Регулювання внутрішнього споживчого ринку в національній економіці

Introduction. Socially significant goods and services is the complex that includes a certain list of food products, certain types of products present in the domestic consumer market, which are sold at fixed prices. The regulation of the market for socially oriented goods and services requires regula...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2020
Main Authors: Trokhymets, Olena, Galtsova, Olga, Livinskyi, Anatolii
Format: Article
Language:English
Published: Dr. Viktor Koval 2020
Online Access:https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/139
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Economics Ecology Socium

Institution

Economics Ecology Socium
id oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-139
record_format ojs
institution Economics Ecology Socium
baseUrl_str
datestamp_date 2020-07-28T08:03:11Z
collection OJS
language English
format Article
author Trokhymets, Olena
Galtsova, Olga
Livinskyi, Anatolii
spellingShingle Trokhymets, Olena
Galtsova, Olga
Livinskyi, Anatolii
Регулювання внутрішнього споживчого ринку в національній економіці
author_facet Trokhymets, Olena
Galtsova, Olga
Livinskyi, Anatolii
author_sort Trokhymets, Olena
title Регулювання внутрішнього споживчого ринку в національній економіці
title_short Регулювання внутрішнього споживчого ринку в національній економіці
title_full Регулювання внутрішнього споживчого ринку в національній економіці
title_fullStr Регулювання внутрішнього споживчого ринку в національній економіці
title_full_unstemmed Регулювання внутрішнього споживчого ринку в національній економіці
title_sort регулювання внутрішнього споживчого ринку в національній економіці
title_alt Regulation of the domestic consumer market in the national economy
description Introduction. Socially significant goods and services is the complex that includes a certain list of food products, certain types of products present in the domestic consumer market, which are sold at fixed prices. The regulation of the market for socially oriented goods and services requires regulation of consumer behavior and an optimal behavioral approach, which can help to improve the well-being of the population. Aim and tasks. The purpose of the article is to substantiate the theoretical and methodological principles and conceptual provisions for the regulation of the domestic consumer market in terms of socially significant goods and services in Ukraine. Results. A conceptual approach to socially oriented goods and services has been developed for the better functioning of the domestic consumer market. At the same time, it is important to take into account that the approach is built taking into account the principles: accountability and responsibility, predictability, consistency and consistency: efficiency, adaptability, social justice. The mechanism of state regulation of the market of socially significant goods and services has been improved. The concept of state regulation of the market of socially oriented goods and services is presented. The process of implementing the concept should include full interaction of all elements of state regulation of the market of socially significant goods and services. The purpose of the concept is to substantiate the theoretical and methodological aspects of state regulation of the market of socially significant goods and services in Ukraine. Conclusion. A conceptual approach to the regulation of the market of socially oriented goods and services is presented, which consists in the application of all components, namely the legislative aspect, the economic aspect of market regulation of socially significant goods and services taking into account factors influencing the regulation of domestic consumer market and legislative aspects of price regulation for socially oriented goods and services. The concept presents three components of socially oriented goods and services. State regulation is applied to each of the components (price regulation, regulation of the industry – in some industries, which are producers and suppliers of socially oriented goods and services, natural monopolies operate). Compliance principles of market regulation of socially oriented goods and services would ensure the appropriate and rational consumption of the goods by the population.
publisher Dr. Viktor Koval
publishDate 2020
url https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/139
work_keys_str_mv AT trokhymetsolena regulationofthedomesticconsumermarketinthenationaleconomy
AT galtsovaolga regulationofthedomesticconsumermarketinthenationaleconomy
AT livinskyianatolii regulationofthedomesticconsumermarketinthenationaleconomy
AT trokhymetsolena regulûvannâvnutríšnʹogospoživčogorinkuvnacíonalʹníjekonomící
AT galtsovaolga regulûvannâvnutríšnʹogospoživčogorinkuvnacíonalʹníjekonomící
AT livinskyianatolii regulûvannâvnutríšnʹogospoživčogorinkuvnacíonalʹníjekonomící
first_indexed 2025-09-24T17:26:18Z
last_indexed 2025-09-24T17:26:18Z
_version_ 1844167079233585152
