Першочергові завдання плану дій щодо зменшення рівнів радону в повітрі будинків

У статті надано обґрунтування першочергових завдань першого етапу плану дій щодо радону в Україні.У першій частині статті була проаналізована інформація щодо середньогеометричних значень активності радону в повітрі будинків на рівні районів окремих областей України. Показано, що наявних даних недост...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2021
Автори: Pavlenko, T., Operchuk, А., Aksenov, N., Fryziuk, M., Myhailenko, O., Gorval, А.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: State Scientific and Technical Center for Nuclear and Radiation Safety 2021
Онлайн доступ:https://nuclear-journal.com/index.php/journal/article/view/757
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Nuclear and Radiation Safety

Репозитарії

Nuclear and Radiation Safety
id oai:ojs2.nuclear-journal.com:article-757
record_format ojs
institution Nuclear and Radiation Safety
collection OJS
language Ukrainian
format Article
author Pavlenko, T.
Operchuk, А.
Aksenov, N.
Fryziuk, M.
Myhailenko, O.
Gorval, А.
spellingShingle Pavlenko, T.
Operchuk, А.
Aksenov, N.
Fryziuk, M.
Myhailenko, O.
Gorval, А.
Першочергові завдання плану дій щодо зменшення рівнів радону в повітрі будинків
author_facet Pavlenko, T.
Operchuk, А.
Aksenov, N.
Fryziuk, M.
Myhailenko, O.
Gorval, А.
author_sort Pavlenko, T.
title Першочергові завдання плану дій щодо зменшення рівнів радону в повітрі будинків
title_short Першочергові завдання плану дій щодо зменшення рівнів радону в повітрі будинків
title_full Першочергові завдання плану дій щодо зменшення рівнів радону в повітрі будинків
title_fullStr Першочергові завдання плану дій щодо зменшення рівнів радону в повітрі будинків
title_full_unstemmed Першочергові завдання плану дій щодо зменшення рівнів радону в повітрі будинків
title_sort першочергові завдання плану дій щодо зменшення рівнів радону в повітрі будинків
title_alt Priority Tasks of the Action Plan to Reduce Indoor Radon Levels
description У статті надано обґрунтування першочергових завдань першого етапу плану дій щодо радону в Україні.У першій частині статті була проаналізована інформація щодо середньогеометричних значень активності радону в повітрі будинків на рівні районів окремих областей України. Показано, що наявних даних недостатньо для висновків стосовно радононебезпечності майже половини території країни. Тому важливим завданням є продовження досліджень рівнів радону в повітрі будівель на ще не обстежених територіях. Для таких досліджень необхідно розробити єдині протоколи вимірювань і відповідну систему гарантій якості, в якій міжлабораторні порівняння мають стати усталеною практикою щодо перевірки достовірності результатів вимірювань. Це стане основою запровадження державних баз даних та можливості реалізації єдиного інформаційного простору щодо радіаційних ризиків.У статті міститься порівняльний аналіз існуючої в Україні нормативної бази щодо радіаційного захисту населення з міжнародними стандартами. Встановлено, що чинна нормативна база має бути переглянута та вдосконалена. Регуляторні органи повинні визначитись не тільки з величиною нормативу, а й перейти до нової одиниці – об'ємної активності радону (концентрації радону або газу радону), запровадити нормативи для робочих місць, які сьогодні взагалі відсутні.У завершальній частині статті обґрунтовано необхідність запровадження системи підготовки фахівців з питань захисту від радону та розробки стратегії комунікацій зі всіма потенційними учасниками реалізації плану дій (органами державної влади, міністерствами, регулюючими органами, бізнесом, засобами масової інформації, громадськими організаціями, населенням тощо).Визначено, що для реалізації державного плану дій необхідно розробити рекомендації для організації та затвердження регіональних програм, серед яких є методичні рекомендації, які містять основні напрями і завдання залежно від ступеня радононебезпечності певної території.
publisher State Scientific and Technical Center for Nuclear and Radiation Safety
publishDate 2021
url https://nuclear-journal.com/index.php/journal/article/view/757
work_keys_str_mv AT pavlenkot peršočergovízavdannâplanudíjŝodozmenšennârívnívradonuvpovítríbudinkív
AT operchuka peršočergovízavdannâplanudíjŝodozmenšennârívnívradonuvpovítríbudinkív
AT aksenovn peršočergovízavdannâplanudíjŝodozmenšennârívnívradonuvpovítríbudinkív
AT fryziukm peršočergovízavdannâplanudíjŝodozmenšennârívnívradonuvpovítríbudinkív
AT myhailenkoo peršočergovízavdannâplanudíjŝodozmenšennârívnívradonuvpovítríbudinkív
AT gorvala peršočergovízavdannâplanudíjŝodozmenšennârívnívradonuvpovítríbudinkív
AT pavlenkot prioritytasksoftheactionplantoreduceindoorradonlevels
AT operchuka prioritytasksoftheactionplantoreduceindoorradonlevels
AT aksenovn prioritytasksoftheactionplantoreduceindoorradonlevels
