КЕРУВАННЯ МОМЕНТОМ СИНХРОННИХ РЕАКТИВНИХ ДВИГУНІВ З ОПТИМІЗАЦІЄЮ ЗА КРИТЕРІЄМ МОМЕНТ-СТРУМ
The vector torque control algorithm of synchronous reluctance motors (SynRM), which are deeply saturated electrical machines, is presented. The control algorithm design is based on a motor mathematical model with polynomial approximations of the flux-coupling functions that do not use trigonometric...
Gespeichert in:
| Datum: | 2025 |
|---|---|
| Hauptverfasser: | , , , , |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут електродинаміки НАН України, Київ
2025
|
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/1647 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Technical Electrodynamics |
Institution
Technical Electrodynamics| id |
oai:ojs2.ted.new-point.com.ua:article-1647 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
oai:ojs2.ted.new-point.com.ua:article-16472025-03-17T10:30:09Z TORQUE CONTROL OF SYNCHRONOUS RELUCTANCE MOTORS WITH MAXIMUM TORQUE PER AMPERE OPTIMIZATION КЕРУВАННЯ МОМЕНТОМ СИНХРОННИХ РЕАКТИВНИХ ДВИГУНІВ З ОПТИМІЗАЦІЄЮ ЗА КРИТЕРІЄМ МОМЕНТ-СТРУМ Пересада, С.М. Ковбаса, С.М. Щербаченко, В.В. Ніконенко, Є.О. Подейко, П.П. synchronous reluctance motor vector control MTPA optimization tracking of reference trajectories power losses синхронний реактивний двигун векторне керування MTPA оптимізація відпрацювання заданих траєкторій втрати потужності The vector torque control algorithm of synchronous reluctance motors (SynRM), which are deeply saturated electrical machines, is presented. The control algorithm design is based on a motor mathematical model with polynomial approximations of the flux-coupling functions that do not use trigonometric functions or multidimensional tables. The structure of the SynRM control system allows for the analytical and numerical formalization of the maximum torque per Ampere optimization. The resulting optimization procedure is much simpler than the existing ones and does not require long-term experimental tests, and is easily automated. The results of the vector control system testing with the proposed optimization algorithm confirm that it reduces power consumption in the torque zone by up to 50-70 % of the nominal value compared to the control system with constant flux coupling. At the same time, asymptotic tracking of the reference torque and flux-forming component of the stator current is achieved. The study results show that optimization has a greater effect for motors of lower power. References 16, figures 6, table 1. У роботі представлено алгоритм векторного керування моментом синхронних реактивних двигунів (СРД), які є глибоко насиченими електричними машинами. Конструювання алгоритму керування базується на математичній моделі двигуна з поліноміальними апроксимаціями функцій потокозчеплення, які не використовують тригонометричні функції або багатовимірні таблиці. Структура системи керування СРД дає змогу аналітично-чисельним методом формалізувати оптимізацію за критерієм «момент-струм». Результуюча процедура оптимізації є набагато простішою за існуючі і не вимагає довготривалих експериментальних тестів, легко піддається автоматизації. Результати дослідження динаміки системи векторного керування із запропонованим алгоритмом оптимізації підтверджують, що він забезпечує зменшення споживаної потужності в зоні моментів до 50-70 % від номінального значення порівняно із системою керування з постійним потокозчепленням. При цьому досягається асимптотичне відпрацювання заданого моменту і потокоутворюючої компоненти струму статора. З результатів дослідження випливає, що для двигунів меншої потужності оптимізація дає більший ефект. Бібл. 16, рис. 6, табл. 1. Інститут електродинаміки НАН України, Київ 2025-03-06 Article Article application/pdf https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/1647 10.15407/techned2025.02.041 Tekhnichna Elektrodynamika; No. 2 (2025): TEKHNICHNA ELEKTRODYNAMIKA; 041 ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА; № 2 (2025): ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА; 041 2218-1903 1607-7970 10.15407/techned2025.02 uk https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/1647/1506 Авторське право (c) 2025 ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| institution |
