Особливості комплексного маркетингову підходу в менеджменті туристичної індустрії

Introduction. The tourist industry is a priority in the strategic development of a region. The main problems of research in the field of marketing tourism services are the essence and role of marketing in the development of the tourism industry, including the process of marketing management, types o...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2018
Hauptverfasser: Zamlynskyi, Viktor, Yurchenko, Natalia, Haltsova, Olga
Format: Artikel
Sprache:English
Veröffentlicht: Dr. Viktor Koval 2018
Schlagworte:
Online Zugang:https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/86
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Economics Ecology Socium

Institution

Economics Ecology Socium
id oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-86
record_format ojs
institution Economics Ecology Socium
baseUrl_str
datestamp_date 2023-10-03T07:13:12Z
collection OJS
language English
topic маркетинг
туризм
туристичний продукт
управління
туристична індустрія
spellingShingle маркетинг
туризм
туристичний продукт
управління
туристична індустрія
Zamlynskyi, Viktor
Yurchenko, Natalia
Haltsova, Olga
Особливості комплексного маркетингову підходу в менеджменті туристичної індустрії
topic_facet marketing
tourism
tourism product
management
tourist industry
маркетинг
туризм
туристичний продукт
управління
туристична індустрія
format Article
author Zamlynskyi, Viktor
Yurchenko, Natalia
Haltsova, Olga
author_facet Zamlynskyi, Viktor
Yurchenko, Natalia
Haltsova, Olga
author_sort Zamlynskyi, Viktor
title Особливості комплексного маркетингову підходу в менеджменті туристичної індустрії
title_short Особливості комплексного маркетингову підходу в менеджменті туристичної індустрії
title_full Особливості комплексного маркетингову підходу в менеджменті туристичної індустрії
title_fullStr Особливості комплексного маркетингову підходу в менеджменті туристичної індустрії
title_full_unstemmed Особливості комплексного маркетингову підходу в менеджменті туристичної індустрії
title_sort особливості комплексного маркетингову підходу в менеджменті туристичної індустрії
title_alt Features of a complex marketing approach in management of the tourism industry
description Introduction. The tourist industry is a priority in the strategic development of a region. The main problems of research in the field of marketing tourism services are the essence and role of marketing in the development of the tourism industry, including the process of marketing management, types of strategies and marketing plans. The purpose of marketing tourism services is to attract as many customers as possible to the business entities, while providing them with the highest quality of service and guaranteeing their full satisfaction as part of the basic and expanded product. Aim and tasks. The purpose of this article is to study specifics and the complex nature of marketing in the tourism industry. Results. In the modern period of functioning of the economy, the service industry is developing very dynamically. In connection with this, the specificity of marketing used in travel services is also changing. The article analyzes the models of state regulation of the tourism industry. World practice separates the four models of state regulation of tourism industry. Eligible for the development of the tourist industry of Ukraine is the third "European" and fourth "Mixed" model, based on solid cooperation between the state and private business, i.e. the presence of central executive authority, recognition tourism is a priority area for the country. It is proved that the main positive point in introducing these models is that the State acts as the coordinator for the development of the tourism industry. The essence and features of the concept of "tourist demand" and "tourist offer" are also analyzed. Established in the tourist marketing system of continuous coordination of services in the marketing process with those that are in demand in the market, and which are planned to be introduced to the market with greater profits than competitors do. Conclusions. After analyzing the current concepts of marketing in tourism, we came to the conclusion that it is necessary to consider them through the concept of marketing interaction, that is, when using social and communication techniques to enhance marketing activities in tourism. Having reviewed the model of state regulation of tourism development, it was noted that it is European model of state participation in the development of the tourism industry is acceptable for Ukraine. It would be wise to develop a model tourism management in Ukraine and its regions that will meet the peculiarities of country and will make it possible to work effectively at this stage of development of tourism in Ukraine. With regard to public relations tools as a general form of promotion of travel services, they are quite popular among tourists. However, the state needs to pay special attention to the development of recreational areas, and other areas of tourism in Ukraine.
publisher Dr. Viktor Koval
publishDate 2018
url https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/86
work_keys_str_mv AT zamlynskyiviktor featuresofacomplexmarketingapproachinmanagementofthetourismindustry
AT yurchenkonatalia featuresofacomplexmarketingapproachinmanagementofthetourismindustry
AT haltsovaolga featuresofacomplexmarketingapproachinmanagementofthetourismindustry
AT zamlynskyiviktor osoblivostíkompleksnogomarketingovupídhoduvmenedžmentíturističnoííndustríí
AT yurchenkonatalia osoblivostíkompleksnogomarketingovupídhoduvmenedžmentíturističnoííndustríí
AT haltsovaolga osoblivostíkompleksnogomarketingovupídhoduvmenedžmentíturističnoííndustríí
first_indexed 2025-09-24T17:26:23Z
last_indexed 2025-12-02T15:27:29Z
_version_ 1850410794686087168