spelling oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-1392020-07-28T08:03:11Z Regulation of the domestic consumer market in the national economy Регулювання внутрішнього споживчого ринку в національній економіці Trokhymets, Olena Galtsova, Olga Livinskyi, Anatolii Introduction. Socially significant goods and services is the complex that includes a certain list of food products, certain types of products present in the domestic consumer market, which are sold at fixed prices. The regulation of the market for socially oriented goods and services requires regulation of consumer behavior and an optimal behavioral approach, which can help to improve the well-being of the population. Aim and tasks. The purpose of the article is to substantiate the theoretical and methodological principles and conceptual provisions for the regulation of the domestic consumer market in terms of socially significant goods and services in Ukraine. Results. A conceptual approach to socially oriented goods and services has been developed for the better functioning of the domestic consumer market. At the same time, it is important to take into account that the approach is built taking into account the principles: accountability and responsibility, predictability, consistency and consistency: efficiency, adaptability, social justice. The mechanism of state regulation of the market of socially significant goods and services has been improved. The concept of state regulation of the market of socially oriented goods and services is presented. The process of implementing the concept should include full interaction of all elements of state regulation of the market of socially significant goods and services. The purpose of the concept is to substantiate the theoretical and methodological aspects of state regulation of the market of socially significant goods and services in Ukraine. Conclusion. A conceptual approach to the regulation of the market of socially oriented goods and services is presented, which consists in the application of all components, namely the legislative aspect, the economic aspect of market regulation of socially significant goods and services taking into account factors influencing the regulation of domestic consumer market and legislative aspects of price regulation for socially oriented goods and services. The concept presents three components of socially oriented goods and services. State regulation is applied to each of the components (price regulation, regulation of the industry – in some industries, which are producers and suppliers of socially oriented goods and services, natural monopolies operate). Compliance principles of market regulation of socially oriented goods and services would ensure the appropriate and rational consumption of the goods by the population. Вступ. У комплексі певний перелік продуктів харчування, окремі види продуктів, присутніх на внутрішньому споживчому ринку, які реалізуються за встановленими цінами, являють собою соціально-значущі товари та послуги.  Регулювання ринку соціально-орієнтовних товарів і послуг потребує регулювання споживчої поведінки та оптимального поведінкового підходу, що може сприяти підвищенню добробуту населення. Мета та завдання. Метою статті є обґрунтування теоретико-методологічних засад і концептуальних положень щодо регулювання внутрішнього споживчого ринку в розрізі соціально-значущих товарів та послуг в Україні. Результати. Для більш вдалого функціонування внутрішнього споживчого ринку розроблено концептуальний підхід соціально орієнтованих товарів та послуг. При цьому, треба враховувати, що підхід побудовано з урахуванням принципів: підзвітність та відповідальність , передбачуваність, узгодженість та послідовність:, ефективність, адаптивність, соціальна справедливість. Удосконалено механізм державного регулювання ринку соціально значущих товарів та послуг. Представлено поняття державного регулювання ринку соціально орієнтованих товарів та послуг. Процес реалізації концепції повинен включати повну взаємодію всіх елементів державного регулювання ринку суспільно значущих товарів та послуг. Мета концепції – обґрунтувати теоретико-методологічні аспекти державного регулювання ринку соціально значущих товарів та послуг в Україні. Висновки. Представлено концептуальний підхід до регулювання ринку соціально-орієнтованих товарів та послуг, який полягає в застосуванні всіх складових, а саме законодавчого аспекту, економічного аспекту регулювання ринку соціально-значущих товарів та послуг з урахуванням факторів впливу на регулювання внутрішнього споживчого ринку в контексті соціально-значущих товарів та послуг. Представлено підходи до регулювання споживчої поведінки з урахуванням раціональності споживчого вибору та законодавчі аспекти регулювання цін на соціально орієнтовані товари. Концепція представляє три складові соціально орієнтованих товарів і послуг. Державне регулювання застосовується до кожної зі складових (регулювання цін, регулювання галузі – в деяких галузях, які є виробниками та постачальниками соціально орієнтованих товарів і послуг, діють природні монополії). Принципи дотримання ринкового регулювання соціально орієнтованих товарів та послуг забезпечують належне та раціональне споживання товарів населенням. Dr. Viktor Koval 2020-06-12 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/139 10.31520/2616-7107/2020.4.2-7 Economics Ecology Socium; Vol 4 No 2 (2020): Economics. Ecology. Socium; 68-77 Економіка Екологія Соціум; Vol 4 No 2 (2020): Economics. Ecology. Socium; 68-77 2616-7107 2616-7107 10.31520/2616-7107/2020.4.2 en https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/139/104 Copyright (c) 2020 © Economics. Ecology. Socium http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0