СТОХАСТИЧЕСКАЯ ИДЕНТИФИКАЦИОННАЯ МОДЕЛЬ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ ПАРАМЕТРОВ УСТРОЙСТВ СИСТЕМ ЭЛЕКТРИЧЕСКОГО ТРАНСПОРТА

The necessity to create mathematical models of complex powerful devices of electric traction systems which provide speed and high-speed train movements using identification methods has been justified. A pulse transition function is recommended to be used as an identification model. Using correlation...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2019
Main Authors: Костин, Н.А., Мищенко, Т.Н.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут електродинаміки НАН України, Київ 2019
Subjects:
Online Access:https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/474
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Technical Electrodynamics

Institution

Technical Electrodynamics
id oai:ojs2.ted.new-point.com.ua:article-474
record_format ojs
spelling oai:ojs2.ted.new-point.com.ua:article-4742022-11-30T09:37:56Z STOCHASTIC IDENTIFICATION MODEL FOR FORECASTING OF PARAMETERS OF DEVICES OF ELECTRIC TRANSPORT SYSTEMS СТОХАСТИЧЕСКАЯ ИДЕНТИФИКАЦИОННАЯ МОДЕЛЬ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ ПАРАМЕТРОВ УСТРОЙСТВ СИСТЕМ ЭЛЕКТРИЧЕСКОГО ТРАНСПОРТА Костин, Н.А. Мищенко, Т.Н. identification model forecasting weight function stochastic process electric traction идентификация модель прогнозирование импульсная переходная функция стохастический процесс электрический транспорт The necessity to create mathematical models of complex powerful devices of electric traction systems which provide speed and high-speed train movements using identification methods has been justified. A pulse transition function is recommended to be used as an identification model. Using correlation theory for stochastic processes which arevoltage and currents in electric traction systems, analytic expression of correlation Wiener-Hopf integral equation has been obtained. Solution of the equation makes it possible to obtain a pulse transition function. Operational, numericaland factorization methods for the equation solving have been considered. Auto- and intercorrelation functions of stochastic current and voltage processes in the system, which are necessary for the solution of integral equation, were defined using experimental method on functioning sections of railroad. Using numerical and factorization methods a pulse transition function as a forecast model was defined for electric locomotive of a direct current DE1 used on electrified sections of Prydneprovska railway. For this purpose monitoring of stochastic voltage and traction current processes was conducted in real operating conditions. Pulse transition functions were defined as exponential functions.References 24, figures 4, table 1 Обоснована необходимость использования методов идентификации при прогнозировании процессов в сложных мощных стохастических устройствах систем электрического транспорта. В качестве идентификационной модели электроподвижного состава предложено ( вместо идеального источника тока) использовать импульсную переходную функцию. На основе корреляционной теории случайных процессов, которыми являются напряжения и токи в системах электрического траспорта, получено аналитическое выражение корреляционного интегрального уравнения в форме уравнения Винера-Хопфа, решение которого дает возможность получать импульсную переходную функцию. Рассмотрены методы решения указанного уравнения. Необходимые для решения интегрального уравнения авто- и взаимнокорреляционные функции стохастических процессов напряжений и токов в системах получаются экспериментальным способом на действующих участках железных дорог. Осуществлено практическое определение импульсной переходной функции как модели прогнозирования для электровозов постоянного тока, которые эксплуатируются на  электрифицированных участкахПриднепровской железной дороги. С этой целью осуществлен мониторинг стохастических процессов напряжения и тягового тока в реальных условиях эксплуатации. Импульсные переходные функции получены в видеэкспоненциальных функций, показаны их адекватности и «универсальности» как моделей прогнозирования.Библ. 24, рис. 4, табл. 1. Інститут електродинаміки НАН України, Київ 2019-01-18 Article Article application/pdf https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/474 10.15407/techned2019.01.007 Tekhnichna Elektrodynamika; No. 1 (2019): TEKHNICHNA ELEKTRODYNAMIKA; 007 ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА; № 1 (2019): ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА; 007 2218-1903 1607-7970 10.15407/techned2019.01 uk https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/474/354 Авторське право (c) 2022 ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
