Організаційне управління в умовах кризи, спричиненої пандемією Covid-19

Introduction. During the Covid-19 pandemic, a crisis unmatched that will have significant negative consequences and encompass the social, economic and environmental environment and its consequences affect organizations in both the private and public sectors. The Covid-19 pandemic has a significant i...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2021
Main Author: Mušinović, Fadil
Format: Article
Language:English
Published: Dr. Viktor Koval 2021
Subjects:
Online Access:https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/180
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Economics Ecology Socium

Institution

Economics Ecology Socium
id oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-180
record_format ojs
institution Economics Ecology Socium
baseUrl_str
datestamp_date 2021-12-23T10:32:12Z
collection OJS
language English
topic Covid-19
кризове управління
кризова комунікація
знання.
spellingShingle Covid-19
кризове управління
кризова комунікація
знання.
Mušinović, Fadil
Організаційне управління в умовах кризи, спричиненої пандемією Covid-19
topic_facet Covid-19
crisis management
crisis communication
knowledge.
Covid-19
кризове управління
кризова комунікація
знання.
format Article
author Mušinović, Fadil
author_facet Mušinović, Fadil
author_sort Mušinović, Fadil
title Організаційне управління в умовах кризи, спричиненої пандемією Covid-19
title_short Організаційне управління в умовах кризи, спричиненої пандемією Covid-19
title_full Організаційне управління в умовах кризи, спричиненої пандемією Covid-19
title_fullStr Організаційне управління в умовах кризи, спричиненої пандемією Covid-19
title_full_unstemmed Організаційне управління в умовах кризи, спричиненої пандемією Covid-19
title_sort організаційне управління в умовах кризи, спричиненої пандемією covid-19
title_alt Organizational management with the crisis of the Covid-19 pandemic
description Introduction. During the Covid-19 pandemic, a crisis unmatched that will have significant negative consequences and encompass the social, economic and environmental environment and its consequences affect organizations in both the private and public sectors. The Covid-19 pandemic has a significant impact on the population and their lives, and therefore on their organizational effectiveness in overcoming the crisis. The crisis has caused a number of uncertainties and confusion related to workers' risks and the adoption of measures to overcome them. In the face of uncertainty, it is even more difficult to manage organizations that do not have properly developed, recognizable and competent crisis management and communication. Aim and tasks. The purpose of the study was to highlight the pandemic-induced problems and to contribute to the adoption of measures related to the functioning of the organizations. Additionally, the aim was also to establish the connection between the introduction of new forms of work and the shortage of the staff. Main goal of this research was to analyse functioning of the crisis management in selected organizations during the Covid-19 pandemic. Results. The results of the study conducted via an online questionnaire showed that crisis management and communication are adequately adopted in the organizations in question, but shortcomings were nevertheless disclosed. They are a consequence of the specificity of the crisis and the lack of knowledge of how to operate under such conditions. Participants of the survey estimated that the pandemic raised thus far investigated issues and that crisis management and communication in the organization was better trained to operate and take crisis measures in cases other than the epidemic. Conclusions. The article proposes an analysis of the entire operation of management during the pandemic, a review of all organizational acts in the field of crisis management, their modernization, and additional training and education in crisis management by exchanging practices of other organizations. However, the state, as the holder of measures during the pandemic, must adopt appropriate legal acts, which will be the base for organizations in the economy and the public sector to take appropriate measures. Organizational management during the pandemic must be flexible, innovative and focused on a healthy work environment.
publisher Dr. Viktor Koval
publishDate 2021
url https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/180
work_keys_str_mv AT musinovicfadil organizationalmanagementwiththecrisisofthecovid19pandemic
AT musinovicfadil organízacíjneupravlínnâvumovahkrizispričinenoípandemíêûcovid19
first_indexed 2025-09-24T17:26:29Z
last_indexed 2025-09-24T17:26:29Z
_version_ 1850410939142111232
