Основні напрями формування стратегії сучасного підприємства
Introduction. Today in Ukraine there is a situation that creates an environment of "public interest" in approaches to modeling the main areas of strategic management and its content. Inaccurate perception of approaches to the "strategy" concept content significantly changes the p...
Збережено в:
| Дата: | 2018 |
|---|---|
| Автори: | , |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | English |
| Опубліковано: |
Dr. Viktor Koval
2018
|
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/47 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Economics Ecology Socium |
Репозитарії
Economics Ecology Socium| id |
oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-47 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Economics Ecology Socium |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2018-08-23T07:13:36Z |
| collection |
OJS |
| language |
English |
| topic |
підприємство теорія стратегічного управління підприємством еволюція поняття «стратегія» зовнішнє ділове середовище стратегія підприємства процес розробки стратегії |
| spellingShingle |
підприємство теорія стратегічного управління підприємством еволюція поняття «стратегія» зовнішнє ділове середовище стратегія підприємства процес розробки стратегії Kalaman, Olga Udovitsa, Oleg Основні напрями формування стратегії сучасного підприємства |
| topic_facet |
enterprise theory of enterprise strategic management evolution of the підприємство теорія стратегічного управління підприємством еволюція поняття «стратегія» зовнішнє ділове середовище стратегія підприємства процес розробки стратегії |
| format |
Article |
| author |
Kalaman, Olga Udovitsa, Oleg |
| author_facet |
Kalaman, Olga Udovitsa, Oleg |
| author_sort |
Kalaman, Olga |
| title |
Основні напрями формування стратегії сучасного підприємства |
| title_short |
Основні напрями формування стратегії сучасного підприємства |
| title_full |
Основні напрями формування стратегії сучасного підприємства |
| title_fullStr |
Основні напрями формування стратегії сучасного підприємства |
| title_full_unstemmed |
Основні напрями формування стратегії сучасного підприємства |
| title_sort |
основні напрями формування стратегії сучасного підприємства |
| title_alt |
Main directions of modern enterprise strategy formation |
| description |
Introduction. Today in Ukraine there is a situation that creates an environment of "public interest" in approaches to modeling the main areas of strategic management and its content. Inaccurate perception of approaches to the "strategy" concept content significantly changes the possibility of its effective implementation at the state and economic levels. Therefore, it is logical to arise the necessity of studying the directions of forming a strategy and the possibility of applying the theory of strategic management in modern domestic enterprises.
Aim and tasks. The article purpose is to determine the basic approaches to the formation of the modern enterprise development strategy, which is subject to the study of the main directions of its formation. The systematic basis for such systematization was systemic, reproductive, dialectical, and general scientific approaches.
Research results. It has been established that the "action" approach as the leading methodology for the strategy development implies the relevance of the activity category with the concepts of "needs", "interests", "motives", "goals", "reflection (assessment)," "self-development". A system approach involves considering a strategy as a system that has a certain structure and interconnection within its individual components. Formation and strengthening market relations stimulates the application of new approaches and forms in management, changes (sometimes cardinally) the nature of the tasks to be solved and methods for their achievement, as well as the development of a strategy.
The development of a clearly formulated strategy and the definition of organic development goals is a consequence of the external conditions manifestation of the company's existence, for example, the conditions of macroeconomic instability, the complexity of the relationship between the economic and political environment. To clearly formulate a strategy for the enterprise in accordance with the current economic situation, to outline the ways of its implementation and, if possible, to evaluate the expected result, a manager is required to possess creativity, knowledge and experience, intuition in a unified approach to formulating strategic prospects for the operation and development of the enterprise.