AT fryziukm prioritytasksoftheactionplantoreduceindoorradonlevels
AT myhailenkoo prioritytasksoftheactionplantoreduceindoorradonlevels
AT gorvala prioritytasksoftheactionplantoreduceindoorradonlevels
first_indexed 2024-09-01T17:41:07Z
last_indexed 2024-09-01T17:41:07Z
_version_ 1809016388619075584
spelling oai:ojs2.nuclear-journal.com:article-7572021-03-19T08:47:06Z Першочергові завдання плану дій щодо зменшення рівнів радону в повітрі будинків Priority Tasks of the Action Plan to Reduce Indoor Radon Levels Pavlenko, T. Operchuk, А. Aksenov, N. Fryziuk, M. Myhailenko, O. Gorval, А. У статті надано обґрунтування першочергових завдань першого етапу плану дій щодо радону в Україні.У першій частині статті була проаналізована інформація щодо середньогеометричних значень активності радону в повітрі будинків на рівні районів окремих областей України. Показано, що наявних даних недостатньо для висновків стосовно радононебезпечності майже половини території країни. Тому важливим завданням є продовження досліджень рівнів радону в повітрі будівель на ще не обстежених територіях. Для таких досліджень необхідно розробити єдині протоколи вимірювань і відповідну систему гарантій якості, в якій міжлабораторні порівняння мають стати усталеною практикою щодо перевірки достовірності результатів вимірювань. Це стане основою запровадження державних баз даних та можливості реалізації єдиного інформаційного простору щодо радіаційних ризиків.У статті міститься порівняльний аналіз існуючої в Україні нормативної бази щодо радіаційного захисту населення з міжнародними стандартами. Встановлено, що чинна нормативна база має бути переглянута та вдосконалена. Регуляторні органи повинні визначитись не тільки з величиною нормативу, а й перейти до нової одиниці – об'ємної активності радону (концентрації радону або газу радону), запровадити нормативи для робочих місць, які сьогодні взагалі відсутні.У завершальній частині статті обґрунтовано необхідність запровадження системи підготовки фахівців з питань захисту від радону та розробки стратегії комунікацій зі всіма потенційними учасниками реалізації плану дій (органами державної влади, міністерствами, регулюючими органами, бізнесом, засобами масової інформації, громадськими організаціями, населенням тощо).Визначено, що для реалізації державного плану дій необхідно розробити рекомендації для організації та затвердження регіональних програм, серед яких є методичні рекомендації, які містять основні напрями і завдання залежно від ступеня радононебезпечності певної території. In the first part of the article, the information was analyzed on the geometric mean values of indoor radon activity concentration at the district level of some regions of Ukraine. It was shown that the available data are insufficient for conclusions about the radon-prone areas of almost half of the country. Therefore, an important task is continuing research on indoor radon in unexamined areas. For such studies, it is necessary to ensure consistency of measurement protocols and an appropriate quality assurance system, where interlaboratory comparisons should become a well-established practice for the validation of measurement results. This serves as a basis for the introduction of state databases and the possibility of implementing a single information space on radiation risks. The article presents a comparative analysis of the existing regulatory framework in Ukraine with international standards. It was established that the current regulatory framework should be revised and improved. Regulatory bodies must determine not only the limit value, but also move to a new unit – radon activity concentration (radon concentration or radon gas level), implement limit values at workplaces which are completely absent today. The final part of the article substantiates the need to introduce the training system in the field of radon protection and to develop a communication strategy with all potential participants in the implementation of an action plan (public authorities, ministries, regulators, business, media, NGOs and the public, etc.). It was determined that for the implementation of the state action plan it is necessary to develop recommendations for the organization and approval of regional programs, including methodological recommendations which contain the main areas and tasks depending on the level of the radon hazard of a certain area. State Scientific and Technical Center for Nuclear and Radiation Safety 2021-03-19 Article Article application/pdf https://nuclear-journal.com/index.php/journal/article/view/757 10.32918/nrs.2021.1(89).02 Nuclear and Radiation Safety; No 1(89) (2021): Nuclear and Radiation Safety; 14-20 Ядерна та радіаційна безпека; № 1(89) (2021): Ядерна та радіаційна безпека; 14-20 2073-6231 uk https://nuclear-journal.com/index.php/journal/article/view/757/569