Визначення вуглецевого еквівалента і ступеня евтектичності чавуну в ливарному виробництві

УДК 62174 : 669.13.017 The issues related to the essence of the concepts of carbon equivalent, an indicator of the degree of eutecticity and the ratio of carbon content to silicon content for characterizing the chemical composition and properties of gray cast iron were analyzed. The results of studi...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2023
Автори: Сіренко, К. А., Мазур, В. Л.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: National Academy of Sciences of Ukraine, Physical-Technological Institute of Metals and Alloys of NAS of Ukraine 2023
Теми:
Онлайн доступ:https://plit-periodical.org.ua/index.php/plit/article/view/definition-carbon-equivalent-and-degree-eutecticity-cast-iron-fo
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Casting Processes

Репозитарії

Casting Processes
id oai:ojs2.localhost:article-3
record_format ojs
institution Casting Processes
baseUrl_str
datestamp_date 2023-06-03T05:32:43Z
collection OJS
language Ukrainian
topic чавун
хімічний склад
вуглецевий еквівалент
ступінь евтектичності
властивості
ливарні вироби
гальмові колодки
експлуатаційні характеристики
spellingShingle чавун
хімічний склад
вуглецевий еквівалент
ступінь евтектичності
властивості
ливарні вироби
гальмові колодки
експлуатаційні характеристики
Сіренко, К. А.
Мазур, В. Л.
Визначення вуглецевого еквівалента і ступеня евтектичності чавуну в ливарному виробництві
topic_facet чавун
хімічний склад
вуглецевий еквівалент
ступінь евтектичності
властивості
ливарні вироби
гальмові колодки
експлуатаційні характеристики
cast iron
chemical composition
carbon equivalent
degree of eutecticity
properties
castings
brake pads
operational characteristics
format Article
author Сіренко, К. А.
Мазур, В. Л.
author_facet Сіренко, К. А.
Мазур, В. Л.
author_sort Сіренко, К. А.
title Визначення вуглецевого еквівалента і ступеня евтектичності чавуну в ливарному виробництві
title_short Визначення вуглецевого еквівалента і ступеня евтектичності чавуну в ливарному виробництві
title_full Визначення вуглецевого еквівалента і ступеня евтектичності чавуну в ливарному виробництві
title_fullStr Визначення вуглецевого еквівалента і ступеня евтектичності чавуну в ливарному виробництві
title_full_unstemmed Визначення вуглецевого еквівалента і ступеня евтектичності чавуну в ливарному виробництві
title_sort визначення вуглецевого еквівалента і ступеня евтектичності чавуну в ливарному виробництві
title_alt Definition of carbon equivalent and degree of eutecticity of cast iron in foundry production
description УДК 62174 : 669.13.017 The issues related to the essence of the concepts of carbon equivalent, an indicator of the degree of eutecticity and the ratio of carbon content to silicon content for characterizing the chemical composition and properties of gray cast iron were analyzed. The results of studies of the carbon equivalent value, the degree of eutecticity and the C/Si ratio of the chemical composition of synthetic cast iron, which is used for the manufacture of brake pads and the «Khanin wedge» of railway rolling stock, are presented. Examples of different approaches and formulas for determining the limits and methods of using the carbon equivalent of the chemical composition of cast iron to characterize the weldability of steels, coefficient of friction, wear, other operational indicators of cast iron brake pads, and evaluation of the quality of cast iron as a whole are given and analyzed. Within the standards-regulated ranges of the content of chemical elements in cast iron, the value