ДОСЛІДЖЕННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОГО ЗРАЗКА БЕЗДРОТОВОГО ЗАРЯДНОГО ПРИСТРОЮ ЕЛЕКТРОМОБІЛЯ

A prototype of a wireless charger of inductive type with serial resonance in the circuits of the transmitting and receiving coils has been developed and manufactured, and experimental studies of the efficiency of power transmission from an external source to a storage battery have been carried out....

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2021
Hauptverfasser: Павлов, В.Б., Подольцев, О.Д., Павленко, В.Є.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут електродинаміки НАН України, Київ 2021
Schlagworte:
Online Zugang:https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/211
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Technical Electrodynamics

Institution

Technical Electrodynamics
id oai:ojs2.ted.new-point.com.ua:article-211
record_format ojs
spelling oai:ojs2.ted.new-point.com.ua:article-2112021-08-26T09:44:17Z EXPERIMENTAL STUDY OF A TEST SAMPLE OF A WIRELESS POWER TRANSFER FOR ELECTRIC VEHICLES ДОСЛІДЖЕННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОГО ЗРАЗКА БЕЗДРОТОВОГО ЗАРЯДНОГО ПРИСТРОЮ ЕЛЕКТРОМОБІЛЯ Павлов, В.Б. Подольцев, О.Д. Павленко, В.Є. wireless power transmission wireless battery charging air transformer series resonance бездротова передача енергії бездротова зарядка акумуляторної батареї повітряний трансформатор послідовний резонанс A prototype of a wireless charger of inductive type with serial resonance in the circuits of the transmitting and receiving coils has been developed and manufactured, and experimental studies of the efficiency of power transmission from an external source to a storage battery have been carried out. It is shown that the efficiency of the created sample takes values in the range 39% - 78 % and depends on the operating frequency and the distance between the coils. It is also shown that when using coils with an outer diameter of 500 mm, the positioning of these coils in the process of charging the battery at a distance of up to 10 cm does not lead to a significant decrease in efficiency. The experimental values of the efficiency are compared with the calculated ones obtained on a simplified model that takes into account only resistive losses in the coils, and it is shown that the experimental values of the efficiency are 15-20 % less than the calculated ones. References. 8, figures. 5, table 1. В роботі наведено результати експериментального дослідження створеного дослідного зразка бездротового зарядного пристрою індуктивного типу із послідовним резонансом в колах передавальної та приймальної котушок. Показано, що ефективність передачі в ньому електричної енергії від зовнішнього джерела до акумуляторної батареї, що характеризується величиною ККД, приймає значення в інтервалі 39% – 78% і залежить від робочої частоти та відстані між котушками. У разі збільшення відстані від 40 до 150 мм величина ККД зменшується відповідно з 71,4 % до 58 %. Також показано, що у випадку використання котушок із зовнішнім діаметром 500 мм зсув між ними у горизонтальній площині в процесі заряджання акумуляторної батареї на відстань до 100 мм не призводить до суттєвого зменшення ККД. Проведено порівняння експериментальних значень ККД із розрахунковими, які одержано на спрощеній моделі пристрою та враховують тільки резистивні втрати в обох котушках. Показано, що експериментальні значення ККД дослідного зразка на 15-20 % менше, ніж розрахункові. Бібл. 8, рис. 5, табл. 1. Інститут електродинаміки НАН України, Київ 2021-08-26 Article Article application/pdf https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/211 10.15407/techned2021.05.021 Tekhnichna Elektrodynamika; No. 5 (2021): TEKHNICNA ELEKTRODYNAMIKA; 021 ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА; № 5 (2021): ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА; 021 2218-1903 1607-7970 10.15407/techned2021.05 uk https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/211/152 Авторське право (c) 2021 ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
