Захищеність ядерних установок та збройні конфлікти: уроки України
Nuclear security is a priority for any developed country. For example, the European Union strives to maintain a high level of nuclear security and works to strengthen international standards in this area. Although the International Atomic Energy Agency (IAEA) promotes the peaceful use of nuclear tec...
Gespeichert in:
| Datum: | 2025 |
|---|---|
| Hauptverfasser: | , , |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
State Scientific and Technical Center for Nuclear and Radiation Safety
2025
|
| Online Zugang: | https://nuclear-journal.com/index.php/journal/article/view/1240 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Nuclear and Radiation Safety |
Institution
Nuclear and Radiation Safety| id |
oai:ojs2.nuclear-journal.com:article-1240 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
oai:ojs2.nuclear-journal.com:article-12402025-03-26T13:12:07Z Nuclear Security and Armed Conflict: Lessons from Ukraine Захищеність ядерних установок та збройні конфлікти: уроки України Bibik, T. Borzenkov, V. Ostapenko, I. Nuclear security is a priority for any developed country. For example, the European Union strives to maintain a high level of nuclear security and works to strengthen international standards in this area. Although the International Atomic Energy Agency (IAEA) promotes the peaceful use of nuclear technologies, offers assistance and guidance documents to strengthen nuclear security, there is currently no authority with international status that would ensure the implementation of nuclear security measures or impose penalties on those who do not comply with them, as happened in Ukraine as a result of armed aggression. The attacks by the russian military on nuclear facilities in Ukraine in 2022 were unprecedented. Since physical protection is aimed at preventing, detecting and responding to malicious or unauthorized actions by non-state actors, rather than by the armed forces of a state, international armed conflict creates new circumstances in which the physical protection regime must also be effective. In March 2022, IAEA Director General outlined “seven fundamental principles (pillars) of nuclear security” in emergencies. There are three other areas in which the international physical protection system can be strengthened and prepared for emergencies, including armed conflicts. First, there is a need to further clarify and plan for the actions of competent authorities at all levels during armed conflicts. Second, the IAEA can assist Member States in developing guidance for specific scenarios during such events. Third, further integration of physical protection with other areas related to emergency response is needed. Ядерна безпека є одним з пріоритетних питань для будь-якої розвиненої країни. Для прикладу, Європейський Союз прагне підтримувати високий рівень ядерної безпеки і працює над зміцненням міжнародних стандартів у цій сфері. І хоча Міжнародне агентство з атомної енергії сприяє мирному використанню ядерних технологій, пропонує допомогу та керівні документи для зміцнення ядерної безпеки, проте на сьогодні не існує органу з міжнародним статусом, який би забезпечував виконання заходів з ядерної безпеки або накладав покарання на тих, хто їх не дотримується, як це сталось в Україні внаслідок збройної агресії. Атаки російських військових на ядерні об’єкти в Україні у 2022 році були безпрецедентними. Оскільки фізичний захист спрямовується на запобігання, виявлення та реагування на зловмисні або несанкціоновані дії з боку недержавних суб’єктів, а не збройних сил держави, міжнародний збройний конфлікт створює нові обставини, за яких режим фізичного захисту має бути теж ефективним. У березні 2022 року генеральний директор Міжнародного агентства з атомної енергії виділив «сім основних принципів (стовпів) ядерної захищеності» в надзвичайних обставинах. Існує ще три сфери, у яких міжнародна система фізичного захисту може бути посилена і підготовлена до надзвичайних подій, включно зі збройними конфліктами. По-перше, існує потреба в подальшому уточненні та плануванні дій компетентних органів на всіх рівнях під час збройних