Конкуренція та її вплив на розвиток страхового ринку

Problem. The emergence of a new number of business entities of all forms of ownership and their own methods of doing business lead to the development of the market economy infrastructure and its formation in Ukraine. The threat of bankruptcy, fierce competition leads entrepreneurs to the need to app...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2018
1. Verfasser: Slobodianiuk, Olha
Format: Artikel
Sprache:English
Veröffentlicht: Dr. Viktor Koval 2018
Schlagworte:
Online Zugang:https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/70
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Economics Ecology Socium

Institution

Economics Ecology Socium
id oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-70
record_format ojs
institution Economics Ecology Socium
baseUrl_str
datestamp_date 2018-12-07T04:57:33Z
collection OJS
language English
topic страховий ринок
страхові компанії
конкуренція,рейтингові оцінки
конкурентоспроможність
страхові резерви
активи
страхові премії
страхове відшкодування
страхування
надійність страхової компанії
ліквідність
платоспроможність
spellingShingle страховий ринок
страхові компанії
конкуренція,рейтингові оцінки
конкурентоспроможність
страхові резерви
активи
страхові премії
страхове відшкодування
страхування
надійність страхової компанії
ліквідність
платоспроможність
Slobodianiuk, Olha
Конкуренція та її вплив на розвиток страхового ринку
topic_facet the insurance market
insurance companies
competition
ratings
competitiveness
insurance reserves
assets
insurance premiums
insurance indemnity
insurance
reliability of insurance company
liquidity
solvency
страховий ринок
страхові компанії
конкуренція,рейтингові оцінки
конкурентоспроможність
страхові резерви
активи
страхові премії
страхове відшкодування
страхування
надійність страхової компанії
ліквідність
платоспроможність
format Article
author Slobodianiuk, Olha
author_facet Slobodianiuk, Olha
author_sort Slobodianiuk, Olha
title Конкуренція та її вплив на розвиток страхового ринку
title_short Конкуренція та її вплив на розвиток страхового ринку
title_full Конкуренція та її вплив на розвиток страхового ринку
title_fullStr Конкуренція та її вплив на розвиток страхового ринку
title_full_unstemmed Конкуренція та її вплив на розвиток страхового ринку
title_sort конкуренція та її вплив на розвиток страхового ринку
title_alt Competition and its influence on the development of the insurance market
description Problem. The emergence of a new number of business entities of all forms of ownership and their own methods of doing business lead to the development of the market economy infrastructure and its formation in Ukraine. The threat of bankruptcy, fierce competition leads entrepreneurs to the need to apply new market methods for recovering costs and doing business. Therefore, each insurance company plans its activities in choosing the optimal directions of its work in order to achieve maximum profits operating today on the insurance market and leading positions among its competitors, both in terms of providing services and strategic development. In a market environment, fierce competition gives each insurance company the opportunity to efficiently and efficiently use its resources, provide high-quality services, conduct its business transparently in accordance with current legislation and be competitive on the market. To have a leading position in the insurance market helps with the obligatory rating of each insurance company, which prompts it to improve the key indicators. Thus, solving the current actual problem of each insurance company, as improving its rating among others, will provide reliability, solvency and financial independence of this company. Aim and tasks. The purpose of the article is to consider the theoretical foundations of rating of insurance companies for their further competitive advantages in the insurance market of Ukraine. The results. The article describes the concept of ratings of insurance companies. Conducted competitive analysis of  TOP-20 indices of insurance companies. Ways of competitive advantages are offered on basis of these indicators. Conclusions. Competition in the insurance market provides a fair competition among insurance companies in order to receive new customers, which will ensure greater profits. Fair competition ensures on the insurance market an improvement in the quality of insurance for insurers, introduces new types of services and the latest technologies for their provision, improves existing ones, develops the market itself and finds compromises among all its participants. The analysis of insurance companies' ratings shows strengths and weaknesses in the work of each company, leads them to the leading positions and ensures transparency in the market. Thus, the introduction of obligatory rating of each insurance company positively influences the development of a further strategy of the company's development, its organizational structure, the quality of providing insurance services and, above all, its competitiveness in the insurance market of Ukraine.
publisher Dr. Viktor Koval
publishDate 2018
url https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/70
work_keys_str_mv AT slobodianiukolha competitionanditsinfluenceonthedevelopmentoftheinsurancemarket
AT slobodianiukolha konkurencíâtaíívplivnarozvitokstrahovogorinku
first_indexed 2025-09-24T17:26:22Z
last_indexed 2025-09-24T17:26:22Z
_version_ 1850410757681840128