ofits carbon equivalent in individual smelting batches of products can differ significantly (by 30 %). With certain ratios of the main elements in the chemical composition of cast iron, the values of the carbon equivalent can be the same, but the mechanisms of crystallization of cast iron and its properties do not coincide. The parameters of the distribution of the content of carbon, silicon, manganese, phosphorus, sulfur, carbon equivalent, and the degree of eutecticity in cast iron СЧ350, from which the friction «Khanin wedge» for railway rolling stock is made, were analyzed. Cleaning the factory arrays of indicators of chemical composition, hardness, carbon equivalent, degree of eutecticity of cast irons intended for the production of brake pads and the friction «Khanin wedge» from gross erroneous values practically did not affect the general characteristics of the statistical analysis, which indicates the reliability of the results. It is shown that when smelting in induction crucible furnaces gray synthetic cast iron intended for the production of brake pads and the «Khanin wedge», the ranges of variation in the content of C, Si, Mn, P, S are much narrower than those regulated by the standards for these foundry products. The fundamental possibility of introducing appropriate clarifications to the requirements of the standards regarding the content of chemical elements in synthetic gray cast iron intended for the production of brake pads of the «M» type and the friction «Khanin wedge» for railway rolling stock was noted, in particular, reducing the sulfur content to 0,05 % to increase stability of its quality.   References 1. Ten, E.B., Kol’, O.A. (2020). Dependence of cast iron chill from its carbon equivalent. Izvestiya. Ferrous Metallurgy, vol. 63, no. 1, pp. 57–62, doi: https://doi.org/10.17073/0368-0797-2020-1-57-62 [in Russian].2. Bazhenov, V.E., Pikunov, M.V. (2011). Determining the carbon equivalent of cast iron by the thermo-calc program. Izvestiya. Ferrous metallurgy, no. 11, pp. 20–23 [in Russian].3. Sirenko, E. A. (2021) Characteristics of the chemical composition and properties of synthetic cast iron for brake pads of locomotives // Proceedings of the 29th International Scientific and Technical Conference «Foundry production and Metallurgy-2021. Belarus». Minsk, 17–19 November, pp.140–143 [in Russian].4. Mazur, V. L. (2021)Development of synthetic cast iron production for railway rolling parts / V.L. Mazur, O.I. Shinsky, E.A. Klimenko, E.A. Sirenko, E.S. Popov // Proceedings of the 29th International Scientific and Technical Conference «Foundry production and Metallurgy-2021. Belarus». Minsk, 17–19 November, pp. 17–20 [in Russian].5. Sirenko, K. A. Coefficients of friction between railway wheels and brake pads made of cast iron and composite material: a comparative analysis // Met. litʼe Ukr. 2022. Vol. 30, no 1 (328), pp. 91–100. https://doi.org/10.15407/steelcast2022.01.091 [in Ukrainian].6. Sirenko, K. A., Mazur, V. L. (2021) Assessment of stability of chemical composition and mechanical properties of industrial lots of synthetic iron / Casting processes, no. 4 (146), pp. 66–75 [in Ukrainian].7. Popov, E.S., Shinsky, O.I. (2021). Analysis of quality indicators of brake and composite pads for railway rolling stock. Casting and metallurgy, no. 1, pp. 27–37 [in Russian].8. Mazur, V. L., Naidek, V. L., Popov, Ye.S. (2021). Comparison of cast-iron and composite brake pads with cast-iron inserts for rolling stock of railways. Metal and Casting of Ukraine, vol. 29, no. 2 (325), pp. 30–39 [in Ukrainian].9. Popov, E. S., Mazur, V. L., Shinskyi, O. Y. (2021) Improvement of foundry production in Ukraine. Litvo. Metallurgy. 