Електронна комерція як форма економічних відносин господарюючих суб’єктів в умовах мережевої економіки

Introduction. In the context of the formation of the information society and the use of ICT, the functioning of the economy is largely provided by the global Internet network, and business transactions become electronic. There is the formation of the so-called "network economy", and as a r...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2018
1. Verfasser: Neboha, Тetiana
Format: Artikel
Sprache:English
Veröffentlicht: Dr. Viktor Koval 2018
Schlagworte:
Online Zugang:https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/63
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Economics Ecology Socium

Institution

Economics Ecology Socium
id oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-63
record_format ojs
institution Economics Ecology Socium
baseUrl_str
datestamp_date 2018-09-03T18:43:54Z
collection OJS
language English
topic Інформаційно-комунікаційні технології
ринок електронної комерції
електронна комерція
Інтернет
мережева економіка
шерінгова економіка
торгово-економічна діяльність.
spellingShingle Інформаційно-комунікаційні технології
ринок електронної комерції
електронна комерція
Інтернет
мережева економіка
шерінгова економіка
торгово-економічна діяльність.
Neboha, Тetiana
Електронна комерція як форма економічних відносин господарюючих суб’єктів в умовах мережевої економіки
topic_facet Information and communication technologies
e-commerce market
e-commerce
Internet
network economy
shrinking economy
trade and economic activity.
Інформаційно-комунікаційні технології
ринок електронної комерції
електронна комерція
Інтернет
мережева економіка
шерінгова економіка
торгово-економічна діяльність.
format Article
author Neboha, Тetiana
author_facet Neboha, Тetiana
author_sort Neboha, Тetiana
title Електронна комерція як форма економічних відносин господарюючих суб’єктів в умовах мережевої економіки
title_short Електронна комерція як форма економічних відносин господарюючих суб’єктів в умовах мережевої економіки
title_full Електронна комерція як форма економічних відносин господарюючих суб’єктів в умовах мережевої економіки
title_fullStr Електронна комерція як форма економічних відносин господарюючих суб’єктів в умовах мережевої економіки
title_full_unstemmed Електронна комерція як форма економічних відносин господарюючих суб’єктів в умовах мережевої економіки
title_sort електронна комерція як форма економічних відносин господарюючих суб’єктів в умовах мережевої економіки
title_alt E-commerce as a form of economic relationships of entrepreneurship subjects in the network economy
description Introduction. In the context of the formation of the information society and the use of ICT, the functioning of the economy is largely provided by the global Internet network, and business transactions become electronic. There is the formation of the so-called "network economy", and as a result of network economic relations, leads to the emergence of new forms of sales of goods – e-commerce, which begins to displace traditional trade. There is a formation of a new form of trade and economic relations of economic entities - e-commerce. Aim and tasks. The article deals with the role and functions of e-commerce as a new form of economic relations of economic entities in the conditions of formation and development of a network economy. Research results. As a result of the study, it has been determined that, changing the entire system of economic relations between business entities, e-commerce plays a stimulating role: it increases the innovation of national economies, since such commerce is carried out at the expense of the comprehensive application of ICT;  expands the scope of traditional international trade, and attracts more and more consumers;  contributes to the development of a new form of economic relations – the economy of general consumption, which has a significant positive external effect for society. In Ukraine, the e-commerce market is still in the formation stage, showing high growth rates.  At the same time, an imperfect legal framework for such a form of economic ties is an obstacle to its further development. Experience in developed countries shows that the economic and social impact of e-commerce development can only be achieved if the competitive and institutional environment is favorable. Conclusions. Influence of information and communication technologies on global changes in the forms of economic relations is reflected in the processes of informatization and digitalization of all spheres of national economies, including trade and economic relations.  There is a new form of trade and economic relations of business entities - the market of e-commerce.  This kind of commerce becomes possible under the conditions of functioning of the so-called "network economy", within which the commercial activity is carried out with the use of the global information network - the Internet.
publisher Dr. Viktor Koval
publishDate 2018
url https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/63
work_keys_str_mv AT nebohatetiana ecommerceasaformofeconomicrelationshipsofentrepreneurshipsubjectsinthenetworkeconomy
AT nebohatetiana elektronnakomercíââkformaekonomíčnihvídnosingospodarûûčihsubêktívvumovahmereževoíekonomíki
first_indexed 2025-09-24T17:26:21Z
last_indexed 2025-12-02T15:26:40Z
_version_ 1850410743363534848
