Про причини руйнування бічної рами візка вагона
The metallographic and fractographic analysis methods were used to study the influence of the cast metal quality on the causes of the destruction of a railway carriage under high dynamic and cyclic loads. As a result of study structure fracture surface of the side frame freight car truck, the detect...
Gespeichert in:
| Datum: | 2019 |
|---|---|
| Hauptverfasser: | , , |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Physico- Technological Institute of Metals and Alloys of the NAS of Ukraine
2019
|
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://momjournal.org.ua/index.php/mom/article/view/2019-4-3 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Metal Science and Treatment of Metals |
Institution
Metal Science and Treatment of Metals| id |
oai:ojs2.localhost:article-195 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
oai:ojs2.localhost:article-1952023-08-17T11:59:18Z Reason of destruction side frame of the trolley Про причини руйнування бічної рами візка вагона Vakulenko, I.A. Vakulenko, L.I. Proydak, S.V. тріщина втома руйнування неметалеві включення пори crack fatigue fracture non-metallic inclusions pores The metallographic and fractographic analysis methods were used to study the influence of the cast metal quality on the causes of the destruction of a railway carriage under high dynamic and cyclic loads. As a result of study structure fracture surface of the side frame freight car truck, the detected elements indicate simultaneous presence of fatigue and static fracture. The focus of nucleation fatigue crack was a surface defect of casting origin such as a blockage. Volumes with a concentrated arrangement of gas bubbles and non-metallic inclusions of various nature was found in the individual elements of the side frame. As a result of acceleration of moving fatigue crack, there are achievements of continuous decrease of construction of strength side frame. The meeting of the fatigue crack with volumes metal with an increased concentration of gas bubbles and non-metallic inclusions accelerated the transition to the phase of static fracture. Improving the operational safety of the side frame is possible by improving the foundry technology of its manufacture and changing the regulatory documentation to limit non-metallic inclusions and pores in the metal. Методами металографічного і фракторгафічного аналізу досліджено вплив якості литого металу на причини руйнування візка залізничного вагону за умов експлуатації високих динамічних і циклічних навантажень. В результаті дослідження поверхні руйнування бокової рами візка вантажного вагона зі сталі 20ГЛ виявлені елементи, що вказують на одночасну присутність втомного і статичного руйнування. Осередком зародження тріщини втоми був поверхневий дефект ливарного походження типу засору. В окремих елементах бокової рами виявлені об’єми з зосередженим розташуванням газових порожнин і неметалевих включень різної природи походження. В результаті просування тріщини втоми відбувалося безперервне зниження конструктивної міцності бокової рами, а зустріч її з об’ємами металу з підвищеною концентрацією газових порожнин і неметалевих включень прискорила перехід в фазу статичного руйнування. Підвищення експлуатаційної надійності бокової рами можливе за рахунок вдосконалення ливарної технології її виготовлення та внесення змін у нормативну документацію щодо обмеження вмісту неметалевих включень і пор у металі. Physico- Technological Institute of Metals and Alloys of the NAS of Ukraine 2019-12-30 Article Article application/pdf https://momjournal.org.ua/index.php/mom/article/view/2019-4-3 10.15407/mom2019.04.021 Scientific Technical Journal; Vol. 25 No. 4 (2019): The Scientific Technical journal Metal Science and Treatment of Metals; 21-25 Науково-технічний журнал; Том 25 № 4 (2019): Науково-технічний журнал Металознавство та обробка металів; 21-25 2664-2441 2073-9583 10.15407/mom2019.04 uk https://momjournal.org.ua/index.php/mom/article/view/2019-4-3/2019-4-3 Copyright (c) 2023 Scientific Technical Journal https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| institution |
Metal Science and Treatment of Metals |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2023-08-17T11:59:18Z |
| collection |
OJS |
| language |
Ukrainian |
| topic |
тріщина втома руйнування неметалеві включення пори |
| spellingShingle |
тріщина втома руйнування неметалеві включення пори Vakulenko, I.A. Vakulenko, L.I. Proydak, S.V. Про причини руйнування бічної рами візка вагона |
| topic_facet |
тріщина втома руйнування неметалеві включення пори crack fatigue fracture non-metallic inclusions pores |
| format |
Article |
| author |
Vakulenko, I.A. Vakulenko, L.I. Proydak, S.V. |
| author_facet |
Vakulenko, I.A. Vakulenko, L.I. Proydak, S.V. |
| author_sort |
Vakulenko, I.A. |
| title |
Про причини руйнування бічної рами візка вагона |
| title_short |
Про причини руйнування бічної рами візка вагона |
| title_full |
Про причини руйнування бічної рами візка вагона |
| title_fullStr |
Про причини руйнування бічної рами візка вагона |
| title_full_unstemmed |
Про причини руйнування бічної рами візка вагона |
| title_sort |
про причини руйнування бічної рами візка вагона |
| title_alt |
Reason of destruction side frame of the trolley |
| description |
The metallographic and fractographic analysis methods were used to study the influence of the cast metal quality on the causes of the destruction of a railway carriage under high dynamic and cyclic loads. As a result of study structure fracture surface of the side frame freight car truck, the detected elements indicate simultaneous presence of fatigue and static fracture. The focus of nucleation fatigue crack was a surface defect of casting origin such as a blockage. Volumes with a concentrated arrangement of gas bubbles and non-metallic inclusions of various nature was found in the individual elements of the side frame. As a result of acceleration of moving fatigue crack, there are achievements of continuous decrease of construction of strength side frame. The meeting of the fatigue crack with volumes metal with an increased concentration of gas bubbles and non-metallic inclusions accelerated the transition to the phase of static fracture. Improving the operational safety of the side frame is possible by improving the foundry technology of its manufacture and changing the regulatory documentation to limit non-metallic inclusions and pores in the metal. |
| publisher |
Physico- Technological Institute of Metals and Alloys of the NAS of Ukraine |
| publishDate |
2019 |
| url |
https://momjournal.org.ua/index.php/mom/article/view/2019-4-3 |
| work_keys_str_mv |
AT vakulenkoia reasonofdestructionsideframeofthetrolley AT vakulenkoli reasonofdestructionsideframeofthetrolley AT proydaksv reasonofdestructionsideframeofthetrolley AT vakulenkoia propričinirujnuvannâbíčnoíramivízkavagona AT vakulenkoli propričinirujnuvannâbíčnoíramivízkavagona AT proydaksv propričinirujnuvannâbíčnoíramivízkavagona |
| first_indexed |
2025-09-24T17:41:03Z |
| last_indexed |
2025-09-24T17:41:03Z |
| _version_ |
1850410113670578176 |