Conclusion. For Ukrainian enterprise management system, the main task is not the prompt response to the current changes in the environment. They are the strategic vision formation of the future enterprise, the development of a flexible and viable progress strategy, the prediction of tactical and strategic threats for the enterprise, its timely elimination, and the practical use of strategic management idea for sustainable development. |
| publisher |
Dr. Viktor Koval |
| publishDate |
2018 |
| url |
https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/47 |
| work_keys_str_mv |
AT kalamanolga maindirectionsofmodernenterprisestrategyformation AT udovitsaoleg maindirectionsofmodernenterprisestrategyformation AT kalamanolga osnovnínaprâmiformuvannâstrategíísučasnogopídpriêmstva AT udovitsaoleg osnovnínaprâmiformuvannâstrategíísučasnogopídpriêmstva |
| first_indexed |
2025-09-24T17:26:20Z |
| last_indexed |
2025-12-02T15:26:10Z |
| _version_ |
1850410711759454208 |
| spelling |
oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-472018-08-23T07:13:36Z Main directions of modern enterprise strategy formation Основні напрями формування стратегії сучасного підприємства Kalaman, Olga Udovitsa, Oleg enterprise, theory of enterprise strategic management, evolution of the підприємство, теорія стратегічного управління підприємством, еволюція поняття «стратегія», зовнішнє ділове середовище, стратегія підприємства, процес розробки стратегії Introduction. Today in Ukraine there is a situation that creates an environment of "public interest" in approaches to modeling the main areas of strategic management and its content. Inaccurate perception of approaches to the "strategy" concept content significantly changes the possibility of its effective implementation at the state and economic levels. Therefore, it is logical to arise the necessity of studying the directions of forming a strategy and the possibility of applying the theory of strategic management in modern domestic enterprises. Aim and tasks. The article purpose is to determine the basic approaches to the formation of the modern enterprise development strategy, which is subject to the study of the main directions of its formation. The systematic basis for such systematization was systemic, reproductive, dialectical, and general scientific approaches. Research results. It has been established that the "action" approach as the leading methodology for the strategy development implies the relevance of the activity category with the concepts of "needs", "interests", "motives", "goals", "reflection (assessment)," "self-development". A system approach involves considering a strategy as a system that has a certain structure and interconnection within its individual components. Formation and strengthening market relations stimulates the application of new approaches and forms in management, changes (sometimes cardinally) the nature of the tasks to be solved and methods for their achievement, as well as the development of a strategy. The development of a clearly formulated strategy and the definition of organic development goals is a consequence of the external conditions manifestation of the company's existence, for example, the conditions of macroeconomic instability, the complexity of the relationship between the economic and political environment. To clearly formulate a strategy for the enterprise in accordance with the current economic situation, to outline the ways of its implementation and, if possible, to evaluate the expected result, a manager is required to possess creativity, knowledge and experience, intuition in a unified approach to formulating strategic prospects for the operation and development of the enterprise. Conclusion. For Ukrainian enterprise management system, the main task is not the prompt response to the current changes in the environment. They are the strategic vision formation of the future enterprise, the development of a flexible and viable progress strategy, the prediction of tactical and strategic threats for the enterprise, its timely elimination, and the practical use of strategic management idea for sustainable development. Проблема. Сьогодні в Україні склалась ситуація, що створює середовище «суспільної зацікавленості» в підходах моделювання основних напрямів стратегічного управління та його змістовного наповнення. Неточність сприйняття змісту підходів до поняття «стратегії» суттєво змінює можливості її ефективної реалізації на державному та господарському рівнях. Тому логічним є виникнення необхідності дослідження напрямів формування стратегії та можливості застосування теорії стратегічного управління на сучасних вітчизняних підприємствах. Мета та завдання. Метою статті є визначення основних підходів до формування стратегії розвитку сучасного підприємства, що можливо при умові дослідження основних напрямів її формування. Методологічною основою такої систематизації стали системний, відтворювальний, діалектичний та загальнонауковий підходи. Результати. Встановлено, що «дієвий» підхід як провідна методологія розробки стратегії передбачає відповідність категорії діяльності з поняттями «потреби», «інтереси», «мотиви», «цілі», «рефлексія (оцінка)», «саморозвиток». Показано, що системний підхід передбачає розгляд стратегії як системи, що має певну структуру та взаємозв’язок всередині її окремих компонентів. Формування і зміцнення ринкових відносин стимулює застосовувати нові підходи та форми в управлінні, змінює (а часом і кардинально) характер вирішуваних завдань і методи їх досягнення, а так само вироблення стратегії. Обґрунтовано, що вироблення чітко сформульованої стратегії та визначення органічних цілей розвитку є наслідком прояву зовнішніх умов існування підприємства, наприклад, умови макроекономічної нестабільності, складність взаємозв'язку економічного та політичного середовища. Виявлено, що чітко сформулювати стратегію для підприємства у відповідності зі сформованою економічною ситуацією, намітити шляхи її реалізації і, по можливості, оцінити передбачуваний результат, вимагає від менеджера креативності, знань і досвіду, інтуїції в єдиному підході до формулювання стратегічних перспектив функціонування і розвитку підприємства. Висновки. В системі менеджменту для українських підприємств головною задачею стає не оперативне реагування на поточні зміни зовнішнього середовища, а формування стратегічного бачення майбутнього підприємства, розробка гнучкої та життєздатної стратегії розвитку, передбачення тактичних та стратегічних загроз для діяльності підприємства, своєчасне їх усунення, а також практичне використання ідеї стратегічного менеджменту для сталого розвитку. Dr. Viktor Koval 2018-03-29 Article Article application/pdf https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/47 10.31520/2616-7107/2018.2.1-3 Economics Ecology Socium; Vol. 2 No. 1 (2018): Economics. Ecology. Socium; 26-36 Економіка Екологія Соціум; Том 2 № 1 (2018): Економіка. Екологія.Соціум; 26-36 2616-7107 2616-7107 10.31520/2616-7107/2018.2.1 en https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/47/19 Copyright (c) 2018 © Economics. Ecology. Socium, 2018 |