2021. Materials of the XVII International Scientific and Practical Conference «Casting-2021». Zaporizhzhia. pp. 160–164 [in Ukrainian].10. Smirnov, A. N., Leirikh, I.V. (2005) Production of cast iron castings. Monograph. Donetsk: Nord-Press, 245 p. [in Russian].11. Sirenko, K. A. (2022) Characteristics of hardness of iron brake shoes of railway transport / Met. litʼe Ukr. vol. 30, no. 3 (330), pp. …… [in Ukrainian].12. Loza, A. V. (2011) On the influence of silicon and manganese on the properties of gray cast iron and the durability of large slab molds with bandages. Bulletin of the Azov State Technical University. Series: Technical sciences, vol. 2 (23), pp. 238–244 [in Russian].13. Demin, D. A., Vine A. V., Chigarev V. V., Shishkin V. V., Rassokhin D. A. (2017). Strength analysis of lamellar graphite cast iron in the “carbon (C) – carbon equivalent (Ceq)” factor space in the range of C = (3.425–3.563) % and Ceq = (4.214–4.372) %. Technology audit and production reserves, vol. 1, no. 1 (33), doi: https://doi.org/10.15587/2312-8372.2017.9317 [in Russian].14. Handbook of iron casting. Ed. N.G. Girshovich / L.: Mashinostroenie. 1978. 758 p. [in Russian].15. Handbook of engineering materials. Ed. G.I. Pogodina-Alekseeva // M.: Mashinostroyeniye 1959, vol. 3, 360 p. [in Russian].16. Vozdvizhensky, V.M., Grachev V.A., Spassky V.V. Casting alloys and the technology of their melting in mechanical engineering // M.: Mashinostroenie. 1984. 432 p. [in Russian].17. Zhukov, L.F. (2018) Innovative technologies of express control of ferrous-carbon alloys temperature and chemical composition / L.F. Zhukov, A.L. Goncharov, D.A. Petrenko, E.V. Zakharchenko, K.A. Sirenko // Met. litʼe Ukr, vol. 11–12 (306–307), pp. 43–53 [in Russian].18. Sirenko, K.A. (2022 ) Features of cast iron for railway brake pads // Foundry production and metallurgy. no.1, pp. 43–48 [in Russian] http://doi.org/10/21122/1683-6065-2022-1-43-48.19. Zakharchenko E., SirenkoE. , Goncharov A., Bogdan A. (2019) New Computer Method of Derivative Thermal Express Analysis of Cast Iron for Operational Prediction of Quality of Melts and Castings // Journal of Casting and Materials Engineering, vol. 3, no. 2, pp. 31–42. http://dx.doi.org/10.7494/jcme.2019.3.2.31.20. Mazur, V. L., Sirenko, K .A. (2022) Economic and ecological aspects of using brake pads made of cast iron or composite material for railway transport. Casting processes, no. 3 (149), pp. 54-62. [in Ukrainian].
publisher National Academy of Sciences of Ukraine, Physical-Technological Institute of Metals and Alloys of NAS of Ukraine
publishDate 2023
url https://plit-periodical.org.ua/index.php/plit/article/view/definition-carbon-equivalent-and-degree-eutecticity-cast-iron-fo
work_keys_str_mv AT sírenkoka definitionofcarbonequivalentanddegreeofeutecticityofcastironinfoundryproduction
AT mazurvl definitionofcarbonequivalentanddegreeofeutecticityofcastironinfoundryproduction
AT sírenkoka viznačennâvuglecevogoekvívalentaístupenâevtektičnostíčavunuvlivarnomuvirobnictví
AT mazurvl viznačennâvuglecevogoekvívalentaístupenâevtektičnostíčavunuvlivarnomuvirobnictví
first_indexed 2025-09-24T17:42:36Z
last_indexed 2025-09-24T17:42:36Z
_version_ 1844168104729378816
