СТОХАСТИЧЕСКАЯ ИДЕНТИФИКАЦИОННАЯ МОДЕЛЬ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ ПАРАМЕТРОВ УСТРОЙСТВ СИСТЕМ ЭЛЕКТРИЧЕСКОГО ТРАНСПОРТА
The necessity to create mathematical models of complex powerful devices of electric traction systems which provide speed and high-speed train movements using identification methods has been justified. A pulse transition function is recommended to be used as an identification model. Using correlation...
Saved in:
| Date: | 2019 |
|---|---|
| Main Authors: | , |
| Format: | Article |
| Language: | Ukrainian |
| Published: |
Інститут електродинаміки НАН України, Київ
2019
|
| Subjects: | |
| Online Access: | https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/474 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Technical Electrodynamics |
Institution
Technical Electrodynamics| id |
oai:ojs2.ted.new-point.com.ua:article-474 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
oai:ojs2.ted.new-point.com.ua:article-4742022-11-30T09:37:56Z STOCHASTIC IDENTIFICATION MODEL FOR FORECASTING OF PARAMETERS OF DEVICES OF ELECTRIC TRANSPORT SYSTEMS СТОХАСТИЧЕСКАЯ ИДЕНТИФИКАЦИОННАЯ МОДЕЛЬ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ ПАРАМЕТРОВ УСТРОЙСТВ СИСТЕМ ЭЛЕКТРИЧЕСКОГО ТРАНСПОРТА Костин, Н.А. Мищенко, Т.Н. identification model forecasting weight function stochastic process electric traction идентификация модель прогнозирование импульсная переходная функция стохастический процесс электрический транспорт The necessity to create mathematical models of complex powerful devices of electric traction systems which provide speed and high-speed train movements using identification methods has been justified. A pulse transition function is recommended to be used as an identification model. Using correlation theory for stochastic processes which arevoltage and currents in electric traction systems, analytic expression of correlation Wiener-Hopf integral equation has been obtained. Solution of the equation makes it possible to obtain a pulse transition function. Operational, numericaland factorization methods for the equation solving have been considered. Auto- and intercorrelation functions of stochastic current and voltage processes in the system, which are necessary for the solution of integral equation, were defined using experimental method on functioning sections of railroad. Using numerical and factorization methods a pulse transition function as a forecast model was defined for electric locomotive of a direct current DE1 used on electrified sections of Prydneprovska railway. For this purpose monitoring of stochastic voltage and traction current processes was conducted in real operating conditions. Pulse transition functions were defined as exponential functions.References 24, figures 4, table 1 Обоснована необходимость использования методов идентификации при прогнозировании процессов в сложных мощных стохастических устройствах систем электрического транспорта. В качестве идентификационной модели электроподвижного состава предложено ( вместо идеального источника тока) использовать импульсную переходную функцию. На основе корреляционной теории случайных процессов, которыми являются напряжения и токи в системах электрического траспорта, получено аналитическое выражение корреляционного интегрального уравнения в форме уравнения Винера-Хопфа, решение которого дает возможность получать импульсную переходную функцию. Рассмотрены методы решения указанного уравнения. Необходимые для решения интегрального уравнения авто- и взаимнокорреляционные функции стохастических процессов напряжений и токов в системах получаются экспериментальным способом на действующих участках железных дорог. Осуществлено практическое определение импульсной переходной функции как модели прогнозирования для электровозов постоянного тока, которые эксплуатируются на электрифицированных участкахПриднепровской железной дороги. С этой целью осуществлен мониторинг стохастических процессов напряжения и тягового тока в реальных условиях эксплуатации. Импульсные переходные функции получены в видеэкспоненциальных функций, показаны их адекватности и «универсальности» как моделей прогнозирования.Библ. 24, рис. 4, табл. 1. Інститут електродинаміки НАН України, Київ 2019-01-18 Article Article application/pdf https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/474 10.15407/techned2019.01.007 Tekhnichna Elektrodynamika; No. 1 (2019): TEKHNICHNA ELEKTRODYNAMIKA; 007 ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА; № 1 (2019): ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА; 007 2218-1903 1607-7970 10.15407/techned2019.01 uk https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/474/354 Авторське право (c) 2022 ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| institution |