Technical Electrodynamics |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2025-03-17T10:30:09Z |
| collection |
OJS |
| language |
Ukrainian |
| topic |
синхронний реактивний двигун векторне керування MTPA оптимізація відпрацювання заданих траєкторій втрати потужності |
| spellingShingle |
синхронний реактивний двигун векторне керування MTPA оптимізація відпрацювання заданих траєкторій втрати потужності Пересада, С.М. Ковбаса, С.М. Щербаченко, В.В. Ніконенко, Є.О. Подейко, П.П. КЕРУВАННЯ МОМЕНТОМ СИНХРОННИХ РЕАКТИВНИХ ДВИГУНІВ З ОПТИМІЗАЦІЄЮ ЗА КРИТЕРІЄМ МОМЕНТ-СТРУМ |
| topic_facet |
synchronous reluctance motor vector control MTPA optimization tracking of reference trajectories power losses синхронний реактивний двигун векторне керування MTPA оптимізація відпрацювання заданих траєкторій втрати потужності |
| format |
Article |
| author |
Пересада, С.М. Ковбаса, С.М. Щербаченко, В.В. Ніконенко, Є.О. Подейко, П.П. |
| author_facet |
Пересада, С.М. Ковбаса, С.М. Щербаченко, В.В. Ніконенко, Є.О. Подейко, П.П. |
| author_sort |
Пересада, С.М. |
| title |
КЕРУВАННЯ МОМЕНТОМ СИНХРОННИХ РЕАКТИВНИХ ДВИГУНІВ З ОПТИМІЗАЦІЄЮ ЗА КРИТЕРІЄМ МОМЕНТ-СТРУМ |
| title_short |
КЕРУВАННЯ МОМЕНТОМ СИНХРОННИХ РЕАКТИВНИХ ДВИГУНІВ З ОПТИМІЗАЦІЄЮ ЗА КРИТЕРІЄМ МОМЕНТ-СТРУМ |
| title_full |
КЕРУВАННЯ МОМЕНТОМ СИНХРОННИХ РЕАКТИВНИХ ДВИГУНІВ З ОПТИМІЗАЦІЄЮ ЗА КРИТЕРІЄМ МОМЕНТ-СТРУМ |
| title_fullStr |
КЕРУВАННЯ МОМЕНТОМ СИНХРОННИХ РЕАКТИВНИХ ДВИГУНІВ З ОПТИМІЗАЦІЄЮ ЗА КРИТЕРІЄМ МОМЕНТ-СТРУМ |
| title_full_unstemmed |
КЕРУВАННЯ МОМЕНТОМ СИНХРОННИХ РЕАКТИВНИХ ДВИГУНІВ З ОПТИМІЗАЦІЄЮ ЗА КРИТЕРІЄМ МОМЕНТ-СТРУМ |
| title_sort |
керування моментом синхронних реактивних двигунів з оптимізацією за критерієм момент-струм |
| title_alt |
TORQUE CONTROL OF SYNCHRONOUS RELUCTANCE MOTORS WITH MAXIMUM TORQUE PER AMPERE OPTIMIZATION |
| description |
The vector torque control algorithm of synchronous reluctance motors (SynRM), which are deeply saturated electrical machines, is presented. The control algorithm design is based on a motor mathematical model with polynomial approximations of the flux-coupling functions that do not use trigonometric functions or multidimensional tables. The structure of the SynRM control system allows for the analytical and numerical formalization of the maximum torque per Ampere optimization. The resulting optimization procedure is much simpler than the existing ones and does not require long-term experimental tests, and is easily automated. The results of the vector control system testing with the proposed optimization algorithm confirm that it reduces power consumption in the torque zone by up to 50-70 % of the nominal value compared to the control system with constant flux coupling. At the same time, asymptotic tracking of the reference torque and flux-forming component of the stator current is achieved. The study results show that optimization has a greater effect for motors of lower power. References 16, figures 6, table 1. |
| publisher |
Інститут електродинаміки НАН України, Київ |
| publishDate |
2025 |
| url |
https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/1647 |
| work_keys_str_mv |
AT peresadasm torquecontrolofsynchronousreluctancemotorswithmaximumtorqueperampereoptimization AT kovbasasm torquecontrolofsynchronousreluctancemotorswithmaximumtorqueperampereoptimization AT ŝerbačenkovv torquecontrolofsynchronousreluctancemotorswithmaximumtorqueperampereoptimization AT níkonenkoêo torquecontrolofsynchronousreluctancemotorswithmaximumtorqueperampereoptimization AT podejkopp torquecontrolofsynchronousreluctancemotorswithmaximumtorqueperampereoptimization AT peresadasm keruvannâmomentomsinhronnihreaktivnihdvigunívzoptimízacíêûzakriteríêmmomentstrum AT kovbasasm keruvannâmomentomsinhronnihreaktivnihdvigunívzoptimízacíêûzakriteríêmmomentstrum AT ŝerbačenkovv keruvannâmomentomsinhronnihreaktivnihdvigunívzoptimízacíêûzakriteríêmmomentstrum AT níkonenkoêo keruvannâmomentomsinhronnihreaktivnihdvigunívzoptimízacíêûzakriteríêmmomentstrum AT podejkopp keruvannâmomentomsinhronnihreaktivnihdvigunívzoptimízacíêûzakriteríêmmomentstrum |
| first_indexed |
2025-09-24T17:40:20Z |
| last_indexed |
2025-09-24T17:40:20Z |
| _version_ |
1844167961957367808 |