ОБЕРТАЛЬНИЙ МОМЕНТ БЕЗПАЗОВОГО МОМЕНТНОГО ДВИГУНА З ПОСТІЙНИМИ МАГНІТАМИ ТА МАСИВНИМ МАГНІТОПРОВОДОМ СТАТОРА
The properties of the solid magnetic core of the stator of a slotless torque motor with permanent magnets are considered. It is noted that the solid stator under the conditions of low rotation speed has some advantages over the traditional laminated magnetic circuit. These advantages consist in the...
Gespeichert in:
| Datum: | 2024 |
|---|---|
| Hauptverfasser: | , |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут електродинаміки НАН України, Київ
2024
|
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/1632 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Technical Electrodynamics |
Institution
Technical Electrodynamics| id |
oai:ojs2.ted.new-point.com.ua:article-1632 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
oai:ojs2.ted.new-point.com.ua:article-16322024-08-19T11:00:10Z TORQUE OF A PERMANENT MAGNET SLOTLESS TORQUE MOTOR WITH SOLID STATOR BACK IRON ОБЕРТАЛЬНИЙ МОМЕНТ БЕЗПАЗОВОГО МОМЕНТНОГО ДВИГУНА З ПОСТІЙНИМИ МАГНІТАМИ ТА МАСИВНИМ МАГНІТОПРОВОДОМ СТАТОРА Ісаєв, Є.В. Пєтухов, І.С. torque motor permanent magnets solid magnetic core eddy currents electrical losses моментний двигун постійні магніти масивний магнітопровід вихрові струми електричні втрати The properties of the solid magnetic core of the stator of a slotless torque motor with permanent magnets are considered. It is noted that the solid stator under the conditions of low rotation speed has some advantages over the traditional laminated magnetic circuit. These advantages consist in the cost reduction of the design, its compactness and the low time of production preparation. The mathematical model's assumptions and the input data's limitations are formulated. A model of a static magnetic field with a moving electrically conductive medium is chosen. The two-dimensional model is implemented in the "Magnetic fields" interface of the "COMSOL Multiphysics" software. The maximum torque values were obtained and the optimal number of pole pairs was found. The method of calculating the torque based on eddy current losses in the magnetic medium is used. The decrease in torque with increasing rotor speed is calculated. The correction coefficients of the maximum moment were obtained to correct the results of two-dimensional modelling using a three-dimensional model. References 5, figures 6, tables 1. Розглянуто властивості масивного магнітопроводу статора безпазового моментного двигуна з постійними магнітами. Зазначено, що масивний магнітопровід за умов низької швидкості обертання має деякі переваги перед традиційним шихтованим магнітопроводом. Ці переваги полягають у здешевленні конструкції, її компактності та швидкості підготовки виробництва. Сформульовано припущення математичної моделі та обмеження вхідних даних. Обрано модель статичного магнітного поля з рухомим електропровідним середовищем. Двовимірну модель реалізовано в інтерфейсі «Magnetic fields» комплексу «COMSOL Multiphisics». Отримано максимальні значення обертального моменту та винайдено оптимальну кількість пар полюсів. Використано метод розрахунку обертального моменту за втратами на вихрові струми у магнітопроводі. Розраховано спадання обертального моменту зі збільшенням швидкості обертання ротора. Для уточнення результатів двовимірного моделювання за допомогою тривимірної моделі отримано коефіцієнти корекції максимального моменту. Бібл. 5, рис. 6, табл. 1. Інститут електродинаміки НАН України, Київ 2024-08-15 Article Article application/pdf https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/1632 10.15407/techned2024.05.036 Tekhnichna Elektrodynamika; No. 5 (2024): TEKHNICHNA ELEKTRODYNAMIKA; 036 ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА; № 5 (2024): ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА; 036 2218-1903 1607-7970 10.15407/techned2024.05 uk https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/1632/1465 Авторське право (c) 2024 ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| institution |
