Оцінка податкових надходжень від використання лісових землекористувань в умовах децентралізації влади
Introduction. The financial and economic mechanism rational use and protection of land forestry should be based on realization national land relations policy, which envisages comprehensive state support for efficient use of nature through financing of appropriate organizational measures and introduc...
Збережено в:
| Дата: | 2019 |
|---|---|
| Автори: | , , |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | English |
| Опубліковано: |
Dr. Viktor Koval
2019
|
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/114 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Economics Ecology Socium |
Репозитарії
Economics Ecology Socium| id |
oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-114 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Economics Ecology Socium |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2019-11-03T03:17:27Z |
| collection |
OJS |
| language |
English |
| topic |
землекористування фінансово-економічний механізм гепросторовий підхід децентралізація податки. |
| spellingShingle |
землекористування фінансово-економічний механізм гепросторовий підхід децентралізація податки. Openko, Ivan Stepchuk, Yanina Tsvyakh, Oleg Оцінка податкових надходжень від використання лісових землекористувань в умовах децентралізації влади |
| topic_facet |
land use financial and economic mechanism geospatial approach decentralization of power taxes. землекористування фінансово-економічний механізм гепросторовий підхід децентралізація податки. |
| format |
Article |
| author |
Openko, Ivan Stepchuk, Yanina Tsvyakh, Oleg |
| author_facet |
Openko, Ivan Stepchuk, Yanina Tsvyakh, Oleg |
| author_sort |
Openko, Ivan |
| title |
Оцінка податкових надходжень від використання лісових землекористувань в умовах децентралізації влади |
| title_short |
Оцінка податкових надходжень від використання лісових землекористувань в умовах децентралізації влади |
| title_full |
Оцінка податкових надходжень від використання лісових землекористувань в умовах децентралізації влади |
| title_fullStr |
Оцінка податкових надходжень від використання лісових землекористувань в умовах децентралізації влади |
| title_full_unstemmed |
Оцінка податкових надходжень від використання лісових землекористувань в умовах децентралізації влади |
| title_sort |
оцінка податкових надходжень від використання лісових землекористувань в умовах децентралізації влади |
| title_alt |
Estimation of tax receipts from the use of forest land in the conditions of decentralization of authority |
| description |
Introduction. The financial and economic mechanism rational use and protection of land forestry should be based on realization national land relations policy, which envisages comprehensive state support for efficient use of nature through financing of appropriate organizational measures and introduction of economic instruments, incentives for rational use of forest resources. The main levers of such a mechanism are fiscal, monetary, budgetary and other elements of influence on economic entities.
Aims and tasks. To realization the delivered goal it is necessary to solve a number of tasks, namely: to determine the actual area of forest land within the respective united territorial communities in Ukraine, to determine the possible economic income from the use of these forested areas, to calculate the volumes of fiscal receipts to the budgets of united territorial communities from forestry enterprises.
Results. With the help of geoinformation approach was installed, it was established that the forest area in the united territorial communities were concentrated in Zhytomyrskа (788.5 thousand ha), Chernihivska (583.6 thousand ha), Volynska (432.9 ha), Rivnenska (282, 8 thousand hectares), Sumska (216,0 thousand hectares) regions. Whereas the smallest forest area within the boundaries of the united territorial communities is concentrated in Kirovohradska, Zakarpatska, Mykolaivska, Zaporizka, Vinnytska, Donetska, Luhanska, Odeska, Khersonska regions.
Conclusions. Besides, in the case of use of forest areas within united territorial communities utility companies, they pay 18% income tax, which comes fully to the budget of the united territorial communities. We have made calculation of such fiscal receipts by areas where forestry production it is profitable. Therefore, our proposed scientific approach to the development of a financial and economic mechanism for regulating the rational use of forest land use should be based on the totality of fiscal budgetary relationships between forest resources and subjects entrepreneurial activity, which are based on the application of the geospatial approach of accounting of forest areas as an integral part of information support for the effective functioning of the economic system as a whole. On the whole, due to the proposed financial and economic mechanism, the total amount of tax revenues to united territorial communities in Ukraine can be increased by 10.2% of the actual receipts from their own resources of the united territorial communities in Ukraine for 2015 – 2016, or 6.01% of total volume taxes on individuals' income the united territorial communities in 2018. At the same time, the forest area within the united territorial communities at the national level is only 18.95% as of 2019. |
| publisher |
Dr. Viktor Koval |
| publishDate |
2019 |
| url |
https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/114 |
| work_keys_str_mv |
AT openkoivan estimationoftaxreceiptsfromtheuseofforestlandintheconditionsofdecentralizationofauthority AT stepchukyanina estimationoftaxreceiptsfromtheuseofforestlandintheconditionsofdecentralizationofauthority AT tsvyakholeg estimationoftaxreceiptsfromtheuseofforestlandintheconditionsofdecentralizationofauthority AT openkoivan ocínkapodatkovihnadhodženʹvídvikoristannâlísovihzemlekoristuvanʹvumovahdecentralízacíívladi AT stepchukyanina ocínkapodatkovihnadhodženʹvídvikoristannâlísovihzemlekoristuvanʹvumovahdecentralízacíívladi AT tsvyakholeg ocínkapodatkovihnadhodženʹvídvikoristannâlísovihzemlekoristuvanʹvumovahdecentralízacíívladi |
| first_indexed |
2025-09-24T17:26:15Z |
| last_indexed |
2025-09-24T17:26:15Z |
| _version_ |
1850410606388051968 |
| spelling |
oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-1142019-11-03T03:17:27Z Estimation of tax receipts from the use of forest land in the conditions of decentralization of authority Оцінка податкових надходжень від використання лісових землекористувань в умовах децентралізації влади Openko, Ivan Stepchuk, Yanina Tsvyakh, Oleg land use, financial and economic mechanism, geospatial approach, decentralization of power, taxes. землекористування, фінансово-економічний механізм, гепросторовий підхід, децентралізація, податки. Introduction. The financial and economic mechanism rational use and protection of land forestry should be based on realization national land relations policy, which envisages comprehensive state support for efficient use of nature through financing of appropriate organizational measures and introduction of economic instruments, incentives for rational use of forest resources. The main levers of such a mechanism are fiscal, monetary, budgetary and other elements of influence on economic entities. Aims and tasks. To realization the delivered goal it is necessary to solve a number of tasks, namely: to determine the actual area of forest land within the respective united territorial communities in Ukraine, to determine the possible economic income from the use of these forested areas, to calculate the volumes of fiscal receipts to the budgets of united territorial communities from forestry enterprises. Results. With the help of geoinformation approach was installed, it was established that the forest area in the united territorial communities were concentrated in Zhytomyrskа (788.5 thousand ha), Chernihivska (583.6 thousand ha), Volynska (432.9 ha), Rivnenska (282, 8 thousand hectares), Sumska (216,0 thousand hectares) regions. Whereas the smallest forest area within the boundaries of the united territorial communities is concentrated in Kirovohradska, Zakarpatska, Mykolaivska, Zaporizka, Vinnytska, Donetska, Luhanska, Odeska, Khersonska regions. Conclusions. Besides, in the case of use of forest areas within united territorial communities utility companies, they pay 18% income tax, which comes fully to the budget of the united territorial communities. We have made calculation of such fiscal receipts by areas where forestry production it is profitable. Therefore, our proposed scientific approach to the development of a financial and economic mechanism for regulating the rational use of forest land use should be based on the totality of fiscal budgetary relationships between forest resources and subjects entrepreneurial activity, which are based on the application of the geospatial approach of accounting of forest areas as an integral part of information support for the effective functioning of the economic system as a whole. On the whole, due to the proposed financial and economic mechanism, the total amount of tax revenues to united territorial communities in Ukraine can be increased by 10.2% of the actual receipts from their own resources of the united territorial communities in Ukraine for 2015 – 2016, or 6.01% of total volume taxes on individuals' income the united territorial communities in 2018. At the same time, the forest area within the united territorial communities at the national level is only 18.95% as of 2019. Вступ. Фінансово-економічний механізм раціонального використання та охорони земель лісогосподарського призначення повинен ґрунтуватися на реалізації національної політики у сфері земельних відносин, яка передбачає комплексну державну підтримку ефективного природокористування через фінансування відповідних організаційних заходів та впровадження економічних інструментів, стимулів раціонального використання лісових ресурсів. Важелями такого механізму є фіскально-кредитні, грошові, бюджетні та інші елементи впливу на суб’єктів господарювання. Мета та завдання. Визначення ймовірних податкових надходжень до бюджетів громад від використання лісових землекористувань лісогосподарськими підприємствами. Для реалізації поставленої мети необхідно вирішити ряд завдань, а саме: визначити фактичні площі лісових земель в межах відповідних об’єднаних територіальних громад в Україні, визначити можливий економічний дохід від використання цих лісових площ, розрахувати обсяг фіскальних надходжень до бюджетів об’єднаних територіальних громад від лісогосподарських підприємств. Результати. За допомогою геоінформаційного підходу нами було встановлено лісові площі в об’єднаних територіальних громад. Разом з тим у випадку використання лісових площ в межах об’єднаних територіальних громад комунальними підприємствами, які відповідно до чинного законодавства сплачують 18 % податку на прибуток підприємств комунальної власності, який у повному обсязі надходить до бюджету об’єднаних територіальних громад, був здійснений розрахунок таких фіскальних надходжень в розрізі областей де ведення лісогосподарського виробництва є прибутковим. Висновки. Отже, запропонований нами науковий підхід щодо розроблення фінансово-економічного механізму регулювання раціонального використання лісових землекористувань, повинен ґрунтуватися на сукупності фіскально-бюджетних відносин між лісовими ресурсами та суб’єктами підприємницької діяльності, які ґрунтуються на застосуванні геопросторового підходу обліку лісових площ, як складової частини інформаційного забезпечення ефективного функціонування економічної системи в цілому. В цілому за рахунок запропонованого фінансово-економічного механізму загальна сума податкових надходжень до бюджетів об’єднаних територіальних громад в Україні може бути збільшена на 10,2 % від фактичних надходжень від власних ресурсів об’єднаних територіальних громад в Україні за 2015 – 2016 роки, або 6,01 % від загального обсягу податків на доходи фізичних осіб до бюджетів об’єднаних територіальних громад у 2018 році, при цьому лісова площа в їх межах на загальнодержавному рівні складає лише 18,95 % станом на 2019 рік. Dr. Viktor Koval 2019-09-30 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/114 10.31520/2616-7107/2019.3.3-8 Economics Ecology Socium; Vol. 3 No. 3 (2019): Economics. Ecology. Socium; 65-72 Економіка Екологія Соціум; Том 3 № 3 (2019): Економіка. Екологія. Соціум; 65-72 2616-7107 2616-7107 10.31520/2616-7107/2019.3.3 en https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/114/79 Copyright (c) 2019 © Economics. Ecology. Socium |