БЕЗДАВАЧЕВЕ КЕРУВАННЯ ДВИГУНОМ ПОСТІЙНОГО СТРУМУ
In this paper, a new speed control algorithm for a permanent magnet DC motor which does not require implementation of the angular speed sensor is presented. Three steps are performed to develop the control system: design of speed tracking control algorithm assuming the speed measurement; design of s...
Збережено в:
| Дата: | 2021 |
|---|---|
| Автори: | , , , |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | English |
| Опубліковано: |
Інститут електродинаміки Національної академії наук України
2021
|
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://prc.ied.org.ua/index.php/proceedings/article/view/12 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Proceedings of the Institute of Electrodynamics of the National Academy of Sciences of Ukraine |
Репозитарії
Proceedings of the Institute of Electrodynamics of the National Academy of Sciences of Ukraine| id |
oai:ojs2.prc.new-point.com.ua:article-12 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
oai:ojs2.prc.new-point.com.ua:article-122022-09-05T06:08:53Z SENSORLESS SPEED CONTROL OF THE DIRECT CURRENT MOTORS БЕЗДАВАЧЕВЕ КЕРУВАННЯ ДВИГУНОМ ПОСТІЙНОГО СТРУМУ Пересада, С.М. Ніконенко, Є.О. Пижов, В.М. Родькін, Д.І. двигун постійного струму спостерігач кутової швидкості динаміка похибок оцінювання принцип розділення DC motor speed observer estimation error dynamics separation principle In this paper, a new speed control algorithm for a permanent magnet DC motor which does not require implementation of the angular speed sensor is presented. Three steps are performed to develop the control system: design of speed tracking control algorithm assuming the speed measurement; design of speed observer; design of sensorless speed control algorithm based on the principle of separation. Information about speed is taken from the speed observer using the motor current value. The stability of the composite system dynamics consisting of three subsystems (the speed regulation loop, current regulation loop, and speed observer) is analyzed. The feedback gains tuning procedure for decoupling of three subsystems is given. The simulation results show that the dynamic performance of the designed system is similar to the performance of the system with angular speed measurement. The resulting closed-loop system has structural robustness properties with respect to parametric and coordinate disturbances. References 12, figures 2. У роботі розроблено алгоритм керування швидкістю ДПС з незалежним збудженням, який не вимагає використання давача швидкості. Розробка алгоритму відбувається в три етапи: синтез алгоритму керування кутовою швидкістю за умови вимірюваності швидкості; синтез спостерігача швидкості; синтез алгоритму бездавачевого керування швидкості на основі принципу розділення. Оцінювання швидкості забезпечується завдяки запропонованому замкненому спостерігачу на основі інформації про струм двигуна. Проаналізовано стійкість композитної системи (контур регулювання кутової швидкості, контур регулювання струму і спостерігач кутової швидкості). Запропоновано процедуру конфігурації коефіцієнтів зворотних зв’язків алгоритму для досягнення розділення в часі процесів у трьох підсистемах. Результати моделювання свідчать, що запропонована система керування без використання давача швидкості забезпечує динамічні показники, які є близькими до отриманих у системах на основі вимірювання кутової швидкості. Результуюча замкнена система має властивості робастності до параметричних та координатних збурень. Бібл. 12, рис. 2. Інститут електродинаміки Національної академії наук України 2021-05-13 Article Article application/pdf https://prc.ied.org.ua/index.php/proceedings/article/view/12 10.15407/publishing2021.58.023 Proceedings of the Institute of Electrodynamics of the National Academy of Sciences of Ukraine; No. 58 (2021): Proceedings of the Institute of Electrodynamics of the National Academy of Sciences of Ukraine; 023 Праці Інституту електродинаміки Національної академії наук України; № 58 (2021): Праці Інституту електродинаміки Національної академії наук України; 023 2786-7064 1727-9895 10.15407/publishing2021.58 en https://prc.ied.org.ua/index.php/proceedings/article/view/12/8 Авторське право (c) 2021 С.М. Пересада, Є.О. Ніконенко, В.М. Пижов, Д.І. Родькін https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| institution |
