Соціально-політичні аспекти впливу на діяльність харчових підприємств в Україні

Introduction. The actuality problem of the chosen topic is due to a large practical the importance of the activities and development of food businesses in Ukraine under the influence of socio-political factors of the present. Existing tools for assessing the impact of socio-political factors in the...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2017
Автори: Basiurkina, Natalia, Konstantynova, Tatyana
Формат: Стаття
Мова:English
Опубліковано: Dr. Viktor Koval 2017
Теми:
Онлайн доступ:https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/39
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Economics Ecology Socium

Репозитарії

Economics Ecology Socium
id oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-39
record_format ojs
institution Economics Ecology Socium
baseUrl_str
datestamp_date 2018-04-04T19:13:43Z
collection OJS
language English
topic соціально-політичні фактори
харчові підприємства
PESTELI-аналіз
планування стратегічного розвитку.
spellingShingle соціально-політичні фактори
харчові підприємства
PESTELI-аналіз
планування стратегічного розвитку.
Basiurkina, Natalia
Konstantynova, Tatyana
Соціально-політичні аспекти впливу на діяльність харчових підприємств в Україні
topic_facet socio-political factors
food enterprises
PESTELI-analysis
planning of strategic development
соціально-політичні фактори
харчові підприємства
PESTELI-аналіз
планування стратегічного розвитку.
format Article
author Basiurkina, Natalia
Konstantynova, Tatyana
author_facet Basiurkina, Natalia
Konstantynova, Tatyana
author_sort Basiurkina, Natalia
title Соціально-політичні аспекти впливу на діяльність харчових підприємств в Україні
title_short Соціально-політичні аспекти впливу на діяльність харчових підприємств в Україні
title_full Соціально-політичні аспекти впливу на діяльність харчових підприємств в Україні
title_fullStr Соціально-політичні аспекти впливу на діяльність харчових підприємств в Україні
title_full_unstemmed Соціально-політичні аспекти впливу на діяльність харчових підприємств в Україні
title_sort соціально-політичні аспекти впливу на діяльність харчових підприємств в україні
title_alt Aspects of social and political impact activities food enterprises in Ukraine
description Introduction. The actuality problem of the chosen topic is due to a large practical the importance of the activities and development of food businesses in Ukraine under the influence of socio-political factors of the present. Existing tools for assessing the impact of socio-political factors in the overwhelming majority are based on uncertain approaches and do not pay much attention to considering these factors and their impact on the activities and development of the food business. Aim and tasks. Investigated, grouped and the list of socio-political aspects that affect the planning of enterprise development is given. The essence of socio-political aspects is defined in the modern sense from the point of view of introduction of social, political and economic factors of influence on the activity and development of food enterprises of Ukraine. The complex of measures for improvement and improvement of development of the food enterprise in the present economic and political situation is offered. These measures are aimed at supporting the economic initiatives of food business managers and include entrepreneurship support tools. A number of socio-political tools are proposed, as well as PEST analysis to ensure the strategic development of food businesses. Research results. In our opinion, the socio-political environment is perhaps the least predictable element in the entire business environment. Thus, the functions that are implemented during the planning process are substantially changed, the role of planning for development in the food business system is changing. It is increasingly becoming a tool for increasing the competitiveness of enterprises, a means of bringing together different food companies around new values and long-term priorities. Conclusions. Such an intensification of strategic planning, on the one hand, is a logical stage in the development of enterprises, on the other hand, by the efforts of these enterprises to find adequate tools and mechanisms for responding to the challenges in the country and in the world, when processes are significantly accelerating, including political, economic, social, technological, ecological etc. An additional measure of the current situation is the development of an information society that generates a number of new types of activities that managers should take into account for the sake of sustainable development of food businesses.
publisher Dr. Viktor Koval
publishDate 2017
url https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/39
work_keys_str_mv AT basiurkinanatalia aspectsofsocialandpoliticalimpactactivitiesfoodenterprisesinukraine
AT konstantynovatatyana aspectsofsocialandpoliticalimpactactivitiesfoodenterprisesinukraine
AT basiurkinanatalia socíalʹnopolítičníaspektivplivunadíâlʹnístʹharčovihpídpriêmstvvukraíní
AT konstantynovatatyana socíalʹnopolítičníaspektivplivunadíâlʹnístʹharčovihpídpriêmstvvukraíní
first_indexed 2025-09-24T17:26:19Z
last_indexed 2025-12-02T15:25:55Z
_version_ 1850410696714485760
