Про підвищення рівня адекватності результатів оцінювання учбових проектів на основі параметричної релаксації методу парних порівнянь

A problem of automated assessing of students’ study projects is regarded. A heuristic algorithm based on fuzzy estimating of projects and on pairwise comparisons among them is proposed. For improving adequacy and naturalness of grades, an approach based on introducing a parameter named relaxation pa...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2023
Hauptverfasser: Oletsky, Alexey, Mahno, Mikhail
Format: Artikel
Sprache:Russian
Veröffentlicht: V.M. Glushkov Institute of Cybernetics of NAS of Ukraine 2023
Schlagworte:
Online Zugang:https://jais.net.ua/index.php/files/article/view/52
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Problems of Control and Informatics

Institution

Problems of Control and Informatics
id oai:ojs2.jais.net.ua:article-52
record_format ojs
institution Problems of Control and Informatics
baseUrl_str
datestamp_date 2024-03-14T11:07:37Z
collection OJS
language Russian
topic попарні порівняння
транзитивні шкали
ранжування альтернатив
нечітке оцінювання
навчальні проекти
spellingShingle попарні порівняння
транзитивні шкали
ранжування альтернатив
нечітке оцінювання
навчальні проекти
Oletsky, Alexey
Mahno, Mikhail
Про підвищення рівня адекватності результатів оцінювання учбових проектів на основі параметричної релаксації методу парних порівнянь
topic_facet pairwise comparisons
transitive scales
ranking of alternatives
fuzzy evaluation
study projects
попарные сравнения
транзитивные шкалы
ранжирование альтернатив
нечеткое оценивание
учебные проекты
попарні порівняння
транзитивні шкали
ранжування альтернатив
нечітке оцінювання
навчальні проекти
format Article
author Oletsky, Alexey
Mahno, Mikhail
author_facet Oletsky, Alexey
Mahno, Mikhail
author_sort Oletsky, Alexey
title Про підвищення рівня адекватності результатів оцінювання учбових проектів на основі параметричної релаксації методу парних порівнянь
title_short Про підвищення рівня адекватності результатів оцінювання учбових проектів на основі параметричної релаксації методу парних порівнянь
title_full Про підвищення рівня адекватності результатів оцінювання учбових проектів на основі параметричної релаксації методу парних порівнянь
title_fullStr Про підвищення рівня адекватності результатів оцінювання учбових проектів на основі параметричної релаксації методу парних порівнянь
title_full_unstemmed Про підвищення рівня адекватності результатів оцінювання учбових проектів на основі параметричної релаксації методу парних порівнянь
title_sort про підвищення рівня адекватності результатів оцінювання учбових проектів на основі параметричної релаксації методу парних порівнянь
title_alt Enhancing adequacy of grading study projects on the base of parametric relaxation of pairwise comparisons method
О повышении уровня адекватности результатов оценки учебных проектов на основе параметрической релаксации метода парных сравнений
description A problem of automated assessing of students’ study projects is regarded. A heuristic algorithm based on fuzzy estimating of projects and on pairwise comparisons among them is proposed. For improving adequacy and naturalness of grades, an approach based on introducing a parameter named relaxation parameter was suggested in the paper. This enables to reduce the spread between maximum and minimum values of projects in comparison with the one in the standard scale suggested by T. Saati. Reasonable values of this parameter were selected experimentally. For estimating the best alternative, a center of mass of a fuzzy max-min composition should be calculated. An estimation algorithm for a case of non-transitive preferences based on getting strongly connected components and on pairwise comparisons between them is also suggested. In this case, relaxation parameters should be chosen separately for each subtask. So the combined technique of evaluating alternatives proposed in the paper depends of the following parameters: relaxation parameters for pairwise comparisons matrices within each strongly connected components; relaxation parameter for pairwise comparisons matrices among strongly connected components; membership function for describing the best alternative.
publisher V.M. Glushkov Institute of Cybernetics of NAS of Ukraine
publishDate 2023
url https://jais.net.ua/index.php/files/article/view/52
work_keys_str_mv AT oletskyalexey enhancingadequacyofgradingstudyprojectsonthebaseofparametricrelaxationofpairwisecomparisonsmethod
AT mahnomikhail enhancingadequacyofgradingstudyprojectsonthebaseofparametricrelaxationofpairwisecomparisonsmethod
AT oletskyalexey opovyšeniiurovnâadekvatnostirezulʹtatovocenkiučebnyhproektovnaosnoveparametričeskojrelaksaciimetodaparnyhsravnenij
AT mahnomikhail opovyšeniiurovnâadekvatnostirezulʹtatovocenkiučebnyhproektovnaosnoveparametričeskojrelaksaciimetodaparnyhsravnenij
AT oletskyalexey propídviŝennârívnâadekvatnostírezulʹtatívocínûvannâučbovihproektívnaosnovíparametričnoírelaksacíímetoduparnihporívnânʹ
AT mahnomikhail propídviŝennârívnâadekvatnostírezulʹtatívocínûvannâučbovihproektívnaosnovíparametričnoírelaksacíímetoduparnihporívnânʹ
first_indexed 2025-10-30T02:48:33Z
last_indexed 2025-10-30T02:48:33Z
_version_ 1847373346685059072