spelling oai:ojs2.www.ees-journal.com:article-862023-10-03T07:13:12Z Features of a complex marketing approach in management of the tourism industry Особливості комплексного маркетингову підходу в менеджменті туристичної індустрії Zamlynskyi, Viktor Yurchenko, Natalia Haltsova, Olga marketing, tourism, tourism product, management, tourist industry маркетинг, туризм, туристичний продукт, управління, туристична індустрія Introduction. The tourist industry is a priority in the strategic development of a region. The main problems of research in the field of marketing tourism services are the essence and role of marketing in the development of the tourism industry, including the process of marketing management, types of strategies and marketing plans. The purpose of marketing tourism services is to attract as many customers as possible to the business entities, while providing them with the highest quality of service and guaranteeing their full satisfaction as part of the basic and expanded product. Aim and tasks. The purpose of this article is to study specifics and the complex nature of marketing in the tourism industry. Results. In the modern period of functioning of the economy, the service industry is developing very dynamically. In connection with this, the specificity of marketing used in travel services is also changing. The article analyzes the models of state regulation of the tourism industry. World practice separates the four models of state regulation of tourism industry. Eligible for the development of the tourist industry of Ukraine is the third "European" and fourth "Mixed" model, based on solid cooperation between the state and private business, i.e. the presence of central executive authority, recognition tourism is a priority area for the country. It is proved that the main positive point in introducing these models is that the State acts as the coordinator for the development of the tourism industry. The essence and features of the concept of "tourist demand" and "tourist offer" are also analyzed. Established in the tourist marketing system of continuous coordination of services in the marketing process with those that are in demand in the market, and which are planned to be introduced to the market with greater profits than competitors do. Conclusions. After analyzing the current concepts of marketing in tourism, we came to the conclusion that it is necessary to consider them through the concept of marketing interaction, that is, when using social and communication techniques to enhance marketing activities in tourism. Having reviewed the model of state regulation of tourism development, it was noted that it is European model of state participation in the development of the tourism industry is acceptable for Ukraine. It would be wise to develop a model tourism management in Ukraine and its regions that will meet the peculiarities of country and will make it possible to work effectively at this stage of development of tourism in Ukraine. With regard to public relations tools as a general form of promotion of travel services, they are quite popular among tourists. However, the state needs to pay special attention to the development of recreational areas, and other areas of tourism in Ukraine. Проблема. Туристична індустрія є пріоритетною у питанні стратегічного розвитку регіону. Основними проблемами досліджень у сфері послуг маркетингового туризму є сутність і роль маркетингу в розвитку туристичної галузі, в тому числі, процес управління маркетингом, види стратегій та маркетингові плани. Метою маркетингових послуг туризму є залучення суб'єктами господарювання як можна більше клієнтів, в той час надаючи їм найвищу якість обслуговування та гарантуючи повне задоволення їх потреб, як частини базового та розширеного продукту. Мета і завдання. Метою статті є дослідження специфіки та комплексного характеру маркетингу в туристичній галузі. Результати. У сучасний період функціонування економіки індустрія послуг розвивається дуже динамічно. У зв’язку з цим змінюється також специфіка маркетингу, що використовується в туристичних сервісах. Проведено аналіз моделей державного регулювання розвитку туристичної галузі. Світова практика відокремлює чотири моделі державного регулювання розвитку туристичної галузі. Прийнятними для розвитку туристичної галузі України є моделі, які ґрунтуються на щільній взаємодії держави і приватного бізнесу, тобто наявності централізованого органу виконавчої влади, визнання туризму пріоритетною сферою для країни із координацією з боку держави у розвитку індустрії туризму. Проаналізовано сутність та особливості поняття «туристичного попиту» та «туристичної пропозиції». Визначено в туристичному маркетингу систему безперервного узгодження послуг в процесі маркетингової діяльності з тими, які користуються попитом на ринку, і які планується виводити на ринок з більшим прибутком, ніж це роблять конкуренти. Висновки. Проаналізувавши сучасні поняття маркетингу в туризмі ми дійшли до висновку, що необхідно розглядати їх через концепцію маркетингу взаємодії, тобто під час використання соціальних та комунікаційних прийомів для підвищення маркетингової діяльності в туризмі. Розглянувши існуючі моделі державного регулювання розвитку туристичної діяльності, відзначено, що саме Європейська модель участі держави у розвитку індустрії туризму є прийнятною для України. Доцільно розробити модель управління туризмом в Україні та її регіонах, яка буде відповідати особливостям держави та дасть змогу ефективно працювати на даному етапі розвитку галузі туризму в Україні. Що стосується інструментів взаємодії із громадськістю як загальної форми просування туристичних послуг, вони є досить популярними серед мешканців туристичних напрямків. Проте державі потрібно звернути особливу увагу на розвиток рекреаційних зон, та інших напрямків туризму на Україні. Dr. Viktor Koval 2018-12-31 Article Article application/pdf https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/86 10.31520/2616-7107/2018.2.4-7 Economics Ecology Socium; Vol. 2 No. 4 (2018): Economics. Ecology. Socium; 64-76 Економіка Екологія Соціум; Том 2 № 4 (2018): Економіка. Екологія.Соціум; 64-76 2616-7107 2616-7107 10.31520/2616-7107/2018.2.4 en https://ees-journal.com/index.php/journal/article/view/86/50 Copyright (c) 2018 © Economics. Ecology. Socium