Technical Electrodynamics |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2024-08-19T11:00:10Z |
| collection |
OJS |
| language |
Ukrainian |
| topic |
моментний двигун постійні магніти масивний магнітопровід вихрові струми електричні втрати |
| spellingShingle |
моментний двигун постійні магніти масивний магнітопровід вихрові струми електричні втрати Ісаєв, Є.В. Пєтухов, І.С. ОБЕРТАЛЬНИЙ МОМЕНТ БЕЗПАЗОВОГО МОМЕНТНОГО ДВИГУНА З ПОСТІЙНИМИ МАГНІТАМИ ТА МАСИВНИМ МАГНІТОПРОВОДОМ СТАТОРА |
| topic_facet |
torque motor permanent magnets solid magnetic core eddy currents electrical losses моментний двигун постійні магніти масивний магнітопровід вихрові струми електричні втрати |
| format |
Article |
| author |
Ісаєв, Є.В. Пєтухов, І.С. |
| author_facet |
Ісаєв, Є.В. Пєтухов, І.С. |
| author_sort |
Ісаєв, Є.В. |
| title |
ОБЕРТАЛЬНИЙ МОМЕНТ БЕЗПАЗОВОГО МОМЕНТНОГО ДВИГУНА З ПОСТІЙНИМИ МАГНІТАМИ ТА МАСИВНИМ МАГНІТОПРОВОДОМ СТАТОРА |
| title_short |
ОБЕРТАЛЬНИЙ МОМЕНТ БЕЗПАЗОВОГО МОМЕНТНОГО ДВИГУНА З ПОСТІЙНИМИ МАГНІТАМИ ТА МАСИВНИМ МАГНІТОПРОВОДОМ СТАТОРА |
| title_full |
ОБЕРТАЛЬНИЙ МОМЕНТ БЕЗПАЗОВОГО МОМЕНТНОГО ДВИГУНА З ПОСТІЙНИМИ МАГНІТАМИ ТА МАСИВНИМ МАГНІТОПРОВОДОМ СТАТОРА |
| title_fullStr |
ОБЕРТАЛЬНИЙ МОМЕНТ БЕЗПАЗОВОГО МОМЕНТНОГО ДВИГУНА З ПОСТІЙНИМИ МАГНІТАМИ ТА МАСИВНИМ МАГНІТОПРОВОДОМ СТАТОРА |
| title_full_unstemmed |
ОБЕРТАЛЬНИЙ МОМЕНТ БЕЗПАЗОВОГО МОМЕНТНОГО ДВИГУНА З ПОСТІЙНИМИ МАГНІТАМИ ТА МАСИВНИМ МАГНІТОПРОВОДОМ СТАТОРА |
| title_sort |
обертальний момент безпазового моментного двигуна з постійними магнітами та масивним магнітопроводом статора |
| title_alt |
TORQUE OF A PERMANENT MAGNET SLOTLESS TORQUE MOTOR WITH SOLID STATOR BACK IRON |
| description |
The properties of the solid magnetic core of the stator of a slotless torque motor with permanent magnets are considered. It is noted that the solid stator under the conditions of low rotation speed has some advantages over the traditional laminated magnetic circuit. These advantages consist in the cost reduction of the design, its compactness and the low time of production preparation. The mathematical model's assumptions and the input data's limitations are formulated. A model of a static magnetic field with a moving electrically conductive medium is chosen. The two-dimensional model is implemented in the "Magnetic fields" interface of the "COMSOL Multiphysics" software. The maximum torque values were obtained and the optimal number of pole pairs was found. The method of calculating the torque based on eddy current losses in the magnetic medium is used. The decrease in torque with increasing rotor speed is calculated. The correction coefficients of the maximum moment were obtained to correct the results of two-dimensional modelling using a three-dimensional model. References 5, figures 6, tables 1. |
| publisher |
Інститут електродинаміки НАН України, Київ |
| publishDate |
2024 |
| url |
https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/1632 |
| work_keys_str_mv |
AT ísaêvêv torqueofapermanentmagnetslotlesstorquemotorwithsolidstatorbackiron AT pêtuhovís torqueofapermanentmagnetslotlesstorquemotorwithsolidstatorbackiron AT ísaêvêv obertalʹnijmomentbezpazovogomomentnogodvigunazpostíjnimimagnítamitamasivnimmagnítoprovodomstatora AT pêtuhovís obertalʹnijmomentbezpazovogomomentnogodvigunazpostíjnimimagnítamitamasivnimmagnítoprovodomstatora |
| first_indexed |
2025-09-24T17:40:18Z |
| last_indexed |
2025-09-24T17:40:18Z |
| _version_ |
1844167960190517248 |