Про причини руйнування бічної рами візка вагона

The metallographic and fractographic analysis methods were used to study the influence of the cast metal quality on the causes of the destruction of a railway carriage under high dynamic and cyclic loads. As a result of study structure fracture surface of the side frame freight car truck, the detect...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2019
Hauptverfasser: Vakulenko, I.A., Vakulenko, L.I., Proydak, S.V.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Physico- Technological Institute of Metals and Alloys of the NAS of Ukraine 2019
Schlagworte:
Online Zugang:https://momjournal.org.ua/index.php/mom/article/view/2019-4-3
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Metal Science and Treatment of Metals

Institution

Metal Science and Treatment of Metals
id oai:ojs2.localhost:article-195
record_format ojs
spelling oai:ojs2.localhost:article-1952023-08-17T11:59:18Z Reason of destruction side frame of the trolley Про причини руйнування бічної рами візка вагона Vakulenko, I.A. Vakulenko, L.I. Proydak, S.V. тріщина втома руйнування неметалеві включення пори crack fatigue fracture non-metallic inclusions pores The metallographic and fractographic analysis methods were used to study the influence of the cast metal quality on the causes of the destruction of a railway carriage under high dynamic and cyclic loads. As a result of study structure fracture surface of the side frame freight car truck, the detected elements indicate simultaneous presence of fatigue and static fracture. The focus of nucleation fatigue crack was a surface defect of casting origin such as a blockage. Volumes with a concentrated arrangement of gas bubbles and non-metallic inclusions of various nature was found in the  individual elements of the side frame. As a result of acceleration of moving fatigue crack, there are achievements of continuous decrease of construction of strength side frame.  The meeting of the fatigue crack with volumes metal with an increased concentration of gas bubbles and non-metallic inclusions accelerated the transition to the phase of static fracture. Improving the operational safety of the side frame is possible by improving the foundry technology of its manufacture and changing the regulatory documentation to limit non-metallic inclusions and pores in the metal. Методами металографічного і  фракторгафічного аналізу досліджено вплив якості литого металу на причини руйнування візка залізничного вагону за умов експлуатації високих динамічних і циклічних навантажень. В результаті дослідження поверхні руйнування бокової рами візка вантажного вагона зі сталі 20ГЛ виявлені елементи, що вказують на одночасну присутність втомного і статичного руйнування. Осередком зародження тріщини втоми був поверхневий дефект ливарного походження типу засору. В окремих елементах бокової рами виявлені об’єми з зосередженим розташуванням газових порожнин і неметалевих включень різної природи походження. В результаті просування тріщини втоми відбувалося безперервне зниження конструктивної міцності бокової рами, а зустріч її з об’ємами металу з підвищеною концентрацією газових порожнин і неметалевих включень прискорила перехід в фазу статичного руйнування. Підвищення експлуатаційної надійності бокової рами можливе за рахунок вдосконалення ливарної технології її виготовлення та внесення змін у нормативну документацію щодо обмеження вмісту неметалевих включень і пор у металі. Physico- Technological Institute of Metals and Alloys of the NAS of Ukraine 2019-12-30 Article Article application/pdf https://momjournal.org.ua/index.php/mom/article/view/2019-4-3 10.15407/mom2019.04.021 Scientific Technical Journal; Vol. 25 No. 4 (2019): The Scientific Technical journal Metal Science and Treatment of Metals; 21-25 Науково-технічний журнал; Том 25 № 4 (2019): Науково-технічний журнал Металознавство та обробка металів; 21-25 2664-2441 2073-9583 10.15407/mom2019.04 uk https://momjournal.org.ua/index.php/mom/article/view/2019-4-3/2019-4-3 Copyright (c) 2023 Scientific Technical Journal https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
institution Metal Science and Treatment of Metals
baseUrl_str
datestamp_date 2023-08-17T11:59:18Z
collection OJS
language Ukrainian
topic тріщина
втома
руйнування
неметалеві включення
пори
spellingShingle тріщина
втома
руйнування
неметалеві включення
пори
Vakulenko, I.A.
Vakulenko, L.I.
Proydak, S.V.
Про причини руйнування бічної рами візка вагона
topic_facet тріщина
втома
руйнування
неметалеві включення
пори
crack
fatigue
fracture
non-metallic inclusions
pores
format Article
author Vakulenko, I.A.
Vakulenko, L.I.
Proydak, S.V.
author_facet Vakulenko, I.A.
Vakulenko, L.I.
Proydak, S.V.
author_sort Vakulenko, I.A.
title Про причини руйнування бічної рами візка вагона
title_short Про причини руйнування бічної рами візка вагона
title_full Про причини руйнування бічної рами візка вагона
title_fullStr Про причини руйнування бічної рами візка вагона
title_full_unstemmed Про причини руйнування бічної рами візка вагона
title_sort про причини руйнування бічної рами візка вагона
title_alt Reason of destruction side frame of the trolley
description The metallographic and fractographic analysis methods were used to study the influence of the cast metal quality on the causes of the destruction of a railway carriage under high dynamic and cyclic loads. As a result of study structure fracture surface of the side frame freight car truck, the detected elements indicate simultaneous presence of fatigue and static fracture. The focus of nucleation fatigue crack was a surface defect of casting origin such as a blockage. Volumes with a concentrated arrangement of gas bubbles and non-metallic inclusions of various nature was found in the  individual elements of the side frame. As a result of acceleration of moving fatigue crack, there are achievements of continuous decrease of construction of strength side frame.  The meeting of the fatigue crack with volumes metal with an increased concentration of gas bubbles and non-metallic inclusions accelerated the transition to the phase of static fracture. Improving the operational safety of the side frame is possible by improving the foundry technology of its manufacture and changing the regulatory documentation to limit non-metallic inclusions and pores in the metal.
publisher Physico- Technological Institute of Metals and Alloys of the NAS of Ukraine
publishDate 2019
url https://momjournal.org.ua/index.php/mom/article/view/2019-4-3
work_keys_str_mv AT vakulenkoia reasonofdestructionsideframeofthetrolley
AT vakulenkoli reasonofdestructionsideframeofthetrolley
AT proydaksv reasonofdestructionsideframeofthetrolley
AT vakulenkoia propričinirujnuvannâbíčnoíramivízkavagona
AT vakulenkoli propričinirujnuvannâbíčnoíramivízkavagona
AT proydaksv propričinirujnuvannâbíčnoíramivízkavagona
first_indexed 2025-09-24T17:41:03Z
last_indexed 2025-09-24T17:41:03Z
_version_ 1850410113670578176