Поведінка обміну знаннями: критичне мислення, наслідки і майбутнє

Introduction. Entering the industrial revolution 4.0 and society era 5.0, organizations are required to develop themselves based on intensive knowledge management. Organizations need, capture and represent knowledge, exchange and reuse it for different processes and applications, virtually creating...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2020
Hauptverfasser: Suryantini, Ni Putu Santi, Darmayanti, Ni Putu Ayu, Arsawan, I Wayan Edi
Format: Artikel
Sprache:English
Veröffentlicht: Dr. Viktor Koval 2020
Online Zugang:https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/126
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Economics Ecology Socium

Institution

Economics Ecology Socium
id oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-126
record_format ojs
institution Economics Ecology Socium
baseUrl_str
datestamp_date 2020-03-16T08:27:51Z
collection OJS
language English
format Article
author Suryantini, Ni Putu Santi
Darmayanti, Ni Putu Ayu
Arsawan, I Wayan Edi
spellingShingle Suryantini, Ni Putu Santi
Darmayanti, Ni Putu Ayu
Arsawan, I Wayan Edi
Поведінка обміну знаннями: критичне мислення, наслідки і майбутнє
author_facet Suryantini, Ni Putu Santi
Darmayanti, Ni Putu Ayu
Arsawan, I Wayan Edi
author_sort Suryantini, Ni Putu Santi
title Поведінка обміну знаннями: критичне мислення, наслідки і майбутнє
title_short Поведінка обміну знаннями: критичне мислення, наслідки і майбутнє
title_full Поведінка обміну знаннями: критичне мислення, наслідки і майбутнє
title_fullStr Поведінка обміну знаннями: критичне мислення, наслідки і майбутнє
title_full_unstemmed Поведінка обміну знаннями: критичне мислення, наслідки і майбутнє
title_sort поведінка обміну знаннями: критичне мислення, наслідки і майбутнє
title_alt Knowledge sharing behavior: a critical thinking, implications and future agenda
description Introduction. Entering the industrial revolution 4.0 and society era 5.0, organizations are required to develop themselves based on intensive knowledge management. Organizations need, capture and represent knowledge, exchange and reuse it for different processes and applications, virtually creating an appropriate environment that stimulates the transfer and use of knowledge. This study provides insight into the importance of sharing knowledge in organizations while providing critical thinking to existing literature so that it can provide a new perspective in researching knowledge sharing. Aims and Task. The purpose of this study is to provide a structured and detailed analysis and knowledge map of knowledge-sharing practices based on approaches that can be used as the basis for research and analysis contributes to the importance of knowledge-sharing for improving the quality of team and organization management. Result. This study presents four gap management practices that can be used as a basis in research and analysis, contributing to the importance of sharing knowledge to improving the quality of management in teams and organizations. The first gap is about elaboration theory between resource-based view and social exchange theory, second about the divergence of the results of empirical studies where research on antecedents of knowledge sharing is mostly done at large companies, third is the substance of the practice of knowledge sharing in an organization, and fourth is the capability of human resources in conducting knowledge sharing practices. Conclusion. This research provides insight that knowledge sharing is a crucial element for the development of individuals, teams, and organizations. Knowledge plays an important role in intellectual capital inventory that can be used as knowledge creation, which is useful in improving employee competitiveness and skills, increasing manager's analysis of change and turbulence, improving business performance and competitive advantage of organizations to build superior performance. Future research is to examine the relationship of knowledge sharing with variables of organizational behavior, psychology, human resource practices, and strategic management.
publisher Dr. Viktor Koval
publishDate 2020
url https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/126
work_keys_str_mv AT suryantininiputusanti knowledgesharingbehavioracriticalthinkingimplicationsandfutureagenda
AT darmayantiniputuayu knowledgesharingbehavioracriticalthinkingimplicationsandfutureagenda
AT arsawaniwayanedi knowledgesharingbehavioracriticalthinkingimplicationsandfutureagenda
AT suryantininiputusanti povedínkaobmínuznannâmikritičnemislennânaslídkiímajbutnê
AT darmayantiniputuayu povedínkaobmínuznannâmikritičnemislennânaslídkiímajbutnê
AT arsawaniwayanedi povedínkaobmínuznannâmikritičnemislennânaslídkiímajbutnê
first_indexed 2025-09-24T17:26:17Z
last_indexed 2025-09-24T17:26:17Z
_version_ 1844167077752995840