Technical Electrodynamics |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2022-11-30T09:37:56Z |
| collection |
OJS |
| language |
Ukrainian |
| topic |
идентификация модель прогнозирование импульсная переходная функция стохастический процесс электрический транспорт |
| spellingShingle |
идентификация модель прогнозирование импульсная переходная функция стохастический процесс электрический транспорт Костин, Н.А. Мищенко, Т.Н. СТОХАСТИЧЕСКАЯ ИДЕНТИФИКАЦИОННАЯ МОДЕЛЬ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ ПАРАМЕТРОВ УСТРОЙСТВ СИСТЕМ ЭЛЕКТРИЧЕСКОГО ТРАНСПОРТА |
| topic_facet |
identification model forecasting weight function stochastic process electric traction идентификация модель прогнозирование импульсная переходная функция стохастический процесс электрический транспорт |
| format |
Article |
| author |
Костин, Н.А. Мищенко, Т.Н. |
| author_facet |
Костин, Н.А. Мищенко, Т.Н. |
| author_sort |
Костин, Н.А. |
| title |
СТОХАСТИЧЕСКАЯ ИДЕНТИФИКАЦИОННАЯ МОДЕЛЬ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ ПАРАМЕТРОВ УСТРОЙСТВ СИСТЕМ ЭЛЕКТРИЧЕСКОГО ТРАНСПОРТА |
| title_short |
СТОХАСТИЧЕСКАЯ ИДЕНТИФИКАЦИОННАЯ МОДЕЛЬ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ ПАРАМЕТРОВ УСТРОЙСТВ СИСТЕМ ЭЛЕКТРИЧЕСКОГО ТРАНСПОРТА |
| title_full |
СТОХАСТИЧЕСКАЯ ИДЕНТИФИКАЦИОННАЯ МОДЕЛЬ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ ПАРАМЕТРОВ УСТРОЙСТВ СИСТЕМ ЭЛЕКТРИЧЕСКОГО ТРАНСПОРТА |
| title_fullStr |
СТОХАСТИЧЕСКАЯ ИДЕНТИФИКАЦИОННАЯ МОДЕЛЬ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ ПАРАМЕТРОВ УСТРОЙСТВ СИСТЕМ ЭЛЕКТРИЧЕСКОГО ТРАНСПОРТА |
| title_full_unstemmed |
СТОХАСТИЧЕСКАЯ ИДЕНТИФИКАЦИОННАЯ МОДЕЛЬ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ ПАРАМЕТРОВ УСТРОЙСТВ СИСТЕМ ЭЛЕКТРИЧЕСКОГО ТРАНСПОРТА |
| title_sort |
стохастическая идентификационная модель прогнозирования параметров устройств систем электрического транспорта |
| title_alt |
STOCHASTIC IDENTIFICATION MODEL FOR FORECASTING OF PARAMETERS OF DEVICES OF ELECTRIC TRANSPORT SYSTEMS |
| description |
The necessity to create mathematical models of complex powerful devices of electric traction systems which provide speed and high-speed train movements using identification methods has been justified. A pulse transition function is recommended to be used as an identification model. Using correlation theory for stochastic processes which arevoltage and currents in electric traction systems, analytic expression of correlation Wiener-Hopf integral equation has been obtained. Solution of the equation makes it possible to obtain a pulse transition function. Operational, numericaland factorization methods for the equation solving have been considered. Auto- and intercorrelation functions of stochastic current and voltage processes in the system, which are necessary for the solution of integral equation, were defined using experimental method on functioning sections of railroad. Using numerical and factorization methods a pulse transition function as a forecast model was defined for electric locomotive of a direct current DE1 used on electrified sections of Prydneprovska railway. For this purpose monitoring of stochastic voltage and traction current processes was conducted in real operating conditions. Pulse transition functions were defined as exponential functions.References 24, figures 4, table 1 |
| publisher |
Інститут електродинаміки НАН України, Київ |
| publishDate |
2019 |
| url |
https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/474 |
| work_keys_str_mv |
AT kostinna stochasticidentificationmodelforforecastingofparametersofdevicesofelectrictransportsystems AT miŝenkotn stochasticidentificationmodelforforecastingofparametersofdevicesofelectrictransportsystems AT kostinna stohastičeskaâidentifikacionnaâmodelʹprognozirovaniâparametrovustrojstvsistemélektričeskogotransporta AT miŝenkotn stohastičeskaâidentifikacionnaâmodelʹprognozirovaniâparametrovustrojstvsistemélektričeskogotransporta |
| first_indexed |
2025-09-24T17:38:10Z |
| last_indexed |
2025-09-24T17:38:10Z |
| _version_ |
1844167825496735744 |