institution Technical Electrodynamics
baseUrl_str
datestamp_date 2022-11-30T09:37:56Z
collection OJS
language Ukrainian
topic идентификация
модель
прогнозирование
импульсная переходная функция
стохастический процесс
электрический транспорт
spellingShingle идентификация
модель
прогнозирование
импульсная переходная функция
стохастический процесс
электрический транспорт
Костин, Н.А.
Мищенко, Т.Н.
СТОХАСТИЧЕСКАЯ ИДЕНТИФИКАЦИОННАЯ МОДЕЛЬ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ ПАРАМЕТРОВ УСТРОЙСТВ СИСТЕМ ЭЛЕКТРИЧЕСКОГО ТРАНСПОРТА
topic_facet identification
model
forecasting
weight function
stochastic process
electric traction
идентификация
модель
прогнозирование
импульсная переходная функция
стохастический процесс
электрический транспорт
format Article
author Костин, Н.А.
Мищенко, Т.Н.
author_facet Костин, Н.А.
Мищенко, Т.Н.
author_sort Костин, Н.А.
title СТОХАСТИЧЕСКАЯ ИДЕНТИФИКАЦИОННАЯ МОДЕЛЬ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ ПАРАМЕТРОВ УСТРОЙСТВ СИСТЕМ ЭЛЕКТРИЧЕСКОГО ТРАНСПОРТА
title_short СТОХАСТИЧЕСКАЯ ИДЕНТИФИКАЦИОННАЯ МОДЕЛЬ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ ПАРАМЕТРОВ УСТРОЙСТВ СИСТЕМ ЭЛЕКТРИЧЕСКОГО ТРАНСПОРТА
title_full СТОХАСТИЧЕСКАЯ ИДЕНТИФИКАЦИОННАЯ МОДЕЛЬ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ ПАРАМЕТРОВ УСТРОЙСТВ СИСТЕМ ЭЛЕКТРИЧЕСКОГО ТРАНСПОРТА
title_fullStr СТОХАСТИЧЕСКАЯ ИДЕНТИФИКАЦИОННАЯ МОДЕЛЬ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ ПАРАМЕТРОВ УСТРОЙСТВ СИСТЕМ ЭЛЕКТРИЧЕСКОГО ТРАНСПОРТА
title_full_unstemmed СТОХАСТИЧЕСКАЯ ИДЕНТИФИКАЦИОННАЯ МОДЕЛЬ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ ПАРАМЕТРОВ УСТРОЙСТВ СИСТЕМ ЭЛЕКТРИЧЕСКОГО ТРАНСПОРТА
title_sort стохастическая идентификационная модель прогнозирования параметров устройств систем электрического транспорта
title_alt STOCHASTIC IDENTIFICATION MODEL FOR FORECASTING OF PARAMETERS OF DEVICES OF ELECTRIC TRANSPORT SYSTEMS
description The necessity to create mathematical models of complex powerful devices of electric traction systems which provide speed and high-speed train movements using identification methods has been justified. A pulse transition function is recommended to be used as an identification model. Using correlation theory for stochastic processes which arevoltage and currents in electric traction systems, analytic expression of correlation Wiener-Hopf integral equation has been obtained. Solution of the equation makes it possible to obtain a pulse transition function. Operational, numericaland factorization methods for the equation solving have been considered. Auto- and intercorrelation functions of stochastic current and voltage processes in the system, which are necessary for the solution of integral equation, were defined using experimental method on functioning sections of railroad. Using numerical and factorization methods a pulse transition function as a forecast model was defined for electric locomotive of a direct current DE1 used on electrified sections of Prydneprovska railway. For this purpose monitoring of stochastic voltage and traction current processes was conducted in real operating conditions. Pulse transition functions were defined as exponential functions.References 24, figures 4, table 1
publisher Інститут електродинаміки НАН України, Київ
publishDate 2019
url https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/474
work_keys_str_mv AT kostinna stochasticidentificationmodelforforecastingofparametersofdevicesofelectrictransportsystems
AT miŝenkotn stochasticidentificationmodelforforecastingofparametersofdevicesofelectrictransportsystems
AT kostinna stohastičeskaâidentifikacionnaâmodelʹprognozirovaniâparametrovustrojstvsistemélektričeskogotransporta
AT miŝenkotn stohastičeskaâidentifikacionnaâmodelʹprognozirovaniâparametrovustrojstvsistemélektričeskogotransporta
first_indexed 2025-09-24T17:38:10Z
last_indexed 2025-09-24T17:38:10Z
_version_ 1844167825496735744