spelling oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-392018-04-04T19:13:43Z Aspects of social and political impact activities food enterprises in Ukraine Соціально-політичні аспекти впливу на діяльність харчових підприємств в Україні Basiurkina, Natalia Konstantynova, Tatyana socio-political factors, food enterprises, PESTELI-analysis, planning of strategic development соціально-політичні фактори, харчові підприємства, PESTELI-аналіз, планування стратегічного розвитку. Introduction. The actuality problem of the chosen topic is due to a large practical the importance of the activities and development of food businesses in Ukraine under the influence of socio-political factors of the present. Existing tools for assessing the impact of socio-political factors in the overwhelming majority are based on uncertain approaches and do not pay much attention to considering these factors and their impact on the activities and development of the food business. Aim and tasks. Investigated, grouped and the list of socio-political aspects that affect the planning of enterprise development is given. The essence of socio-political aspects is defined in the modern sense from the point of view of introduction of social, political and economic factors of influence on the activity and development of food enterprises of Ukraine. The complex of measures for improvement and improvement of development of the food enterprise in the present economic and political situation is offered. These measures are aimed at supporting the economic initiatives of food business managers and include entrepreneurship support tools. A number of socio-political tools are proposed, as well as PEST analysis to ensure the strategic development of food businesses. Research results. In our opinion, the socio-political environment is perhaps the least predictable element in the entire business environment. Thus, the functions that are implemented during the planning process are substantially changed, the role of planning for development in the food business system is changing. It is increasingly becoming a tool for increasing the competitiveness of enterprises, a means of bringing together different food companies around new values and long-term priorities. Conclusions. Such an intensification of strategic planning, on the one hand, is a logical stage in the development of enterprises, on the other hand, by the efforts of these enterprises to find adequate tools and mechanisms for responding to the challenges in the country and in the world, when processes are significantly accelerating, including political, economic, social, technological, ecological etc. An additional measure of the current situation is the development of an information society that generates a number of new types of activities that managers should take into account for the sake of sustainable development of food businesses. Проблема. Актуальність дослідження обраної теми обумовлена великою практичною значимістю діяльності та розвитку харчового бізнесу в Україні під впливом соціально-політичних факторів сьогодення. Існуючі інструменти для оцінки впливу соціально-політичних чинників у переважній більшості ґрунтуються на невизначених підходах і у дослідженнях сьогодення цьому не приділяють великої уваги розгляду цих чинників та їх впливу на діяльність та розвиток харчового бізнесу. Мета та завдання. Дослідити, згрупувати перелік соціально-політичних аспектів, які впливають на планування розвитку підприємства. Сутність соціально-політичних аспектів визначається в сучасному сенсі з точки зору впровадження соціальних, політичних та економічних факторів впливу на діяльність та розвиток харчових підприємств України. Створюються інструменти, які можуть забезпечити тривалий і ризикований етап життя компанії. Ці заходи спрямовані на підтримку економічних ініціатив керівників харчових підприємств та включають інструменти підтримки підприємництва. Запропоновано ряд соціально-політичних інструментів, а також аналіз PEST для забезпечення стратегічного розвитку харчових підприємств. Результати. На нашу думку, соціально-політичне середовище є, мабуть, найменш передбачуваним елементом у всьому бізнес-середовищі. Розвивається циклічна політична ситуація, оскільки демократичні уряди повинні обиратись кожні кілька років. Цей елемент зовнішнього бізнесу містить ефекти груп тиску, і ці групи тиску, у свою чергу, мають тенденцію змінювати державну політику. У цьому випадку успіх та зростання цих продуктів харчування не ґрунтується на ціні, яку вони пропонують споживачам. Таким чином, функції, які впроваджуються в процесі планування, істотно змінюються, роль планування розвитку в системі харчової промисловості змінюється. Це все більше стає інструментом підвищення конкурентоспроможності підприємств, засобом об'єднання різних харчових компаній навколо нових цінностей та довгострокових пріоритетів. Висновки. Така інтенсифікація стратегічного планування, з одного боку, є логічним етапом розвитку підприємств, з іншого боку, зусиллями цих підприємств є: знайти адекватні інструменти та механізми для реагування на виклики в країні та в світ, коли процеси значно прискорюються, в тому числі політичні, економічні, соціальні, технологічні, екологічні тощо. Додатковою мірою сучасної ситуації є розвиток інформаційного суспільства, яке формує ряд нових видів діяльності, які керівники повинні враховувати для задля сталого розвитку харчових підприємств. Dr. Viktor Koval 2017-10-26 Article Article application/pdf https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/39 Economics Ecology Socium; Vol. 1 No. 1 (2017): Economics. Ecology. Socium; 82-92 Економіка Екологія Соціум; Том 1 № 1 (2017): Економіка. Екологія.Соціум; 82-92 2616-7107 2616-7107 en https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/39/14