ОСОБЛИВОСТІ РОЗРОБКИ БЕЗПАЗОВИХ БЕЗКОНТАКТНИХ МАГНІТОЕЛЕКТРИЧНИХ МОМЕНТНИХ ДВИГУНІВ

The structure of a brushless magnetoelectric torque motor with a slotless stator with a surface installation of permanent magnets on the rotor is considered. A motor model has been developed to calculate its characteristics in the COMSOL Multiphysics 6.0 software environment. The optimization of its...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2022
Hauptverfasser: Кіреєв, В.Г., Акинін , К.П.
Format: Artikel
Sprache:English
Veröffentlicht: Інститут електродинаміки Національної академії наук України 2022
Schlagworte:
Online Zugang:https://prc.ied.org.ua/index.php/proceedings/article/view/79
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Proceedings of the Institute of Electrodynamics of the National Academy of Sciences of Ukraine

Institution

Proceedings of the Institute of Electrodynamics of the National Academy of Sciences of Ukraine
id oai:ojs2.prc.new-point.com.ua:article-79
record_format ojs
spelling oai:ojs2.prc.new-point.com.ua:article-792023-03-21T13:51:25Z FEATURES OF THE DEVELOPMENT OF SLOTLESS BRUSHLESS MAGNETOELECTRIC TORQUE MOTORS ОСОБЛИВОСТІ РОЗРОБКИ БЕЗПАЗОВИХ БЕЗКОНТАКТНИХ МАГНІТОЕЛЕКТРИЧНИХ МОМЕНТНИХ ДВИГУНІВ Кіреєв, В.Г. Акинін , К.П. безконтактний магнітоелектричний моментний двигун безпазовий статор коефіцієнт моменту коефіцієнт пульсацій brushless magnetoelectric torque motor slotless stator torque factor torque ripple factor The structure of a brushless magnetoelectric torque motor with a slotless stator with a surface installation of permanent magnets on the rotor is considered. A motor model has been developed to calculate its characteristics in the COMSOL Multiphysics 6.0 software environment. The optimization of its structure was carried out, as a result of which the optimal number of pole pairs and such a ratio between the dimensions of the elements of the electromagnetic core of the motor were determined, at which the maximum electromagnetic torque per unit of power consumption is achieved. The paper also touches upon the problem of achieving the minimum value of the torque ripple factor in motors of a similar design. Ways of its solution are proposed both due to constructive changes in the magnetic system, and due to the synthesis of reference signals for the formation of such forms of currents in the stator phases, as a result of the interaction of which with the rotating magnetic field of the rotor, the motor torque characteristic the with a minimum value of the ripple factor can be obtained. Ref. 6, fig. 11. Розглянуто структуру безконтактного магнітоелектричного моментного двигуна з безпазовим статором при поверхневій установці постійних магнітів на роторі. Розроблено модель двигуна для розрахунку його характеристик у середовищі програмного комплексу COMSOL Multiphysics 6.0. Проведено оптимізацію його структури, в результаті якої було визначено оптимальну кількість пар полюсів і таке співвідношення між розмірами елементів електромагнітного ядра двигуна, за якого досягається максимальний електромагнітний момент на одиницю споживаної потужності. Стаття торкається також проблеми досягнення мінімального значення коефіцієнта пульсацій моменту в двигунах подібної конструкції. Запропоновано шляхи її вирішення як завдяки конструктивним змінам магнітної системи, так і через синтез сигналів завдання для формування таких форм струмів у фазах двигуна, у результаті взаємодії яких з обертовим магнітним полем ротора формується моментна характеристика двигуна з мінімальним значенням коефіцієнта пульсацій. Бібл. 6, рис. 11. Інститут електродинаміки Національної академії наук України 2022-11-21 Article Article application/pdf https://prc.ied.org.ua/index.php/proceedings/article/view/79 10.15407/publishing2022.63.031 Proceedings of the Institute of Electrodynamics of the National Academy of Sciences of Ukraine; No. 63 (2022): Proceedings of the Institute of Electrodynamics of the National Academy of Sciences of Ukraine ; 031 Праці Інституту електродинаміки Національної академії наук України; № 63 (2022): Праці Інституту електродинаміки Національної академії наук України; 031 2786-7064 1727-9895 10.15407/publishing2022.63 en https://prc.ied.org.ua/index.php/proceedings/article/view/79/66 Авторське право (c) 2022 В.Г. Кіреєв, К.П. Акинін https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
