Підходи до встановлення та обґрунтування розмірів зон аварійного планування навколо АЕС

Emergency planning zones around facilities that use radiation and nuclear technologies are set up in order to prevent or minimize deterministic effects and reduce risks of stochastic effects of radiation exposure in case of nuclear or radiological emergency. In international practice, in order to en...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2020
Автори: Bogorad, V., Slepchenko, O., Kalyta, I., Lytvynska, T., Chupryna, S., Bielykh, D.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: State Scientific and Technical Center for Nuclear and Radiation Safety 2020
Онлайн доступ:https://nuclear-journal.com/index.php/journal/article/view/199
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Nuclear and Radiation Safety

Репозитарії

Nuclear and Radiation Safety
id oai:ojs2.nuclear-journal.com:article-199
record_format ojs
spelling oai:ojs2.nuclear-journal.com:article-1992020-05-20T08:45:24Z Approaches to the Establishment and Justification of the Size of Emergency Planning Areas around NPPs Підходи до встановлення та обґрунтування розмірів зон аварійного планування навколо АЕС Bogorad, V. Slepchenko, O. Kalyta, I. Lytvynska, T. Chupryna, S. Bielykh, D. Emergency planning zones around facilities that use radiation and nuclear technologies are set up in order to prevent or minimize deterministic effects and reduce risks of stochastic effects of radiation exposure in case of nuclear or radiological emergency. In international practice, in order to enhance effectiveness of response to emergencies, it is common to set up emergency planning zones for nuclear facilities in accordance with their level of threat for the environment and public. As the establishment of such zones requires certain material resources, the size of the zones is to be justified. As of today, sanitary-protective zone and monitoring zone in Ukraine could be considered, to a certain extent, as analogues of such emergency planning zones.  However, the main functional load of these zones are relevant more for routine operation of nuclear facilities than for the issues of emergency planning and do not have such a specific for the emergency planning zones functions as ensuring necessary infrastructure for conducting such urgent protective actions as evacuation, sheltering, notification, relocation and others in case of severe accidents at NPPs. Absence of transparent numerical criteria for determining the size of emergency planning areas, on one hand, and necessity to determine such areas as required by the key IAEA publication GSR Part 7, as well as due to understanding the importance of emergency planning areas in the state emergency response system, on the other hand, make the task on establishing approaches to the definition of the scope of emergency release, which is a framework for emergency zoning, crucial. The paper proposes to discuss two approaches to defining the scope of the boundary release, according to which the size of the emergency planning areas is to be defined. The paper presents results of assessing the size of the emergency planning areas around NPPs based on the scope and radionuclide composition of the boundary release. Відсутність прозорих чисельних критеріїв визначення розміру зон аварійного планування, з одного боку, та необхідність встановлення таких зон, як з огляду на вимоги ключової щодо аварійного реагування публікації МАГАТЕ GSR Part 7, так і на розуміння місця зон аварійного планування в системі аварійного реагування держави, з іншого, робить актуальною задачу встановлення підходів для визначення величини аварійного викиду, на підставі якої можна проводити відповідне зонування. В статті пропонується до обговорення три підходи до визначення величини граничного викиду, відповідно до якої мають визначатися розміри зон аварійного планування. У статті також наведено, як приклад, оцінки розмірів зон аварійного планування навколо АЕС виходячи з величини та радіонуклідного складу граничного викиду. State Scientific and Technical Center for Nuclear and Radiation Safety 2020-03-13 Article Article application/pdf https://nuclear-journal.com/index.php/journal/article/view/199 10.32918/nrs.2020.1(85).01 Nuclear and Radiation Safety; No 1(85) (2020): Nuclear and Radiation Safety; 4-14 Ядерна та радіаційна безпека; № 1(85) (2020): Ядерна та радіаційна безпека; 4-14 2073-6231 uk https://nuclear-journal.com/index.php/journal/article/view/199/237
institution Nuclear and Radiation Safety
collection OJS
