing and state marketing in the market plane have been conducted, the binary nature of its socioproductive purpose has been established: (1) definition, formation and satisfaction of consumer needs;(2) stimulation of product manufacturers to rationally satisfy the demand.In the conditions of existing sales and territorial restrictions, the task of ensuring the physical and economic availability of essential goods for the population is of primary importance. Today, in commodity markets,there is an imbalance between the purchasing power of the population, which is decreasing, and the risingprices of goods. In the post-war period, it is expected that the share of household food expenses will increase,the level of food consumption will decrease, and threats to the health of consumers will increase, causing theneed for selective regulation of the consumer sector, including using of state marketing tools. With the help ofadaptive marketing tools, the state is able to stimulate the supply of essential goods to ensure the productionand consumption needs of the country in terms of quantity, quality and structure. It has been substantiated that in order to reduce existing foreign trade imbalances in the post-war period, it is advisable to gradually introduce adaptive mechanisms and state marketing measures. The essence ofthe main tools of state marketing to support national exporters of processed goods has been defined, takinginto account foreign experience, in particular, tools of informational, sales, financial and communication support. It has been emphasized that in the conditions of instability, state marketing tools should be adaptive, i.e.they should flexibly and promptly modernize the system of state influence on market reproduction processes,as well as form adaptive systems of commodity markets that are able to influence the parameters ofreproduction processes. |
| publisher |
Odesa National University of Technology |
| publishDate |
2022 |
| url |
//journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view/2361 |
| work_keys_str_mv |
AT níkíšinaov statemarketingtoolsasacomponentofselectiveregulationofcommoditymarketsintheconditionsofinstability AT tarakanovml statemarketingtoolsasacomponentofselectiveregulationofcommoditymarketsintheconditionsofinstability AT zerkínaoo statemarketingtoolsasacomponentofselectiveregulationofcommoditymarketsintheconditionsofinstability AT níkíšinaov ínstrumentideržavnogomarketinguâkskladovaselektivnogoregulûvannâtovarnihrinkívvumovahnestabílʹností AT tarakanovml ínstrumentideržavnogomarketinguâkskladovaselektivnogoregulûvannâtovarnihrinkívvumovahnestabílʹností AT zerkínaoo ínstrumentideržavnogomarketinguâkskladovaselektivnogoregulûvannâtovarnihrinkívvumovahnestabílʹností |
| first_indexed |
2025-09-24T17:25:52Z |
| last_indexed |
2025-09-24T17:25:52Z |
| _version_ |
1844167052009406464 |
| spelling |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article-23612022-10-20T12:54:37Z State marketing tools as a component of selective regulation of commodity markets in the conditions of instability Інструменти державного маркетингу, як складова селективного регулювання товарних ринків в умовах нестабільності Нікішина, О. В. Тараканов, М. Л. Зеркіна, О. О. The article develops the theoretical and applied principles of state marketing in the market dimension, asa component of adaptive mechanisms of selective regulation of commodity markets in the conditions of instability. The theoretical essence of state marketing has been substantiated, the comparative characteristics of micromarketing and state marketing in the market plane have been conducted, the binary nature of its socioproductive purpose has been established: (1) definition, formation and satisfaction of consumer needs;(2) stimulation of product manufacturers to rationally satisfy the demand.In the conditions of existing sales and territorial restrictions, the task of ensuring the physical and economic availability of essential goods for the population is of primary importance. Today, in commodity markets,there is an imbalance between the purchasing power of the population, which is decreasing, and the risingprices of goods. In the post-war period, it is expected that the share of household food expenses will increase,the level of food consumption will decrease, and threats to the health of consumers will increase, causing theneed for selective regulation of the consumer sector, including using of state marketing tools. With the help ofadaptive marketing tools, the state is able to stimulate the supply of essential goods to ensure the productionand consumption needs of the country in terms of quantity, quality and structure. It has been substantiated that in order to reduce existing foreign trade imbalances in the post-war period, it is advisable to gradually introduce adaptive mechanisms and state marketing measures. The essence ofthe main tools of state marketing to support national exporters of processed goods has been defined, takinginto account foreign experience, in particular, tools of informational, sales, financial and communication support. It has been emphasized that in the conditions of instability, state marketing tools should be adaptive, i.e.they should flexibly and promptly modernize the system of state influence on market reproduction processes,as well as form adaptive systems of commodity markets that are able to influence the parameters ofreproduction processes. У статті розроблено теоретичні і прикладні засади державного маркетингу в ринковому вимірі, якскладової адаптивних механізмів селективного регулювання товарних ринків в умовах нестабільності.Обґрунтовано теоретичну сутність державного маркетингу, проведено порівняльну характеристику мік-ромаркетингу та державного маркетингу в ринковій площині, встановлено бінарність його соціально-виробничої мети. Наголошено, що в умовах існуючих збутових і територіальних обмежень завдання за-безпечення фізичної й економічної доступності товарів першої необхідності для населення обумовлюєнеобхідність застосування інструментів державного маркетингу, які мають соціально орієнтовану спря-мованість та адаптивний характер. Обґрунтовано, що для зменшення існуючих зовнішньоторговельнихдисбалансів в повоєнний період доцільно поетапно впроваджувати адаптивні механізми й заходи дер-жавного маркетингу. Визначено сутність головних інструментів державного маркетингу для підтримкинаціональних експортерів переробних товарів з урахуванням іноземного досвіду, зокрема, інструментівінформаційної, збутової, фінансової та комунікаційної підтримки. Наголошено, що в умовах нестабільно-сті інструменти державного маркетингу повинні носити адаптивний характер, тобто гнучко й оперативномодернізувати систему державного впливу на ринкові процеси відтворення, а також формувати адапти-вні системи товарних ринків, які здатні впливати на параметри процесів відтворення. Odesa National University of Technology 2022-10-20 Article Article application/pdf //journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view/2361 10.15673/fie.v14i3.2361 Food Industry Economics; Vol 14 No 3 (2022): ЕКОНОМІКА ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ Food Industry Economics; Том 14 № 3 (2022): ЕКОНОМІКА ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ Food Industry Economics; Том 14 № 3 (2022): ЕКОНОМІКА ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ 2312-847X 2411-4111 10.15673/fie.v14i3 uk //journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view/2361/2554 Авторське право (c) 2022 Food Industry Economics |