institution Proceedings of the Institute of Electrodynamics of the National Academy of Sciences of Ukraine
baseUrl_str
datestamp_date 2023-03-21T13:51:25Z
collection OJS
language English
topic безконтактний магнітоелектричний моментний двигун
безпазовий статор
коефіцієнт моменту
коефіцієнт пульсацій
spellingShingle безконтактний магнітоелектричний моментний двигун
безпазовий статор
коефіцієнт моменту
коефіцієнт пульсацій
Кіреєв, В.Г.
Акинін , К.П.
ОСОБЛИВОСТІ РОЗРОБКИ БЕЗПАЗОВИХ БЕЗКОНТАКТНИХ МАГНІТОЕЛЕКТРИЧНИХ МОМЕНТНИХ ДВИГУНІВ
topic_facet безконтактний магнітоелектричний моментний двигун
безпазовий статор
коефіцієнт моменту
коефіцієнт пульсацій
brushless magnetoelectric torque motor
slotless stator
torque factor
torque ripple factor
format Article
author Кіреєв, В.Г.
Акинін , К.П.
author_facet Кіреєв, В.Г.
Акинін , К.П.
author_sort Кіреєв, В.Г.
title ОСОБЛИВОСТІ РОЗРОБКИ БЕЗПАЗОВИХ БЕЗКОНТАКТНИХ МАГНІТОЕЛЕКТРИЧНИХ МОМЕНТНИХ ДВИГУНІВ
title_short ОСОБЛИВОСТІ РОЗРОБКИ БЕЗПАЗОВИХ БЕЗКОНТАКТНИХ МАГНІТОЕЛЕКТРИЧНИХ МОМЕНТНИХ ДВИГУНІВ
title_full ОСОБЛИВОСТІ РОЗРОБКИ БЕЗПАЗОВИХ БЕЗКОНТАКТНИХ МАГНІТОЕЛЕКТРИЧНИХ МОМЕНТНИХ ДВИГУНІВ
title_fullStr ОСОБЛИВОСТІ РОЗРОБКИ БЕЗПАЗОВИХ БЕЗКОНТАКТНИХ МАГНІТОЕЛЕКТРИЧНИХ МОМЕНТНИХ ДВИГУНІВ
title_full_unstemmed ОСОБЛИВОСТІ РОЗРОБКИ БЕЗПАЗОВИХ БЕЗКОНТАКТНИХ МАГНІТОЕЛЕКТРИЧНИХ МОМЕНТНИХ ДВИГУНІВ
title_sort особливості розробки безпазових безконтактних магнітоелектричних моментних двигунів
title_alt FEATURES OF THE DEVELOPMENT OF SLOTLESS BRUSHLESS MAGNETOELECTRIC TORQUE MOTORS
description The structure of a brushless magnetoelectric torque motor with a slotless stator with a surface installation of permanent magnets on the rotor is considered. A motor model has been developed to calculate its characteristics in the COMSOL Multiphysics 6.0 software environment. The optimization of its structure was carried out, as a result of which the optimal number of pole pairs and such a ratio between the dimensions of the elements of the electromagnetic core of the motor were determined, at which the maximum electromagnetic torque per unit of power consumption is achieved. The paper also touches upon the problem of achieving the minimum value of the torque ripple factor in motors of a similar design. Ways of its solution are proposed both due to constructive changes in the magnetic system, and due to the synthesis of reference signals for the formation of such forms of currents in the stator phases, as a result of the interaction of which with the rotating magnetic field of the rotor, the motor torque characteristic the with a minimum value of the ripple factor can be obtained. Ref. 6, fig. 11.
publisher Інститут електродинаміки Національної академії наук України
publishDate 2022
url https://prc.ied.org.ua/index.php/proceedings/article/view/79
work_keys_str_mv AT kíreêvvg featuresofthedevelopmentofslotlessbrushlessmagnetoelectrictorquemotors
AT akinínkp featuresofthedevelopmentofslotlessbrushlessmagnetoelectrictorquemotors
AT kíreêvvg osoblivostírozrobkibezpazovihbezkontaktnihmagnítoelektričnihmomentnihdvigunív
AT akinínkp osoblivostírozrobkibezpazovihbezkontaktnihmagnítoelektričnihmomentnihdvigunív
first_indexed 2025-09-24T17:31:25Z
last_indexed 2025-09-24T17:31:25Z
_version_ 1850410175094063104