Proceedings of the Institute of Electrodynamics of the National Academy of Sciences of Ukraine |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2022-09-05T06:08:53Z |
| collection |
OJS |
| language |
English |
| topic |
двигун постійного струму спостерігач кутової швидкості динаміка похибок оцінювання принцип розділення |
| spellingShingle |
двигун постійного струму спостерігач кутової швидкості динаміка похибок оцінювання принцип розділення Пересада, С.М. Ніконенко, Є.О. Пижов, В.М. Родькін, Д.І. БЕЗДАВАЧЕВЕ КЕРУВАННЯ ДВИГУНОМ ПОСТІЙНОГО СТРУМУ |
| topic_facet |
двигун постійного струму спостерігач кутової швидкості динаміка похибок оцінювання принцип розділення DC motor speed observer estimation error dynamics separation principle |
| format |
Article |
| author |
Пересада, С.М. Ніконенко, Є.О. Пижов, В.М. Родькін, Д.І. |
| author_facet |
Пересада, С.М. Ніконенко, Є.О. Пижов, В.М. Родькін, Д.І. |
| author_sort |
Пересада, С.М. |
| title |
БЕЗДАВАЧЕВЕ КЕРУВАННЯ ДВИГУНОМ ПОСТІЙНОГО СТРУМУ |
| title_short |
БЕЗДАВАЧЕВЕ КЕРУВАННЯ ДВИГУНОМ ПОСТІЙНОГО СТРУМУ |
| title_full |
БЕЗДАВАЧЕВЕ КЕРУВАННЯ ДВИГУНОМ ПОСТІЙНОГО СТРУМУ |
| title_fullStr |
БЕЗДАВАЧЕВЕ КЕРУВАННЯ ДВИГУНОМ ПОСТІЙНОГО СТРУМУ |
| title_full_unstemmed |
БЕЗДАВАЧЕВЕ КЕРУВАННЯ ДВИГУНОМ ПОСТІЙНОГО СТРУМУ |
| title_sort |
бездавачеве керування двигуном постійного струму |
| title_alt |
SENSORLESS SPEED CONTROL OF THE DIRECT CURRENT MOTORS |
| description |
In this paper, a new speed control algorithm for a permanent magnet DC motor which does not require implementation of the angular speed sensor is presented. Three steps are performed to develop the control system: design of speed tracking control algorithm assuming the speed measurement; design of speed observer; design of sensorless speed control algorithm based on the principle of separation. Information about speed is taken from the speed observer using the motor current value. The stability of the composite system dynamics consisting of three subsystems (the speed regulation loop, current regulation loop, and speed observer) is analyzed. The feedback gains tuning procedure for decoupling of three subsystems is given. The simulation results show that the dynamic performance of the designed system is similar to the performance of the system with angular speed measurement. The resulting closed-loop system has structural robustness properties with respect to parametric and coordinate disturbances. References 12, figures 2. |
| publisher |
Інститут електродинаміки Національної академії наук України |
| publishDate |
2021 |
| url |
https://prc.ied.org.ua/index.php/proceedings/article/view/12 |
| work_keys_str_mv |
AT peresadasm sensorlessspeedcontrolofthedirectcurrentmotors AT níkonenkoêo sensorlessspeedcontrolofthedirectcurrentmotors AT pižovvm sensorlessspeedcontrolofthedirectcurrentmotors AT rodʹkíndí sensorlessspeedcontrolofthedirectcurrentmotors AT peresadasm bezdavačevekeruvannâdvigunompostíjnogostrumu AT níkonenkoêo bezdavačevekeruvannâdvigunompostíjnogostrumu AT pižovvm bezdavačevekeruvannâdvigunompostíjnogostrumu AT rodʹkíndí bezdavačevekeruvannâdvigunompostíjnogostrumu |
| first_indexed |
2025-09-24T17:31:18Z |
| last_indexed |
2025-09-24T17:31:18Z |
| _version_ |
1850410168119984128 |