spelling oai:ojs2.localhost:article-32023-06-03T05:32:43Z Definition of carbon equivalent and degree of eutecticity of cast iron in foundry production Визначення вуглецевого еквівалента і ступеня евтектичності чавуну в ливарному виробництві Сіренко, К. А. Мазур, В. Л. чавун хімічний склад вуглецевий еквівалент ступінь евтектичності властивості ливарні вироби гальмові колодки експлуатаційні характеристики cast iron chemical composition carbon equivalent degree of eutecticity properties castings brake pads operational characteristics УДК 62174 : 669.13.017 The issues related to the essence of the concepts of carbon equivalent, an indicator of the degree of eutecticity and the ratio of carbon content to silicon content for characterizing the chemical composition and properties of gray cast iron were analyzed. The results of studies of the carbon equivalent value, the degree of eutecticity and the C/Si ratio of the chemical composition of synthetic cast iron, which is used for the manufacture of brake pads and the «Khanin wedge» of railway rolling stock, are presented. Examples of different approaches and formulas for determining the limits and methods of using the carbon equivalent of the chemical composition of cast iron to characterize the weldability of steels, coefficient of friction, wear, other operational indicators of cast iron brake pads, and evaluation of the quality of cast iron as a whole are given and analyzed. Within the standards-regulated ranges of the content of chemical elements in cast iron, the value ofits carbon equivalent in individual smelting batches of products can differ significantly (by 30 %). With certain ratios of the main elements in the chemical composition of cast iron, the values of the carbon equivalent can be the same, but the mechanisms of crystallization of cast iron and its properties do not coincide. The parameters of the distribution of the content of carbon, silicon, manganese, phosphorus, sulfur, carbon equivalent, and the degree of eutecticity in cast iron СЧ350, from which the friction «Khanin wedge» for railway rolling stock is made, were analyzed. Cleaning the factory arrays of indicators of chemical composition, hardness, carbon equivalent, degree of eutecticity of cast irons intended for the production of brake pads and the friction «Khanin wedge» from gross erroneous values practically did not affect the general characteristics of the statistical analysis, which indicates the reliability of the results. It is shown that when smelting in induction crucible furnaces gray synthetic cast iron intended for the production of brake pads and the «Khanin wedge», the ranges of variation in the content of C, Si, Mn, P, S are much narrower than those regulated by the standards for these foundry products. The fundamental possibility of introducing appropriate clarifications to the requirements of the standards regarding the content of chemical elements in synthetic gray cast iron intended for the production of brake pads of the «M» type and the friction «Khanin wedge» for railway rolling stock was noted, in particular, reducing the sulfur content to 0,05 % to increase stability of its quality.   References 1. Ten, E.B., Kol’, O.A. (2020). Dependence of cast iron chill from its carbon equivalent. Izvestiya. Ferrous Metallurgy, vol. 63, no. 1, pp. 57–62, doi: https://doi.org/10.17073/0368-0797-2020-1-57-62 [in Russian].2. Bazhenov, V.E., Pikunov, M.V. (2011). Determining the carbon equivalent of cast iron by the thermo-calc program. Izvestiya. Ferrous metallurgy, no. 11, pp. 20–23 [in Russian].3. Sirenko, E. A. (2021) Characteristics of the chemical composition and properties of synthetic cast iron for brake pads of locomotives // Proceedings of the 29th International Scientific and Technical Conference «Foundry production and Metallurgy-2021. Belarus». Minsk, 17–19 November, pp.140–143 [in Russian].4. Mazur, V. L. (2021)Development of synthetic