spelling oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-632018-09-03T18:43:54Z E-commerce as a form of economic relationships of entrepreneurship subjects in the network economy Електронна комерція як форма економічних відносин господарюючих суб’єктів в умовах мережевої економіки Neboha, Тetiana Information and communication technologies, e-commerce market, e-commerce, Internet, network economy, shrinking economy, trade and economic activity. Інформаційно-комунікаційні технології, ринок електронної комерції, електронна комерція, Інтернет, мережева економіка, шерінгова економіка, торгово-економічна діяльність. Introduction. In the context of the formation of the information society and the use of ICT, the functioning of the economy is largely provided by the global Internet network, and business transactions become electronic. There is the formation of the so-called "network economy", and as a result of network economic relations, leads to the emergence of new forms of sales of goods – e-commerce, which begins to displace traditional trade. There is a formation of a new form of trade and economic relations of economic entities - e-commerce. Aim and tasks. The article deals with the role and functions of e-commerce as a new form of economic relations of economic entities in the conditions of formation and development of a network economy. Research results. As a result of the study, it has been determined that, changing the entire system of economic relations between business entities, e-commerce plays a stimulating role: it increases the innovation of national economies, since such commerce is carried out at the expense of the comprehensive application of ICT;  expands the scope of traditional international trade, and attracts more and more consumers;  contributes to the development of a new form of economic relations – the economy of general consumption, which has a significant positive external effect for society. In Ukraine, the e-commerce market is still in the formation stage, showing high growth rates.  At the same time, an imperfect legal framework for such a form of economic ties is an obstacle to its further development. Experience in developed countries shows that the economic and social impact of e-commerce development can only be achieved if the competitive and institutional environment is favorable. Conclusions. Influence of information and communication technologies on global changes in the forms of economic relations is reflected in the processes of informatization and digitalization of all spheres of national economies, including trade and economic relations.  There is a new form of trade and economic relations of business entities - the market of e-commerce.  This kind of commerce becomes possible under the conditions of functioning of the so-called "network economy", within which the commercial activity is carried out with the use of the global information network - the Internet. Проблема. В умовах формування інформаційного суспільства і використання ІКТ, функціонування економіки в значній мірі забезпечується глобальною мережею Інтернет, а угоди бізнесу стають електронними. Відбувається формування «мережевої економіки», та, як наслідок – мережевих економічних відносин, призводить до появи нових форм торгово-економічних відносин господарюючих суб’єк – електронної комерції, яка починає витісняти традиційну торгівлю. Мета та завдання. У статті розглядаються питання ролі та функцій електронної комерції як нової форми економічних відносин господарюючих суб’єктів в умовах формування та розвитку мережевої економіки. Результати. У результаті дослідження визначено, що, змінюючи всю систему економічних відносин між господарюючими суб’єктами, електронна комерція виконує стимулюючу роль: підвищує інноваційність національних економік, оскільки така комерція здійснюється за рахунок всеохоплюючого застосування ІКТ; розширює рамки традиційної міжнародної торгівлі, та залучає все більше коло споживачів; сприяє розвитку нової форми економічних відносин – економіки спільного споживання, яка має для суспільства значний позитивний зовнішній ефект. В Україні ринок електронної комерції хоча й знаходиться в стадії формування, показує високі темпи росту. Разом з тим, перепоною для його подальшого розвитку виступає недосконале правове забезпечення такої форми господарських зв’язків. Як свідчить досвід розвинутих країн, економічний та соціальний ефект від розвитку електронної комерції може бути отримано лише при умові створення сприятливого конкурентного та інституціонального середовища. Висновки. Вплив інформаційно-комунікаційних технологій на глобальні зміни в формах господарських зв’язків находить своє відображення у процесах інформатизації та цифровізації усіх сфер національних економік, у тому числі й торгово-економічні відносини. Виникає нова форма торгово-економічних відносин господарюючих суб’єктів – ринок електронної комерції. Такий вид комерції стає можливим в умовах функціонування так званої «мережевої економіки», в межах якої комерційна діяльність здійснюється з застосуванням глобальної інформаційної мережі – Інтернету. Dr. Viktor Koval 2018-06-28 Article Article application/pdf https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/63 10.31520/2616-7107/2018.2.2-5 Economics Ecology Socium; Vol. 2 No. 2 (2018): Economics. Ecology. Socium; 43-51 Економіка Екологія Соціум; Том 2 № 2 (2018): Економіка. Екологія.Соціум; 43-51 2616-7107 2616-7107 10.31520/2616-7107/2018.2.2 en https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/63/32 Copyright (c) 2018 © Economics. Ecology. Socium