spelling oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-702018-12-07T04:57:33Z Competition and its influence on the development of the insurance market Конкуренція та її вплив на розвиток страхового ринку Slobodianiuk, Olha the insurance market, insurance companies, competition, ratings, competitiveness, insurance reserves, assets, insurance premiums, insurance indemnity, insurance, reliability of insurance company, liquidity, solvency страховий ринок, страхові компанії, конкуренція,рейтингові оцінки, конкурентоспроможність, страхові резерви, активи, страхові премії, страхове відшкодування, страхування, надійність страхової компанії, ліквідність, платоспроможність Problem. The emergence of a new number of business entities of all forms of ownership and their own methods of doing business lead to the development of the market economy infrastructure and its formation in Ukraine. The threat of bankruptcy, fierce competition leads entrepreneurs to the need to apply new market methods for recovering costs and doing business. Therefore, each insurance company plans its activities in choosing the optimal directions of its work in order to achieve maximum profits operating today on the insurance market and leading positions among its competitors, both in terms of providing services and strategic development. In a market environment, fierce competition gives each insurance company the opportunity to efficiently and efficiently use its resources, provide high-quality services, conduct its business transparently in accordance with current legislation and be competitive on the market. To have a leading position in the insurance market helps with the obligatory rating of each insurance company, which prompts it to improve the key indicators. Thus, solving the current actual problem of each insurance company, as improving its rating among others, will provide reliability, solvency and financial independence of this company. Aim and tasks. The purpose of the article is to consider the theoretical foundations of rating of insurance companies for their further competitive advantages in the insurance market of Ukraine. The results. The article describes the concept of ratings of insurance companies. Conducted competitive analysis of  TOP-20 indices of insurance companies. Ways of competitive advantages are offered on basis of these indicators. Conclusions. Competition in the insurance market provides a fair competition among insurance companies in order to receive new customers, which will ensure greater profits. Fair competition ensures on the insurance market an improvement in the quality of insurance for insurers, introduces new types of services and the latest technologies for their provision, improves existing ones, develops the market itself and finds compromises among all its participants. The analysis of insurance companies' ratings shows strengths and weaknesses in the work of each company, leads them to the leading positions and ensures transparency in the market. Thus, the introduction of obligatory rating of each insurance company positively influences the development of a further strategy of the company's development, its organizational structure, the quality of providing insurance services and, above all, its competitiveness in the insurance market of Ukraine. Проблема. Поява нової кількості суб’єктів підприємництва всіх форм власності та їх власних методів ведення бізнесу ведуть к розбудові інфраструктури ринкової економіки та її становленні в Україні. Загроза банкрутства, жорстока конкуренція спонукають підприємців до необхідності застосування нових ринкових методів відшкодування можливих витрат та ведення бізнесу. Тому розв’язання існуючої актуальної проблеми кожної страхової компанії, як покращення свого рейтингу серед інших надасть надійності, платоспроможності та фінансової незалежності даної компанії. Мета та завдання. Метою статті є розгляд теоретичних засад рейтингування страхових компаній для їх подальших конкурентних переваг на страховому ринку України. Результати. В статті розкриті поняття рейтингових оцінок страхових компаній. Проведено  рейтинговий конкурентний аналіз TОР-20показників страхових компаній. Запропоновані шляхи конкурентних переваг на основі даних показників. Висновки. Конкуренція на страховому ринку забезпечує справедливе суперництво серед страхових компаній задля отримання нових клієнтів, що забезпечить отримання більшого прибутку. Справедлива конкуренція забезпечує на страховому ринку підвищення якості обслуговування страхувальників, запроваджує нові види послуг та новітні технології щодо їх надання, удосконалює існуючі, розвиває сам ринок та знаходить компроміси між усіма його учасниками. Проведений аналіз рейтингів страхових компаній показує сильні та слабкі сторони у роботі кожної компанії, веде їх до лідируючих позицій та забезпечує прозорість на ринку. Так при складанні рейтингу важливою є інформація про доступність статистичних даних, відгуки клієнтів та реагування компанії на них, доступність та достовірність інформації про топ-менеджмент компанії.Також оцінюється фінансове положення (ліквідність та платоспроможність, прибуток та збиток за останній рік, інвестиційна політика), репутація бренда (участь у різних страхових асоціаціях, співвідношення з Нацкомфінпослуг тощо). Таким чином запроваджене обов’язкове рейтингування кожної страхової компанії позитивно впливає на розробку подальшої стратегії розвитку компанії, її організаційну структуру, на якість надання страхових послуг і перш за все на її конкурентоспроможність на страховому ринку України. Dr. Viktor Koval 2018-11-08 Article Article application/pdf https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/70 10.31520/2616-7107/2018.2.3-3 Economics Ecology Socium; Vol. 2 No. 3 (2018): Economics. Ecology. Socium; 22-34 Економіка Екологія Соціум; Том 2 № 3 (2018): Економіка. Екологія. Соціум; 22-34 2616-7107 2616-7107 10.31520/2616-7107/2018.2.3 en https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/70/38 Copyright (c) 2018 © Economics. Ecology. Socium