institution Technical Electrodynamics
baseUrl_str
datestamp_date 2021-08-26T09:44:17Z
collection OJS
language Ukrainian
topic бездротова передача енергії
бездротова зарядка акумуляторної батареї
повітряний трансформатор
послідовний резонанс
spellingShingle бездротова передача енергії
бездротова зарядка акумуляторної батареї
повітряний трансформатор
послідовний резонанс
Павлов, В.Б.
Подольцев, О.Д.
Павленко, В.Є.
ДОСЛІДЖЕННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОГО ЗРАЗКА БЕЗДРОТОВОГО ЗАРЯДНОГО ПРИСТРОЮ ЕЛЕКТРОМОБІЛЯ
topic_facet wireless power transmission
wireless battery charging
air transformer
series resonance
бездротова передача енергії
бездротова зарядка акумуляторної батареї
повітряний трансформатор
послідовний резонанс
format Article
author Павлов, В.Б.
Подольцев, О.Д.
Павленко, В.Є.
author_facet Павлов, В.Б.
Подольцев, О.Д.
Павленко, В.Є.
author_sort Павлов, В.Б.
title ДОСЛІДЖЕННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОГО ЗРАЗКА БЕЗДРОТОВОГО ЗАРЯДНОГО ПРИСТРОЮ ЕЛЕКТРОМОБІЛЯ
title_short ДОСЛІДЖЕННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОГО ЗРАЗКА БЕЗДРОТОВОГО ЗАРЯДНОГО ПРИСТРОЮ ЕЛЕКТРОМОБІЛЯ
title_full ДОСЛІДЖЕННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОГО ЗРАЗКА БЕЗДРОТОВОГО ЗАРЯДНОГО ПРИСТРОЮ ЕЛЕКТРОМОБІЛЯ
title_fullStr ДОСЛІДЖЕННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОГО ЗРАЗКА БЕЗДРОТОВОГО ЗАРЯДНОГО ПРИСТРОЮ ЕЛЕКТРОМОБІЛЯ
title_full_unstemmed ДОСЛІДЖЕННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОГО ЗРАЗКА БЕЗДРОТОВОГО ЗАРЯДНОГО ПРИСТРОЮ ЕЛЕКТРОМОБІЛЯ
title_sort дослідження експериментального зразка бездротового зарядного пристрою електромобіля
title_alt EXPERIMENTAL STUDY OF A TEST SAMPLE OF A WIRELESS POWER TRANSFER FOR ELECTRIC VEHICLES
description A prototype of a wireless charger of inductive type with serial resonance in the circuits of the transmitting and receiving coils has been developed and manufactured, and experimental studies of the efficiency of power transmission from an external source to a storage battery have been carried out. It is shown that the efficiency of the created sample takes values in the range 39% - 78 % and depends on the operating frequency and the distance between the coils. It is also shown that when using coils with an outer diameter of 500 mm, the positioning of these coils in the process of charging the battery at a distance of up to 10 cm does not lead to a significant decrease in efficiency. The experimental values of the efficiency are compared with the calculated ones obtained on a simplified model that takes into account only resistive losses in the coils, and it is shown that the experimental values of the efficiency are 15-20 % less than the calculated ones. References. 8, figures. 5, table 1.
publisher Інститут електродинаміки НАН України, Київ
publishDate 2021
url https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/211
work_keys_str_mv AT pavlovvb experimentalstudyofatestsampleofawirelesspowertransferforelectricvehicles
AT podolʹcevod experimentalstudyofatestsampleofawirelesspowertransferforelectricvehicles
AT pavlenkovê experimentalstudyofatestsampleofawirelesspowertransferforelectricvehicles
AT pavlovvb doslídžennâeksperimentalʹnogozrazkabezdrotovogozarâdnogopristroûelektromobílâ
AT podolʹcevod doslídžennâeksperimentalʹnogozrazkabezdrotovogozarâdnogopristroûelektromobílâ
AT pavlenkovê doslídžennâeksperimentalʹnogozrazkabezdrotovogozarâdnogopristroûelektromobílâ
first_indexed 2025-09-24T17:37:44Z
last_indexed 2025-09-24T17:37:44Z
_version_ 1844167798525263872