spelling oai:ojs2.jais.net.ua:article-522024-03-14T11:07:37Z Enhancing adequacy of grading study projects on the base of parametric relaxation of pairwise comparisons method О повышении уровня адекватности результатов оценки учебных проектов на основе параметрической релаксации метода парных сравнений Про підвищення рівня адекватності результатів оцінювання учбових проектів на основі параметричної релаксації методу парних порівнянь Oletsky, Alexey Mahno, Mikhail pairwise comparisons transitive scales ranking of alternatives fuzzy evaluation study projects попарные сравнения транзитивные шкалы ранжирование альтернатив нечеткое оценивание учебные проекты попарні порівняння транзитивні шкали ранжування альтернатив нечітке оцінювання навчальні проекти A problem of automated assessing of students’ study projects is regarded. A heuristic algorithm based on fuzzy estimating of projects and on pairwise comparisons among them is proposed. For improving adequacy and naturalness of grades, an approach based on introducing a parameter named relaxation parameter was suggested in the paper. This enables to reduce the spread between maximum and minimum values of projects in comparison with the one in the standard scale suggested by T. Saati. Reasonable values of this parameter were selected experimentally. For estimating the best alternative, a center of mass of a fuzzy max-min composition should be calculated. An estimation algorithm for a case of non-transitive preferences based on getting strongly connected components and on pairwise comparisons between them is also suggested. In this case, relaxation parameters should be chosen separately for each subtask. So the combined technique of evaluating alternatives proposed in the paper depends of the following parameters: relaxation parameters for pairwise comparisons matrices within each strongly connected components; relaxation parameter for pairwise comparisons matrices among strongly connected components; membership function for describing the best alternative. Рассмотрена проблема оценки учебных проектов студентов во время учебного процесса. Предлагается эвристическая методика построения автоматизированных систем алгоритмического оценивания, базирующаяся на нечеткой оценке объектов и на попарных сравнениях между ними. Для повышения адекватности и естественности оценок предлагается подход, основывающийся на введении релаксационного параметра. Это позволяет уменьшить разброс между максимальными и минимальными оценками по сравнению со стандартной шкалой Саати. Для оценки наилучшего варианта применен один из методов нечеткого принятия решений, а именно метод центра притяжения композиции «макси-мум-минимум»; оценки других вариантов получаются соответствующим нормированием. Кроме того, предлагается алгоритм оценки для нетранзитивных отношений преимуществ, базирующийся на выделенных сильно связных компонентах и попарных сравнениях между ними; при этом для каждой подзадачи релаксационные параметры следует подбирать отдельно. Таким образом, предлагается комбинированная методика оценки альтернатив, которая зависит от таких параметров, как релаксационные параметры для матриц попарных сравнений в пределах отдельных сильно связных компонент; релаксационный параметр для матрицы попарных сравнений между сильно связующими компонентами; нечеткая функция принадлежности, задающая качество наилучшего варианта. Розглянуто проблему оцінювання учбових проектів студентів під час навчального процесу. Пропонується евристична методика  побудови автоматизованих систем алгоритмічного оцінювання, що базується на нечіткому оцінюванні об’єктів та на попарних порівняннях між ними. Для підвищення адекватності та природності оцінок пропонується підхід, що ґрунтується на введенні  релаксаційного параметра. Це дозволяє зменшити розкид між максимальними та мінімальними оцінками в порівнянні зі стандартною шкалою Сааті. Для оцінки найкращого варіанта застосовано один із методів нечіткого прийняття рішень, а саме метод центра тяжіння композиції «максимум–мінімум»; оцінки інших варіантів отримуються відповідним нормуванням. Крім того, пропонується алгоритм оцінювання для нетранзитивних відношень переваг, що базується на виділені сильно зв’язних компонент та попарних порівняннях між ними; при цьому для кожної підзадачі релаксаційні параметри слід підбирати окремо. Таким чином, пропонується комбінована методика оцінки альтернатив, яка залежить від таких параметрів, як релаксаційні параметри для матриць попарних порівнянь в межах окремих сильно зв’язних компонент; релаксаційний параметр для матриці попарних порівнянь між сильно зв’язними компонентами; нечітка функція належності, що задає якість найкращого варіанта. V.M. Glushkov Institute of Cybernetics of NAS of Ukraine 2023-06-27 Article Article application/pdf https://jais.net.ua/index.php/files/article/view/52 10.34229/1028-0979-2021-1-11 Міжнародний науково-технічний журнал "Проблеми керування та інформатики"; Том 66 № 1 (2021): Міжнародний науково-технічний журнал "Проблеми керування та інформатики"; 122-133 International Scientific Technical Journal "Problems of Control and Informatics; Том 66 № 1 (2021): International Scientific Technical Journal "Problems of Control and Informatics"; 122-133 International Scientific Technical Journal "Problems of Control and Informatics"; Vol. 66 No. 1 (2021): International Scientific Technical Journal "Problems of Control and Informatics"; 122-133 2786-6505 2786-6491 10.34229/1028-0979-2021-1 ru https://jais.net.ua/index.php/files/article/view/52/98 Copyright (c) 2020 Alexey Oletsky, Mikhail Makhno https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/