Вплив конкурентоспроможності на зростання експорту в секторі мінеральних вод Грузії (на основі економетричної моделі)

Introduction. The paper analyzes the dynamics of exports of the Georgian mineral water product and identifies the reasons for the upward or downward trends. The paper assesses the methodological issues of measuring the level of competition in agri-food markets in general. The paper uses a theoretica...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2021
1. Verfasser: Lobzhanidze, Nino
Format: Artikel
Sprache:English
Veröffentlicht: Dr. Viktor Koval 2021
Online Zugang:https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/155
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Economics Ecology Socium

Institution

Economics Ecology Socium
id oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-155
record_format ojs
institution Economics Ecology Socium
baseUrl_str
datestamp_date 2021-03-29T15:51:08Z
collection OJS
language English
format Article
author Lobzhanidze, Nino
spellingShingle Lobzhanidze, Nino
Вплив конкурентоспроможності на зростання експорту в секторі мінеральних вод Грузії (на основі економетричної моделі)
author_facet Lobzhanidze, Nino
author_sort Lobzhanidze, Nino
title Вплив конкурентоспроможності на зростання експорту в секторі мінеральних вод Грузії (на основі економетричної моделі)
title_short Вплив конкурентоспроможності на зростання експорту в секторі мінеральних вод Грузії (на основі економетричної моделі)
title_full Вплив конкурентоспроможності на зростання експорту в секторі мінеральних вод Грузії (на основі економетричної моделі)
title_fullStr Вплив конкурентоспроможності на зростання експорту в секторі мінеральних вод Грузії (на основі економетричної моделі)
title_full_unstemmed Вплив конкурентоспроможності на зростання експорту в секторі мінеральних вод Грузії (на основі економетричної моделі)
title_sort вплив конкурентоспроможності на зростання експорту в секторі мінеральних вод грузії (на основі економетричної моделі)
title_alt The impact assessment of competitiveness on export growth in Georgian mineral water sector (based on econometric model)
description Introduction. The paper analyzes the dynamics of exports of the Georgian mineral water product and identifies the reasons for the upward or downward trends. The paper assesses the methodological issues of measuring the level of competition in agri-food markets in general. The paper uses a theoretical-methodological study of the issue. Comparative statistical analysis is performed according to the foreign trade statistics. The Revealed Comparative Advantage Index (RCA) and the Relative Export Advantage Index (RXA) are calculated to assess the competitiveness of the Georgian mineral water sector using the “ex-post” method. In addition, an econometric model is constructed to substantiate the relationship between cause-effect variables. The model substantiates the impact of competitiveness weighed and estimated by “Doing Business”, „Index of Economic Freedom” rankings and the potential demand of partner countries weighted by trade shares, on the growth of Georgia's mineral water exports. Aim and tasks. The main purpose of the article is to highlight the role of product competitiveness among the factors affecting export growth, to identify the main obstacles and suggest ways to overcome them. The article also analyzes the most acute problems caused by Covid 19 in the field. There are analyzed policy and forecasts in response to the complicated economic situation created by the pandemic of the main companies of the Georgian mineral water market. Results. Based on the statistical trends, mathematical calculations and econometric model evaluations, a positive correlation between competitiveness and exports is substantiated. Also, the main points of the mineral water companies performance and state support economic policy are presented due to the pandemic situation. Taking into account the general and current problems in the sector the ways to maintain and increase the level of competitiveness of the product are identified. Conclusions. The conducted research presents the importance of the competitiveness on the export growth. Accordingly, the article proposes ways to increase the level of competition and competitiveness. Conclusions have been made on the underlying problems in the field, including those caused by Covid 19 and beyond, and recommendations for addressing these problems have been proposed. Keywords: competition, mineral water sector, export diversification, competitiveness indexes.
publisher Dr. Viktor Koval
publishDate 2021
url https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/155
work_keys_str_mv AT lobzhanidzenino theimpactassessmentofcompetitivenessonexportgrowthingeorgianmineralwatersectorbasedoneconometricmodel
AT lobzhanidzenino vplivkonkurentospromožnostínazrostannâeksportuvsektorímíneralʹnihvodgruzíínaosnovíekonometričnoímodelí
AT lobzhanidzenino impactassessmentofcompetitivenessonexportgrowthingeorgianmineralwatersectorbasedoneconometricmodel
first_indexed 2025-09-24T17:26:26Z
last_indexed 2025-09-24T17:26:26Z
_version_ 1844167087502655488