language Ukrainian
format Article
author Bogorad, V.
Slepchenko, O.
Kalyta, I.
Lytvynska, T.
Chupryna, S.
Bielykh, D.
spellingShingle Bogorad, V.
Slepchenko, O.
Kalyta, I.
Lytvynska, T.
Chupryna, S.
Bielykh, D.
Підходи до встановлення та обґрунтування розмірів зон аварійного планування навколо АЕС
author_facet Bogorad, V.
Slepchenko, O.
Kalyta, I.
Lytvynska, T.
Chupryna, S.
Bielykh, D.
author_sort Bogorad, V.
title Підходи до встановлення та обґрунтування розмірів зон аварійного планування навколо АЕС
title_short Підходи до встановлення та обґрунтування розмірів зон аварійного планування навколо АЕС
title_full Підходи до встановлення та обґрунтування розмірів зон аварійного планування навколо АЕС
title_fullStr Підходи до встановлення та обґрунтування розмірів зон аварійного планування навколо АЕС
title_full_unstemmed Підходи до встановлення та обґрунтування розмірів зон аварійного планування навколо АЕС
title_sort підходи до встановлення та обґрунтування розмірів зон аварійного планування навколо аес
title_alt Approaches to the Establishment and Justification of the Size of Emergency Planning Areas around NPPs
description Emergency planning zones around facilities that use radiation and nuclear technologies are set up in order to prevent or minimize deterministic effects and reduce risks of stochastic effects of radiation exposure in case of nuclear or radiological emergency. In international practice, in order to enhance effectiveness of response to emergencies, it is common to set up emergency planning zones for nuclear facilities in accordance with their level of threat for the environment and public. As the establishment of such zones requires certain material resources, the size of the zones is to be justified. As of today, sanitary-protective zone and monitoring zone in Ukraine could be considered, to a certain extent, as analogues of such emergency planning zones.  However, the main functional load of these zones are relevant more for routine operation of nuclear facilities than for the issues of emergency planning and do not have such a specific for the emergency planning zones functions as ensuring necessary infrastructure for conducting such urgent protective actions as evacuation, sheltering, notification, relocation and others in case of severe accidents at NPPs. Absence of transparent numerical criteria for determining the size of emergency planning areas, on one hand, and necessity to determine such areas as required by the key IAEA publication GSR Part 7, as well as due to understanding the importance of emergency planning areas in the state emergency response system, on the other hand, make the task on establishing approaches to the definition of the scope of emergency release, which is a framework for emergency zoning, crucial. The paper proposes to discuss two approaches to defining the scope of the boundary release, according to which the size of the emergency planning areas is to be defined. The paper presents results of assessing the size of the emergency planning areas around NPPs based on the scope and radionuclide composition of the boundary release.
publisher State Scientific and Technical Center for Nuclear and Radiation Safety
publishDate 2020
url https://nuclear-journal.com/index.php/journal/article/view/199
work_keys_str_mv AT bogoradv approachestotheestablishmentandjustificationofthesizeofemergencyplanningareasaroundnpps
AT slepchenkoo approachestotheestablishmentandjustificationofthesizeofemergencyplanningareasaroundnpps
AT kalytai approachestotheestablishmentandjustificationofthesizeofemergencyplanningareasaroundnpps
AT lytvynskat approachestotheestablishmentandjustificationofthesizeofemergencyplanningareasaroundnpps
AT chuprynas approachestotheestablishmentandjustificationofthesizeofemergencyplanningareasaroundnpps
AT bielykhd approachestotheestablishmentandjustificationofthesizeofemergencyplanningareasaroundnpps
AT bogoradv pídhodidovstanovlennâtaobgruntuvannârozmírívzonavaríjnogoplanuvannânavkoloaes
AT slepchenkoo pídhodidovstanovlennâtaobgruntuvannârozmírívzonavaríjnogoplanuvannânavkoloaes
AT kalytai pídhodidovstanovlennâtaobgruntuvannârozmírívzonavaríjnogoplanuvannânavkoloaes
AT lytvynskat pídhodidovstanovlennâtaobgruntuvannârozmírívzonavaríjnogoplanuvannânavkoloaes
AT chuprynas pídhodidovstanovlennâtaobgruntuvannârozmírívzonavaríjnogoplanuvannânavkoloaes
AT bielykhd pídhodidovstanovlennâtaobgruntuvannârozmírívzonavaríjnogoplanuvannânavkoloaes
first_indexed 2024-09-01T17:39:22Z
last_indexed 2024-09-01T17:39:22Z
_version_ 1809016278779691008