Національний бренд – фактор підвищення конкурентоспроможності підприємств індустрії гостинності

The article is devoted to the study of theoretical aspects of the competitiveness of national brands of the hospitality industry. The works of domestic and foreign scientists working in the field of national brand research have been analyzed, and the main differences in research areas have been rev...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2023
Автори: Савенко, І., Седікова, І.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Odesa National University of Technology 2023
Онлайн доступ://journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view/2678
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Food Industry Economics

Репозитарії

Food Industry Economics
id oai:ojs.pkp.sfu.ca:article-2678
record_format ojs
institution Food Industry Economics
baseUrl_str
datestamp_date 2023-11-29T10:31:14Z
collection OJS
language Ukrainian
format Article
author Савенко, І.
Седікова, І.
spellingShingle Савенко, І.
Седікова, І.
Національний бренд – фактор підвищення конкурентоспроможності підприємств індустрії гостинності
author_facet Савенко, І.
Седікова, І.
author_sort Савенко, І.
title Національний бренд – фактор підвищення конкурентоспроможності підприємств індустрії гостинності
title_short Національний бренд – фактор підвищення конкурентоспроможності підприємств індустрії гостинності
title_full Національний бренд – фактор підвищення конкурентоспроможності підприємств індустрії гостинності
title_fullStr Національний бренд – фактор підвищення конкурентоспроможності підприємств індустрії гостинності
title_full_unstemmed Національний бренд – фактор підвищення конкурентоспроможності підприємств індустрії гостинності
title_sort національний бренд – фактор підвищення конкурентоспроможності підприємств індустрії гостинності
title_alt The national brand as a factor in increasing the competitiveness of enterprises in the hospitality industry
description The article is devoted to the study of theoretical aspects of the competitiveness of national brands of the hospitality industry. The works of domestic and foreign scientists working in the field of national brand research have been analyzed, and the main differences in research areas have been revealed. The own vision of defining the term «national brand» as a set of distinctive and unique elements or characteristics that unify the country's perception in the international economic system and distinguish it from other countries  has been agreed upon. It has been revealed that the main features of branding in Ukraine today are: ease of creation and promotion of new products by consumers and low recognition of existing brands; the difficulty of forming a certain loyalty to the product among buyers; a significant number of counterfeit products and fraud; growing distrust of advertising; the use of national symbols, mentality and customs in advertising campaigns; a significant number of global brands. The most valuable brands in the restaurant industry in 2023 have been determined, which are: Starbucks, Texas Roadhouse, Jollibee and Greggs. The main problems of the Ukrainian hospitality industry have been systematized and summarized, and the ways to solve them have been named. It was noted that on July 1, 2022, the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization's specialized agency UNESCO, at the request of Ukraine, added the culture of Ukrainian borscht to the list of intangible cultural heritage. Four more Ukrainian elements have been included in UNESCO's list of intangible cultural heritage: Petrykiv painting, Dnipropetrovsk Cossack songs, Kosiv ceramics and Crimean Tatar ornament Ornek. It has been shown that one of the powerful ways of positioning are national food holidays. A study of the gastronomic calendar of the countries of the world, formed from national, international and worldwide days of culinary holidays, shows that it includes about 900 gastronomic holidays of almost all peoples of the world. Ukrainian cuisine is represented by two brands: Day of Borscht in Ukraine and Day of Ukrainian Lard. Taking into account the role of Ukrainian cuisine as a functional tool - providing the population with healthy food, as well as the development of domestic gastrotourism, the authors consider it necessary to start a brand - Ukrainian cuisine.
publisher Odesa National University of Technology
publishDate 2023
url //journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view/2678
work_keys_str_mv AT savenkoí thenationalbrandasafactorinincreasingthecompetitivenessofenterprisesinthehospitalityindustry
AT sedíkovaí thenationalbrandasafactorinincreasingthecompetitivenessofenterprisesinthehospitalityindustry
AT savenkoí nacíonalʹnijbrendfaktorpídviŝennâkonkurentospromožnostípídpriêmstvíndustríígostinností
AT sedíkovaí nacíonalʹnijbrendfaktorpídviŝennâkonkurentospromožnostípídpriêmstvíndustríígostinností
