Механізми забезпечення економічних та екологічних інтересів України у лісовому господарстві і деревообробній промисловості
Introduction. Interim results of a full log export ban have evidenced the benefits of such a solution for the national economy and the environment. However, despite obvious achievements, the situation in the wood industry on the whole remains disadvantageous, in particular due to the massive smuggli...
Збережено в:
| Дата: | 2018 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | English |
| Опубліковано: |
Dr. Viktor Koval
2018
|
| Онлайн доступ: | https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/60 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Economics Ecology Socium |
Репозитарії
Economics Ecology Socium| id |
oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-60 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Economics Ecology Socium |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2018-08-08T12:46:38Z |
| collection |
OJS |
| language |
English |
| format |
Article |
| author |
Halasiuk, Viktor |
| spellingShingle |
Halasiuk, Viktor Механізми забезпечення економічних та екологічних інтересів України у лісовому господарстві і деревообробній промисловості |
| author_facet |
Halasiuk, Viktor |
| author_sort |
Halasiuk, Viktor |
| title |
Механізми забезпечення економічних та екологічних інтересів України у лісовому господарстві і деревообробній промисловості |
| title_short |
Механізми забезпечення економічних та екологічних інтересів України у лісовому господарстві і деревообробній промисловості |
| title_full |
Механізми забезпечення економічних та екологічних інтересів України у лісовому господарстві і деревообробній промисловості |
| title_fullStr |
Механізми забезпечення економічних та екологічних інтересів України у лісовому господарстві і деревообробній промисловості |
| title_full_unstemmed |
Механізми забезпечення економічних та екологічних інтересів України у лісовому господарстві і деревообробній промисловості |
| title_sort |
механізми забезпечення економічних та екологічних інтересів україни у лісовому господарстві і деревообробній промисловості |
| title_alt |
Mechanisms for pursuing the economic and environmental interests of Ukraine in Forest and Woodworking industry |
| description |
Introduction. Interim results of a full log export ban have evidenced the benefits of such a solution for the national economy and the environment. However, despite obvious achievements, the situation in the wood industry on the whole remains disadvantageous, in particular due to the massive smuggling of the unprocessed wood disguised as fuel wood.
Aim and tasks. This article is intended to identify and substantiate legal and regulatory measures of the governmental policy aimed at the intensification of log export ban effects in Ukraine, as well as to give a forecast of macroeconomic effects of the realization of such measures in the mid-term run.
Research results. The inadequate institutional environment and the high level of corruption in the public sector form a favorable environment for massive smuggling of wood raw materials subject to a moratorium. Nevertheless, author strongly disagrees with conclusions that a log export ban, as a fragmented tool, totally failed in performing its mission, namely to stop the uncontrolled logging and forest export from Ukraine. One should remember the trade being a two-way process, the responsibility for smuggling should be also assumed by the destination countries which import unaccounted wood originated from Ukraine. It is necessary to urgently strengthen the effect of a log export ban through closing loopholes which are used to export unprocessed wood under the guise of the another associated commodity groups.
Conclusions. Vision on regulatory measures system, which is called to strengthen the effect of the log export ban, embraces: a) criminal responsibility for avoiding or deceiving customs control when bringing banned unprocessed wood across the border of Ukraine; b) fuelwood export ban for an eight-year period; c) limitation of unprocessed wood volumes for domestic consumption at the level of 25 million cubic meter a year. In the long-term perspective, to establish an effective and self-sufficient forest industry in Ukraine, it is necessary to strengthen ban on the export of unprocessed and fuelwood through a number of systematic measures: a) creation of the Ukrainian Export and Credit Agency; b) introduction of the “reasonable import substitution” policy; c) free connection to utilities for the companies; d) introduction of industrial parks with investment incentives for new manufacturing. |
| publisher |
Dr. Viktor Koval |
| publishDate |
2018 |
| url |
https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/60 |
| work_keys_str_mv |
AT halasiukviktor mechanismsforpursuingtheeconomicandenvironmentalinterestsofukraineinforestandwoodworkingindustry AT halasiukviktor mehanízmizabezpečennâekonomíčnihtaekologíčnihínteresívukraíniulísovomugospodarstvííderevoobrobníjpromislovostí |
| first_indexed |
2025-09-24T17:26:21Z |
| last_indexed |
2025-09-24T17:26:21Z |
| _version_ |
1844167082068934656 |
| spelling |
oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-602018-08-08T12:46:38Z Mechanisms for pursuing the economic and environmental interests of Ukraine in Forest and Woodworking industry Механізми забезпечення економічних та екологічних інтересів України у лісовому господарстві і деревообробній промисловості Halasiuk, Viktor Introduction. Interim results of a full log export ban have evidenced the benefits of such a solution for the national economy and the environment. However, despite obvious achievements, the situation in the wood industry on the whole remains disadvantageous, in particular due to the massive smuggling of the unprocessed wood disguised as fuel wood. Aim and tasks. This article is intended to identify and substantiate legal and regulatory measures of the governmental policy aimed at the intensification of log export ban effects in Ukraine, as well as to give a forecast of macroeconomic effects of the realization of such measures in the mid-term run. Research results. The inadequate institutional environment and the high level of corruption in the public sector form a favorable environment for massive smuggling of wood raw materials subject to a moratorium. Nevertheless, author strongly disagrees with conclusions that a log export ban, as a fragmented tool, totally failed in performing its mission, namely to stop the uncontrolled logging and forest export from Ukraine. One should remember the trade being a two-way process, the responsibility for smuggling should be also assumed by the destination countries which import unaccounted wood originated from Ukraine. It is necessary to urgently strengthen the effect of a log export ban through closing loopholes which are used to export unprocessed wood under the guise of the another associated commodity groups. Conclusions. Vision on regulatory measures system, which is called to strengthen the effect of the log export ban, embraces: a) criminal responsibility for avoiding or deceiving customs control when bringing banned unprocessed wood across the border of Ukraine; b) fuelwood export ban for an eight-year period; c) limitation of unprocessed wood volumes for domestic consumption at the level of 25 million cubic meter a year. In the long-term perspective, to establish an effective and self-sufficient forest industry in Ukraine, it is necessary to strengthen ban on the export of unprocessed and fuelwood through a number of systematic measures: a) creation of the Ukrainian Export and Credit Agency; b) introduction of the “reasonable import substitution” policy; c) free connection to utilities for the companies; d) introduction of industrial parks with investment incentives for new manufacturing. Проблема. Проміжні результати дії повної заборони на вивіз лісу засвідчили очевидні переваги такого рішення для національної економіки та навколишнього середовища. Однак попри наявні здобутки ситуація в лісопромисловому секторі залишається в цілому несприятливою, зокрема через масштабну контрабанду необроблених лісоматеріалів під виглядом паливної деревини. Мета та завдання. Стаття має на меті ідентифікувати й обґрунтувати нормативно-правові та регуляторні заходи державної політики щодо посилення дії мораторію на експорт з України необроблених лісоматеріалів, а також надати прогнозну оцінку макроекономічних ефектів від реалізації відповідних заходів у середньостроковій перспективі. Результати. Недосконале інституційне середовище та високий рівень корупції в митних органах формують сприятливе середовище для масштабної контрабанди лісової сировини, яка підпадає під дію мораторію. Незважаючи на це, засадничо хибними, на думку автора, є висновки щодо неефективності мораторію на експорт необроблених лісоматеріалів як фрагментарного інструменту, який нездатний зупинити неконтрольовану вирубку і вивіз з України лісу. Важливо пам’ятати, що торгівля завжди є двостороннім процесом, тому відповідальність за контрабанду розділяють і ті країни, які імпортують необліковану деревину українського походження. Висновки. Заходи системи регуляторних, нормативно-правових заходів з посилення дії мораторію охоплюють: введення кримінальної відповідальності за переміщення через митний кордон України лісоматеріалів необроблених, заборонених до вивозу за межі митної території України; заборону на вивезення за межі митної території України в митному режимі експорту деревини паливної строком на вісім років; обмеження обсягу внутрішнього споживання вітчизняних лісоматеріалів необроблених на рівні 25 млн. м3 на рік. У довгостроковій перспективі для становлення в Україні ефективного і самодостатнього лісопромислового комплексу необхідно посилити мораторій на експорт лісоматеріалів необроблених та деревини паливної рядом системних заходів: створення Експортно-кредитного агентства; запровадження політики «розумного імпортозаміщення»; забезпечення безкоштовного приєднання підприємств до інженерних мереж; відкриття індустріальних парків з наданням їх резидентам пільгових умов виробничої й інвестиційної діяльності. Dr. Viktor Koval 2018-06-28 Article Article application/pdf https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/60 10.31520/2616-7107/2018.2.2-3 Economics Ecology Socium; Vol 2 No 2 (2018): Economics. Ecology. Socium; 20-29 Економіка Екологія Соціум; Vol 2 No 2 (2018): Economics. Ecology. Socium; 20-29 2616-7107 2616-7107 10.31520/2616-7107/2018.2.2 en https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/60/29 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |