Керування буксируваною системою зі змінною довжиною для детального дослідження малорозмірних обʼєктів на дні акваторії

The dynamics of geometrically nonlinear mechanical systems in a water environment with variable dimensions represent one of the least studied problems in mechanics. Despite numerous studies conducted in the field of static and dynamic analysis of cable systems, many aspects of their behavior during...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2024
Автори: Klymenkov, Oleh, Berchun, Yaroslav
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: V.M. Glushkov Institute of Cybernetics of NAS of Ukraine 2024
Теми:
Онлайн доступ:https://jais.net.ua/index.php/files/article/view/425
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Problems of Control and Informatics

Репозитарії

Problems of Control and Informatics
id oai:ojs2.jais.net.ua:article-425
record_format ojs
institution Problems of Control and Informatics
baseUrl_str
datestamp_date 2025-05-30T09:56:31Z
collection OJS
language Ukrainian
topic система з розподіленими параметрами
керування
динаміка
змінна довжина
spellingShingle система з розподіленими параметрами
керування
динаміка
змінна довжина
Klymenkov, Oleh
Berchun, Yaroslav
Керування буксируваною системою зі змінною довжиною для детального дослідження малорозмірних обʼєктів на дні акваторії
topic_facet система з розподіленими параметрами
керування
динаміка
змінна довжина
system with distributed parameters
control
dynamics
variable length
format Article
author Klymenkov, Oleh
Berchun, Yaroslav
author_facet Klymenkov, Oleh
Berchun, Yaroslav
author_sort Klymenkov, Oleh
title Керування буксируваною системою зі змінною довжиною для детального дослідження малорозмірних обʼєктів на дні акваторії
title_short Керування буксируваною системою зі змінною довжиною для детального дослідження малорозмірних обʼєктів на дні акваторії
title_full Керування буксируваною системою зі змінною довжиною для детального дослідження малорозмірних обʼєктів на дні акваторії
title_fullStr Керування буксируваною системою зі змінною довжиною для детального дослідження малорозмірних обʼєктів на дні акваторії
title_full_unstemmed Керування буксируваною системою зі змінною довжиною для детального дослідження малорозмірних обʼєктів на дні акваторії
title_sort керування буксируваною системою зі змінною довжиною для детального дослідження малорозмірних обʼєктів на дні акваторії
title_alt Controlling a towed variable-length system for detailed survey of small-sized facilities on the sea bottom
description The dynamics of geometrically nonlinear mechanical systems in a water environment with variable dimensions represent one of the least studied problems in mechanics. Despite numerous studies conducted in the field of static and dynamic analysis of cable systems, many aspects of their behavior during unsteady motion remain unclear, such as the issue of stability loss during transport in a flow, the evolution of cable systems under controlled length changes, the correct selection of the system’s dynamic coefficient during complex maneuvers of a transport vessel, questions regarding loop formation, disruption of laying conditions, and so on. The necessity of investigating these dynamic problems of cable systems (ropes, cables, chains) in flow is dictated by their widespread use as essential components in aerial tramways, mine hoists, crane equipment, anchoring systems, and transportation in flow, as well as marine drilling platforms. Mathematical models reflecting the dynamic behavior of cable systems in a spatially inhomogeneous field of mass and surface forces are typically described by nonlinear partial differential equations, the solutions of which can only be achieved using computational methods. The text presents various theoretical, numerical, and practical developments related to the control of a submerged towed system with variable length, used for detailed studies of small objects on the bottom of a water area. The cable is not only a component of the overall dynamic towing system but also acts as an independent control object. A numerical analysis of a continuous model of the dynamics of a variable-length cable with an unmanned underwater vehicle in flow during maneuvering with variable length in the vertical plane has been conducted. From the analysis, one can conclude that the constructed physical and mathematical model qualitatively describes the experimentally observed rapid processes during the towing of a variable-length cable system with an unmanned underwater vehicle under controlled length conditions.
publisher V.M. Glushkov Institute of Cybernetics of NAS of Ukraine
publishDate 2024
url https://jais.net.ua/index.php/files/article/view/425
work_keys_str_mv AT klymenkovoleh controllingatowedvariablelengthsystemfordetailedsurveyofsmallsizedfacilitiesontheseabottom
AT berchunyaroslav controllingatowedvariablelengthsystemfordetailedsurveyofsmallsizedfacilitiesontheseabottom
AT klymenkovoleh keruvannâbuksiruvanoûsistemoûzízmínnoûdovžinoûdlâdetalʹnogodoslídžennâmalorozmírnihobʼêktívnadníakvatoríí
AT berchunyaroslav keruvannâbuksiruvanoûsistemoûzízmínnoûdovžinoûdlâdetalʹnogodoslídžennâmalorozmírnihobʼêktívnadníakvatoríí
first_indexed 2025-10-30T02:49:09Z
last_indexed 2025-10-30T02:49:09Z
_version_ 1847373384821768192
spelling oai:ojs2.jais.net.ua:article-4252025-05-30T09:56:31Z Controlling a towed variable-length system for detailed survey of small-sized facilities on the sea bottom Керування буксируваною системою зі змінною довжиною для детального дослідження малорозмірних обʼєктів на дні акваторії Klymenkov, Oleh Berchun, Yaroslav система з розподіленими параметрами керування динаміка змінна довжина system with distributed parameters control dynamics variable length The dynamics of geometrically nonlinear mechanical systems in a water environment with variable dimensions represent one of the least studied problems in mechanics. Despite numerous studies conducted in the field of static and dynamic analysis of cable systems, many aspects of their behavior during unsteady motion remain unclear, such as the issue of stability loss during transport in a flow, the evolution of cable systems under controlled length changes, the correct selection of the system’s dynamic coefficient during complex maneuvers of a transport vessel, questions regarding loop formation, disruption of laying conditions, and so on. The necessity of investigating these dynamic problems of cable systems (ropes, cables, chains) in flow is dictated by their widespread use as essential components in aerial tramways, mine hoists, crane equipment, anchoring systems, and transportation in flow, as well as marine drilling platforms. Mathematical models reflecting the dynamic behavior of cable systems in a spatially inhomogeneous field of mass and surface forces are typically described by nonlinear partial differential equations, the solutions of which can only be achieved using computational methods. The text presents various theoretical, numerical, and practical developments related to the control of a submerged towed system with variable length, used for detailed studies of small objects on the bottom of a water area. The cable is not only a component of the overall dynamic towing system but also acts as an independent control object. A numerical analysis of a continuous model of the dynamics of a variable-length cable with an unmanned underwater vehicle in flow during maneuvering with variable length in the vertical plane has been conducted. From the analysis, one can conclude that the constructed physical and mathematical model qualitatively describes the experimentally observed rapid processes during the towing of a variable-length cable system with an unmanned underwater vehicle under controlled length conditions. До найменш вивчених проблем механіки належать задачі динаміки геометрично нелінійних механічних систем у водному середовищі зі змінними розмірами. Незважаючи на численні дослідження, проведені в галузі вивчення статики та динаміки розподілених систем, ще недостатньо зʼясовано особливості їхньої поведінки під час нестаціонарних режимів руху, проблема втрати стійкості при транспортуванні у потоці, еволюція розподілених систем при керованій зміні довжини, правильний вибір коефіцієнта динамічності системи при складних маневрах судна-транспортувальника, питання петлеутворення і т.ін. Необхідність дослідження цих задач динаміки розподілених систем (канати, троси, ланцюги) у потоці обумовлена широким використанням їх як необхідних елементів підвісних канатних доріг, шахтних підйомників, кранового обладнання, систем заякорення та транспортування у потоці, морських бурових платформ тощо. Математичні моделі, що відображають динамічну поведінку розподілених систем у просторово-неоднорідному полі масових і поверхневих сил, зазвичай описуються нелінійними рівняннями в частинних похідних, розв’язання яких можливе лише за допомогою обчислювальних методів. Наведено окремі теоретичні, численні практичні напрацювання з керування підводною буксируваною системою зі змінною довжиною, що використовується для детального дослідження малорозмірних об’єктів на дні акваторії. Кабель є не лише компонентом загальної динамічної буксируваної системи, а й виступає як самостійний обʼєкт керування. Чисельно проаналізовано безперервну модель динаміки кабелю змінної довжини з безпілотним підводним апаратом у потоці при маневруванні зі змінною довжиною у вертикальній площині. Виявлено якісну несуперечність побудованої фізико-математичної моделі, що адекватно описує експериментально спостережувані швидкоплинні процеси в системі «кабель змінної довжини–безпілотний підводний апарат» при буксируванні. V.M. Glushkov Institute of Cybernetics of NAS of Ukraine 2024-12-23 Article Article application/pdf https://jais.net.ua/index.php/files/article/view/425 10.34229/1028-0979-2024-6-3 Міжнародний науково-технічний журнал "Проблеми керування та інформатики"; Том 69 № 6 (2024): Міжнародний науково-технічний журнал "Проблеми керування та інформатики"; 33-42 International Scientific Technical Journal "Problems of Control and Informatics; Том 69 № 6 (2024): International Scientific Technical Journal «Problems of Control and Informatics»; 33-42 International Scientific Technical Journal "Problems of Control and Informatics"; Vol. 69 No. 6 (2024): International Scientific Technical Journal «Problems of Control and Informatics»; 33-42 2786-6505 2786-6491 uk https://jais.net.ua/index.php/files/article/view/425/492 Copyright (c) 2024 Oleh Klymenkov, Yaroslav Berchun https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0