spelling oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-1552021-03-29T15:51:08Z The impact assessment of competitiveness on export growth in Georgian mineral water sector (based on econometric model) Вплив конкурентоспроможності на зростання експорту в секторі мінеральних вод Грузії (на основі економетричної моделі) Lobzhanidze, Nino Introduction. The paper analyzes the dynamics of exports of the Georgian mineral water product and identifies the reasons for the upward or downward trends. The paper assesses the methodological issues of measuring the level of competition in agri-food markets in general. The paper uses a theoretical-methodological study of the issue. Comparative statistical analysis is performed according to the foreign trade statistics. The Revealed Comparative Advantage Index (RCA) and the Relative Export Advantage Index (RXA) are calculated to assess the competitiveness of the Georgian mineral water sector using the “ex-post” method. In addition, an econometric model is constructed to substantiate the relationship between cause-effect variables. The model substantiates the impact of competitiveness weighed and estimated by “Doing Business”, „Index of Economic Freedom” rankings and the potential demand of partner countries weighted by trade shares, on the growth of Georgia's mineral water exports. Aim and tasks. The main purpose of the article is to highlight the role of product competitiveness among the factors affecting export growth, to identify the main obstacles and suggest ways to overcome them. The article also analyzes the most acute problems caused by Covid 19 in the field. There are analyzed policy and forecasts in response to the complicated economic situation created by the pandemic of the main companies of the Georgian mineral water market. Results. Based on the statistical trends, mathematical calculations and econometric model evaluations, a positive correlation between competitiveness and exports is substantiated. Also, the main points of the mineral water companies performance and state support economic policy are presented due to the pandemic situation. Taking into account the general and current problems in the sector the ways to maintain and increase the level of competitiveness of the product are identified. Conclusions. The conducted research presents the importance of the competitiveness on the export growth. Accordingly, the article proposes ways to increase the level of competition and competitiveness. Conclusions have been made on the underlying problems in the field, including those caused by Covid 19 and beyond, and recommendations for addressing these problems have been proposed. Keywords: competition, mineral water sector, export diversification, competitiveness indexes. Вступ. У статті аналізується динаміка експорту грузинської мінеральної води і виявляються причини підвищувальних або понижувальних тенденцій. У статті дається оцінка методичних питань вимірювання рівня конкуренції на агропродовольчих ринках. У статті проведено теоретико-методологічне дослідження питання. Порівняльний статистичний аналіз проводиться за даними статистики зовнішньої торгівлі. Індекс виявлених порівняльних переваг (RCA) і індекс відносних експортних переваг (RXA) розраховуються для оцінки конкурентоспроможності сектора мінеральних вод Грузії з використанням методу «постфактум» («ex-post»). Крім того, побудована економетрична модель для обґрунтування зв'язку між причинно-наслідковими змінними. Модель обґрунтовує вплив конкурентоспроможності, виваженої і оціненої рейтингами «Ведення бізнесу» (Doing Business), «Індекс економічної свободи» (Index of Ecnomic Freedom), і потенційного попиту країн-партнерів, зваженого за часткою торгівлі, на зростання експорту мінеральної води Грузії. Мета і завдання. Основна мета статті - виділити роль конкурентоспроможності продукції серед факторів, що впливають на зростання експорту, виявити основні перешкоди і запропонувати шляхи їх подолання. У статті також аналізуються найбільш гострі проблеми, викликані Covid 19 в секторі. Аналізуються політика і прогнози реагування на складну економічну ситуацію, створену пандемією основних компаній грузинського ринку мінеральної води. Результати. На основі статистичних тенденцій, математичних розрахунків і оцінок економетричних моделей обґрунтована позитивна кореляція між конкурентоспроможністю і експортом. Також представлені основні моменти діяльності компаній мінеральної води і економічної політики державної підтримки в зв'язку з пандемічної ситуацією. З урахуванням загальних і поточних проблем в галузі визначено шляхи збереження і підвищення рівня конкурентоспроможності продукції. Висновки. Проведене дослідження показує важливість конкурентоспроможності для зростання експорту. Відповідно, в статті пропонуються шляхи підвищення рівня конкуренції та конкурентоспроможності. Були зроблені висновки про основні проблеми в цьому секторі, в тому числі викликаних Covid 19 і не тільки, а також запропоновані рекомендації щодо вирішення цих проблем. Ключові слова: конкуренція, сектор мінеральних вод, диверсифікація експорту, показники конкурентоспроможності. Dr. Viktor Koval 2021-03-30 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/155 10.31520/2616-7107/2021.5.1-1 Economics Ecology Socium; Vol 5 No 1 (2021): Economics. Ecology. Socium; 1-12 Економіка Екологія Соціум; Vol 5 No 1 (2021): Economics. Ecology. Socium; 1-12 2616-7107 2616-7107 10.31520/2616-7107/2021.5.1 en https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/155/121 Copyright (c) 2021 Economics. Ecology. Socium https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/