spelling oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-1262020-03-16T08:27:51Z Knowledge sharing behavior: a critical thinking, implications and future agenda Поведінка обміну знаннями: критичне мислення, наслідки і майбутнє Suryantini, Ni Putu Santi Darmayanti, Ni Putu Ayu Arsawan, I Wayan Edi Introduction. Entering the industrial revolution 4.0 and society era 5.0, organizations are required to develop themselves based on intensive knowledge management. Organizations need, capture and represent knowledge, exchange and reuse it for different processes and applications, virtually creating an appropriate environment that stimulates the transfer and use of knowledge. This study provides insight into the importance of sharing knowledge in organizations while providing critical thinking to existing literature so that it can provide a new perspective in researching knowledge sharing. Aims and Task. The purpose of this study is to provide a structured and detailed analysis and knowledge map of knowledge-sharing practices based on approaches that can be used as the basis for research and analysis contributes to the importance of knowledge-sharing for improving the quality of team and organization management. Result. This study presents four gap management practices that can be used as a basis in research and analysis, contributing to the importance of sharing knowledge to improving the quality of management in teams and organizations. The first gap is about elaboration theory between resource-based view and social exchange theory, second about the divergence of the results of empirical studies where research on antecedents of knowledge sharing is mostly done at large companies, third is the substance of the practice of knowledge sharing in an organization, and fourth is the capability of human resources in conducting knowledge sharing practices. Conclusion. This research provides insight that knowledge sharing is a crucial element for the development of individuals, teams, and organizations. Knowledge plays an important role in intellectual capital inventory that can be used as knowledge creation, which is useful in improving employee competitiveness and skills, increasing manager's analysis of change and turbulence, improving business performance and competitive advantage of organizations to build superior performance. Future research is to examine the relationship of knowledge sharing with variables of organizational behavior, psychology, human resource practices, and strategic management. Вступ Вступаючи в промислову революцію 4.0 та суспільну епоху 5.0, від організацій потрібно розвиватись на основі інтенсивного управління знаннями. Організації потребують, захоплюють та представляють знання, обмінюються та використовують їх для різних процесів та застосувань, практично створюючи відповідне середовище, що стимулює передачу та використання знань. Це дослідження дає розуміння важливості обміну знаннями в організаціях, одночасно надаючи критичне мислення існуючій літературі, щоб воно могло дати нову перспективу в дослідженні обміну знаннями. Мета і завдання. Мета цього дослідження – надати  структурований та ґрунтовний аналіз та карту знань щодо практики обміну знаннями на основі підходів, які можна використовувати як засади у дослідженні та аналізу, що сприяє важливості обміну знаннями для підвищення якості управління колективами та організаціями. Результати. У цьому дослідженні представлено чотири підходи, які можна використовувати як засади у дослідженні та аналізу, що сприяє важливості обміну знаннями для підвищення якості управління колективами та організаціями. Перший підхід стосується теорії опрацювання між ресурсним поглядом та теорією соціального обміну, другий – про розбіжність результатів емпіричних досліджень, де дослідження щодо попередників обміну знаннями в основному проводяться у великих компаніях, третє – суть практики знань обмін в організації, четвертий  - це здатність персоналу проводити практики обміну знаннями. Висновки. Це дослідження дає зрозуміти, що обмін знаннями є важливим елементом для розвитку людей, колективів та організацій. Знання відіграють важливу роль в інвентарі інтелектуального капіталу, який може бути використаний як створення знань, що корисно для підвищення конкурентоспроможності та навичок працівників, підвищення аналізу менеджером змін та турбулентності, підвищення ефективності бізнесу та конкурентної переваги організацій для досягнення кращих показників. Майбутні дослідження полягають у вивченні взаємозв'язку обміну знаннями із змінними організаційної поведінки, психології, практики людських ресурсів та стратегічного управління. Dr. Viktor Koval 2020-03-16 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/126 10.31520/2616-7107/2020.4.1-2 Economics Ecology Socium; Vol 4 No 1 (2020): Economics. Ecology. Socium; 15-23 Економіка Екологія Соціум; Vol 4 No 1 (2020): Economics. Ecology. Socium; 15-23 2616-7107 2616-7107 en https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/126/91 Copyright (c) 2020 © Economics. Ecology. Socium http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0