AT savenkoí nationalbrandasafactorinincreasingthecompetitivenessofenterprisesinthehospitalityindustry
AT sedíkovaí nationalbrandasafactorinincreasingthecompetitivenessofenterprisesinthehospitalityindustry
first_indexed 2025-09-24T17:25:55Z
last_indexed 2025-09-24T17:25:55Z
_version_ 1850411528688238592
spelling oai:ojs.pkp.sfu.ca:article-26782023-11-29T10:31:14Z The national brand as a factor in increasing the competitiveness of enterprises in the hospitality industry Національний бренд – фактор підвищення конкурентоспроможності підприємств індустрії гостинності Савенко, І. Седікова, І. The article is devoted to the study of theoretical aspects of the competitiveness of national brands of the hospitality industry. The works of domestic and foreign scientists working in the field of national brand research have been analyzed, and the main differences in research areas have been revealed. The own vision of defining the term «national brand» as a set of distinctive and unique elements or characteristics that unify the country's perception in the international economic system and distinguish it from other countries  has been agreed upon. It has been revealed that the main features of branding in Ukraine today are: ease of creation and promotion of new products by consumers and low recognition of existing brands; the difficulty of forming a certain loyalty to the product among buyers; a significant number of counterfeit products and fraud; growing distrust of advertising; the use of national symbols, mentality and customs in advertising campaigns; a significant number of global brands. The most valuable brands in the restaurant industry in 2023 have been determined, which are: Starbucks, Texas Roadhouse, Jollibee and Greggs. The main problems of the Ukrainian hospitality industry have been systematized and summarized, and the ways to solve them have been named. It was noted that on July 1, 2022, the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization's specialized agency UNESCO, at the request of Ukraine, added the culture of Ukrainian borscht to the list of intangible cultural heritage. Four more Ukrainian elements have been included in UNESCO's list of intangible cultural heritage: Petrykiv painting, Dnipropetrovsk Cossack songs, Kosiv ceramics and Crimean Tatar ornament Ornek. It has been shown that one of the powerful ways of positioning are national food holidays. A study of the gastronomic calendar of the countries of the world, formed from national, international and worldwide days of culinary holidays, shows that it includes about 900 gastronomic holidays of almost all peoples of the world. Ukrainian cuisine is represented by two brands: Day of Borscht in Ukraine and Day of Ukrainian Lard. Taking into account the role of Ukrainian cuisine as a functional tool - providing the population with healthy food, as well as the development of domestic gastrotourism, the authors consider it necessary to start a brand - Ukrainian cuisine. Стаття присвячена дослідженню теоретичних аспектів конкурентоспроможності національних брендів індустрії гостинності. Проаналізовано роботи вітчизняних та закордонних вчених, які працюють в даній сфері, виявлено основні відмінності в напрямах дослідження. Погоджено власне бачення визначення терміну «національний бренд» як сукупність відмінних та унікальних елементів або характеристик, які уніфікують сприйняття країни в міжнародній економічній системі та вирізняють її з-поміж інших країн. Виявлено, що головними особливостями брендингу в Україні є: легкість створення та просування нових продуктів споживачами та низька впізнаваність існуючих брендів; складність формування у покупців певної лояльності до продукту; значна кількість контрафактної продукції та шахрайства; зростаюча недовіра до реклами; використання в рекламних кампаніях національної символіки, менталітету та звичаїв; значна кількість світових брендів. Визначено найдорожчі бренди ресторанної галузі у 2023 році якими є: Starbucks, Texas Roadhouse, Jollibee та Greggs. Систематизовано та узагальнено основні проблеми української галузі гостинності, названо шляхи їх рішення. Показано, що одним із потужних шляхів позиціонування виступають національні свята видів страв. Odesa National University of Technology 2023-06-30 Article Article application/pdf //journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view/2678 10.15673/fie.v15i2.2678 Food Industry Economics; Vol 15 No 2 (2023): ЕКОНОМІКА ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ Food Industry Economics; Том 15 № 2 (2023): ЕКОНОМІКА ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ Food Industry Economics; Том 15 № 2 (2023): ЕКОНОМІКА ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ 2312-847X 2411-4111 10.15673/fie.v15i2 uk //journals.ontu.edu.ua/index.php/fie/article/view/2678/2841 Авторське право (c) 2023 Food Industry Economics