ФОРМУВАННЯ МОМЕНТУ АСИНХРОНОГО ДВИГУНА ПІД ЧАС РУШАННЯ

It is known that when starting some technological mechanisms, the resistance moment can exceed the passport value by several times. The article shows the possibility of forming the maximum possible starting torque with a minimum value of the stator current, proposes the technique for determining par...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2020
1. Verfasser: Хребтова, О.А.
Format: Artikel
Sprache:English
Veröffentlicht: Інститут електродинаміки НАН України, Київ 2020
Schlagworte:
Online Zugang:https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/347
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Technical Electrodynamics

Institution

Technical Electrodynamics
id oai:ojs2.ted.new-point.com.ua:article-347
record_format ojs
spelling oai:ojs2.ted.new-point.com.ua:article-3472021-11-05T16:32:57Z FORMING THE INDUCTION MOTOR TORQUE WHEN STARTING ФОРМУВАННЯ МОМЕНТУ АСИНХРОНОГО ДВИГУНА ПІД ЧАС РУШАННЯ Хребтова, О.А. heavy pick-up and start-up conditions the magnetization curve regression mathematical model mathematical model важкі умови зрушення і пуску крива намагнічування математична модель регресійна математична модель It is known that when starting some technological mechanisms, the resistance moment can exceed the passport value by several times. The article shows the possibility of forming the maximum possible starting torque with a minimum value of the stator current, proposes the technique for determining parameters of the supply network when creating the maximum possible starting torque for an induction motor. The technique is the following sequence. The magnetization curve and its mathematical image (in the form of a polynomial) are determined for a more precise determination of machine parameters from experimental or passport data. Adequate values of influence factors (voltage and frequency) are determined to create a regression model on the dynamic mathematical model of an induction motor using an iterative method, changing the range and ratio of network parameters. The mathematical calculation of the regression model is performed with obtaining polynomial dependencies for Mn (U, f) and In (U, f) based on a given optimization criterion. The range of variation of U, f is determined from the polynomial Mn (U, f). Equating to the necessary value of the starting torque, from the passport data the author calculates the maximum permissible magnetic flux, with the mathematical dependence Ф = F (Iμ) and determines the value of U and f1 in the saturation region of the engine. The obtained values of the amplitude U and the frequency of the supply voltage f1 meet the optimization criterion In → min. Based on the obtained values of U and f1, the author forms a control signal of a frequency-controlled induction motor to create the necessary starting torque. References 10, table 1. Під час рушання деяких технологічних механізмів момент опору може перевищувати паспортне значення в декілька разів. Показано можливість формування максимально можливого пускового моменту з мінімальним значенням струму статора. Задля уточненого визначення параметрів машини по експериментальним або паспортним даним визначається крива намагнічування та її математичне зображення (у вигляді полінома). На динамічній математичній моделі асинхронного двигуна ітераційним методом, змінюючи діапазон і співвідношення параметрів мережи, визначаються адекватні значення факторів впливу (напруга і частота) задля створення регресійній моделі. За заданим критерієм оптимізації виконується математичний розрахунок регресійної моделі з отриманням поліноміальних залежностей для Mn (U, f) і In (U, f). Діапазон варіювання U, f визначаємо з полінома Mn (U, f). Прирівнюючи до необхідного значення пускового моменту, за паспортними даними розраховуємо максимально допустимий магнітний потік. З математичної залежності Ф = F (Iμ) визначаємо значення U і f в області насичення двигуна, які відповідають критерію оптимізації In → min. За отриманими значеннями U і f формуємо сигнал управління частотно-регульованого асинхронного двигуна для створення необхідного пускового моменту. Бібл. 10, табл. 1 Інститут електродинаміки НАН України, Київ 2020-08-25 Article Article application/pdf https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/347 10.15407/techned2020.05.040 Tekhnichna Elektrodynamika; No. 5 (2020): Tekhnichna Electrodynamika; 040 ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА; № 5 (2020): ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА ; 040 2218-1903 1607-7970 10.15407/techned2020.05 en https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/347/285 Авторське право (c) 2020 ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
institution Technical Electrodynamics
baseUrl_str
datestamp_date 2021-11-05T16:32:57Z
collection OJS
language English
topic важкі умови зрушення і пуску
крива намагнічування
математична модель
регресійна математична модель
spellingShingle важкі умови зрушення і пуску
крива намагнічування
математична модель
регресійна математична модель
Хребтова, О.А.
ФОРМУВАННЯ МОМЕНТУ АСИНХРОНОГО ДВИГУНА ПІД ЧАС РУШАННЯ
topic_facet heavy pick-up and start-up conditions
the magnetization curve
regression mathematical model
mathematical model
важкі умови зрушення і пуску
крива намагнічування
математична модель
регресійна математична модель
format Article
author Хребтова, О.А.
author_facet Хребтова, О.А.
author_sort Хребтова, О.А.
title ФОРМУВАННЯ МОМЕНТУ АСИНХРОНОГО ДВИГУНА ПІД ЧАС РУШАННЯ
title_short ФОРМУВАННЯ МОМЕНТУ АСИНХРОНОГО ДВИГУНА ПІД ЧАС РУШАННЯ
title_full ФОРМУВАННЯ МОМЕНТУ АСИНХРОНОГО ДВИГУНА ПІД ЧАС РУШАННЯ
title_fullStr ФОРМУВАННЯ МОМЕНТУ АСИНХРОНОГО ДВИГУНА ПІД ЧАС РУШАННЯ
title_full_unstemmed ФОРМУВАННЯ МОМЕНТУ АСИНХРОНОГО ДВИГУНА ПІД ЧАС РУШАННЯ
title_sort формування моменту асинхроного двигуна під час рушання
title_alt FORMING THE INDUCTION MOTOR TORQUE WHEN STARTING
description It is known that when starting some technological mechanisms, the resistance moment can exceed the passport value by several times. The article shows the possibility of forming the maximum possible starting torque with a minimum value of the stator current, proposes the technique for determining parameters of the supply network when creating the maximum possible starting torque for an induction motor. The technique is the following sequence. The magnetization curve and its mathematical image (in the form of a polynomial) are determined for a more precise determination of machine parameters from experimental or passport data. Adequate values of influence factors (voltage and frequency) are determined to create a regression model on the dynamic mathematical model of an induction motor using an iterative method, changing the range and ratio of network parameters. The mathematical calculation of the regression model is performed with obtaining polynomial dependencies for Mn (U, f) and In (U, f) based on a given optimization criterion. The range of variation of U, f is determined from the polynomial Mn (U, f). Equating to the necessary value of the starting torque, from the passport data the author calculates the maximum permissible magnetic flux, with the mathematical dependence Ф = F (Iμ) and determines the value of U and f1 in the saturation region of the engine. The obtained values of the amplitude U and the frequency of the supply voltage f1 meet the optimization criterion In → min. Based on the obtained values of U and f1, the author forms a control signal of a frequency-controlled induction motor to create the necessary starting torque. References 10, table 1.
publisher Інститут електродинаміки НАН України, Київ
publishDate 2020
url https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/347
work_keys_str_mv AT hrebtovaoa formingtheinductionmotortorquewhenstarting
AT hrebtovaoa formuvannâmomentuasinhronogodvigunapídčasrušannâ
first_indexed 2025-09-24T17:37:59Z
last_indexed 2025-09-24T17:37:59Z
_version_ 1844167814688014336