spelling oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-1802021-12-23T10:32:12Z Organizational management with the crisis of the Covid-19 pandemic Організаційне управління в умовах кризи, спричиненої пандемією Covid-19 Mušinović, Fadil Covid-19, crisis management, crisis communication, knowledge. Covid-19, кризове управління, кризова комунікація, знання. Introduction. During the Covid-19 pandemic, a crisis unmatched that will have significant negative consequences and encompass the social, economic and environmental environment and its consequences affect organizations in both the private and public sectors. The Covid-19 pandemic has a significant impact on the population and their lives, and therefore on their organizational effectiveness in overcoming the crisis. The crisis has caused a number of uncertainties and confusion related to workers' risks and the adoption of measures to overcome them. In the face of uncertainty, it is even more difficult to manage organizations that do not have properly developed, recognizable and competent crisis management and communication. Aim and tasks. The purpose of the study was to highlight the pandemic-induced problems and to contribute to the adoption of measures related to the functioning of the organizations. Additionally, the aim was also to establish the connection between the introduction of new forms of work and the shortage of the staff. Main goal of this research was to analyse functioning of the crisis management in selected organizations during the Covid-19 pandemic. Results. The results of the study conducted via an online questionnaire showed that crisis management and communication are adequately adopted in the organizations in question, but shortcomings were nevertheless disclosed. They are a consequence of the specificity of the crisis and the lack of knowledge of how to operate under such conditions. Participants of the survey estimated that the pandemic raised thus far investigated issues and that crisis management and communication in the organization was better trained to operate and take crisis measures in cases other than the epidemic. Conclusions. The article proposes an analysis of the entire operation of management during the pandemic, a review of all organizational acts in the field of crisis management, their modernization, and additional training and education in crisis management by exchanging practices of other organizations. However, the state, as the holder of measures during the pandemic, must adopt appropriate legal acts, which will be the base for organizations in the economy and the public sector to take appropriate measures. Organizational management during the pandemic must be flexible, innovative and focused on a healthy work environment. Вступ. В період пандемії Covid-19 була створена криза, яка матиме значні негативні наслідки та охоплює соціальне, економічне та екологічне середовище, і її наслідки впливають на організації як в приватному, так і державному секторі. Пандемія Covid-19 має істотний вплив на населення та їхнє життя, а, отже, і на їхню організаційну ефективність в умовах подолання кризи. Криза спричинила виникнення невизначеності, пов’язаною із ризиками працівників та вжиттям заходів їх подолання. В умовах невизначеності ще важче управляти організаціям, які не мають належним чином розвиненого та компетентного антикризового управління та комунікації. Мета і завдання. Метою дослідження було висвітлити проблеми, викликані пандемією, та сприяти прийняттю заходів з їх подолання щодо функціонування організацій. Крім того, метою було також встановити зв'язок між впровадженням нових форм роботи та дефіцитом кадрів. Основною метою цього дослідження було проаналізувати функціонування антикризового управління в окремих організаціях під час пандемії Covid-19. Результати. Результати дослідження, проведеного за допомогою онлайн-опитувальника, показали, що антикризове управління та комунікація адекватно прийняті в розглянутих організаціях, але недоліки, тим не менш, виявлені. Вони є наслідком специфіки кризи та незнання, як діяти в таких умовах. Учасники опитування визначили, що пандемія підняла досі не досліджені питання, і що кризове управління та комунікація в організації були краще підготовлені для роботи та вжиття кризових заходів у випадках, відмінних від епідемії. Висновки. У статті пропонується аналіз усієї діяльності менеджменту під час пандемії, огляд усіх організаційних актів у сфері антикризового управління, їх модернізація та додаткове навчання та навчання з антикризового управління шляхом обміну практиками інших організацій. Проте держава, як суб’єкт заходів під час пандемії, має прийняти відповідні нормативно-правові акти, які стануть основою для вжиття відповідних заходів організаціями економіки та державного сектору. Організаційне управління під час пандемії має бути гнучким, інноваційним та орієнтованим на здорове робоче середовище. Dr. Viktor Koval 2021-12-31 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/180 10.31520/2616-7107/2021.5.4-3 Economics Ecology Socium; Vol. 5 No. 4 (2021): Economics. Ecology. Socium; 19-28 Економіка Екологія Соціум; Том 5 № 4 (2021): Економіка. Екологія. Соціум; 19-28 2616-7107 2616-7107 10.31520/2616-7107/2021.5.4 en https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/180/145 Copyright (c) 2021 Economics. Ecology. Socium