МЕТОД РОЗРАХУНКУ ПРОТИ-ЕРС ХОЛОСТОГО ХОДУ ВИСОКОВОЛЬТНОГО СИНХРОННОГО ДВИГУНА З ПОСТІЙНИМИ МАГНІТАМИ ПРЯМОГО ПУСКУ
When the finite element method is used to calculate the no-load back EMF of the high voltage line-start permanent magnet synchronous motor (HV-LS-PMSM), choosing the actual length and effective length of the stator core will cause different calculation results. In order to accurately calculate the n...
Gespeichert in:
| Datum: | 2019 |
|---|---|
| Hauptverfasser: | , , , |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | English |
| Veröffentlicht: |
Інститут електродинаміки НАН України, Київ
2019
|
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/541 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Technical Electrodynamics |
Institution
Technical Electrodynamics| id |
oai:ojs2.ted.new-point.com.ua:article-541 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
oai:ojs2.ted.new-point.com.ua:article-5412022-11-30T21:26:23Z METHOD FOR CALCULATION OF NO-LOAD BACK EMF OF HIGH VOLTAGE LINE-START PERMANENT MAGNET SYNCHRONOUS MOTOR МЕТОД РОЗРАХУНКУ ПРОТИ-ЕРС ХОЛОСТОГО ХОДУ ВИСОКОВОЛЬТНОГО СИНХРОННОГО ДВИГУНА З ПОСТІЙНИМИ МАГНІТАМИ ПРЯМОГО ПУСКУ Qiu, Hongbo Zhang, Yong Yang, Cunxiang Yi, Ran line start permanent magnet synchronous motor finite element method no-load back EMF actual length and effective length of the stator core marginal effect початок лінії постійний магніт синхронний двигун метод скінченних елементів зворотна ЕРС холостого ход фактична довжина та ефективна довжина сердечника статора граничний ефект When the finite element method is used to calculate the no-load back EMF of the high voltage line-start permanent magnet synchronous motor (HV-LS-PMSM), choosing the actual length and effective length of the stator core will cause different calculation results. In order to accurately calculate the no-load back EMF of HV-LS-PMSM with ventilation ducts, the 1000 kW, 10 kV HV-LS-PMSM is taken as an example to establish the finite element model of the prototype, and the correctness of the model is verified by analytical calculation. Firstly, based on the actual length of the stator core, the finite element models of 2D and 3D without ventilation ducts are established. The difference between the two models is compared in calculation of no-load back-EMF, and the difference between them is obtained. Secondly, based on the effective length of the stator core, a 2D finite element model is developed to compare the difference between the actual length of the stator core and its effective length in calculation of the no-load back EMF. Finally, the 3D finite element model with ventilation ducts is proposed, and the influence of ventilation ducts on the no-load back-EMF is analyzed. In this paper, the method for calculation of the no-load back-EMF is presented by 2D finite element model, which simplifies the calculation process and improves the efficiency of motor design. References 14, figures 6, tables 2. При застосуванні методу скінченних елементів для розрахунку проти-ЕРС холостого ходу високовольтного синхронного двигуна з постійними магнітами прямого пуску (HV-LS-PMSM) вибір фактичної і ефективної дов-жини сердечника статора призводить до різних результатів розрахунку. Наведено приклад точного визначення зворотної ЕРС холостого ходу двигуна з вентиляційними каналами. Як прототип для реалізації кінцево-елементної моделі обраний двигун потужністю 1000 кВт, 10 кВ. Коректність моделі підтверджена аналітич-ним шляхом. Перш за все на основі фактичної довжини сердечника статора розглядаються 2D і 3D кінцево-елементні моделі без вентиляційних каналів. Різниця між цими моделями визначається шляхом обчислення проти-ЕРС холостого ходу. Потім ефективна довжина сердечника статора 2D моделі визначається по різниці розрахункових значень ЕРС холостого ходу для моделей фактичної довжини. Нарешті розглядається 3D кінцево-елементна модель з вентиляційними каналами, аналізується вплив вентиляційних каналів на проти-ЕРС холостого ходу. Таким чином, у статті представлено метод розрахунку проти-ЕРС холостого ходу для кінцево-елементної 2D моделі, що спрощує розрахунковий процес і підвищує ефективність проектування двигуна. Бібл. 14, рис. 6, табл. 2. Інститут електродинаміки НАН України, Київ 2019-08-15 Article Article application/pdf https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/541 10.15407/techned2019.05.054 Tekhnichna Elektrodynamika; No. 5 (2019): TEKHNICHNA ELEKTRODYNAMIKA; 054 ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА; № 5 (2019): ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА; 054 2218-1903 1607-7970 10.15407/techned2019.05 en https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/541/412 Авторське право (c) 2022 ТЕХНІЧНА ЕЛЕКТРОДИНАМІКА https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| institution |
