Інтелектуальний капітал і інноваційна культура: докази від діяльності малих та середніх підприємств в Індонезії
Introduction Small and medium enterprises are largely dependent on producing revolutionary ideas to improve performance, innovation, and competitive advantage, but the delay in innovation often prevents SMEs from benefiting from making rapid and systematic innovations. To create a culture o...
Saved in:
| Date: | 2019 |
|---|---|
| Main Author: | |
| Format: | Article |
| Language: | English |
| Published: |
Dr. Viktor Koval
2019
|
| Online Access: | https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/119 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Economics Ecology Socium |
Institution
Economics Ecology Socium| id |
oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-119 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Economics Ecology Socium |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2020-02-29T14:59:26Z |
| collection |
OJS |
| language |
English |
| format |
Article |
| author |
Arsawan, I Wayan Edi |
| spellingShingle |
Arsawan, I Wayan Edi Інтелектуальний капітал і інноваційна культура: докази від діяльності малих та середніх підприємств в Індонезії |
| author_facet |
Arsawan, I Wayan Edi |
| author_sort |
Arsawan, I Wayan Edi |
| title |
Інтелектуальний капітал і інноваційна культура: докази від діяльності малих та середніх підприємств в Індонезії |
| title_short |
Інтелектуальний капітал і інноваційна культура: докази від діяльності малих та середніх підприємств в Індонезії |
| title_full |
Інтелектуальний капітал і інноваційна культура: докази від діяльності малих та середніх підприємств в Індонезії |
| title_fullStr |
Інтелектуальний капітал і інноваційна культура: докази від діяльності малих та середніх підприємств в Індонезії |
| title_full_unstemmed |
Інтелектуальний капітал і інноваційна культура: докази від діяльності малих та середніх підприємств в Індонезії |
| title_sort |
інтелектуальний капітал і інноваційна культура: докази від діяльності малих та середніх підприємств в індонезії |
| title_alt |
Intellectual capital and innovation culture: evidence from SMEs performance in Indonesia |
| description |
Introduction Small and medium enterprises are largely dependent on producing revolutionary ideas to improve performance, innovation, and competitive advantage, but the delay in innovation often prevents SMEs from benefiting from making rapid and systematic innovations. To create a culture of innovation, it is necessary to map the intellectual capital. Mapping intellectual capital is needed as a systematic effort to optimize the role of knowledge in organizational sustainability.
Aims and tasks. This study investigates the relationship between intellectual capital, innovation culture and the performance of export SMEs. Conducted in a survey of 69 export SMEs in Bali, Indonesia. This research was conducted by survey method through the distribution of questionnaires with a semantic differential scale to 177 managers, supervisors and employees. The questionnaire distributed via offline by going directly to export SMEs in addition to conducting in-depth interviews.
Results. First, intellectual capital does not significantly influence the culture of innovation, where these results prove that SMEs must be responsive to market developments and not focus on the internal path. Second, the culture of innovation has a significant influence on the performance of SMEs, which proves that innovation is a trend in absorbing market share, especially in creating superior products, is difficult to emulate and has added value for customers. Third, intellectual capital has a significant effect on business performance. This proves that the important role of intellectual capital in improving the performance of SMEs.
