КОМП’ЮТЕРНЕ ТА ФІЗИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ БЕЗДРОТОВОГО ЗАРЯДНОГО ПРИСТРОЮ ЄМНІСНОГО ТИПУ ДЛЯ МАЛОГАБАРИТНОГО ЕЛЕКТРОТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ

The work considers one of the possible approaches to the creation of a capacitive type wireless charger, which allows for non-contact charging of batteries of small-sized vehicles: electric carts, electric scooters, electric scooters. The basis of the development of such a device is the operation of...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2024
Hauptverfasser: Павлов, В.Б., Подольцев, О.Д., Павленко, В.Є.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут електродинаміки НАН України, Київ 2024
Schlagworte:
Online Zugang:https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/1625
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Technical Electrodynamics

Institution

Technical Electrodynamics
id oai:ojs2.ted.new-point.com.ua:article-1625
record_format ojs
spelling oai:ojs2.ted.new-point.com.ua:article-16252024-07-04T06:56:44Z COMPUTER AND PHYSICAL SIMULATION OF CAPACITIVE TYPE WIRELESS CHARGER FOR SMALL ELECTRIC VEHICLE КОМП’ЮТЕРНЕ ТА ФІЗИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ БЕЗДРОТОВОГО ЗАРЯДНОГО ПРИСТРОЮ ЄМНІСНОГО ТИПУ ДЛЯ МАЛОГАБАРИТНОГО ЕЛЕКТРОТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ Павлов, В.Б. Подольцев, О.Д. Павленко, В.Є. wireless transmission of electricity capacitive method of energy transmission battery charging efficiency electric transport бездротова передача електроенергії ємнісний спосіб передачі енергії ефективність заряджання акумуляторної батареї електротранспорт The work considers one of the possible approaches to the creation of a capacitive type wireless charger, which allows for non-contact charging of batteries of small-sized vehicles: electric carts, electric scooters, electric scooters. The basis of the development of such a device is the operation of the hybrid DC-DC converter circuit, which operates at a high frequency (550 kHz), transfers energy to the charging circuit using two capacitive elements and allows receiving a constant regulated voltage on the load, which can be either lower or and more input DC voltage. A prototype of such a device has been developed and the results of its experimental research are given, which confirm the possibility of using this scheme for wireless charging of the battery. A Simulink computer model of such a device has been developed, which takes into account the real values ​​of all parameters of the developed prototype and uses the basic model of a lithium-ion battery. According to the results of the calculations, it was determined that for the developed device of the capacitive type, and the largest losses occur in the inductor coils, the value of efficiency, which characterizes the efficiency of the process of transferring electrical energy from the primary power source to the battery, at the initial stage of its charging (when the parameter of the state of the battery SOC =50%) is 80%. References 10, figures 5. В роботі розглянуто один з можливих підходів до створення бездротового зарядного пристрою ємнісного типу, який дозволяє здійснювати заряджання безконтактним способом акумуляторних батарей  малогабаритних транспортних засобів:  електровізків, електроскутерів, електросамокатів. В основу розроблення такого пристрою покладено роботу схеми гібридного DC-DC конвертора, що працює на високій частоті (550 кГц), передає енергію у коло заряджання за допомогою двох ємнісних елементів та дає змогу отримувати на навантаженні постійну регульовану напругу, яка може бути як менше, так і більше вхідної постійної напруги. Розроблено дослідний зразок такого пристрою та наведено результати його експериментального дослідження, що підтверджують  можливість використання даної схеми задля здійснення бездротового заряджання акумуляторної батареї. Розроблено комп'ютерну Simulink-модель такого пристрою, що враховує реальні значення всіх параметрів розробленого дослідного зразка та використовує базову модель літій-іонної акумуляторної батареї. За результатами проведених розрахунків визначено, що для розробленого пристрою ємнісного типу найбільші втрати виникають в котушках індуктивності, а величина  ККД, яка характеризує ефективність процесу передачі електричної енергії від первинного джерела живлення до акумуляторної батареї, на початковому етапі її заряджання (коли параметр стану  батареї SOC=50%) становить  80%. Бібл. 10, рис. 5. Інститут електродинаміки НАН України, Київ 2024-07-01 Article Article application/pdf https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/1625 10.15407/techned2024.04.045 Tekhnichna Elektrodynamika; No. 4 (2024): TEKHNICHNA ELEKTRODYNAMIKA; 045 ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА; № 4 (2024): ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА; 045 2218-1903 1607-7970 10.15407/techned2024.04 uk https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/1625/1452 Авторське право (c) 2024 ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