Technical Electrodynamics |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2022-11-30T21:26:23Z |
| collection |
OJS |
| language |
English |
| topic |
початок лінії постійний магніт синхронний двигун метод скінченних елементів зворотна ЕРС холостого ход фактична довжина та ефективна довжина сердечника статора граничний ефект |
| spellingShingle |
початок лінії постійний магніт синхронний двигун метод скінченних елементів зворотна ЕРС холостого ход фактична довжина та ефективна довжина сердечника статора граничний ефект Qiu, Hongbo Zhang, Yong Yang, Cunxiang Yi, Ran МЕТОД РОЗРАХУНКУ ПРОТИ-ЕРС ХОЛОСТОГО ХОДУ ВИСОКОВОЛЬТНОГО СИНХРОННОГО ДВИГУНА З ПОСТІЙНИМИ МАГНІТАМИ ПРЯМОГО ПУСКУ |
| topic_facet |
line start permanent magnet synchronous motor finite element method no-load back EMF actual length and effective length of the stator core marginal effect початок лінії постійний магніт синхронний двигун метод скінченних елементів зворотна ЕРС холостого ход фактична довжина та ефективна довжина сердечника статора граничний ефект |
| format |
Article |
| author |
Qiu, Hongbo Zhang, Yong Yang, Cunxiang Yi, Ran |
| author_facet |
Qiu, Hongbo Zhang, Yong Yang, Cunxiang Yi, Ran |
| author_sort |
Qiu, Hongbo |
| title |
МЕТОД РОЗРАХУНКУ ПРОТИ-ЕРС ХОЛОСТОГО ХОДУ ВИСОКОВОЛЬТНОГО СИНХРОННОГО ДВИГУНА З ПОСТІЙНИМИ МАГНІТАМИ ПРЯМОГО ПУСКУ |
| title_short |
МЕТОД РОЗРАХУНКУ ПРОТИ-ЕРС ХОЛОСТОГО ХОДУ ВИСОКОВОЛЬТНОГО СИНХРОННОГО ДВИГУНА З ПОСТІЙНИМИ МАГНІТАМИ ПРЯМОГО ПУСКУ |
| title_full |
МЕТОД РОЗРАХУНКУ ПРОТИ-ЕРС ХОЛОСТОГО ХОДУ ВИСОКОВОЛЬТНОГО СИНХРОННОГО ДВИГУНА З ПОСТІЙНИМИ МАГНІТАМИ ПРЯМОГО ПУСКУ |
| title_fullStr |
МЕТОД РОЗРАХУНКУ ПРОТИ-ЕРС ХОЛОСТОГО ХОДУ ВИСОКОВОЛЬТНОГО СИНХРОННОГО ДВИГУНА З ПОСТІЙНИМИ МАГНІТАМИ ПРЯМОГО ПУСКУ |
| title_full_unstemmed |
МЕТОД РОЗРАХУНКУ ПРОТИ-ЕРС ХОЛОСТОГО ХОДУ ВИСОКОВОЛЬТНОГО СИНХРОННОГО ДВИГУНА З ПОСТІЙНИМИ МАГНІТАМИ ПРЯМОГО ПУСКУ |
| title_sort |
метод розрахунку проти-ерс холостого ходу високовольтного синхронного двигуна з постійними магнітами прямого пуску |
| title_alt |
METHOD FOR CALCULATION OF NO-LOAD BACK EMF OF HIGH VOLTAGE LINE-START PERMANENT MAGNET SYNCHRONOUS MOTOR |
| description |
When the finite element method is used to calculate the no-load back EMF of the high voltage line-start permanent magnet synchronous motor (HV-LS-PMSM), choosing the actual length and effective length of the stator core will cause different calculation results. In order to accurately calculate the no-load back EMF of HV-LS-PMSM with ventilation ducts, the 1000 kW, 10 kV HV-LS-PMSM is taken as an example to establish the finite element model of the prototype, and the correctness of the model is verified by analytical calculation. Firstly, based on the actual length of the stator core, the finite element models of 2D and 3D without ventilation ducts are established. The difference between the two models is compared in calculation of no-load back-EMF, and the difference between them is obtained. Secondly, based on the effective length of the stator core, a 2D finite element model is developed to compare the difference between the actual length of the stator core and its effective length in calculation of the no-load back EMF. Finally, the 3D finite element model with ventilation ducts is proposed, and the influence of ventilation ducts on the no-load back-EMF is analyzed. In this paper, the method for calculation of the no-load back-EMF is presented by 2D finite element model, which simplifies the calculation process and improves the efficiency of motor design. References 14, figures 6, tables 2. |
| publisher |
Інститут електродинаміки НАН України, Київ |
| publishDate |
2019 |
| url |
https://techned.org.ua/index.php/techned/article/view/541 |
| work_keys_str_mv |
AT qiuhongbo methodforcalculationofnoloadbackemfofhighvoltagelinestartpermanentmagnetsynchronousmotor AT zhangyong methodforcalculationofnoloadbackemfofhighvoltagelinestartpermanentmagnetsynchronousmotor AT yangcunxiang methodforcalculationofnoloadbackemfofhighvoltagelinestartpermanentmagnetsynchronousmotor AT yiran methodforcalculationofnoloadbackemfofhighvoltagelinestartpermanentmagnetsynchronousmotor AT qiuhongbo metodrozrahunkuprotiersholostogohoduvisokovolʹtnogosinhronnogodvigunazpostíjnimimagnítamiprâmogopusku AT zhangyong metodrozrahunkuprotiersholostogohoduvisokovolʹtnogosinhronnogodvigunazpostíjnimimagnítamiprâmogopusku AT yangcunxiang metodrozrahunkuprotiersholostogohoduvisokovolʹtnogosinhronnogodvigunazpostíjnimimagnítamiprâmogopusku AT yiran metodrozrahunkuprotiersholostogohoduvisokovolʹtnogosinhronnogodvigunazpostíjnimimagnítamiprâmogopusku |
| first_indexed |
2025-09-24T17:38:17Z |
| last_indexed |
2025-09-24T17:38:17Z |
| _version_ |
1844167833388318720 |