конфліктів. По-друге, МАГАТЕ може допомогти державам-членам у розробці керівництв для конкретних сценаріїв під час такого роду подій. По-третє, необхідна подальша інтеграція фізичного захисту з іншими сферами діяльності, пов’язаними з реагуванням на надзвичайні події. State Scientific and Technical Center for Nuclear and Radiation Safety 2025-03-26 Article Article application/pdf https://nuclear-journal.com/index.php/journal/article/view/1240 10.32918/nrs.2025.1(105).07 Nuclear and Radiation Safety; No 1(105) (2025): Nuclear and Radiation Safety; 62-69 Ядерна та радіаційна безпека; № 1(105) (2025): Ядерна та радіаційна безпека; 62-69 2073-6231 uk https://nuclear-journal.com/index.php/journal/article/view/1240/909 Авторське право (c) 2025 T. Bibik, V. Borzenkov, I. Ostapenko |
| institution |
Nuclear and Radiation Safety |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2025-03-26T13:12:07Z |
| collection |
OJS |
| language |
Ukrainian |
| format |
Article |
| author |
Bibik, T. Borzenkov, V. Ostapenko, I. |
| spellingShingle |
Bibik, T. Borzenkov, V. Ostapenko, I. Захищеність ядерних установок та збройні конфлікти: уроки України |
| author_facet |
Bibik, T. Borzenkov, V. Ostapenko, I. |
| author_sort |
Bibik, T. |
| title |
Захищеність ядерних установок та збройні конфлікти: уроки України |
| title_short |
Захищеність ядерних установок та збройні конфлікти: уроки України |
| title_full |
Захищеність ядерних установок та збройні конфлікти: уроки України |
| title_fullStr |
Захищеність ядерних установок та збройні конфлікти: уроки України |
| title_full_unstemmed |
Захищеність ядерних установок та збройні конфлікти: уроки України |
| title_sort |
захищеність ядерних установок та збройні конфлікти: уроки україни |
| title_alt |
Nuclear Security and Armed Conflict: Lessons from Ukraine |
| description |
Nuclear security is a priority for any developed country. For example, the European Union strives to maintain a high level of nuclear security and works to strengthen international standards in this area. Although the International Atomic Energy Agency (IAEA) promotes the peaceful use of nuclear technologies, offers assistance and guidance documents to strengthen nuclear security, there is currently no authority with international status that would ensure the implementation of nuclear security measures or impose penalties on those who do not comply with them, as happened in Ukraine as a result of armed aggression.
The attacks by the russian military on nuclear facilities in Ukraine in 2022 were unprecedented. Since physical protection is aimed at preventing, detecting and responding to malicious or unauthorized actions by non-state actors, rather than by the armed forces of a state, international armed conflict creates new circumstances in which the physical protection regime must also be effective.
In March 2022, IAEA Director General outlined “seven fundamental principles (pillars) of nuclear security” in emergencies. There are three other areas in which the international physical protection system can be strengthened and prepared for emergencies, including armed conflicts. First, there is a need to further clarify and plan for the actions of competent authorities at all levels during armed conflicts. Second, the IAEA can assist Member States in developing guidance for specific scenarios during such events. Third, further integration of physical protection with other areas related to emergency response is needed. |
| publisher |
State Scientific and Technical Center for Nuclear and Radiation Safety |
| publishDate |
2025 |
| url |
https://nuclear-journal.com/index.php/journal/article/view/1240 |
| work_keys_str_mv |
AT bibikt nuclearsecurityandarmedconflictlessonsfromukraine AT borzenkovv nuclearsecurityandarmedconflictlessonsfromukraine AT ostapenkoi nuclearsecurityandarmedconflictlessonsfromukraine AT bibikt zahiŝenístʹâdernihustanovoktazbrojníkonflíktiurokiukraíni AT borzenkovv zahiŝenístʹâdernihustanovoktazbrojníkonflíktiurokiukraíni AT ostapenkoi zahiŝenístʹâdernihustanovoktazbrojníkonflíktiurokiukraíni |
| first_indexed |
2025-07-17T12:12:40Z |
| last_indexed |
2025-07-17T12:12:40Z |
| _version_ |
1844164787615825920 |