institution Technical Electrodynamics
baseUrl_str
datestamp_date 2024-07-04T06:56:44Z
collection OJS
language Ukrainian
topic бездротова передача електроенергії
ємнісний спосіб передачі енергії
ефективність заряджання акумуляторної батареї
електротранспорт
spellingShingle бездротова передача електроенергії
ємнісний спосіб передачі енергії
ефективність заряджання акумуляторної батареї
електротранспорт
Павлов, В.Б.
Подольцев, О.Д.
Павленко, В.Є.
КОМП’ЮТЕРНЕ ТА ФІЗИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ БЕЗДРОТОВОГО ЗАРЯДНОГО ПРИСТРОЮ ЄМНІСНОГО ТИПУ ДЛЯ МАЛОГАБАРИТНОГО ЕЛЕКТРОТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ
topic_facet wireless transmission of electricity
capacitive method of energy transmission
battery charging efficiency
electric transport
бездротова передача електроенергії
ємнісний спосіб передачі енергії
ефективність заряджання акумуляторної батареї
електротранспорт
format Article
author Павлов, В.Б.
Подольцев, О.Д.
Павленко, В.Є.
author_facet Павлов, В.Б.
Подольцев, О.Д.
Павленко, В.Є.
author_sort Павлов, В.Б.
title КОМП’ЮТЕРНЕ ТА ФІЗИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ БЕЗДРОТОВОГО ЗАРЯДНОГО ПРИСТРОЮ ЄМНІСНОГО ТИПУ ДЛЯ МАЛОГАБАРИТНОГО ЕЛЕКТРОТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ
title_short КОМП’ЮТЕРНЕ ТА ФІЗИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ БЕЗДРОТОВОГО ЗАРЯДНОГО ПРИСТРОЮ ЄМНІСНОГО ТИПУ ДЛЯ МАЛОГАБАРИТНОГО ЕЛЕКТРОТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ
title_full КОМП’ЮТЕРНЕ ТА ФІЗИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ БЕЗДРОТОВОГО ЗАРЯДНОГО ПРИСТРОЮ ЄМНІСНОГО ТИПУ ДЛЯ МАЛОГАБАРИТНОГО ЕЛЕКТРОТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ
title_fullStr КОМП’ЮТЕРНЕ ТА ФІЗИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ БЕЗДРОТОВОГО ЗАРЯДНОГО ПРИСТРОЮ ЄМНІСНОГО ТИПУ ДЛЯ МАЛОГАБАРИТНОГО ЕЛЕКТРОТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ
title_full_unstemmed КОМП’ЮТЕРНЕ ТА ФІЗИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ БЕЗДРОТОВОГО ЗАРЯДНОГО ПРИСТРОЮ ЄМНІСНОГО ТИПУ ДЛЯ МАЛОГАБАРИТНОГО ЕЛЕКТРОТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ
title_sort комп’ютерне та фізичне моделювання бездротового зарядного пристрою ємнісного типу для малогабаритного електротранспортного засобу
title_alt COMPUTER AND PHYSICAL SIMULATION OF CAPACITIVE TYPE WIRELESS CHARGER FOR SMALL ELECTRIC VEHICLE
description The work considers one of the possible approaches to the creation of a capacitive type wireless charger, which allows for non-contact charging of batteries of small-sized vehicles: electric carts, electric scooters, electric scooters. The basis of the development of such a device is the operation of the hybrid DC-DC converter circuit, which operates at a high frequency (550 kHz), transfers energy to the charging circuit using two capacitive elements and allows receiving a constant regulated voltage on the load, which can be either lower or and more input DC voltage. A prototype of such a device has been developed and the results of its experimental research are given, which confirm the possibility of using this scheme for wireless charging of the battery. A Simulink computer model of such a device has been developed, which takes into account the real values ​​of all parameters of the developed prototype and uses the basic model of a lithium-ion battery. According to the results of the calculations, it was determined that for the developed device of the capacitive type, and the largest losses occur in the inductor coils, the value of efficiency, which characterizes the efficiency of the process of transferring electrical energy from the primary power source to the battery, at the initial stage of its charging (when the parameter of the state of the battery SOC =50%) is 80%. References 10, figures 5.
publisher Інститут електродинаміки НАН України, Київ
publishDate 2024
url https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/1625
work_keys_str_mv AT pavlovvb computerandphysicalsimulationofcapacitivetypewirelesschargerforsmallelectricvehicle
AT podolʹcevod computerandphysicalsimulationofcapacitivetypewirelesschargerforsmallelectricvehicle
AT pavlenkovê computerandphysicalsimulationofcapacitivetypewirelesschargerforsmallelectricvehicle
AT pavlovvb kompûternetafízičnemodelûvannâbezdrotovogozarâdnogopristroûêmnísnogotipudlâmalogabaritnogoelektrotransportnogozasobu
AT podolʹcevod kompûternetafízičnemodelûvannâbezdrotovogozarâdnogopristroûêmnísnogotipudlâmalogabaritnogoelektrotransportnogozasobu
AT pavlenkovê kompûternetafízičnemodelûvannâbezdrotovogozarâdnogopristroûêmnísnogotipudlâmalogabaritnogoelektrotransportnogozasobu
first_indexed 2025-09-24T17:40:18Z
last_indexed 2025-09-24T17:40:18Z
_version_ 1844167959587586048