cast iron production for railway rolling parts / V.L. Mazur, O.I. Shinsky, E.A. Klimenko, E.A. Sirenko, E.S. Popov // Proceedings of the 29th International Scientific and Technical Conference «Foundry production and Metallurgy-2021. Belarus». Minsk, 17–19 November, pp. 17–20 [in Russian].5. Sirenko, K. A. Coefficients of friction between railway wheels and brake pads made of cast iron and composite material: a comparative analysis // Met. litʼe Ukr. 2022. Vol. 30, no 1 (328), pp. 91–100. https://doi.org/10.15407/steelcast2022.01.091 [in Ukrainian].6. Sirenko, K. A., Mazur, V. L. (2021) Assessment of stability of chemical composition and mechanical properties of industrial lots of synthetic iron / Casting processes, no. 4 (146), pp. 66–75 [in Ukrainian].7. Popov, E.S., Shinsky, O.I. (2021). Analysis of quality indicators of brake and composite pads for railway rolling stock. Casting and metallurgy, no. 1, pp. 27–37 [in Russian].8. Mazur, V. L., Naidek, V. L., Popov, Ye.S. (2021). Comparison of cast-iron and composite brake pads with cast-iron inserts for rolling stock of railways. Metal and Casting of Ukraine, vol. 29, no. 2 (325), pp. 30–39 [in Ukrainian].9. Popov, E. S., Mazur, V. L., Shinskyi, O. Y. (2021) Improvement of foundry production in Ukraine. Litvo. Metallurgy. 2021. Materials of the XVII International Scientific and Practical Conference «Casting-2021». Zaporizhzhia. pp. 160–164 [in Ukrainian].10. Smirnov, A. N., Leirikh, I.V. (2005) Production of cast iron castings. Monograph. Donetsk: Nord-Press, 245 p. [in Russian].11. Sirenko, K. A. (2022) Characteristics of hardness of iron brake shoes of railway transport / Met. litʼe Ukr. vol. 30, no. 3 (330), pp. …… [in Ukrainian].12. Loza, A. V. (2011) On the influence of silicon and manganese on the properties of gray cast iron and the durability of large slab molds with bandages. Bulletin of the Azov State Technical University. Series: Technical sciences, vol. 2 (23), pp. 238–244 [in Russian].13. Demin, D. A., Vine A. V., Chigarev V. V., Shishkin V. V., Rassokhin D. A. (2017). Strength analysis of lamellar graphite cast iron in the “carbon (C) – carbon equivalent (Ceq)” factor space in the range of C = (3.425–3.563) % and Ceq = (4.214–4.372) %. Technology audit and production reserves, vol. 1, no. 1 (33), doi: https://doi.org/10.15587/2312-8372.2017.9317 [in Russian].14. Handbook of iron casting. Ed. N.G. Girshovich / L.: Mashinostroenie. 1978. 758 p. [in Russian].15. Handbook of engineering materials. Ed. G.I. Pogodina-Alekseeva // M.: Mashinostroyeniye 1959, vol. 3, 360 p. [in Russian].16. Vozdvizhensky, V.M., Grachev V.A., Spassky V.V. Casting alloys and the technology of their melting in mechanical engineering // M.: Mashinostroenie. 1984. 432 p. [in Russian].17. Zhukov, L.F. (2018) Innovative technologies of express control of ferrous-carbon alloys temperature and chemical composition / L.F. Zhukov, A.L. Goncharov, D.A. Petrenko, E.V. Zakharchenko, K.A. Sirenko // Met. litʼe Ukr, vol. 11–12 (306–307), pp. 43–53 [in Russian].18. Sirenko, K.A. (2022 ) Features of cast iron for railway brake pads // Foundry production and metallurgy. no.1, pp. 43–48 [in Russian] http://doi.org/10/21122/1683-6065-2022-1-43-48.19. Zakharchenko E., SirenkoE. , Goncharov A., Bogdan A. (2019) New Computer Method of Derivative Thermal Express Analysis of Cast Iron for Operational Prediction of Quality of Melts and Castings // Journal of Casting and Materials Engineering, vol. 3, no. 2, pp. 31–42. http://dx.doi.org/10.7494/jcme.2019.3.2.31.20. Mazur, V. L., Sirenko, K .A. (2022) Economic and ecological aspects of using brake pads made of cast iron or composite material for railway transport. Casting processes, no. 3 (149), pp. 54-62. [in Ukrainian]. УДК 62174 : 669.13.017 Проаналізовано питання щодо сутності понять вуглецевого еквівалента, показника ступеня евтектичності та відношення вмісту вуглецю до вмісту кремнію для характеристики хімічного складу і властивостей сірого чавуну. Представлено результати досліджень величини вуглецевого еквівалента, ступеня евтектичності і відношення С/Si хімічного складу синтетичного чавуну, який використовують для виготовлення гальмових колодок і «клину Ханіна» рухомого складу залізниці. Наведено і проаналізовано приклади різних підходів і формул визначення меж і способів використання вуглецевого еквівалента хімічного складу чавуну для характеристики зварюваності сталей, коефіцієнта тертя, зносу, інших експлуатаційних показників чавунних гальмових колодок, оцінки якості чавунного литва в цілому. В межах регламентованих стандартами діапазонів вмісту хімічних елементів у складі чавуну значення його вуглецевого еквівалента в окремих плавках-партіях виробів можуть суттєво (на 30 %) різнитися. При певних співвідношеннях основних елементів у хімічному складі чавуну величини вуглецевого еквівалента можуть бути однаковими, але механізми кристалізації чавуну і його властивості не співпадати. Проаналізовано параметри розподілів вмісту вуглецю, кремнію, марганцю, фосфору, сірки, вуглецевого еквівалента, ступеня евтектичності у чавуні СЧ350, з якого виготовляють фрикційний «клин Ханіна» для рухомого складу залізниці. Очищення заводських масивів показників хімічного складу, твердості, вуглецевого еквівалента, ступеня евтектичності чавунів, призначених для виготовлення гальмових колодок і фрикційного «клину Ханіна», від грубих помилкових значень практично не впливало на загальні характеристики статистичного аналізу, що свідчить про достовірність результатів. Показано, що при виплавленні в індукційних тигельних печах сірого синтетичногочавуну, призначеного для виготовлення гальмових колодок і «клину Ханіна», діапазони варіювання вмісту С, Si, Mn, P, S значно вужчі, ніж регламентовані стандартами на цю ливарну продукцію. Відмічена принципова можливість внесення відповідних уточнень до вимог стандартів відносно вмісту хімічних елементів у синтетичному сірому чавуні, призначеному для виготовлення гальмових колодок типу «М» і фрикційного «клину Ханіна» для рухомого складу залізниці, зокрема зменшення вмісту сірки до 0,05 % для підвищення стабільності його якості.   Список літератури 1. Тэн Э.Б., Коль О.А. Зависимость отбела чугуна от его углеродного эквивалента // Изв. вуз. Черная металлургия. 2020. № 1. С. 57–62.2. Баженов В.Е., Пикунов М.В. Определение углеродного эквивалента чугунов с помощью программы thermo-calc // Изв. вуз. Черная металлургия. 2011. № 11. C. 20–23.3. Сиренко Е.А. Характеристика химического состава и свойств синтетического чугуна для тормозных колодок локомотивов // Труды 29-й Международной научно-техниче-ской конференции «Литейное производство и металлургия-2021. Беларусь». Минск. 17–19 ноября 2021. С. 140–143.4. Мазур В. Л., Шинский О. И., КлименкоС. И., Сиренко Е. А., Попов Е. С. Развитие производства синтетического чугуна для деталей железнодорожного подвижного состава. Труды 29-й Международной научно-технической конференции «Литейное производство и металлургия-2021. Беларусь». Минск. 17–19 ноября 2021. С. 17–20.5. Сіренко К. А. Коефіцієнти тертя між колесами залізничного транспорту і гальмовими колодками з чавуну та композиційного матеріалу: порівняльний аналіз. Метал та лиття України (Met. litʼe Ukr.). 