Conclusions. The export-oriented SME sector has an increasing trend given the vast market share that can be targeted. But the role of intellectual capital must still get more portions because it has a significant effect on organizational performance. Although it does not yet have a significant influence on the culture of innovation, future research can become a preference that similar research needs to be done again to test these findings. |
| publisher |
Dr. Viktor Koval |
| publishDate |
2019 |
| url |
https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/119 |
| work_keys_str_mv |
AT arsawaniwayanedi intellectualcapitalandinnovationcultureevidencefromsmesperformanceinindonesia AT arsawaniwayanedi íntelektualʹnijkapítalíínnovacíjnakulʹturadokazivíddíâlʹnostímalihtaseredníhpídpriêmstvvíndonezíí |
| first_indexed |
2025-09-24T17:26:16Z |
| last_indexed |
2025-09-24T17:26:16Z |
| _version_ |
1850410617318408192 |
| spelling |
oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-1192020-02-29T14:59:26Z Intellectual capital and innovation culture: evidence from SMEs performance in Indonesia Інтелектуальний капітал і інноваційна культура: докази від діяльності малих та середніх підприємств в Індонезії Arsawan, I Wayan Edi Introduction Small and medium enterprises are largely dependent on producing revolutionary ideas to improve performance, innovation, and competitive advantage, but the delay in innovation often prevents SMEs from benefiting from making rapid and systematic innovations. To create a culture of innovation, it is necessary to map the intellectual capital. Mapping intellectual capital is needed as a systematic effort to optimize the role of knowledge in organizational sustainability. Aims and tasks. This study investigates the relationship between intellectual capital, innovation culture and the performance of export SMEs. Conducted in a survey of 69 export SMEs in Bali, Indonesia. This research was conducted by survey method through the distribution of questionnaires with a semantic differential scale to 177 managers, supervisors and employees. The questionnaire distributed via offline by going directly to export SMEs in addition to conducting in-depth interviews. Results. First, intellectual capital does not significantly influence the culture of innovation, where these results prove that SMEs must be responsive to market developments and not focus on the internal path. Second, the culture of innovation has a significant influence on the performance of SMEs, which proves that innovation is a trend in absorbing market share, especially in creating superior products, is difficult to emulate and has added value for customers. Third, intellectual capital has a significant effect on business performance. This proves that the important role of intellectual capital in improving the performance of SMEs. Conclusions. The export-oriented SME sector has an increasing trend given the vast market share that can be targeted. But the role of intellectual capital must still get more portions because it has a significant effect on organizational performance. Although it does not yet have a significant influence on the culture of innovation, future research can become a preference that similar research needs to be done again to test these findings. Вступ. Малі та середні підприємства в значній мірі залежать від створення революційних ідей підвищення продуктивності, інновацій та конкурентних переваг, однак затримка в інноваціях часто позбавляє малі і середні підприємства (МСП) можливості здійснювати швидкі і систематичні інновації. Для створення культури інновацій необхідно нанесення на карту інтелектуального капіталу. Картографування інтелектуального капіталу доцільно як систематична спроба оптимізації ролі знань в організаційній сталості. Мета і завдання. Це дослідження досліджує взаємозв'язок між інтелектуальним капіталом, інноваційною культурою та ефективністю експорту МСП. Проведено обстеження 69 експортних МСП на Балі (Індонезія). Це дослідження проводилося методом опитування через поширення опитувальників з семантичною диференціальною шкалою серед 177 менеджерів, супервайзерів і співробітників. Анкета поширювалася в автономному режимі шляхом прямого експорту МСП як додаток до проведення поглиблених інтерв'ю. Результати. По-перше, результати доводять, що інтелектуальний капітал не здійснює істотного впливу на культуру інновацій, а МСП повинні реагувати на зміни ринку і не фокусуватися на внутрішньому шляху. По-друге, культура інновацій значно впливає на результати діяльності МСП. Це доводить, що інновації є тенденцією в поглинанні частки ринку, особливо в створенні геніальних продуктів, складному імітуванні і мають додаткову цінність для клієнтів. По-третє, інтелектуальний капітал має суттєвий вплив на ефективність бізнесу. Це доводить, що важлива роль інтелектуального капіталу в підвищенні ефективності діяльності МСП. Висновки. Сектор МСП, орієнтований на експорт, має тенденцію до зростання, враховуючи величезну частку ринку, на яку можна орієнтуватися. Але роль інтелектуального капіталу все ще повинна збільшуватися, тому що це істотно впливає на ефективність організації. Хоча це ще не робить визначального впливу на культуру інновацій. У подальших дослідженнях необхідно провести аналогічні дослідження ще раз з метою перевірки отриманих результатів. Dr. Viktor Koval 2019-12-30 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/119 10.31520/2616-7107/2019.3.4-2 Economics Ecology Socium; Vol. 3 No. 4 (2019): Economics. Ecology. Socium; 10-18 Економіка Екологія Соціум; Том 3 № 4 (2019): Економіка. Екологія. Соціум; 10-18 2616-7107 2616-7107 10.31520/2616-7107/2019.3.4 en https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/119/84 Copyright (c) 2019 © Economics. Ecology. Socium |