2022. Vol. 30. № 1 (328). С. 91–100. https://doi.org/10.15407/steelcast2022.01.0916. Сіренко К. А., Мазур В. Л. Оцінка стабільності хімічного складу і механічних властивостей промислових партій синтетичного чавуну. Процеси лиття. 2021. № 4 (146). С. 66–75.7. Попов Е. С., Шинский О. Н. Анализ показателей качества колодок тормозных чугунных и композиционных для железнодорожного подвижного состава. Литье и металлургия. 2021. № 1. С. 27–37.8. Мазур В. Л., Найдек В. Л., Попов Є. С. Порівняння чавунних і композиційних з чавунними вставками гальмових колодок для рухомого складу залізниці // Met. litʼe Ukr. 2021. Vol. 29. № 2 (325). С. 30–39.9. Попов Є. С., Мазур В. Л., Шинський О. Й. Удосконалення ливарного виробництва в Україні. Литво. Металургія. 2021. Матеріали XVII Міжнародної науково-практичної конференції «Литво-2021». Запоріжжя. 2021. С. 160–164.10. Смирнов А. Н., Лейрих И. В. Производство отливок из чугуна. Монография. Донецк. Норд-Пресс. 2005. 245 с.11. Сіренко К. А. Характеристика твердості чавунних гальмових колодок залізничного транспорту / Met. litʼe Ukr. 2022. Vol. 30. № 3 (330). С. 98–101.12. Лоза А. В., Чигарев В. В., Шишкин В. В., Рассохин Д. А.О влиянии кремния и марганца на свойства серого чугуна и стойкость крупных слябинговых изложниц с бандажами. Вісник Приазовського державного технічного університету. Серія: Технічні науки. 2011. 2 (23). С. 238–244.13. Дёмин Д. А. Исследование прочности чугуна с пластинчатым графитом в факторном пространстве «углерод (С) – углеродный эквивалент (Секв)» в диапазонах Секв = (3,425–3,563) % Секв = (4,214–4,372) % // Технологічний аудит та резерви виробництва, 2017. № 1/1 (33).14. Справочник по чугунному литью. Под ред. Н.Г. Гиршовича / Л.: Машиностроение. 1978. 758 с.15. Справочник по машиностроительным материалам. Под ред. Г. И. Погодина-Алексеева// М.: Машиностроение. 1959. Том. 3, 360 с.16. Воздвиженский В. М., Грачев В. А., Спасский В. В. Литейные сплавы и технология их плавки в машиностроении. М.: Машиностроение. 1984. 432 с.17. Жуков Л. Ф., Гончаров А. Л., Петренко Д. А., Захарченко Э. В., Сиренко Е. А. Инновационные технологии экспрессного контроля температуры и химического состава железоуглеродистых сплавов. Металл и литье Украины, 2018. № 11–12 (306–307). С. 43–53.18. Сиренко Е. А. Особенности литейного чугуна для тормозных колодок железнодорожного транспорта. Литье и металлургия, 2022. № 1. С. 43–48. http://doi.org/10/21122/1683-6065-2022-1-43-48.19. Zakharchenko, E. New Computer Method of Derivative Thermal Express Analysis of Cast Iron for Operational Prediction of Quality of Melts and Castings / E. Zakharchenko, E. Sirenko, A. Goncharov, A. Bogdan // Journal of Casting and Materials Engineering, 2019. Vol. 3. No. 2, pp. 31–42. http://dx.doi.org/10.7494/jcme.2019.3.2.31.20. Мазур В.Л., Сіренко К.А. Економічні та екологічні аспекти використання гальмових колодок з чавуну чи композиційного матеріалу для залізничного транспорту / Процеси лиття, 2022. № 3 (149). С. 45–62. National Academy of Sciences of Ukraine, Physical-Technological Institute of Metals and Alloys of NAS of Ukraine 2023-05-26 Article Article application/pdf https://plit-periodical.org.ua/index.php/plit/article/view/definition-carbon-equivalent-and-degree-eutecticity-cast-iron-fo 10.15407/plit2023.01.020 Casting processes; Casting processes №1 (151) 2023 Процеси лиття; Процеси лиття №1 (151) 2023 2707-1626 0235-5884 uk https://plit-periodical.org.ua/index.php/plit/article/view/definition-carbon-equivalent-and-degree-eutecticity-cast-iron-fo/5 Авторське право (c) 2023 К. А. Сіренко, В. Л. Мазур https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/